جاباما
۴۲۱۴۳۲
۵۲۳۱
۵۲۳۱
پ

۱۱ پرده از نبرد برزیل و آرژانتین

برزیل و آرژانتین به همه عناوین مهم در جهان فوتبال دست یافته و هر گاه رو در روی یکدیگر قرار می گیرند، یک اتفاق خاطره انگیز را برای علاقه مندهای فوتبال رقم می زنند. طی چند سال اخیر، علاوه تقابل تیم های ملی فوتبال برزیل و آرژانتین، تقابل نیمار و لیونل مسی نیز جذابیتی مضاعف را به «سوپر کلاسیکو» بخشیده است. ۱۱ پرده از جدال جذاب تیم های برزیل و آرژانتین

وبسایت نود: برزیل و آرژانتین به همه عناوین مهم در جهان فوتبال دست یافته و هر گاه رو در روی یکدیگر قرار می گیرند، یک اتفاق خاطره انگیز را برای علاقه مندهای فوتبال رقم می زنند. طی چند سال اخیر، علاوه تقابل تیم های ملی فوتبال برزیل و آرژانتین، تقابل نیمار و لیونل مسی نیز جذابیتی مضاعف را به «سوپر کلاسیکو» بخشیده است. ۱۱ پرده از جدال جذاب تیم های برزیل و آرژانتین

۱. تقابل نیمار و مسی

دو هم تیمی در بارسلونا باید در عرصه ملی، رو در روی یکدیگر قرار بگیرند. لیونل مسی مدت زمان بیشتری را در تیم ملی کشورش سپری کرده و به همین دلیل، آمار بهتری در مقایسه با نیمار در تیم ملی برزیل دارد. مسی طی ۱۱۴ بازی ملی توانسته ۵۶ گل به ثمر رسانده و از رکورد گلزنی گابریل عمر باتیستوتا در آلبی سلسته عبور کند. همین الان هم مسی بهترین گلزن تاریخ آلبی سلسته محسوب می شود اما نیمار چهارمین گلزن برتر تاریخ سلسائو است. او ۴۹ گل را طی ۷۳ بازی ملی به ثمر رسانده و برای رسیدن به رکورد پله، به ۲۸ گل دیگر نیاز دارد. نیمار در صورت گلزنی در این بازی، به رکورد ۵۰ گل ملی دست خواهد یافت.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین

هر دو بازیکن هنوز در رده سنی بزرگسالان به هیچ افتخاری به همراه تیم ملی کشورشان دست پیدا نکرده ولی هر دو به مدال طلای المپیک رسیده اند. (مسی در المپیک ۲۰۰۸ و نیمار در المپیک ۲۰۱۶)

همچنین مسی به مقام قهرمانی در جام جهانی زیر ۲۰ ساله ها در سال ۲۰۰۵ دست یافت. نابغه آرژانتینی طی ۷ رویارویی با برزیل، ۴ گل زده که شامل یک هت تریک در سال ۲۰۱۲ است اما نیمار طی۸ بازی مقابل آرژانتین، فقط ۲ گل را در کارنامه دارد.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۲. جدال دو مربی جدید

تیته و ادگاردو بائوسا سرمربی دو تیم برزیل و آرژانتین طی ۴ بازی اخیر مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روی نیمکت این دو تیم پر افتخار منطق آمریکای لاتین نشسته اند. بزرگ ترین آزمون این دو مربی، همین مسابقه رو در رو با یکدیگر است. تیته و بائوسا شرایط کاملاً متفاوتی را تجربه می کنند، زیرا برزیل هر ۴ بازی اخیر را با بردهای قاطعانه به پایان رسانده اما بائوسا به جز برد در نخستین بازی مقابل اروگوئه، در ۳ دیدار اخیر به برد دست پیدا نکرده و حتی در آخرین بازی، شکست تلخی را در شهر کوردوبا مقابل پاراگوئه پذیرفت.

بائوسا در فوتبال باشگاهی منطقه آمریکای لاتین یک چهره شناخته شده است که فاتح دو عنوان قهرمانی در لیگ اکوادور و دو عنوان قهرمانی در مهم ترین مسابقات باشگاهی این قاره یعنی جام لیبرتادورس به همراه تیم های کیتو و سن لورنزو و همچنین یک مقام قهرمانی در ریکوپا سودآمریکانا می باشد. بائوسا تنها مربی تاریخ فوتبال محسوب می شود که با ۴ باشگاه مختلف به مرحله نیمه نهایی جام لیبرتادورس راه پیدا کرده است.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین

تیته نیز مربی کم افتخاری نیست. او ۲ قهرمانی لیگ برزیل، یک قهرمانی جام لیبرتادورس و جام ریکوپا سودآمریکانا را در کارنامه دارد. همچنین تیته به همراه کورینتیانس به قهرمانی جام جهانی باشگاه و در دوران مربیگری تیم گرمیو، فاتح جام حذفی برزیل شد. قهرمانی کوپا سودآمریکانا به همراه تیم اینترناسیونال و چند عنوان قهرمانی ایالتی نیز در کارنامه مربیگری تیته وجود دارد.

بائوسا قبل از حضور در تیم ملی آرژانتین، در لیگ برزیل مشغول مربیگری بود و هدایت تیم سائوپائولو را بر عهده داشت. مدتی پیش، این دو مربی در جریان مسابقات قهرمانی ایالت سائوپائولو با یکدیگر رو به رو شدند که تیم کورینتیانس تحت هدایت تیته با نتیجه ۲-۰ مقابل سائوپائولو تحت هدایت بائوسا پیروز شد.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۳. رقابتی تاریخی و همیشه نفس گیر

نخستین رویارویی تیم های آرژانتین و برزیل به یک بازی دوستانه در بوئنوس آیرس در سال ۱۹۱۴ مربوط می شود که با برتری ۳-۰ آرژانتین خاتمه یافت و از آن به بعد، رقابت نزدیک این دو کشور همسایه آغاز شد. در تاریخچه بازی های این دو تیم که مورد تأیید فیفا قرار گرفته، ۳۹ برد برای برزیل، ۳۷ برد برای آرژانتین و ۲۶ تساوی مشاهده می شود. تعداد گل های زده هر دو تیم، ۱۵۹ گل است.

مسابقات متعددی به نام برزیل-آرژانتین یا آرژانتین-برزیل در تاریخ وجود دارد ولی فیفا بنا به دلایل مختلف از جمله عدم وجود تیم های ملی واقعی این دو کشور در آن بازی ها، تشخیص داده که آنها را به عنوان بازی های رسمی مورد تأیید قرار ندهد. اگر آن بازی هایی را که مورد تأیید فدراسیون های فوتبال هر دو کشور قرار دارد، مد نظر قرار بدهیم آن گاه ۴۱ برد برای آرژانتین، ۴۰ برد برای برزیل و ۲۶ تساوی مشاهده می شود و تعداد گل های زده، ۱۷۵ برای آرژانتین و ۱۶۷ برای برزیل است.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۴. عملکرد پله در سوپر کلاسیکو

پله در دوره ای بازی می کرد که مسابقات متعددی بین این دو تیم برگزار شده و گل های زیادی رد و بدل می شد. وی طی ۱۰ رویارویی با آرژانتین، ۸ گل به ثمر رساند و اوج هنرنمایی اش، هت تریک در برد ۵-۲ مقابل آرژانتینی ها در کوپا آمریکا ۱۹۶۳ بود. ۴ برد، ۲ مساوی و ۴ باخت در دیدار مقابل آرژانتین، در کارنامه پله ثبت شده و بر خلاف دیگو مارادونا، وی هرگز در مسابقه برزیل و آرژانتین در مرحله نهایی جام جهانی به میدان نرفت.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۵. عملکرد مارادونا در سوپر کلاسیکو

همیشه این دو کشور در فتح عنوان بهترین بازیکن جهان در رقابت با یکدیگر بوده و آرژانتینی ها در این مورد، به دیگو مارادونا افتخار می کنند. او در بازی هایی که مقابل برزیل انجام داد، خاطره بزرگی را خلق نکرد، ۵ دیدار با برزیل در کلیه رده های سنی تیم ملی و تنها یک گل برای مارادونا در «موندیالیتو» یا جام جهانی کوچک که در سال ۱۹۸۱ در کشور اروگوئه برگزار می شد. در تقابل با برزیل، یک برد، ۲ مساوی و یک باخت در کارنامه مارادونا به ثبت رسید. او ۲ بار در جام جهانی با برزیل رو به رو شد و یک باخت و یک برد به دست آورد. مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۲ در بازی مقابل برزیل کارت قرمز گرفت.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۶. وضعیت بهتر برزیل از لحاظ فتح جام

برزیلی ها یکی از پر افتخار ترین کشورها در عرصه فوتبال هستند و تنها عنوانی که به آن دست پیدا نکرده بودند، مدال طلای المپیک بود که به لطف هدایت خوب تیته، در تابستان ۲۰۱۶ و در کشور خود به آن رسیدند. بدین ترتیب، برزیل پس از آرژانتین و فرانسه، تبدیل به سومین کشور دنیا شد که عناوین قهرمانی جام جهانی، جام کنفدراسیون ها و فوتبال المپیک را در کارنامه اش دارد. بدون احتساب المپیک، هرکدام از این دو کشور صاحب ۱۹ قهرمانی مختلف در رده سنی بزرگسالان هستند.

در جام جهانی، برزیل صاحب ۵ عنوان قهرمانی و آرژانتین دارنده دو قهرمانی جهان است اما در کوپا آمریکا، شرایط کاملاً برعکس بوده و ۱۴ قهرمانی آرژانتین در مقابل ۸ قهرمانی برزیل مشاهده می شود. دو قهرمانی پان آمریکن برای برزیل و یک قهرمانی برای آرژانتین، ۴ جام کنفدراسیون ها برای برزیل و یک جام برای آرژانتین. اما پیش از جام کنفدراسیون ها، یک جام دیگر به نام جام آرتمیو فرانکی وجود داشت که آرژانتینی ها یک بار به قهرمانی رسیدند اما برزیل هرگز به آن جام دست پیدا نکرد.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۷. یک آرژانتینی که روی نیمکت برزیل نشست

فیلپو نونیز آرژانتینی در سال ۱۹۴۸ و در حالی که ۲۸ ساله بود، از دنیای فوتبال خداحافظی و پس از چند سال تجربه در دنیای مربیگری در فوتبال آمریکای جنوبی و سپس هدایت ۱۰ ساله کروزیرو و چند تیم دیگر برای او به ثبت رسید تا این که به عنوان مربی پالمیراس انتخاب شد. این باشگاه می خواست از زیر سایه سانتوس و پله در بیاید. پالمیراس به همراه نونیز با غلبه ۳-۲ بر سانتوس، به قهرمانی جام ریو-سائوپائولو رسید.

کنفدراسیون فوتبال برزیل یک تیم منتخب از بهترین های فوتبال این کشور را به منظور برگزاری یک بازی دوستانه مقابل اروگوئه تحت هدایت فیلپو نونیز آرژانتینی معرفی کرد و بدین ترتیب، برای اولین و آخرین بار، یک مربی خارجی آن هم از نوع آرژانتینی روی نیمکت برزیل نشست اما هرگز، یک برزیلی روی نیمکت آرژانتین مشاهده نشد.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۸. آوازهای خشم آلود

جو سکوهای ورزشگاه در فوتبال آمریکای جنوبی منحصر به فرد است. وقتی که برزیل در جام جهانی ۲۰۱۴، شکست های سنگینی را مقابل آلمان و هلند پذیرفت و آرژانتین در خاک برزیل به مسابقه فینال صعود کرد، تماشاگران پر تعداد آرژانتینی، آوازهای جالبی سر داده و بخت بد برزیل در این مسابقات را به تمسخر می گرفتند. پس از شکست آرژانتین در بازی فینال مقابل آلمان، این بار نوبت هواداران برزیلی بود که راهی خیابان ها شده و برای جبران مافات، علیه آرژانتینی ها شعر و آواز بخوانند.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۹. برد مشکوک آرژانتین در سال ۱۹۹۰

این دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ در شهر تورین به یکدیگر برخورد کردند. برزیل تیم برتر میدان بود و چند فرصت خوب را از دست داد ولی انتقادها از این تیم به اوج رسید زیرا عملکرد مناسبی در قبال مارادونا نداشتند. سرانجام در دقیقه ۸۰، مارادونا زهرش را ریخت و با عبور از سد ۳ بازیکن گریخت و یک پاس گل فوق العاده را برای کلودیو کانیجیا فرستاد و سرنوشت بازی را تغییر داد. مارادونا سال ها بعد، همچنان تأکید دارد که به برانکو مدافع برزیل در آن بازی، یک بطری آب حاوی مواد آرام بخش در بین دو نیمه داده شد!

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۱۰. تحقیر رقیب توسط برزیل

در جام جهانی ۱۹۸۲، خاطره انگیز ترین برد برزیل مقابل آرژانتین در دومین مرحله گروهی این مسابقات رقم خورد. این دو تیم در شهر بارسلونا به مصاف یکدیگر رفتند و آرژانتین پس از باخت در بازی نخست مقابل ایتالیا، چاره ای جز شکست برزیل نداشت. برزیل رؤیایی تله سانتانا در آن بازی، نمایشی حیرت آور داشت.

یک ضربه آزاد از ادر که پس از اصابت به تیر دروازه و برگشت به زمین، توسط زیکو تبدیل به گل شد. سپس فالکائو در نیمه دوم یک توپ را برای سرجینیو سانتر کرد و گل دوم برزیل به ثمر رسید. ژونیور گل سوم برزیل در دقایقی بعد به ثمر رساند و تک گل رامون دیاز هیچ فایده ای برای آلبی سلسته نداشت.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین


۱۱. بلوهوریزونته؛ خاطره سیاه یا سفید برای سلسائو؟

تیم ملی برزیل ۲۸ ماه پس از آن شب نفرینی و شکست وحشتناک ۷-۱ مقابل آلمان در بلوهوریزونته، دوباره به این شهر باز می گردد تا خاطرات تلخ آن شب را فراموش کند و بلکه با شکست آرژانتین، آن لکه ننگین را برای همیشه از دامان فوتبال برزیل بزداید. اما کلودیو تافارل دروازه بان اسبق برزیل پیشنهاد داده که برزیلی ها به جای یادآوری شکست دردناک مقابل آلمان در بلوهوریزونته، باید خاطره خوش دیدار با آرژانتین در همین شهر را زنده کنند، همان مسابقه ای که در سال ۲۰۰۴ و در مرحله مقدماتی جام جهانی برگزار شد و رونالدو نازاریو برای برزیل تحت هدایت کارلوس آلبرتو پریرا هت تریک کرد. اولین حضور رونالدو زاده ریو با پیراهن ملی در ورزشگاه مینیرائو و درخشش کم نظیر وی مقابل آرژانتین با یک برد ارزشمند و صدرنشینی برزیل خاتمه یافت.

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین

11 پرده از نبرد برزیل و آرژانتین

برگرفته از ESPN
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج