۴۲۲۷۵۵
۱ نظر
۵۰۱۸
۱ نظر
۵۰۱۸
پ

بر اساس مستندات پایگاه علمی ISI

رتبه کیفیت تولیدات علمی کشور ۱۹ پله‌ ارتقا یافت

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: جدیدترین اطلاعات پایگاه استنادی ISI در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران از لحاظ تولید علم برتر ۱۹ پله ارتقاء یافت.

خبرگزاری مهر: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: جدیدترین اطلاعات پایگاه استنادی ISI در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران از لحاظ تولید علم برتر ۱۹ پله ارتقاء یافت.
رتبه کیفیت تولیدات علمی کشور 19 پله‌ ارتقا یافت

به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: به دنبال به روز رسانی اخیر اطلاعات پایگاه استنادی وب آو ساینس (ISI) در سال ۲۰۱۶ میلادی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ تولید علم برتر رتبه ۲۰ دنیا را کسب کرد.

دهقانی گفت: از این حیث در سال ۲۰۱۱ میلادی ایران رتبه ۳۹ دنیا را در اختیار داشت. تولید علم برتر شامل مقالات پراستناد و داغ می شود. این مقالات در دسته مقالات یک درصد برتر دنیا قرار می گیرند که در واقع موثرترین بخش از تولید علم دنیا را تشکیل می دهند.
رتبه کیفیت تولیدات علمی کشور 19 پله‌ ارتقا یافت

سرپرست ISC ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ میلادی، سهم مقالات پراستناد و داغ کشور که در واقع به عنوان کیفی ترین مقالات دنیا شناخته می شوند از کل دنیا به ۲.۲ درصد رسید. در سال ۲۰۰۷ میلادی سهم ایران از تولید علم برتر ۰.۵ درصد (نیم درصد) بود.

وی افزود: این سهم در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱ درصد رسید و در سال ۲۰۱۵ میلادی برای اولین بار سهم ایران از مقالات برتر دنیا از سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا پیشی گرفته و به ۱.۶ درصد رسید. از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا ۱.۸ درصد است.
رتبه کیفیت تولیدات علمی کشور 19 پله‌ ارتقا یافت

دهقانی اظهار داشت: با وجود اینکه سال ۲۰۱۶ میلادی هنوز به پایان نرسیده است، اما مقایسه تعداد مقالات کیفی در این سال در مقایسه با سال ۲۰۰۷ نشان از ۴ برابر شدن تعداد این مقالات دارد.

وی گفت: ایران در خلال سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ به ترتیب ۵۶، ۴۲، ۵۲، ۸۶، ۷۴، ۱۰۵، ۱۴۷، ۱۸۶، ۲۴۶ و ۲۲۳ مقاله پراستناد و داغ تولید کرده است. میزان کل تولید علم دنیا در همین دوره زمانی به ترتیب ۱۰۴۹۵، ۱۱۲۲۲، ۱۱۷۲۸، ۱۲۱۲۸، ۱۲۹۲۵، ۱۳۶۴۸، ۱۴۳۴۴، ۱۴۷۶۷، ۱۵۳۲۲ و ۱۰۰۸۳ بوده است.
رتبه کیفیت تولیدات علمی کشور 19 پله‌ ارتقا یافت

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، گفت: سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری کسب مرجعیت علم و فناوری در سطح بین المللی در اولین بند از سند قرار دارد. هر چند افزایش کمیت تولید علم از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما اگر این کمیت از کیفیت لازم برخوردار نباشد منجر به مرجعیت نخواهد شد.

وی افزود: مرجعیت به مفهوم استفاده از علم تولید شده است و هم اکنون استنادها مهمترین شاخص سنجش مرجعیت هستند. پژوهشگرانی که مقالات پراستناد و داغ تولید تولید می کنند از فراست علمی برخوردارند که در بهترین نقاط در دنیای علم سرمایه گذاری می کنند.

دهقانی گفت: هرچند این تعریف لزوما با نیازهای بومی علم همخوانی ندارد، اما با پدیده ای به نام علم جهانی همخوان است. چنین مسئله ای بر کمیت تولید علم نیز صادق بوده و لذا لازم است کمیت تولید علم کشور را نه تنها در مسیر علم بین الملل بلکه در مسیرنیازهای بومی که از اولویت بیشتری برخوردار هستند قرار داده شود.

وی تاکید کرد: لازم است پژوهشگران کشور علاوه بر توجه به شاخص استناد به مدارک به سایر شاخص ها از جمله شاخص های تاثیر فنآورانه و تاثیر نوآورانه و نیز تاثیر علم صنعتی را مورد توجه قرار دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینا همه مرهون سایست احمدی نژاد هستیم الان که کلا فعالیت های علمی تعطیل شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج