۴۲۳۸
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

لطفا چشم خودتان را با چاي نشوييد!

باید ها و نباید های جراحی لیزیک

اين روزها عمل ليزيك چشم در جامعه و در بين افرادي كه از عينك استفاده مي‌كنند به شدت افزايش پيدا كرده است. در حال حاضر بسياري از جوانان به ويژه دختران جوان براي استفاده نكردن از عينك براي انجام اين عمل اقدام مي‌كنند.

باید ها و نباید های جراحی لیزیک

باید ها و نباید های جراحی لیزیک

اين روزها عمل ليزيك چشم در جامعه و در بين افرادي كه از عينك استفاده مي‌كنند به شدت افزايش پيدا كرده است. در حال حاضر بسياري از جوانان به ويژه دختران جوان براي استفاده نكردن از عينك براي انجام اين عمل اقدام مي‌كنند. عده‌اي از متخصصان انجام اين عمل را به دليل عوارض جانبي آن رد مي‌كنند و عده‌اي ديگر ليزيك را روش مطمئن و موثري براي درمان عيوب انكساري چشم مي‌دانند، براي بررسي بايدها و نبايدهاي اين عمل جراحي و مسائل پيرامون آن با دكتر محمدرسول هاشميان به گفت‌و‌گو نشستيم.


حدود 80 درصد افرادي كه عمل جراحي را انجام مي‌دهند دچار نزديك‌بيني هستند يعني نزديك را به راحتي مي‌بينند و ديد دور آن‌ها مشكل دارد و پس از عمل، ديد دور آن‌ها واضح مي‌شود و 10 تا 15 درصد اين افراد آستيگماتيسم داشته و حدود 5 درصد هم مشكل دوربيني دارند. پس شخصي كه مورد عمل قرار مي‌گيرد بايد ديد در چه سني قرار دارد. به‌طور مثال يك فرد 24 ساله را كه عمل مي‌كنيم و عيب انكساري او در حدود درجه 3 است ما اين عيب را پس از عمل به صفر مي‌رسانيم و ديد فرد طبيعي مي‌شود و زماني كه اين فرد به سن بالاتر مي‌رسد مثل ساير افراد عادي براي مطالعه نياز به استفاده از عينك مطالعه دارد و اين مسئله ربطي به عمل او ندارد.


ليزيك چيست؟

ليزيك به جراحي با ليزر گفته مي‌شود كه نوعي ازجراحي‌هاي عيوب انكساري چشم است. اين نوع جراحي‌ها معمولا روي قرنيه انجام مي‌شود به طوري كه با ليزر روي قرنيه را تراش مي‌دهند و عيب انكساري فرد كه يا نزديك‌بيني، يا دوربيني يا آستيگماتيسم است را برطرف مي‌سازند. اين روش به چند قسمت تقسيم مي‌شود؛ نوعي از اين روش كه اصطلاحا روش PRK گفته مي‌شود به اين صورت است كه سطحي از قرنيه برداشته مي‌شود.

سطح قرنيه اصولا يك پوسته دارد كه اين پوسته از طريق اگزايمر ليزر (كه نوعي از ليزر است كه باعث اضمحلال نسج مي‌شود و به حدي قدرت آن زياد است كه بدون اين‌كه ايجاد بخار كند نسج را برمي‌دارد) برداشته مي‌شود.

روش ديگر، ليزيك است كه با دستگاهي به نام نيكروكراتوم كه مانند رنده بخار است چيزي حدود 10 الي 15 ميكرون از روي سطح قرنيه را برمي‌داريم و زير آن قسمتي كه در سطح قرنيه وجود دارد را ليزر مي‌كنيم و سپس اين تكه‌اي كه برداشتيم را سرجاي اول خود برمي‌گردانيم كه اصطلاحا تهيه كردن flap ناميده مي‌شود. در گذشته اين روش توسط ميكروكراتوم انجام مي‌شد و امروزه با سفتوسكند ليزر اين عمل انجام مي‌شود. اين ليزر جديد قدرت بيشتري دارد و مي‌تواند يك تكه از نسج قرنيه را به ضخامت 50 ميكرون الي 70 ميكرون بردارد. روش جراحي ليزيك به اين صورت است كه گفته شد.


از چه سني مي‌توانيم ليزيك كنيم؟

معمولا اعمال جراحي ليزيك در افرادي كه عيوب انكساري دارند يعني دچار نزديك‌بيني يا دوربيني و آستيگماتيسم هستند انجام مي‌شود و سني كه براي اين عمل مناسب است از ۱۹ سال به بعد است و سنين بالاتر از اين، محدوديتي ندارند. حتي فردي كه ۵۰ سال هم دارد مي‌تواند اين عمل را انجام دهد و لازم نيست سن فرد از ۳۰ سال كمتر باشد.


نمره چشم محدوديتي ندارد

شماره عينك فرد هم براي انجام اين جراحي محدوديتي ندارد و مي‌توان فردي را كه شماره عينك او منفي يك درجه يا منفي 25/1 درجه هست را هم عمل كرد و از طرف ديگر افرادي كه شماره عينك 8 و 10 هم دارند مي‌توانند اقدام به عمل كنند و آن بستگي به ضخامت قرنيه فرد دارد و اين‌كه تا چه حدي است كه به ما اجازه بدهد يك ميزان از آن را بتراشيم و تراش قرنيه طوري باشد كه قرنيه از بين نرود يعني قرنيه بايد به حدي ضخيم باشد كه مقداري از آن براي فرد باقي بماند و معمولا مي‌توان يك‌سوم تا يك‌چهارم ضخامت قرنيه را به شرطي كه ضخامت آن درحد نرمال باشد با ليزر برداشت بنابراين پزشكان محدوديتي براي عمل جراحي براي نمره عينك ندارند و اغلب بيمه‌ها براي پوشش هزينه عمل به افراد مي‌گويند بايد نمره چشم آن‌ها براي عمل حداقل 3 و 4 باشد تا مشمول خدمات بيمه شوند، اما اگر بحث بيمه نباشد مي‌توان فردي با شماره چشم يك را هم عمل كرد.


اين افراد نبايد ليزيك كنند

بعضي از افراد را نمي‌توان عمل كرد؛ افرادي كه قرنيه نازك دارند يا مستعد قوز قرنيه هستند و افرادي كه بيماري‌هايي دارند كه باعث نابودي نسج مي‌شود مثل كساني كه بيماري آرتريت روماتوئيد يا بيماري‌هاي كلاژن دارند و اشخاصي كه بيماري‌هاي روماتيسمي دارند، درواقع بيماري‌هايي كه سيستم ايمني بدن را مختل مي‌كند.

افراد ديابتي هم باتوجه به اين‌كه قندشان در چه حدي باشد و اگر نوع شديد آن باشد توصيه مي‌شود اين اعمال را انجام ندهند و دسته ديگر كه عمل روي آن‌ها صورت نمي‌گيرد افرادي هستند كه گلوگوم (آب سياه) دارند زيرا در طي عمل براي گرفتن فشار چشم اين افراد دچار مشكل مي‌شوند، همچنين فرد نبايد مبتلا به آب مرواريد و بيماري‌هايي كه شبكيه را درگير مي‌كند، باشد.


در دوران شيردهي ليزيك منعي ندارد ولي هنگامي كه فرد باردار است توصيه مي‌شود اين عمل را انجام ندهد زيرا عيوب انكساري چشم در اين دوران تغيير مي‌كند، به طور مثال اگر فرد نزديك‌بين است ممكن است شماره نزديك‌بيني‌اش بالاتر رود، بنابراين بهتر است اين عمل صورت نگيرد البته ليزر هيچ ضرري براي خانم باردار ندارد و 2 تا 3 ماه بعد از بارداري زمان مناسبي براي انجام عمل است


خطر وجود دارد، اما بسيار كم

تقريبا تمام عمل‌هاي جراحي خطرات خاص خود را دارد يعني هيچ عملي نيست كه خطر به همراه نداشته باشد منتهي اين گونه عمل‌هاي جراحي ميزان خطرات به نسبت كمتري دارند گاهي ممكن است شماره چشم ۲۵ صدم درصد كمتر شود يا همين مقدار بيشتر شود يا طي عمل مشكلاتي جزئي به لحاظ تغيير در سطح قرنيه به وجود بيايد ولي خوشبختانه عوارض اين عمل نسبت به گذشته كمتر شده، سابق بر اين در روش ليزيك كه مجبور به تهيه فلپ بوديم خود همان فلپ عوارضي داشت ولي دستگاه‌هاي جديدي كه امروز مورد استفاده قرار مي‌گيرند عوارض عمل را به حداقل رسانده‌اند. عارضه ديگري كه پس از عمل ممكن است رخ دهد به دليل تراشي كه به وسيله ليزر داده مي‌شود سطح قرنيه لخت مي‌شود بنابراين ۴ تا ۵ روز طول مي‌كشد سطح قرنيه مجدد پوشش داده شود و در اين زمان در معرض آلودگي‌هاي محيطي كه از هواي آلوده يا دستان آلوده منتقل مي‌شوند قرار مي‌گيرد.


عينك آفتابي و حمام نكردن

دوره نقاهت اعمال انكساري چشم در روش‌هاي مختلف فرق مي‌كند، اگر به روش PRK باشد حدودا يك هفته استراحت كافي است و فرد مي‌تواند روال عادي زندگي خود را طي كند. بسته به نوع عمل جراحي مراقبت‌هاي پس از آن توصيه مي‌شود به‌طور مثال اگر عمل PRK باشد معمولا 2 تا 3 روز به فرد توصيه مي‌شود از عينك آفتابي استفاده كند و در محيط‌هاي كمتر نوراني قرار گيرد و بيشتر حالت استراحت داشته و 2 تا 3 روز پس از عمل هم نبايد استحمام داشته باشد.


آنچه شما خواسته‌ايد

جراحي ليزيك در همه جاي جهان طرفدار دارد و مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ در كشور آمريكا بين ۸۰۰ هزار تا يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر عمل ليزيك را انجام داده‌اند و در ژاپن هم طبق آخرين آمار چيزي حدود ۲۴۰ هزار عمل جراحي تنها در يكي از كلينيك‌هاي اين كشور انجام شده است و اين نشان مي‌دهد اين عمل مورد تائيد و استفاده در تمام جهان است كه نتايج مثبتي به همراه داشته. با انجام اين عمل‌ها نمي‌توانيم تمام انتظارات فرد را جوابگو باشيم و تمام اين ماجرا برمي‌گردد به انتخاب درست فردي كه مي‌خواهيم او را عمل كنيم؛ ابتدا بايد ديد شماره چشم فرد درچه حدي است و در چه سني قرار دارد و از عمل چه انتظاري دارد آيا صرفا به دليل زيبايي و كنار گذاشتن عينك قصد انجام عمل را دارد يا خير، البته نكته‌اي كه حائز اهميت است اين است كه سابق براين انتظارات فرد درحد كمي قابل برآورده شدن بود ولي با طراحي سيستم‌هاي جديدي كه مرتبا در حال تعويض است پزشكان توانسته‌اند نيازهاي افراد را تا حد بالايي نسبت به گذشته برآورده كنند.


اخيرا خانم‌ها از قطره‌هاي چشمي براي شفافيت و آبدار شدن سفيده چشم استفاده مي‌كنند كه آن را رد مي‌كنيم .


لطفا چشم‌تان را سفيد نكنيد

به سبب نعمتي كه خداوند در چشم قرار داده و آن هم اشك است براي تميز نگه داشتن چشم توصيه‌اي براي مصرف قطره‌هاي چشمي و انجام روش‌هاي ديگر نيست،‌ تنها استفاده از عينك‌هاي آفتابي مناسب كه پولاريزه و آنتي يووي هستند كه اشعه ماوراي‌بنفش را جذب كرده و از صدمه به قرنيه چشم جلوگيري مي‌كنند توصيه مي‌شود و اخيرا خانم‌ها از قطره‌هاي چشمي براي شفافيت و آبدار شدن سفيده چشم استفاده مي‌كنند كه آن را رد مي‌كنيم و استفاده از قطره براي اين منظور صحيح نيست البته در روزهايي كه هوا آلوده‌تر است يا محيطي كه وارد آن مي‌شويم گرد و خاك دارد و چشم‌ها قرمز مي‌شود؛ استفاده از قطره نفازولين و نظير آن ضرر چنداني ندارد البته اگر در حد كم مصرف شود.

شست‌و‌شوي چشم با آبليمو يا چاي توصيه نمي‌شود مگر در مواردي كه فرد دچار خشكي چشم باشد كه توصيه‌ ما به آن‌ها استفاده از قطره‌هاي اشك مصنوعي كه كاربردي شبيه اشك چشم دارند است نه استفاده از چاي يا آب‌ليمو كه هم مي‌تواند حساسيت ايجاد كند و هم مي‌تواند آلوده و عفوني باشد و مشكلات عفوني را رقم بزند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • nader

      very good thanl you

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج