۴۲۲۰۸۸
۵۰۴۳
۵۰۴۳
پ

پادشاه تایلند، اخموی دوست داشتنی «تای»ها

هشت نکته خواندنی درباره پادشاه تایلند که به تازگی از دنیا رفت؛ پادشاهی که طولانی ترین دوران سلطنت جهان را به اسم خودش زد.

مجله همشهری دانستنیها - لیدا هادی: «به این وسیله به همه تولیدکنندگان منسوجات کشور ابلاغ می شود به دلیل شرایط خاص کشور تولید پارچه سیاه را به میزان دو برابر سابق برسانند. قابل ذکر است کسانی که در این میان به دلیل شرایط خاص اقدام به سوءاستفاده از بازار مصرف کنند با زندان و پرداخت جریمه نقدی مجازات می شوند.»

در تایلند این روزها پارچه سیاه نایاب شده، طوری که وزارت بازرگانی این کشور با انتشار نامه ای ظرفیت کارخانه ها را بالا برده است. مردم تایلند قرار است تا یک ماه فقط سیاه بپوشند و تا یک سال عزاداری کنند، فقط به خاطر مرک «بهومیبول آدولیادج» (Bhumibod Adulyadej»؛ پادشاهی با یکی از سخت ترین نام های دنیا. رامای نهم تایلندی ها بعد از هفتاد سال سلطنت، در سن هشتاد و هشت سالگی از دنیا رفت و کشور را در وضعیت نامعلومی باقی گذاشت.

پادشاه تایلند، اخموی دوست داشتنی «تای»ها
۱ - پادشاه تایلندی اصلا در تایلند به دنیا نیامده بود. او روز پنجم دسامبر ۱۹۲۷ میلادی (۱۳ آذر ۱۳۰۶) در «کمبریج» ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. پدر او که در تایلند به پدر علم نوین پزشکی مشهور است - البته پادشاه هم بود - در آن سال ها در دانشگاه هاروارد مشغول تحصیل در رشته پزشی بود. این اسم را هم پدرش برایش انتخاب کرده است؛ به معنای «غیرقابل رقابت در زمین» (در تلفظ هم غیرقابل رقابت در زمین است). آقای غیرقابل رقابت در زمین، فقط دو ساله بود که پدرش را از دست داد. بعد هم برای تحصیل به لوزان سوییس رفت و آنجا هم موسیقی خواند و هم مهندسی. از اول هم قرار نبود که او پادشاه شود. برای این که برادر بزرگتری هم داشت که از قضا بعدها در جوانی از دنیا رفت و پادشاهی به غیرقابل رقابت در زمین رسید.

۲- ۷۰ سال و ۱۲۶ روز؛ عمر پادشاهی بهومیبول آدولیادج، هفت دهه کامل طول کشید تا نام او به عنوان پادشاهی با طولانی ترین زمان سلطنت در تاریخ ثبت شود. او در دوران پادشاهی طولانی اش شاهد ۱۹ کودتا در تایلند بود که از بین آنها ۱۲ تایی هم موفقیت آمیز بود و بر اثر آنها، دولت تایلند کلا زیر و رو شد. البته هیچ کسی کاری با پادشاه نداشت. در تایلند نظام سلطنتی زیاد کاری به سیاست ندارد و یک جورهایی همه چیز نمایشی است. مردم فقط پادشاه را دوست دارند. همین.

۳ - عبوس، سرسخت و اخمو، کمی هم خجالتی؛ این صفاتی است که درباره پادشاه سابق تایلند همه جا گفته شده است. عجیب این که پادشاه کشور مردم همیشه خندان - نامی که به مردم تایلند داده اند - کمتر با لبخند دیده شده است و مردم همیشه او را با صورتی جدی و عبوس به یاد دارند. البته پادشاه اصلا آدم مغروری نبود. برای همین مردم تایلند خیلی او را دوست داشتند و می گویند او یکی از محبوب ترین پادشاهان عصر جدید بوده است. او در کتاب زندگینامه اش گفته «دوست ندارم مردم از من بت بسازند. من آدمی جدی هستم و به عقیده خیلی ها اخمو. شاید به خاطر مسئولیتی که به دوش دارم، کمتر لبخند می زنم.»
پادشاه تایلند، اخموی دوست داشتنی «تای»ها
۴ - مردم تایلند او را دوست دارند برای این که معتقدند او با دست خالی همه چیز را سرپا نگه داشت. مردم به او لقب «کارگر خستگی ناپذیر» داده بودند. خودش در کتاب زندگینامه اش گفته است «وقتی من پادشاه شدم فقط ۱۸ سالم بود. من زمانی پا به کاخ گذاشتم که سقف اش در حال ریختن بود و قالیچه های کف زمین همه پاره بودند. من بعد از جنگ به سلطنت رسیدم و اصلا اوضاع خوبی در هیچ جا حاکم نبود. البته اینها اصلا اهمیت نداشت. من برای دوباره ساختن آمده بودم و مهم بود که از پا در نیایم.»

۵- علاقه مندی های خاص خودش را داشت؛ از ماشین های پر سرعت تا نقاشی و موسیقی، از کشاورزی تا قایقرانی. می گویند او به پنج زبان زنده دنیا صحبت می کرده و به فلسفه اشراف کامل داشته است. او در سن شصت سالگی یکی از مشهورترین آدم های شرق بود که درباره بودا و اندیشه هایش کلی اطلاعات داشت. البته این آقای فیلسوف، هنرمند قابلی هم بود و تا زمان مرگ هم دوربین عکاسی اش را کنار نگذاشت.
پادشاه تایلند در بازدید از جاهایی که دوست داشت، خودش عکاسی می کرد و کاری به دیگران نداشت. پادشاه هم پیانیست ماهری بود و هم کلی نفس برای ساکسیفون زدن داشت. او در دهه 60 زندگی اش، یک جور خاصی شده بود؛ شب تا صبح بیدار بود و بعد صبح ها می خوابید تا عصر. از آن زمان هم کتاب دستش می گرفت و تا صبح فقط مطالعه می کرد. غذایش هم فقط یک وعده بود؛ آن هم نزدیک عصر.

6- پادشاه تایلند یکی از مشهورترین مترجم ها و نویسنده های تایلندی هم بود. کتاب های او درباره اندیشه های بودا از پرفروش ترین ها هستند. او کلی هم کتاب ترجمه کرده است. مثلا کتابی با عنوان «تیتو» بیوگرافی «یوسیپ بروز تیتو» رییس جمهور سابق یوگسلاوی. یکی از معروف ترین کتاب های او، داستان «تونگداهنگ» است؛ داستانی که او درباره سگ دوست داشتنی اش نوشته است؛ سگی ولگرد که شاه به کاخ آوردش و برایش همه کار کرد. این کتاب در سال 2002 پرفروش ترین در تایلند بود و تا امروز کلی فیلم و کارتون از روی آن ساخته اند.
پادشاه تایلند، اخموی دوست داشتنی «تای»ها

۷- سگ مورد علاقه آقای بهومیبول آدولیادج هم داستان جالبی دارد. شاه به این سگ علاقه داشت، برای این که به قول خودش آداب و تشریفات را ذاتی بلد بود. گویا تونگداهنگ می دانست که نباید در سطحی بالاتر از پادشاه بنشیند یا بخوابد. پادشاه هم از این دانایی ذاتی حیوان بینوا استفاده کرده بود و در کتابش خطاب به مردم درباره اش حرف زده بود، طوری که مردم تایلند فکر می کردند محتوای کتاب شاه، اشاره به انتظاراتش از آنهاست. چند وقت پیش هم اخبار بامزه ای از تایلند درز کرد؛ این که یک جوان بیست و هفت ساله به خاطر اهانت به سگ مشهور پادشاه به ۳۷ سال زندان محکوم شده است.

۸- پادشاه بهومیبول آدولیادج ثروتی بیش از ۳۵ میلیارد دلار برای بازماندگانش گذاشت. او در این سال ها همیشه در فهرست ثروتمندترین خانواده های سلطنتی دنیا که از طرف مجله «فوربس» معرفی می شد، اول بود. آخر، همه ثروت او که همین ۳۵ میلیارد دلار نیست. به این مبلغ ۳۳۲۰ هکتار املاک و مستغلات در مرکز بانکوک و ۱۳۲۰۰ هکتار از کل زمین های تایلند، ۳۲ درصد از سهام شرکت سیمان «Siam Cement» و ۲۳ درصد از سهام بانک «Siam Commercial» را هم اضافه کنید. روی همه شان هم بزرگ ترین الماس چند وجهی جهان به نام «جشن طلایی الماس» را بگذارید.
جانشین پادشاه تایلند چه کسی است؟

بهومیبول آدولیادج که رفت؛ اما حالا در تایلند سر جانشینی او حرف و حدیث افتاده است. مردم تایلند که از الان تا یک سال دیگر عزای عمومی گرفته اند نگران هستند که مبادا پادشاه تازه یعنی «ماها واجیرالونگ کورن» (Maha Vajiralongklorn) به خوبی پدرش نباشد. برای این که تا امروز درباره ولیعهد شصت و چهار ساله تایلندی کلی جنجال به راه بوده است.

پسر دوم پادشاه که از طرف او به سمت ولیعهدی رسیده، در انگلستان و استرالیا درس خوانده و در آلمان زندگی کرده است. می گویند او در جنوب مونیخ یک ویلای ۱۱ میلیون دلاری دارد و هر از گاهی برای خوشگذرانی به آنجا می رود.
پادشاه تایلند، اخموی دوست داشتنی «تای»ها

نگرانی از به قدرت رسیدن او زمانی بیشتر شد که پادشاه بهومیبول آدولیادج هنوز زنده بود و پسرش با یک زیرپوش و خالکوبی های عجیب در آلمان می گشت. تصاویر او و همسرش در سفر به آلمان یک دفعه در دنیا منتشر شد و کلی جنجال درست کرد. مردم از پادشاه آینده کشور تصور دیگری داشتند. او برخلاف پدرش که زندگی سنتی داشت و تنها یک بار ازدواج کرد و زندگی مشترکش با خوبی و خوشی 66 سال و تا زمان مرگش ادامه داشت، سه ازدواج ناموفق داشته است و هفت فرزند دارد.

پادشاهی فرمانده گارد شاهی تایلند وقتی برای مردم این کشور نگران کننده شد که خبر رسید او در یکی از کودتاهای اخیر هم دست داشته است و بدش نمی آید نظام دیکتاتوری د راین کشور راه بیفتد. البته پسر پادشاه بهومیبول آدولیادج اعلام کرده است فعلا قصد پادشاهی ندارد و می خواهد مدتی برای پدرش عزاداری کند. باید منتظر اتفاقات جالب بعد از تاجگذاری او در کشور مردم همیشه خندان بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج