جاباما
۴۲۳۶۴۲
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

پنج سدشکن

رییس جمهورهای زن در سوییس

سوییس تاکنون ریاست جمهوری ۵ زن را تجربه کرده است؛ زنانی که مرزهای جنسیتی را شکستند و معادلات جهان را تغییر دادند. در ادامه به طور مختصر با زندگی این زنان آشنا خواهیدشد.

ماهنامه زنان و زندگی - فاطمه عسگری آزاد: ساختار سیاسی در سوییس با بسیاری از کشورهای اروپایی متفاوت است. گرچه حکومت این کشور جمهوری است اما عملا قدرت اجرایی در دست شورای فدرالی است که هفت عضو دارد و این اعضا از سوی نمایندگان مجلس فدرال به مدت ۴ سال انتخاب می شوند.
تفاوت دیگر یکساله بودن ریاست جمهوری در این کشور است؛ رییس جمهور سوییس و معاونش از میان ۷ نفر عضو شورای فدرال انتخاب می شوند. سوییس تاکنون ریاست جمهوری ۵ زن را تجربه کرده است؛ زنانی که مرزهای جنسیتی را شکستند و معادلات جهان را تغییر دادند. در ادامه به طور مختصر با زندگی این زنان آشنا خواهیدشد.

از منشی گری تا رییس جمهوری
روت دریفوس (Ruth Dreifuss) در سال ۱۹۴۰ در سن گال، واقع در شمال شرق سوییس به دنیا آمد. او دیپلم خود را در رشته کسب و کار در سال ۱۹۵۸ دریافت کرد و تحصیلات خود را در رشته اقتصاد با تمرکز ویژه بر «اقتصاد سنجی» ادامه داد.
رییس جمهورهای زن در سوییس
او در رزومه خود سوابق کاری متنوعی دارد؛ دریفوس سال 1958 به مدت یک سال به عنوان یک منشی در هتل مشغول به کار بود و بعد از آن یعنی بین سال های 1965 تا 1968 دبیری مجله هفتگی «کوپریشن» را برعهده گرفت که از سوی اتحادیه همکاری سوییس منتشر می شد. بعد از آن 3 سال به عنوان دستیار در مرکز روانشناسی دانشگاه ژنو مشغول به کار شد.پس از اینکه مدرکش را در رشته اقتصاد دریافت کرد در دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دستیار آموزشی شد.
از سال 1972 تا 1981 برای اداره توسعه همکاری و کمک های بشردوستانه وزارت خارجه فدرال کار کرد و در سال 1981 دبیری فدراسیون اتحادیه های کارگری سوییس را برعهده گرفت. در این سمت او مسئول بخش های مختلفی از جمله بیمه اجتماعی، قانون کار، مسائل بین المللی کار، زنان و همچنین عضو گروه های مختلف دولت فدرال بود. به عنوان مسئول بهداشت عمومی و بیمه های اجتماعی او سیاست های جدیدی را در زمینه اعتیاد به مواد مخدر و پیشگیری از اچ. آی. وی در دستور کار قرار داد.
اولین رییس جمهور زن سوییس، در سال 1964 عضو حزب سوسیالیست کشورش شد و بعد از آن به عنوان مشاور فدرال انتخاب شد. در سال 1000 روت دریفوس در حالی که 59 سال داشت، به عنوان اولین رییس جمهور فدرال زن سوییس انتخاب شد. در دوران ریاست جمهوری او سیاست های بهداشت عمومی و مسائل اقتصادی اهمیت ویژه ای پیدا کرد و تلاش شد تا مشکلات موجود در این زمینه ها رفع شود. او پس از بازنشستگی از کار در دولت، با سازمان بهداشت جهانی وارد همکاری شد و در زمینه مالکیت معنوی، نوآوری و بهداشت عمومی مشغول به کار شد.
رییس جمهوری برای بحران
میشلین کالمی ری (Micheline Calmy Rey) در سال ۱۹۴۵ به دنیا آمد. او یکی از اعضای مجلس فدرال است. همچنین بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ سمت وزیر امور خارجه سوییس را برعهده داشت. او معاونت کنفدراسیون سوییس بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و ریاست جمهوری سوییس در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ را نیز بر عهده داشته است. او در سال ۱۹۶۳ دیپلمش را در سنت موریس به پایان رساند و پس از آن تحصیلات تکمیلی خود را در زمینه علوم سیاسی در موسسه مطالعات توسعه و بین الملل ژنو ادامه داد و در سال ۱۹۶۸ مدرک خود را دریافت کرد.
رییس جمهورهای زن در سوییس
کالمی ری در حالی که دانشجو بود با آندره کالمی (Andre Calmy) ازدواج کرد و آن ها دو فرزند دارند. او دومین رییس جمهور زن کنفدراسیون سوییس بوده است و زمانی که برای اولین بار به ریاست جمهوری رسید 62 سال و بار دوم 66 ساله بود. عضویت در شورای رهبران زن جهان که در حوزه زنان و توسعه عادلانه فعالیت می کنند، نیز در کارنامه حرفه ای او وجود دارد.
در ژانویه 2007 او با 147 رای دومین زن رییس جمهور در تاریخ سوییس شد. عملکرد مثبت او در مدیریت بحران و اداره کشور در شرایط اضطراری باعث محبوبیت او در کشور شد. در سال 2008 او به ایران آمد تا با رییس جمهور وقت محمود احمدی نژاد درمورد فروش گاز ایران به اروپا و سوییس وارد مذاکره شود.
انتقادهای بسیاری در آن زمان از جانب غربی ها به دلیل پوشش او در رسانه ها مطرح شد که البته او در پاسخی این انتقادها را رد کرد و بیان کرد که احترام به قوانین کشور میزبان را به جا آورده است. قراردادی که در طی این سفر بسته شد از سوی آمریکا و اسراییل مورد انتقاد قرار گرفته شد اما کالمی ری بیان کرد که صادرات گاز در لیست تحریم های سازمان ملل نیست و انجام آنم شکلی ندارد. کالمی ری تنها زنی است که در سوییس دو بار رییس جمهور شده است.
سیاستمدار کارکشته
دوریس لوتار (Doris Leutar) که در سال 1963 به دنیا آمد یک سیاستمدار سوییسی و وکیل برجسته است. از سال 2006 او عضو شورای فدرال سوییس بوده و در این مدت ریاست گروه فدرال امور اقتصادی، محیط زیست، حمل و نقل، انرژی و ارتباطات را برعهده داشت. در سال 2006 که لوتار عضو شورای فدرال سوییس شد مسئولیت مذاکرات دوحه و سازمان تجارت جهانی را برعهده گرفت. ریاست گروه امور اقتصادی فدرال باعث شد تا در زمینه کار، آموزش حرفه ای، فن آوری و نوآوری تمرکز کند.
از تلاش های او در این منصب می توان به پیگیری سهولت دسترسی به بازار کار برای جوانان، زنان و کارگران مسن اشاره کرد. او در سال 2010 ریاست کنفدراسیون و به عبارت دیگر رییس جمهوری کشور سوییس را برعهده گرفت و اکنون نیز معاون رییس جمهور فعلی سوییس است.
رییس جمهورهای زن در سوییس
مادر ۳ فرزند
اولین وایدمر شلومپ (Eveline Widmer Schlumpf) که در سال ۱۹۵۶ به دنیا آمد وکیل سوییسی، سیاستمدار و عضو سابق فدرال سوییس است. شلومپ متاهل است و دارای سه فرزند. پدر او لئون شلومپ هم عضو فدرال بوده است. شلومپ مدرک خود در رشته حقوق را در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه زوریخ گرفت و در سال ۱۹۹۰ دکتری حقوق را اخذ کرد.
رییس جمهورهای زن در سوییس
بین سال های 1987 تا 1998 به عنوان یک وکیل مشغول به کار شد و در سال 1985 به ریاست قضایی منطقه «ترین»، واقع در شرق سوییس، انتخاب شد. او بین سال های 1994 تا 1998 عضو قانونگذاران کانئون (استان) گریسونز بود و در سال 2001 تا 2005 به عنوان اولین زن رییس کانئون در سویس انتخاب شد. همچنین او در سال 2012 در حالی که 56 سال داشت به عنوان چهارمین زن رییس جمهور سوییس انتخاب شد.
جوان ترین رییس جمهور زن
سیمونتا سوماروگا (Simonetta Sommaruga) در سال ۱۹۶۰ به دنیا آمد. او سیاستمدار عضو حزب سوسیال دموکرات سوییس است و عضو فعلی شورای فدرال سوییس در رزومه کاری سوماروگا سمت های رییس گروه دادگستری فدرال، وزیر دادگستری و پلیس سوییس برجسته است. او در سال ۲۰۱۵ در حالی که ۵۵ سال داشت به عنوان رییس جمهور سوییس انتخاب شد. در حقیقت او پنجمین و جوانترین زنی بود که این سمت را از آن خود می کرد. او در روگ به دنیا آمد و در کنار دو برادر و یک خواهرش بزرگ شد.
ژیمناستیک و پیانو علاقه مندی های دوران کودکی او بود. او در سال ۱۹۹۱ در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه فریبورگ مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۹۹۱ تحصیلاتش را به پایان رساند. فعالیت های سیاسی او به عنوان عضو شورای بزرگ سوسیال دموکرات برن از سال ۱۹۸۱ آغاز و در سال ۱۹۹۰ پایان یافت. او با لوکاس هارتمن که یک نویسنده است ازدواج کرده و اکنون در اشپیگل که در نزدیکی برن واقع شده زندگی می کند.
رییس جمهورهای زن در سوییس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Shahab

      بابا شاهین چیکار می کنی؟ چهره هارو بزار دیگه. هلاک شدیم. اَه

    • بدون نام

      خوشا بحال زنای سوییسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج