۴۱۹۹۷۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

منچستریونایتد ۳۰ سال بعد از الکس فرگوسن

۳۰ سال پیش در چنین روزی «سر الکس فرگوسن» برای نخستین بار روی نیمکت منچستریونایتد نشست.

خبرگزاری ایسنا: در هشتم نوامبر ۱۹۸۶ سرنوشت منچستریونایتد برای همیشه تغییر کرد. در آن روز بود که سر الکس فرگوسن برای نخستین بار روی نیمکت یونایتد نشست. ۱۳ سال بعد او لقب «سِر» را به سبب کسب سه گانه از ملکه انگلیس دریافت کرد تا به موفق‌ترین مربی تاریخ منچستریونایتد تبدیل شود؛ اگر نگوییم موفق‌ترین مربی تاریخ جهان. در سال ۱۹۸۶، هیات مدیره منچستریونایتد تصمیم گرفت تاریخ فوتبال را تغییر بدهد. در آن زمان سر الکس، مربی ناشناخته ای بود که در اسکاتلند کار می‌کرد اما منچستریونایتد در انگلیس تیمی جا افتاده بود.

فصل اول حضور فرگوسن در منچستریونایتد خوب پیش نرفت. البته یونایتدها ۱۰ بازی خودشان را با هدایت فرگوسن با پیروزی پشت‌سر گذاشتند. اوضاع در سال اول در منچستریونایتد برای فرگوسن خوب پیش نرفت. کسب تنها ۱۲ برد از ۴۰ بازی لیگ باعث ناامیدی سران یونایتد شده بود. با این حال رفته رفته فرگوسن توانست سلطنت خود را در منچستریونایتد جا بیندازد و این تیم را به موفق‌ترین تیم در بریتانیا تبدل کند.

اولین مصاحبه الکس فرگوسن در منچستریونایتد آنقدر اطمینان بخش و محکم بود که هواداران را به آینده روشن امیدوار کند. او گفت‌: خیلی از افراد در سراسر بریتانیا عاشق منچستریونایتد هستند. آنها نگران وضعیت تیم هستند و امیدوارند تیم بهتر و عملکرد خوبی داشته باشد. امیدوارم بازیکنان منچستریونایتد بفهمند چه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند. مطمئنم آنها از عهده آن برمی‌آیند. اگر آنها این کار را به خوبی انجام بدهند، آینده خوبی در منچستریونایتد دارند.

فرگوسن در سال ۱۹۹۹ کتاب زندگی نامه‌ای را منتشر کرد و به فصل اول حضورش در یونایتد اشاره کرد. او در این کتاب آورده است: فهمیدم که مشکل خیلی بزرگی در یونایتد دارم که بدون معطلی باید برطرف شود. احساسات خیلی بدی داشتم. آن روزها، سخت ترین روزهای زندگی من بود.

در آن سال بود که فرگوسن لقب «سر» را دریافت کرد. دلیل آن هم کسب سه گانه توسط منچستریونایتد در سال قبل از آن بود. فرگوسن رمز موفقیت یک مربی را در برقراری ارتباط می داند. او در این‌باره نیز گفته است: از همان ابتدا می خواستم نه تنها با بازیکنان و مربیان بلکه با کارگران و آشپزها و کارگران در رختشورخانه ارتباط برقرار کنم و همه چیز را زیر نظر داشته باشم. همه باید بدانند که جزوی از باشگاه هستند. فرقی نمی‌کند کجای باشگاه قرار داشته باشیم.

منچستریونایتد 30 سال بعد از الکس فرگوسن
مورینیو و مویس

فرگوسن در ۶ سال حضور در منچستریونایتد، سیستم استعدادیابی را متحول کرد و آکادمی قدرتمند منچستریونایتد را پر و بال داد. اقدامات فرگوسن در آن سال‌ها خارج از مستطیل سبز بود و می خواست باشگاه هویت بزرگ در زمین بلکه در بیرون از آن داشته باشد.

منچستریونایتد 30 سال بعد از الکس فرگوسن
فرگوسن و مورینیو

فرگوسن بعد از ۲۶ سال در نهایت در سال ۲۰۱۳ از منچستریونایتد جدا و با دنیای مربیگری نیز خداحافظی کرد. از آن زمان تاکنون، سه مربی جانشین او شدند. ابتدا دیوید مویس اسکاتلندی، هموطن فرگوسن که حضورش در این تیم به یک سال نکشید، سپس لوییس فان خال و در ادامه ژوزه مورینیو هدایت این تیم را بر عهده گرفتند. حالا مورینیوی باسابقه موفق که تجربه بالایی نیز دارد، هدایت یونایتد را بر عهده گرفته است که مثل فرگوسن عادت ندارد زیاد در این باشگاه بماند ولی او در تمام باشگاه‌هایی که بوده، موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج