۴۲۳۹۶۸
۳۸ نظر
۵۰۴۴
۳۸ نظر
۵۰۴۴
پ

یک شایعه درباره آلودگی هوای تهران

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با رد ادعای خطرناک بودن شاخص آلودگی ۱۸۰ که در شبکه‌های مجازی مطرح شده و جنجال آفریده است، گفت: شاخص آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر از ۱۵۸ بالاتر نرفته است.

پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست: معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با رد ادعای خطرناک بودن شاخص آلودگی ۱۸۰ که در شبکه‌های مجازی مطرح شده و جنجال آفریده است، گفت: شاخص آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر از ۱۵۸ بالاتر نرفته است.

محمد رستگاری با اشاره به اینکه اخیرا، خبری در شبکه های مجازی به نقل از «بی بی سی» در پی هدف جنجال آفرینی منتشر شد، افزود: شخصی به عنوان استاد آلودگی های زیست محیطی دانشگاه سوربن درجه کیفیت هوا ۱۵۰ را به معنی هشدار دانسته و درجه ۱۶۰ را در حکم تعطیلی مدارس خوانده و اظهار کرده بود که در درجه ۱۷۰ شهرها باید تخلیه شوند و رسیدن شاخص ها به عدد ۱۸۰ به معنای درجه هشدار شیمیایی است.

محمد رستگاری با تکذیب این سخنان گفت: بر اساس استانداردهای بین‌المللی(EPA) میزان غلظت آلاینده‌ها طبقه‌بندی را ترتیب داده که تعیین می‌کند هر میزان آلایندگی چه تاثیری بر روی سلامتی افراد دارد. اگر میزان آلاینده‌ها هیچ اثر سویی بر روی فرد نداشته باشد آن محدوده را هوای پاک می‌نامند که شاخص‌ آن صفر تا ۵۰ تعریف شده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران ادامه داد: بازه ۵۱ تا ۱۰۰ را هوای سالم می‌نامند که بعضا افرادی را که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و البته برای اکثریت جامعه هیچ اثر سویی ندارد. اگر غلطت آلاینده‌ها به گونه‌ای باشد که برای سالمندان، کودکان و کسانی که دارای بیماری‌های قلبی و ریوی هستند، اثر منفی داشته باشد به این شاخص که بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار دارد شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس گفته می‌شود.

رستگاری تصریح کرد: وقتی که شاخص آلودگی هوا از ۱۵۰ بالاتر می‌رود هوا برای تمامی شهروندان یک شهر ناسالم عنوان می‌شود اما این ناسالم بودن به این معنی نیست که زمینه فوت افراد فراهم شده است اما به افراد توصیه می‌کنیم که در این شرایط ورزش و فعالیت بدنی نکنند. وقتی شاخص آلودگی هوا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد در واقع هوا بسیار ناسالم است و زمانی که شاخص از ۳۰۰ فراتر رود در واقع وضعیت آلودگی هوا خطرناک است.

وی با بیان اینکه این طبقه‌بندی در بیشتر دنیا مطرح است، عنوان کرد: شاخص آلودگی ۱۸۰ در واقع شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه است اما ما میزان آلودگی بسیار بیشتر از این شاخص را هم تجربه کرده‌ایم. در سال گذشته شاخص آلودگی ۲۵۰ به بالا را هم بر اثر گرد و غبار داشته‌ایم و این امر مشکلی خاصیکه این فرد به اصطلاح کارشناس مطرح کرده است، برای شهروندان ایجاد نکرده است.

رستگاری با بیان اینکه اگر هم‌اکنون بیشتر سایت‌های بین‌المللی را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید در بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی شاخص آلودگی هوا بیشتر از حد مجاز بوده است، اضافه کرد: به عنوان مثال شما می‌توانید از سایت AQI وضعیت آلودگی هوا را در شهرهای مختلف مشاهده کنید و می‌بینید که در بسیاری از کشورها از جمله چین هوا بسیار آلوده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با تاکید بر این موضوع که ما نباید به شهروندان اطلاعات غلط ارائه دهیم، تصریح کرد: اما اینکه بگوییم هوا هم مشکلی ندارد، در واقع صحیح نیست و توصیه‌های ما باید جدی گرفته شود.

محمد رستگاری در خصوص وضعیت فعلی هوای تهران هم اظهار داشت: ازروز شنبه در تلاش هستیم تا با تهمیدات ویژه شاخص آلودگی بالاتر نرود و در روزهای گذشته که شاخص آلودگی هوای تهران در یک بازه۱۳۰ تا ۱۶۰ حرکت کرده نمایانگر خطر جدی برای افراد سالم نبوده است و برای گروه های حساس شرایط هشدار است اما گروه های دیگر باید مراقب سلامتی خود باشند بنابراین تفاسیری که برخی افراد نا آشنا و غیر متخصص از اعداد و ارقام مندرج در شاخص آلودگی هوا دارند، مبنای علمی ندارد.

وی خاطر نشان کرد : علاوه بر این اگر سری به سایت های جهانی سنجش و کنترل کیفی هوای شهرهای بزرگ و آلوده جهان بزنید متوجه خواهید شد که وضعیت امروز تهران از بسیاری از شهرها بهتر است. برای مثال در سایت aqicn.org وضعیت شهرهای چین را نگاهی بیاندازید، یا وضعیت یکی از شهرهای اروپایی مانند ایتالیا را، آنها هم با وارونگی هوا و آلودگی هوا در این فصل مواجه اند، اما هیچ کدام از مسوولان دولتی و محلی اقدام به تخلیه شهر نکرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وجدان

      همیشه همه دروغ میگن وآخرش مردم صدمه می بینند.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        یعنی 158 خوبه جناب رئیس که با افتخار میگی 180نشده نابغه

    • هالو

      شما که مثل همیشه راست میگین !!!!!!!

    • ترسو

      اين كارشناس هم يه چيزي تو مايه هاي خسرو معتضده !

    • امین

      ٰفقط تکذیب کنین ! کار دیگه ای که ندارین!!

    • ارین

      این به اصطلاح کارشناس تکیه کلام رادان بوده همه دروغ میگن غیرشماها حتی امواج پارازیت هم ازنظر شما خطرناک نیست

    • امین

      موندم چرا همه دورغ میگن شماها فقط راست میگید بسه انقدر مردم رو نادان فرض نکنید

    • بدون نام

      برای این افراد تنها مسئله ای که اهمیت نداره جون مردم تا الان هم به همه مردم ثابت شده پس خواهشا دروغ بسه خسته شدیم از این همه دروغ........

    • داغون

      پس یکی 2 سال وقت داریم .عجله نکنیم برا تخلیه شهر

    • 145

      کلا کارشناسای وطنی همچین اخبار شبکه ها و تلویزیون های اونور نقد میکنن که انگار خودشون اصلا نه ماهواره دارن نه اینستا نه تلگرام.... فقط و فقط اخبار ساعت 9 شب شبکه اول سیمای ملی؟؟! رو نگاه میکنن

      بابا خجالت داره مردم که گوششون مخملی نیست. زشته این طرز رفتار

    • بدون نام

      تو همین سایتی که معرفی فرمودند زده :
      تهران : 157 - نیویورک :33 - لندن 60 - دهلی نو :361 - مادرید : 13
      پکن : 85 - سئول : 92 - برلین : 24 - آنکارا : 85 - پاریس : 62
      یعنی ما هر جایی رو زدیم غیر از دهلی نو که فاجعه بود شاخص اش تهران از همه بدتر بود تو پایتخت ها

    • عطا اخلاقی

      جناب کارشناس برای انسانهای نرمال دنیا چنین نظری رو داده نه برای ما که همه جوره پوست کلفت هستیم و هیچگونه سموم خوراکی و مواد شیمیایی تنفسی به ما اثر نمیکنه.
      ما وایتکس توی شیر میریزیم میخوریم.
      روغن پالم رو سر میکشیم.
      سوسیس و کالباس با گوشت سگ و گربه میخوریم
      گوشت خر مرده جای گوسفند میخوریم.
      سنگدون مرغ رو جای گوشت چرخ کرده میخوریم.
      مشت مشت قرص اعصاب میخوریم.
      میوه و مرغ مسموم رو جای ارگانیک میخوریم.
      چیپس و پفک که قاتل معده است رو میخوریم.
      مواد تاریخ مصرف گذشته رو میخوریم.

      حالا نمیتونیم هوای خراب 200درجه رو بخوریم؟

    • بدون نام

      هه بالاتر از 158نرفته و 2بار تعطیل کردن اونوقت اصفهان 170رد کرده بعد استانداری اصفهان میگه به حد نصاب نرسیده برا تعطیلی
      تا چه حد تبعیض بین تهران و اصفهان

    • reza

      یعنی با این حساب ما باید خدا رو شکر کنیم بخاطر این آلودگی ؟؟؟؟

    • ایرانی

      هوای تهران در مرز خطرناک شیمیایی قرارداره و این یک واقعیت هستش!!
      سازمان محیط زیست چی کار می کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      خجالت نمي كشند كار زشتشون را توجيه مي كنند

    • بدون نام

      هوای تهران مدتهاست گرفتار آلودگیه وظیفه دولته درست اما ماشهروندان نیز بخودمان رحم نمیکنیم .ما چه وظیفه ای داریم.که از شهر تا ساحل رو بگند بکشیم و دولتم خدنگ ماست نه هموطن عزیز شماهم باید وظیفه ات را انجام بدی.آوردن خودرو همیشه که ضرورت ندارد.یه کمپینی رو راه بندازین تهران بدون خودرو شخصی.

    • بدون نام

      آخه اون اظهارنظرمال کشورهای اروپا وامریکاست چون ماجونمون ارزش نداره واسه همین بایداز300بگذره تااتفاقی بیفته

    • بدون نام

      فارغ ازشایعات ، آیا فکرمیکنیدتهران امروزه شرائطی دراد که بشور آنرا محیط زیست شهری دانست و با شعار " آسمان آبی ، زمین پاک " مطابقت داشته باشد!

    • علی اکبر

      با تلاشای شما ایشاا... به سیصد هم میرسیم

    • sahar

      مشکل خاصی ایجاد نکرده..؟ یک سری به بهشت زهرا بزنیدبدنیست

    • بدون نام

      چرا باعث مرگ مردم با وارادت خودرو میشوید ؟آیا جان انسانها مهمتر ازمال و ثروت دنیوی است؟و...؟؟؟

    • بدون نام

      واقعا جالبه، دود و آلودگی چنان فضا رو پر کرده که به راحتی نمیشه نفس کشید اونوقت ایشون دارن راجع به عدد و رقم و شایعه با ما حرف میزنند. این عددها چه اهمیتی داره وقتی خودمان داریم به این وضوح آلودگی رو میبینیم، نفسمون بند اومده ، چشم ها مون میسوزه ، تمام روز حالت خواب آلودگی داریم و مجبوریم فرزندانمان رو توی منزل حبس کنیم. بله وظیفه من شهروند اینه که کمتر و به جا از ماشین شخصی ام استفاده کنم، ولی وظیفه شما چیه؟ فروختن این همه خودرو با موتورها‌ی بی کیفیت وظیفه شماست، گسترش ندادن سیستم حمل ونقل عمومی وظیفه شماست، استفاده کردن از این همه اتوبوسهای دودزا در شهر وظیفه شماست، بنزین ناسالم و خیلی مسایل دیگه که قطعا بنده از اونها بیخبرم
      ممنون که در انجام وظایف تون کوتاهی نمی کنید.

    • شهروند

      در سال گذشته شاخص آلودگی ۲۵۰ به بالا را هم بر اثر گرد و غبار داشته‌ایم و این امر مشکلی خاصیکه این فرد به اصطلاح کارشناس مطرح کرده است، برای شهروندان ایجاد نکرده است.
      دیگه باید همه بمیرن که یه فکری کنند
      مشکل خاصی نبوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      خجالت بکشید

    • بدون نام

      هر وقت رسید به 300 لابد تازه میخواید بگید وضعیت هوا خوب نیست.بد نیست یه سر به بیمارستان ها برنید ببینید چند نفر برای الودگی هوا زیر سرمن..چند خانوم باردار بچه هاشون سقط شدن عینک خوشبینی تون رو بردارید ببینید از شدت الودگی هوا چقدر چشمتون میسوزه و اون ماسک پوشاندن حقیقت هارو بردارید ببینید نفستون چقدر تنگ میشه شاید به یه واقعیتی رسیدید

    • بدون نام

      باید وسایل حمل و نقل عمومی زیاد بشه.خودرهای با سوخت سالم به جای بنزینی جایگزین بشه.کارخانه های آلوده کننده از تهران منتقل به مناطق غیرمسکونی بشه و ....که همه اینها به عهده مسولین نه مردم.

    • بدون نام

      چگونه مي توان آلودگي شهر تهران را بر طرف كرد
      اين جانب دكتر حميد شفيع زاده در سال 78 در زمان دولت حجه السلام خاتمی طرحي را مبني بر باروري ابرها به روشي خاص به غير از روش هاي معمول مطرح نمودم كه علاوه بر بارور كردن ابر ها مي توان با اين روش موجب حركت توده هواي آلوده بر روي شهر تهران شد.اين طرح در روزنامه كيهان 14 شهريور 1378 چاپ شد وحتي دفتر رياست جمهوري پيگير اين قضيه شد.
      خلاصه اين طرح اين است كه با گرم كردن مقدار زيادي از توده هواي شمال رشته كوه البرز بوسيله مشعل هاي بزرگ گاز يا با استفاده از گاز NOكه در هنگام تركيب با قطرات آب موجب ايجاد گرما مي شود مي تواند ايجاد حركت توده كوچكي از هوا در جبهه هاي هوا شده،يا در واقع موجب ايجاد باد در سطح وسيعي مثلا شهر تهرا ن به روش مصنوعي شد. از آنجاي كه توده هواي گرم شده هم موجب بارور شدن و هم موجب حركت ابرهاي باران آورد از رشته كوه هاي بلند البرز شده وسپس پس از گذشتن از كوه انر‍ژ‍ي گرماي خود را از دست داده وابرها به طرف پايين سر خورده وموجب باران هاي سيل آسا يا حداقل ايجاد باد در فلات جنوبي رشته كوه البرز شد كه حداقل اگر ايجاد بارندگي نكند موجب رفع آلودگي هاي شهر هاي اين منطقه از جمله تهران مي شود. در واقع ما با اين روش هرگاه خواستيم مي توانيم بر فراز شهر تهران ايجا باد نمايم.
      ما جلساتي با بعضي از كارشناسان به در خواست دفتر رياست جمهوري داشتيم ، مهمترين ايرادي كه مي گرفتند اين بود كه توده هاي هوا انقدر عظيم هستند كه نمي شود آن را گرم كرد.جواب من اين است كه ما قرار نيست يك جبهه هواي بزرگ كه اندازه آن گاهي از يك كشور هم بزرگ تر است را گرم كنيم بلكه ما تكه كوچكي از توده هاي مبحوس شده در منطقه كوهستاني را چند درجه گرم مي كنيم.ايا روش باروري ابرها كه امروزه با هواپيما انجام مي شود تمام يك جبهه هوا را تحت تاثير قرار مي دهد يا اندازه بسيار كوچكي از آن را. پس قرار نيست ما يك جبهه هواي بزرگ را گرم كنيم بلكه مجددا تاكيد مي كنم در اين روش اندازه كوچكي از توده هوا گرم مي شود.
      خوشبختانه در ايران گاز بسيار است وما اگر بتوانيم خوب عمل كنيم با محاسبات من چندين رودخانه شبيه رودخانه زاينده رود از رشته كوه هاي البرز به طرف دشت هاي خشك جنوب تهرا ن وقم جاري مي شود.
      با اين روش باران هاي كه بر روي درياي خزر مي بارد را مي توان به داخل فلات ايران هدايت كرد .بهترين جا براي اين كارغرب استان تهران واستان سمنان وقزوين مي باشد زيرا رشته كوه در آنجا پهناي مناسبي براي اين كار دارند. دکتر حمید شفیع زاده دانشگاه علوم پزشکی تهران

      پاسخ ها

      • شاهین

        عالی بود............... دکتر جان خواهشا پیگری کنید تا به امید خدا به نتیجه برسید.......... کاش مسئولین کمی به این ایده های خوب اهمیت دهند....

    • سعیدی

      نمیگم حرف اون کارشناس درست بوده ولی حرف این مسئول محترم واقعا افتضاح تر از اون هست، دروغگویی تا چه حد آخه... مردم رو چی فرض کردن؟ ........

    • رضا

      ا کنیم خدامون و صدا کنیم

      که آسمون بباره فراوونی بیاره

      ازش بخوایم برامون سنگ تموم بذاره

      راه‌های بسته باز شه هیچکی غریب نباشه

      صورت و شکل هیچکس مردم فریب نباشه

      شفا بده مریض و خط بزنه ستیز و

      رو هیچ دیوار و بومی نخونه جغده شومی

      دعا کنیم رها شن اونا که توی بندن

      از بس نباشه نا اهل زندونا رو ببندند

      خودش می دونه داره هرکسی آرزویی

      این باشه آرزومون نریزه آبرویی

      سیاه و سفید یکرنگ بشه

      زشتی هامون قشنگ بشه

      کویرا آباد بشن اسیرا آزاد بشن

      خودش می دونه داره هرکسی آرزویی

      این باشه آرزومون نریزه آبرویی

      ای بی وفا

    • اظهاری

      ببینید کی شده معاون محیط زیست!!!
      آقای رستگاری مردم سخنان شما رو یادشون میمونه این حرف های شما یک خیانت و از روی بی کفایتی هست که نمیتونید معضل آلودگی رو برطرف کنید. کشور های اروپایی شاخص بیشترشون روی 20 و 30 هست چرا با اونها مقایسه نمیکنید؟!

    • صادق

      شما نامردین که حقیقت رو به مردم نمیگید!
      میانگین شاخص 150 هست ولی تو خود سایتتون اکثر مناطق بالای 170 هست و برخی جاها تا 230 هم رسیده.
      در ضمن این نمونه برداری ها به صورت حقیقی بیشتر هست مثلا در کف خیابون آلودگی بیشتر هست تا حیاط ستاد بحران که دستگاه های سنجش آلودگی نصب شدن.
      چی میخواید از جون مردم

    • بدون نام

      هر کی میتونه یه جای پرت و خوش آب و هوا بجوره و بره همونجا زندگی کنه.منم همینکارو میخوام بکنم. اینها اصلا قرار نیست برای مردم کاری انجام بدن.باروری ابرها و تولید باد و ....همش مسکن درمانیه که همون هم انجام نمیدن...اینا اصلا قرار نیست بازی برد-برد با مردم داشته باشند. اصلا فلسفه وجودیشون با کار صحیح انجام دادن منافات ریشه ای تاریخی فرهنگی ورزشی اجتماعی مدنی.....داره....

    • ناشناس

      ازهمون سایتی که استاد معرفی فرمودند
      مادرید58 مونیخ 25 میلان 72 بمبئی 124مردم تهران هم لطف کنند خودشون با پای خودشون تشریف ببرید بهشت زهرا خودشونو معرفی کنند.

    • سعیدی

      نمیگم حرف اون کارشناس درست بوده ولی حرف این مسئول محترم واقعا افتضاح تر از اون هست، دروغگویی تا چه حد آخه... مردم رو چی فرض کردن؟ ...

    • بدون نام

      کارشناس محترم میگن هنوز هیچ کس در اثر آلودگی هوا فوت نکرده و وضعیت هنوز خطرناک نیست!!!
      یعنی انتظار داره مردم بیفتن بمیرن بعد یه راهکاری پیدا کنن واقعامتاسفم

    • بدون نام

      اقا چرا شرم نمیکنی؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج