۴۲۳۲۴
۵۱۳۴
۵۱۳۴
پ

گفتگو با فريبا متخصص، سرور سریال زمانه

فريبا متخصص، بازيگر نقش سرور در سريال «زمانه» ، درباره مختصات اين نقش و ويژگي‌هاي كار كردن با حسن فتحي توضيح مي‌دهد

گفتگو با فريبا متخصص، سرور سریال زمانه

هفت صبح: فريبا متخصص، بازيگر نقش سرور در سريال «زمانه» ، درباره مختصات اين نقش و ويژگي‌هاي كار كردن با حسن فتحي به هفت صبح توضيح مي‌دهد

يكي از نقش‌هاي به اصطلاح بد و لج درآر در سريال زمانه به كارگرداني حسن فتحي نقش «سرور» با بازي فريبا متخصص است. همسر و مادري كه نيش زبان و تندي‌هايش با اطرافيان خيلي زود تاثير خودش را بر داستان زمانه گذاشت. انگار وقتي همه چيز قرار است آرام شود «سرور» بايد وارد قضيه شود و يك چالش جديد به وجود بياورد.

شايد كمتر كسي اين شخصيت سريال حسن فتحي را دوست داشته باشد و به نظر متخصص توانسته به اندازه‌اي خوب بازي كند كه ‌اين اتفاق براي «سرور» افتاده است. به همين بهانه به سراغ متخصص رفتيم تا كمي‌ بيشتر از مختصات اين مادر و همسر متفاوت براي‌مان بگويد.

گفتگو با فريبا متخصص، سرور سریال زمانه

به نظر شما مخاطب بايد سرور را به عنوان يك مادر دوست داشته باشد؟

قاعدتا بايد دوستش داشته باشند ولي چون خيلي آدم رك و رو راستي است ممكن است خيلي‌ها دوستش نداشته باشند. جالب اينجاست كه ‌اين آدم با همه تصوري كه از سطحي بودنش ممكن است در ذهن مخاطب ايجاد شود ولي هر چه مي‌گويد درست از آب در مي‌آيد و اين وسط هيچ كس هم به حرف او گوش نمي‌كند!

فكر مي‌كنيد چرا يك عده نمي‌توانند اين مادر را دوست داشته باشند؟

به خاطر اين كه نخود در دهانش خيس نمي‌خورد. هر چه به ذهنش برسد را مي‌گويد. كلا سرور زن با سياستي نيست. اگر از دامادش ناراحت مي‌شود بدون سياست‌ورزي ناراحتي و حسش را بيان مي‌كند. همين مسئله باعث مي‌شود بعضي رفتارهايش ناخوشايند جلوه كند.

اين كمي‌ با لطافت مادران ايراني كه در ذهن مخاطب وجود دارد متفاوت است، يعني مخاطب بيشتر مادر بهزاد يا ارغوان را به عنوان مادر مي‌پذيرد، برخوردهاي شما حتي با فرزندان‌تان هم نسبت به مادران معمول متفاوت و تا حدودي پرخاشگرانه است.

اگر به بك‌گراند زندگي اين مادرهايي كه شما مي‌گوييد نگاه كنيد مي‌بينيد خيلي زندگي مرفهي نداشته‌اند، سختي‌هاي زيادي كشيده‌اند و خب وقتي خسته مي‌شوند آرام‌تر هم مي‌شوند و حتي يك‌سري باج هم به فرزندان‌شان مي‌دهند‌ ولي امثال سرور در رفاه هستند و همه گونه امكاناتي در اختيارشان قرار داده شده، فرزندان‌شان هم به همين صورت، در هيچ چيزي براي آن‌ها كم و كسر گذاشته نشده، خب در اين حالت اگر بخواهند اشتباه كنند تو دهني هم مي‌خورند.

خب مسئله همين جاست انگار مادرهايي مثل سرور درك كمتري از بچه‌ها و خواسته‌هاي آن‌ها دارند.

مادر، مادر است، سرور كه از لحاظ عاطفه براي بچه‌ها كم نگذاشته، پدرشان هم از لحاظ امكانات رفاهي كاملا آنها را تامين كرده، پس آنها حق نافرماني و ناشكري ندارند. سرور هم با علم به ‌اين مسئله از آن‌ها متوقع است كه درست تصميم بگيرند و رفتار كنند. شايد شيوه مادري مثل سرور با مادراني كه در ذهن مخاطب وجود دارد فرق مي‌كند و گرنه مختصات مادر بودن به صورت كامل در او وجود دارد. البته يك چيزي هم هست شايد برخورد حق به جانب سرور با خانواده بهزاد اين تصور منفي را در ذهن مخاطب ايجاد مي‌كند. چون حسام يك عمر است به آنها سرويس مي‌دهد و سرور اين وضعيت را دوست ندارد.

چرا؟ اگر حسام براي سرور در زندگي كم مي‌گذاشت حرف‌تان قابل قبول بود ولي كمك كردن به خانواده برادرش كه به زندگي سرور ضربه‌اي نمي‌زند.

سرور ميلياردر هم باشد فرقي نمي‌كند. خانواده بهزاد از مال زندگي او مي‌خورند و اين برايش آزار دهنده است. دوست ندارد شوهرش مستمر به فكر خانواده برادرش باشد. دوست دارد همه توجه و حواس شوهر و فرزندان معطوف خانواده خودشان باشد.

گفتگو با فريبا متخصص، سرور سریال زمانه

پس سرور زن ساده‌اي نيست؟

اتفاقا خيلي ساده است ولي از آن دسته زن‌هايي است كه فقط به دنياي اطراف‌شان نگاه مي‌كنند و نه بيشتر. ما در جامعه از اين دست زن‌ها خيلي داريم. كساني كه فقط به فكر شستن و غذا پختن و تربيت بچه‌ها و رسيدگي به همسرشان هستند. به هيچ چيز ديگري هم فكر نمي‌كنند. چون امكانات مالي خوبي دارند باشگاه مي‌روند، تفريح مي‌كنند و خانواده و خانه‌اش را اداره مي‌كند. دغدغه‌اش همين است و كاري ندارد كه بيرون از دنياي خودش و خانواده‌اش چه اتفاقاتي مي‌افتد.

چقدر سرور با مختصات شخصيتي‌اش به فريبا متخصص نزديك است؟

سرور خيلي با من فاصله دارد. اصلا يكي از جذابيت‌هاي اين نقش همين فاصله زيادي بود كه من با نقشي كه بازي مي‌كنم، دارم. حقيقتا من اول سرور را اصلا دوست نداشتم چون تا به حال نقش مادرهايي را بازي كردم كه آرام و صبور بوده‌اند و سرور دقيقا برعكس آنهاست. همان ابتدا هم كه فيلمنامه را خواندم ديدم مادرهاي ديگري هم در داستان وجود دارد و حتي از آقاي فتحي خواستم كه اگر مي‌شود نقش مادر بهزاد يا مادر ارغوان را به من بدهند.

ولي آقاي فتحي به من گفتند كه قرار نيست هميشه يك جور نقش را بازي كني. اين نقش را درست بازي كن آن وقت نتيجه‌اش را مي‌بيني. هميشه دوست دارم آدم‌هايي كه نقش‌شان را بازي مي‌كنم كمي‌ هم عميق باشند اما الان به‌اين نتيجه رسيدم كه اتفاقا نقش آدم‌هاي سطحي را بازي كردن خيلي سخت‌تر است. انصافا نقش سرور به ميزان زيادي مديون راهنمايي‌هاي آقاي فتحي است.

مرز خيلي باريكي است بين ساده و رك بودن با بدجنس بودن. در يكي از قسمت‌هاي مياني سريال ما مي‌بينيم كه وقتي خانواده بهزاد به ديدن حسام مي‌آيند تا كدورت‌ها برطرف شود او مدام از اينكه براي دخترش بهار خواستگار پيدا شده حرف مي‌زند. انگار مي‌خواهد بهزاد را اصطلاحا بچزاند. به همين دليل كمي‌ شك مي‌كنيم كه سرور آدم بدجنسي نباشد.

يك مواقعي آدم‌ها از قبل برنامه‌ريزي مي‌كنند و با كلي حساب و كتاب كردن اين حرف‌ها را مي‌زنند تا طرف را آزار دهند ولي اين حس سرور برنامه‌ريزي شده نيست، بيشتر يك حس غريزي است و شايد نسخه كمتر ديده شده يك حس مادرانه. مادر نگران آينده دخترش است و به نظرش بهزاد آدم مناسبي براي دخترش نيست به همين دليل واكنش‌هايي كه نشان مي‌دهد يك نوع مراقبت كردن از افراد خانواده‌اش محسوب مي‌شود.

گفتگو با فريبا متخصص، سرور سریال زمانه

ويژگي فضاي كار با حسن فتحي چه تفاوتي با ديگر كارگردان‌هايي كه تا به حال با آنها همكاري كرده‌ايد، دارد؟

آقاي فتحي برخلاف اينكه سن و سال زيادي هم ندارد ولي دقيقا شبيه يك پدر خانواده با عوامل گروهش برخورد مي‌كند. همين باعث مي‌شود كه شما سخت‌ترين شرايط كاري را بتوانيد تحمل كنيد. دقيقا به همين دليل است كه وقتي آقاي فتحي از شما دعوت مي‌كنند كه در فيلم يا سريال‌شان بازي كنيد ديگر فكر نمي‌كنيد چه نقشي داريد، اندازه‌اش چقدر است يا هر چيز ديگر. چون مي‌دانيد حسن فتحي حتي براي بازيگري كه قرار است يك سكانس در كارش بازي كند هم حساسيت و سخت گيري دارد و هيچ تفاوتي بين سياهي لشگر و بازيگر نقش‌هاي اصلي‌اش وجود ندارد. نكته جالب ديگري كه در كارهاي آقاي فتحي يك ويژگي خاص محسوب مي‌شود اين است كه در سريالي مثل زمانه هيچ‌كس قهرمان نيست. هيچ‌كس سياه و سفيد نيست، همه خاكستري‌اند. همه به نوعي وزنه‌هاي داستان هستند و تاثيري كه هر كدام بر سرنوشت ديگري مي‌گذارد كاملا متفاوت است.

در نهايت به سرور حق مي‌دهيد؟

نه. همان گونه كه گفتم اين جنس شخصيت‌ها را دوست ندارم.

ولي خوب ازش دفاع مي‌كنيد.

خب بايد به خوبي ازش دفاع كنم. چون اگر نتوانم از شخصيتي كه بازي مي‌كنم تمام و كمال دفاع كنم و براي هر كاري كه مي‌كند توجيه قابل قبولي بياورم كه نمي‌توانم درست آن را بازي كنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج