۴۲۲۶۸۸
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

اردوغان، ترامپ را به ترکیه دعوت کرده

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، تظاهرات ضد ترامپ در آمریکا را امری گذرا ارزیابی کرد و گفت: دونالد ترامپ را به ترکیه دعوت کرده و در صورت امکان پیش از احراز ریاست جمهوری در ۲۰ ژانویه نیز با او دیدار خواهم داشت.

خبرگزاری ایرنا: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، تظاهرات ضد ترامپ در آمریکا را امری گذرا ارزیابی کرد و گفت: دونالد ترامپ را به ترکیه دعوت کرده و در صورت امکان پیش از احراز ریاست جمهوری در ۲۰ ژانویه نیز با او دیدار خواهم داشت.

وی این مطلب را در راه بازگشت به ترکیه از سفر به بلاروس، در هواپیما در گفت و گو با خبرنگاران همراه خود اعلام کرده است.

روزنامه استار که خبرنگارش به همراه اردوغان به بلاروس رفته بود، با عنوان «در آمریکا هم عقل مافوق است» روز یکشنبه نوشت: اردوغان با اشاره به تظاهرات ضد ترامپ در آمریکا گفت، در مورد ترکیه یک عقل مافوق است که این محرز است. اکنون برای آمریکا نیز چنین عقل مافوق دیده می شود.

اردوغان در تبیین کودتای نافرجام و عامل این کودتا که فتح الله گولن و گروه او معرفی شده و همچین عوامل پشت پرده اقدامات تروریستی علیه کشورش پیشتر از یک عقل مافوق خارجی سخن گفته و اشاره داشت که همه جریانات از سوی چنین عقل مافوقی مدیریت می شود. اکنون این تعبیر را نیز در مورد آمریکا به کار برده است.

اردوغان با اشاره به اینکه ترامپ با امکانات شخصی خود و بدون دریافت کمک مالی از فتو (گروه تروریستی فتح الله گولن) به پیروزی رسید، گفت: از سوی دیگر رسانه ها از دریافت کمک مالی طرف دیگر (کلینتون) از فتو خبر داده اند. خبرهایی هم است که این ادعاها بررسی خواهد شد. من شخصا تظاهرات ضد ترامپ را شاخصی بر عدم پذیرش نتایج انتخابات از سوی برخی مخافل ارزیابی می کنم.

او در پاسخ به اینکه تاثیر انتخاب ترامپ بر روابط ترکیه و آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفته است: در شب انتخابات به وی تلفن کرده و تبریک گفته است. او در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ پست ریاست جمهوری را تحویل می گیرد. در صورت امکان پیش از آن تاریخ نیز با ترامپ دیدار می کند. در تماس تلفنی هر دو از انجام این دیدار در حداقل زمان ممکن ابراز خرسندی کرده اند. به ترامپ گفته ام که اگر ترکیه را در ردیف کشورهایی که اولین سفرخارجی را به آنها خواهد داشت؛ قرار دهد، خوشحال خواهم شد. او نیز رهیافت مثبتی به این پیشنهاد داشت.

نظرات ترامپ به ما نزدیک است

اردوغان در مورد اظهار نظرهای ترامپ در خصوص سوریه و عراق گفت: نقطه نظرات او در خصوص منطقه پرواز ممنوع در عراق و سوریه به ترکیه نزدیک است.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد منطقه امن در سوریه برای ترکیه خیلی مهم است، گفت: ترامپ هم نقطه نظرات مشابهی در این زمینه دارد. موضوع ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، از نظر ترکیه امری حیاتی است. ما از یک منطقه پاکسازی شده از تروریست سخن می گوئیم. اما باید این منطقه پرواز ممنوع اعلام شود. اگر این کار صورت گیرد، ترکیه اصولا در امر آموزش و تجهیز (معارضان) فعال است. در دیدار با ترامپ این مسائل را گفت و گو می کنیم.

روابط با اتحادیه اروپا

اردوغان در خصوص سرنوشت قرارداد اتحادیه اروپا با ترکیه در خصوص بازپس گیری پناهجویان گفت: اتحادیه اروپا می خواهد ما را وادار به خروج از فرایند مذاکرات عضویت کند. ما صبر نخواهیم کرد. در دوره پیش رو در صورت لزوم این را از مردم خواهیم پرسید.

اتحادیه اروپا در قبال بازپس گیری پناهجویانی که از ترکیه به اروپا متواری می شوند، قرار بود روادید ورود برای شهروندان ترکیه را لغو کند. اما اتحادیه معیارهایی را برای این تسهیلات تعیین کرده بود که ترکیه بخشی از این معیارها را به ویژه قانون مبارزه با تروریسم را که اخیرا دامنه آن را به طور قابل توجهی گسترش داده است، عملی نکرده و تاکید دارد که تا زمان پاکسازی کامل تروریست ها و رفع تهدیدات تروریستی علیه این کشور، این کار را نخواهد کرد.

تنش در روابط دو کشور به ویژه بعداز از تحولات سیاسی در ترکیه و غیر دمکراتیک خواندن اقدامات دولت آنکارا در برخورد با مخالفان و مطرح شدن موضوع تعلیق مذاکرات عضویت با این کشور، تشدید شده و اردوغان اخیرا گفت: برای اینکار خیلی دیر مانده اند. هرچه زودتر در مورد عضویت ترکیه تصمیم نهایی خودرا بگیرند.

پ.ک.ک در سنجار عراق

اردوغان با ادعای اینکه مشکلات عراق و سوریه برای ترکیه تهدید بزرگی آفریده است، گفت: دولت مرکزی در عراق به طور کامل بر کشور حاکم نیست. وقتی به مالکی گفتم در قندیل مداخله کنید، گفت: من چنین قدرتی ندارم. می گفتم که اگر شما مداخله نکنید، من مجبور خواهم شد مداخله کنم، او هم می گفت، مداخله بکنید. البته ما هم از آن موقع به بعدا علیه قندیل مداخله می کنیم.
ترکیه همواره با عنوان کردن حضور پ.ک.ک در شمال عراق و به ویژه کوه قندیل، این مناطق را بمباران می کند.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: اکنون موضعیت مشابهی در سنجار (منطقه شنگال ایزدی ها) مطرح است. اکنون پ.ک.ک در آنجا مستقر شده است. گویا می خواهد با بدست گیری کنترل منطقه، ترکیه را بترساند. ما اجازه نمی دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اردوغان حیله گر دو رو

    • سارا

      https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B1%DA%A9%E2%80%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2%DB%8C به این لینک سر بزنید . بسیار سود منده .در باره ترکیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج