جاباما
۴۲۳۶۲۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

رفراندوم برای جدایی کالیفرنیا در سال ۲۰۱۸

«کالکسیت» نام کمپینی در کالیفرنیا است که برای تبدیل شدن ایالت کالیفرنیا به یک کشور مستقل تلاش می کند. حرکتی که پس از برنده شدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن به کاخ سفید آغاز شد.

دیپلماسی ایرانی: «کالکسیت» نام کمپینی در کالیفرنیا است که برای تبدیل شدن ایالت کالیفرنیا به یک کشور مستقل تلاش می کند. حرکتی که پس از برنده شدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن به کاخ سفید آغاز شد.

هدف کمپین استقلال کالیفرنیا این است که در سال ۲۰۱۸ رفراندومی برگزار کند و موفقیت در این رفراندوم، این ایالت را یک گام به جدا شدن از اتحادیه نزدیک تر خواهد کرد. ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما این مبارزه از یک گروه سیاسی به حاشیه رانده شده تا گروهی از رسانه های اجتماعی در سراسر کشور را شامل می شود که چند ساعت پس از مشخص شدن ریاست جمهوری ترامپ تشکیل شدند.

این جنبش حداقل یک حامی تاثیرگذار به نام «شروین پیشه ور» را دراختیار دارد که حامی اولیه یوبر و یک سرمایه گذار شناخته شده است. او پشتوانه مبارزات این گروه در توییتر شده است. «بله کالیفرنیا» یک کتاب ۳۳ صفحه ای معروف به کتاب آبی را روی وبسایت خود قرار داده است که مسیر جدایی را نشان می دهد و همچنین چگونگی ادامه زندگی کالیفرنیا پس از جدایی را تصویر می کند.

برای روشن شدن قضیه، باید بدانید که تا به حال هیچ ایالتی آمریکا را ترک نکرده است. اتفاق رویداد کالکسیت با این که بعید است اما هیچ ایده ای هم از چگونگی تاثیر خروج کالیفرنیا وجود ندارد. اما بله کالیفرنیا ادعا می کند که حداقل کالیفرنیای جدید کم و بیش همان طور خواهد ماند.

اگر کالیفرنیا از اتحادیه جدا شود، فرآیندی که در سال ۲۰۱۸ با رفراندوم مشخص خواهد شد، زمانی که کالیفرنیا (هرچند بعید) به این خروج رای مثبت بدهد، این ایالت تبدیل به یک خواهرخوانده برای ایالات متحده آمریکا خواهد شد. لوئیس مارینل، رئیس بله کالیفرنیا به لس آنجلس تایمز گفت: «تلاش ما به مانند جدایی در سال های ۱۸۶۰ نیست. ما در حال صحبت کردن درباره این مساله هستیم که کالیفرنیا به عنوان یک ملت درون یک ملت به رسمیت شناخته شود. مانند اسکاتلند در بریتانیا. ما احساس می کنیم کالیفرنیا بیش از یک دولت است.»

هنوز نمی دانیم که در مورد چه نوع دولتی صحبت می شود. آیا مجلس یا ریاست جمهوری بعد از کالکسیت شکل خواهد گرفت؟ بر اساس کتاب آبی، کالیفرنیا به نوعی از دموکراسی بر اساس یک سری انتخابات خواهد رسید. کشور ممکن است به کلی یک سیستم کاملا جدید بسازد که برخلاف ادعای آنها مبنی بر تغییرات اندک است.

به جای پرداخت مالیات به دولت فدرال، کالیفرنیا آن پول را برای خود نگه می دارد. از سال ۱۹۹۵ هر ساله کالیفرنیا مالیات بیشتری به دولت فدرال نسبت به بودجه ای که دریافت کرده، پرداخت کرده است. همین باعث شده که بله کالیفرنیا انتظار داشته باشد که مالیات دهندگان از آنها حمایت کرده و با صدها میلیارد دلار مالیات جمع آوری شده بودجه خود را بسازند.

کالیفرنیای مستقل همچنان به استفاده از ارز آمریکا امیدوار است. ارز آمریکا که به طور کامل در بازارهای بین المللی قابل دادوستد است به این معنی که بدون اجازه دولت آمریکا بسیاری از کشورها از آن استفاده می کنند. اکوادور، السالوادور و جزایر بریتیش ویرجین به عنوان مثال از دلار آمریکا استفاده می کنند.

کتاب آبی این کمپپین به سوالات عملی تر دیگری نیز درباره عناصر زندگی کالیفرنیایی ها پاسخ داده است. به عنوان مثال آیا هنوز هم در بازی های المپیک شرکت می کنیم؟ (پاسخ مثبت است.)

مراتع و مزارع ایالت طلایی، ارزشی ۴۷میلیارد دلاری دارند. آنها بیش از یک سوم سبزیجات کشور و دوسوم از میوه ها و آجیل را تامین می کنندو این اعداد صنعت کشاورزی کالیفرنیا را به بزرگترین در کشور تبدیل کرده است. کشاورزی پررونق از لحاظ نظری می تواند شناوری اقتصاد کالیفرنیا پس از جدایی را تضمین کند. بله کالیفرنیا می خواهد سرمایه گذاری مجددی از پول کشور جدید را با کمک کارشناسان جهانی روی حفظ محیط زیست، نوآوری در فن آوری، تعمیر و نگهداری جاده ها و زیرساخت های حمل و نفل انجام دهد (این برنامه ها می توانند برای میلیون ها کالیفرنیایی کسب و کار ایجاد و تجارت آنها را جهانی کنند).

درباره دلارهای تامین اجتماهی نگران هستید؟ بله کالیفرنیا به آن هم فکر کرده است. اداره تامین اجتماهی اجازه می دهد تا شهروندان آمریکایی که در خارج از کشور زندگی می کنند و تا زمانی که برای دریافت مقرری بازنشستگی واجد شرایط هستند، در هر کشوری که ایالات متحده می تواند برای آن پول صادر کند، پول خود را دریافت کنند. مردمی که به عنوان مثال در کوبا و کره شمالی زندگی می کنند برای دریافت پول خود باید از آن کشورها خارج شوند.

با این حال هنوز غیرممکن است که تصویر رویایی که بکه کالیفرنیا از کالیفرنیای بعدی و مستقل می سازد را باور کنید، چرا که یک کشور مستقل در شرایط عملی زمین بازی، چیز متفاوتی است. مساله آب در این ایالت وجود دارد. سرمایه گذاری های خارجی این ایالت در ایالت های مجاور چه خواهد شد؟

این کمپین علاقه زیادی را به خود جلب کرده است اما با ادامه این روند بله کالیفرنیا با موشکافی بیتشر و سوالات بیشتری روبرو خواهد شد. از ۸ نوامبر به بعد تعداد لایک های این کمپین در شبکه های اجتماعی دو برابر شده است. کنجکاوی مردم درباره آنها ممکن است خیلی زود فروکش کند و این آغاز جایی است که بله کالیفرنیا باید به دنبال پیروانی فراتر از فیسبوک و توییتر بگردد که علاقه آنها زودگذر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج