جاباما
۴۲۱۷۳۲
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

۷ میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به برنامه ۱۰ ساله این ستاد برای احیای این دریاچه، گفت: در دو سال نخست، هدف تثبیت وضعیت دریاچه بود، از این پس مراحل احیاء آغاز شده که هفت میلیارد دلار هزینه در بر دارد، از این رو باید بودجه لازم برای این مهم، تأمین شود.

خبرگزاری ایسنا: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به برنامه ۱۰ ساله این ستاد برای احیای این دریاچه، گفت: در دو سال نخست، هدف تثبیت وضعیت دریاچه بود، از این پس مراحل احیاء آغاز شده که هفت میلیارد دلار هزینه در بر دارد، از این رو باید بودجه لازم برای این مهم، تأمین شود.

عیسی کلانتری در گردهمایی نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: باتوجه به مشکل کم آبی، نظام مهندسی کشاورزی می‌تواند نقش ویژه‌ای در حل بحران کم آبی ایفا کند.

وی با بیان اینکه دیگر وقت آن رسیده که نظام مهندسی کشاورزی با واقعیات مواجه شود، ادامه داد: سالانه بیش از ۸۰ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، این در حالی است که سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص کشور تنها ۹ درصد است! البته یک درصد آن به محصولات دیمی اختصاص دارد، از سوی دیگر به جز کیوی هیچ یک از محصولات کشاورزی ما توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مقایسه با دنیا، مواد غذایی در ایران با اختلاف بیش از ۵۰ درصد قیمت در سطح عمده فروشی و بیش از ۲۰۰ درصد در سطح خرده فروشی تهیه و مصرف می‌شود.

کلانتری، کشاورزی را پیچیده‌ترین علم کشور دانست و گفت: علم کشاورزی با رشته‌های فیزیک، شیمی، بیوشیمی و زیست شناسی رابطه دارد، فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی باید در تصمیم گیری‌ها به جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و حقوق شهروندی توجه کرده و به وظیفه ملی و اجتماعی خود عمل کنند.

کلانتری خطاب به فارغ التحصیلان رشته کشاورزی، اظهار کرد: در مسائل کشاورزی و آب با اساتید دانشگاه و متخصصان امور مشورت کنید و به هیچ وجه زیر بار کار غیر علمی و غیر کارشناسانه نروید.

وی با اشاره به این که نظام مهندسی کشاورزی باید نظامی پویا باشد، گفت: نظام مهندسی نباید از بیان واقعیت‌ها ترسیده و آینده کشور را به منافع حال بفروشد.

وی یادآور شد: در زمان انقلاب جوانان با دادن خون خود ایثار و از منافع کشور محافظت کردند و امروزه ایثار به شکل دیگری خود را نشان می‌دهد. جوانان و کارشناسان باید در مقابل تصمیمات غلط و غیر علمی مقاومت کنند و در مقابل یک رأی وطن فروشی نکنند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص بحران کم آبی در کشور، گفت: میزان بارش در ایران یک سوم آمار جهانی و تبخیر آن دو و نیم برابر آمار جهانی است. این اطلاعات نشانگر این است که بدون توجه به منابع آبی و نحوه مصرف آن، کشور از دست رفته و نابود می‌شویم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه به علت تغییر اقلیم و سیاست گذاری و برنامه‌ریزی نادرست، کشور دچار بحران شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۴۴ کشور دارای ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر بود که امروزه به ۸۸ میلیارد متر مکعب رسیده‌است.

وی افزود:در کل اگر کشورها حدود ۴۰ درصد از آب‌های تجدید پذیر خود را مصرف کنند، تا حدودیاز بحران کم آبی به دور هستند،متأسفانه در ایران حدود ۵۵ درصد از آب‌های تجدید پذیر مصرف می‌شود که این آمار در حوزه دریاچه ارومیه ۷۰ درصد است!.

کلانتری با اشاره به استفاده بی‌رویه از منابع آبی چاه‌های مجاز و غیر مجاز، گفت: در کشورمان از چاه‌های غیر مجاز حدود هفت میلیارد و ۴۹۰ میلیون متر مکعب و از چاه‌های مجاز حدود هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به صورت غیر مجاز آب برداشت می‌شود.

وی درباره علمی نبودن برخی از اقدامات در کشور در خصوص حل بحران، تصریح کرد: کارشناسان باید به آینده‌پژوهی و فعالیت‌های علمی توجه کنند و برای جمعیت چند ۱۰ میلیونی با تاکید بر تامین نیازهای مردم سیاستگذاری کنند. یکی از مشکلات عمده ما این است که افراد حرف‌های غیر علمی را می‌پذیرند و بدون تفکر و آینده‌نگری عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: حق نداریم در راستای توسعه پایدار به بهانه اشتغال، تولید و کشاورزی -حتی با بالاترین بهره‌وری- از منابع بیش از ظرفیت‌شان استفاده کنیم و بی‌توجه به حقوق نسل‌های آینده باشیم.

وی درباره موارد مربوط به بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه، گفت: در این برنامه مقرر شده‌است ۱۱میلیارد متر مکعب مصرف آب کشور کاهش یابد، در حالی‌ که باید این مقدار به ۳۶ میلیارد متر مکعب برسد و همچنین طرح احداث ۵۰ هزار هکتار گلخانه در کشور غیر کارشناسانه است چون از طرفی کشور برای احداث این تعداد گلخانه فضایی ندارد و از طرفی برای با تولید ۲۰ میلیون تن محصول از این گلخانه‌ها بازاری برای عرضه وجود نخواهد داشت.

گفتنی است، گردهمایی نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان در سالن اجتماعات پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمالغرب و غرب کشور برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میلاد

      کارون اهواز بدون دلار احیا میشه کافیه یکی از دریچه ها رو باز کنن اب تمیزتر به این ملت جنگزده برسه اخه بسه چقدر جیب پر میکنن

    • بدون نام

      باز هم اختلاسی دیگر درراه است

    • محمد حسین

      7 میلیارد دلار را باید از باغداران و تاکستان داران محترم ارومیه که مانع ورود آب به دریاچه هستند بگیرند نه از بیت المال و از کل مردم ایران باید از مسولان و اهالی ارومیه بگیرند که بدون مدیریت و برنامه ریزی وبا بی تدبیری وبا حفر هزاران هزار چاه عمیق و نیمه عمیق بدون مجوز مانع ورود قطره ای آب به دریاچه شده اند

    • بدون نام

      تنها راه نجات دریاچه ارومیه انتقال آب رودخانه آراز به این دریاچه است

    • عبادی

      نه, اقایونی که بدون دلیل نظر میدهید منطقی باشید میلیاردها دلار صرف تهران وبعضی از شهرها سوگلی میشود کسی عکس العمل نشان نمی دهد ولی موقعی که فقط حرف دلار برای بعضی از استان ها برده میشود مخصوصا برای استان های اذربایجان خوزستان سیستان .......عده ای ناراحت میشوند لا اقل بذارید این حرف ها ی دروغ واقعی بشه بعد حسادتتون گل کنه. یادتون باشه ما ایران تر از شما هستیم ولی تبعیض به قومییت ها را هیچ موقع فراموش نخواهیم کرد. زنده باد عدالت علی . خدا همیشه با مظلوم است

    • بدون نام

      لطفا به احیای مردم مستضعف هم برسین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج