۴۲۲۵۹۵
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

دور شدن سایه «ترامپ» از سر بازارهای ایران

از همان ساعات نخستی که دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را پشت سرگذاشت، طوفان سهمگینی بازارهای مالی و پولی جهان را درنوردید، به طوری که دراین روز تمام بازارهای سهام جهان منفی شدند و قیمت نفت خام نیز افت کرد.

روزنامه ایران: از همان ساعات نخستی که دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را پشت سرگذاشت، طوفان سهمگینی بازارهای مالی و پولی جهان را درنوردید، به طوری که دراین روز تمام بازارهای سهام جهان منفی شدند و قیمت نفت خام نیز افت کرد.
در بازار‌های ایران نیز ظرف چهار ساعت شاخص بورس اوراق بهادار تهران نزدیک به ۱۵۰۰ واحد ریخت و بواسطه جهش ۳۰ دلاری اونس جهانی طلا، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ایران به پرواز درآمد. بازار ارز نیز در اکثر ارزهای معتبر خارجی شرایط مشابهی پیدا کرد و قیمت‌ها صعودی شد.
البته در ساعات پایانی روز چهارشنبه هفته گذشته اندکی از هیجان ترامپ در بازارهای ایران و جهان کاسته شد به گونه‌ای که در همان روز برخی از بازارهای سهام بخش عمده‌ای از ارزش خود را بازپس گرفتند. پس از گذشت چند روز از پیروزی دونالد ترامپ به نظر می‌رسد که سایه هیجان انتخاب او از بازارهای جهان بخصوص ایران دور شده است.
روزگذشته در بازارهای جهانی تعداد نمادهای سبز در بورس‌های جهانی افزایش یافت و قیمت هر اونس طلا نیز حدود ۳۰ دلار افت کرد. برخلاف روز چهارشنبه که بورس تهران افت شدیدی را تجربه کرد دیروز با صعود ۶۰۰ واحدی دوباره کانال ۷۹ هزار واحدی را فتح کرد. در بازارهای ارز و طلا نیز قیمت‌ها عقب‌نشینی کرد و دوباره به سطح روزهای پیش از انتخاب ترامپ بازگشت. بدین ترتیب همانگونه که اکثر کارشناسان اقتصادی تحلیل می‌کردند تنها دلیل ریزش بازار بورس و صعود قیمت‌ها هیجانی بود که به صورت یک موج از بازار ایران عبور کرد.
آرامش به بازار سهام برگشت
معامله‌گران بورس تهران دیروز شاهد معاملات پرحجم در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها با پیشرو شدن دوقلوهای سنگ آهنی بود، شاخص کل بورس با ۶۰۰ واحد افزایش روبه رو شد.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه
۲۲ آبان ماه ۹۵، با افزایش ۶۰۰ واحدی به رقم ۷۹ هزار و ۱۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۱۵ واحد افزایش عدد ۱۵ هزار و ۷۰۱ واحد را به نمایش گذاشت.
همچنین شاخص سهام آزاد شناور با ۸۰۸ واحد افزایش به رقم ۸۸ هزار و ۲۰۵ واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۶۹۲ واحدی روی رقم ۵۶ هزار و ۶۴ واحد ایستاد که شاخص بازار دوم با کاهش۲۵۰ واحدی به عدد ۱۶۸ هزار و ۲۷۵ واحد رسید.
همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش ۱۶ واحدی به عدد ۸۳۵ واحد دست یافت. ارزش کل معاملات روزگذشته بورس تهران در حالی به بیش از ۶/۴ میلیارد تومان بالغ شد که در بازار نقدی بورس ارزش واقعی معاملات سهام از ۲۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فراتر نرفت که حاصل دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از ۷۴ هزار نوبت داد و ستد بود.
کاهش ۲۲ هزار تومانی قیمت سکه در بازار
در بازار آزاد دیروز، سکه طرح قدیم یک میلیون و ۱۰۵هزار و طرح جدید یک میلیون و ۹۵ هزارتومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه با قیمت ۵۶۰ هزار‌، ربع سکه ۲۹۶ هزار و سکه یک گرمی ۱۸۶ هزار تومان دادو ستد شد.ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار ساخته نشده در بازار طلای تهران، ۱۱۰هزار و ۵۸ تومان و هر اونس طلای جهانی نیز یک هزار و ۲۲۸ دلارو ۸ سنت است. بازار آزاد سکه و ارز تهران دیروز (شنبه) با افت قیمت انواع سکه طلا همراه بود به گونه‌ای که هر قطعه سکه طلا طرح جدید با ۱۷۹ هزار ریال کاهش نسبت به پنجشنبه گذشته ۱۱ میلیون و ۵۳ هزار ریال فروخته شد.
در بازار ارز نیز برخلاف جو هیجانی انتهای هفته گذشته یورو با ۴۵ تومان افت مواجه شد و به ۳۹۹۸ تومان رسید. اما در مقابل دلار امریکا همچنان به رشد خود ادامه داد و به ۳۶۵۸ تومان رسید که ۴ تومان رشد نشان می‌دهد. پوند انگلیس نیز با رشد ۵۳ تومانی خود را به ۴۶۱۵ تومان رساند اما درهم امارات بدون تغییر روی نرخ ۱۰۰۴ تومان باقی ماند.
سقوط ۵/۳۱ دلاری طلا در آخرین روز کاری بازار
فروش‌های ارزان و یکجا، قیمت طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی را به ۱۲۲۷ دلار و ۶۴ سنت کاهش داد.
به گزارش رویترز، قیمت طلا روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی در هفته گذشته با سقوط ۵۶/۳۱ دلاری به بیش از ۱۲۲۷دلار در هر اونس رسید.
قیمت طلا به دنبال فروش‌های یکجا و ارزان (پس از افزایش‌های شدید قیمت بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور) بشدت ضربه دید و حدود ۳ درصد کاهش ارزش را ثبت کرد. از دیگر عوامل این کاهش، افزایش ارزش اوراق قرضه به دنبال گمانه‌زنی افزایش هزینه‌های زیرساختی امریکا عنوان شده است که این اقدام می‌تواند تورم را کاهش دهد.
قیمت طلا روز پنجشنبه تا ۱۲۱۹ دلار و ۴۰ سنت نیز کاهش یافته بود که کمترین رقم از ۳ ژوئن به شمار می‌رود. فروش‌‌های یکجا، این فلز گرانبها را در مسیری قرار داد که ضعیف‌ترین عملکرد هفتگی از ژوئن ۲۰۱۳ تاکنون را نشان می‌دهد. طلا روز چهارشنبه پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ۵ درصد افزایش یافت. از طرفی، دلار نیز بهترین هفته در یک سال گذشته را ثبت کرد. بازار همچنین احساس می‌کند که بانک مرکزی امریکا سریع‌تر به افزایش نرخ بهره بانکی بپردازد. بازار پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سه‌شنبه هفته گذشته، روی پیروزی هیلاری کلینتون حساب کرده بود و بیشتر تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند در صورت پیروزی ترامپ، تقاضا برای طلا به‌عنوان دارایی امن تقویت خواهد شد و از قیمت این فلز ارزشمند حمایت می‌کند.
برخلاف انتظارات، ترامپ رئیس جمهوری منتخب شد و التهاب بازارها پس از اعلام پیروزی وی که افزایش بیش از ۶۰ دلاری طلا را بدنبال داشت، تنها ۱۲ ساعت طول کشید. سخنرانی پیروزی ترامپ آرامش را به بازارهای مالی بازگرداند و در نتیجه، طلا همه رشد قیمتش را از دست داد.
عقب‌نشینی بازارهای سهام جهان پس از صعود انتخاباتی
بازارهای سهام جهان روز جمعه بخشی از رشد هفتگی خود را واگذار کردند، در حالی که بازده اوراق قرضه جهانی برای پنجمین روز افزایش یافت و از دلار امریکا حمایت کرد، اما کالاها و بازارهای نوظهور را تحت فشار نزولی قرار داد.
سرمایه‌گذاران انتظار دارند سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب امریکا شامل نرخ‌های مالیات پایین‌تر و هزینه زیرساخت بیشتر، رشد اقتصادی را تسریع کند، اما این سیاست‌ها کسری مالی بیشتر و نرخ تورم بالاتر را به دنبال خواهد داشت. در وال استریت، شاخص داو جو اینداستریال اوریج هفته را در رکورد ۱۸۸۴۷ واحد به پایان رساند.
شاخص استاندارد‌ اند پورز ۵۰۰، تحت تأثیر اُفت ارزش سهام انرژی، ۱۴/۰ درصد کاهش یافت و در ۲۱۶۴ واحد ایستاد، اما این شاخص برای کل هفته ۸/۳ درصد افزایش نشان داد. شاخص نزدک کامپوزیت هم بهترین هفته از سال ۲۰۱۱ را شاهد بود. بخش‌های بازار سهام که از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سه‌شنبه هفته گذشته بیشترین سود را بردند، شامل بانک‌ها و شرکت‌های داروسازی بودند که ممکن است در دولت ترامپ شاهد تسهیل بیشتر مقررات باشند، در حالی که سهام انرژی با سیاست‌های ضد انحصارطلبی و مختل شدن زنجیره تأمین جهانی به دلیل اجرای سیاست‌های تجاری حمایت‌گرایانه، مورد تهدید بیشتری قرار گرفته‌اند. براساس گزارش رویترز، بازارهای اوراق قرضه جهانی هفته گذشته شاهد بزرگ‌ترین کاهش ارزش از سال ۲۰۱۳ بودند که بانک مرکزی امریکا برای نخستین‌بار برنامه تعدیل خرید اوراق قرضه را اعلام کرده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد سلطان

      از قرار اکثر کشورها نوکر امریکا هستند که با عوض شدن یه رییس جمهوری که هنوز ملت خودش اونرو نپذیرفته اینجوری تحت تاثیر قرار میگیرن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج