۴۲۴۰
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

خطرات خانه برای كودكان

از حساسيت به فرش و موكت چيزي شنيده‌ايد؟

شايد فكر كنيد آلودگي هوا تنها در خارج از خانه وجود دارد اما بدانيد كه آلودگي هوا در داخل خانه حتي مخرب‌تر از فضاي باز است. مثلا بسياري از مردم وقتي در منزل‌شان فرش پهن مي‌كنند از سردردهاي مزمن، خارش پوستي و سوزش چشم و گلو شكايت مي‌كنند.

از حساسيت به فرش و موكت چيزي شنيده‌ايد؟

از حساسيت به فرش و موكت چيزي شنيده‌ايد؟

شايد فكر كنيد آلودگي هوا تنها در خارج از خانه وجود دارد اما بدانيد كه آلودگي هوا در داخل خانه حتي مخرب‌تر از فضاي باز است. مثلا تركيبات آلي فرار، گازهايي هستند كه از محصولات خانگي توليد مي‌شوند و باعث بروز سردرد، حالت تهوع و سوزش چشم و گلو مي‌شوند. آلودگي هواي داخل منزل به‌خصوص براي كودكان كه سريع‌تر از بزرگسالان نفس مي‌كشند و هواي بيشتري را وارد ريه خود مي‌كنند خطرناك‌تر است و بيشترين تاثير خود را روي نوزادان مي‌گذارد چون آن‌ها معمولا به سطح زمين نزديك‌تر هستند بنابراين بيشتر در معرض خطر ذرات آلوده هوا قرار مي‌گيرند.


حساسيت به فرش

بسياري از مردم وقتي در منزل‌شان فرش پهن مي‌كنند از سردردهاي مزمن، خارش پوستي و سوزش چشم و گلو شكايت مي‌كنند. خيلي از فرش‌ها يا موكت‌ها و چسب‌هاي جديد، گازهاي مضر توليد مي‌كنند. سعي كنيد در هنگام خريد فرش‌هايي با تركيبات آلي فرار با درجه پايين‌تر انتخاب كنيد و از فروشندگان بخواهيد، فرش را لوله نكنند و باز تحويل شما دهند. چند روز قبل از پهن كردن فرش در منزل، آن را در جايي آويزان كنيد تا كاملا هوا بخورد. هنگامي كه مي‌خواهيد فرش را پهن كنيد، بهتر است از خانه خارج شويد و بگذاريد مدت يك روز هوا بخورد. اگر كودكي داريد كه مبتلا به آسم و آلرژي است بهتر است از اين نوع فرش و موكت‌ها استفاده نكنيد.


رنگ‌ها و آلودگي هواي داخلي

رنگ‌هاي روغني و ساختماني مي‌توانند گازهاي مضر توليد كنند. بهتر است براي حفظ سلامتي از رنگ‌هايي با تركيبات آلي فرار پايين انتخاب كنيد و پنجره‌ها را هنگام رنگ زدن خانه براي چند روز باز نگه داريد تا رنگ خانه خوب خشك شود. از نگهداري قوطي‌هاي رنگ در خانه پرهيز كنيد چون گازهاي مضر حتي از قوطي‌هاي دربسته نيز نفوذ مي‌كند. اگر مي‌خواهيد قوطي‌هاي رنگ را نگه داريد، سعي كنيد آن‌ها را در جايي باز و دور از محل زندگي‌تان بگذاريد.


رابطه سلامت شما با ظروف تفلون

توجه داشته باشيد كه آشپزي با ظروف نچسب در دماي بالا، گازهاي سمي توليد مي‌كند. روكش ظروف نچسب مثل تفلون در برابر حرارت بالاي 500 درجه سانتي‌گراد، مواد شيميايي آزاد مي‌كند بنابراين سعي كنيد چنين ظروفي را در فر داغ و روي حرارت بالاي گاز قرار ندهيد و هميشه هنگام آشپزي از سيستم تهويه هوا استفاده كنيد. درعوض مي‌توانيد از ظروف و ماهيتابه‌هاي چدني و استيل ضدزنگ استفاده كنيد.


خطاي والدين، آسم كودكان

مصرف سيگار در محل زندگي كودكان باعث بروز عفونت‌هاي گوش، التهاب ريه، برونشيت و سرفه‌هاي مكرر مي‌شود. كودكان مبتلا به آسم بيشتر در معرض حملات شديدهستند. به علاوه تنفس دود سيگار باعث بروز آسم در كودكاني كه حتي نشانه اين بيماري را هم ندارند، مي‌شود. خاكستر سيگار مي‌تواند به داخل لباس، بالش و فرش نفوذ كرده و براي كودكي كه روي زمين بازي مي‌كند يا راه مي‌رود خطرناك باشد.


ماده شيميايي فرمالدئيد در بسياري از مبلمان‌هاي چوبي و پرده‌ها وجود دارد كه معمولا كودكان در برابر اين ماده دچار ناراحتي‌هاي تنفسي مي‌شوند. پيشنهاد مي‌كنيم بعد از خريدن مبلمان جديد آن‌ها را در معرض هواي آزاد قرار دهيد و پرده‌ها را قبل از آويزان كردن بشوييد.


دودكش، اجاق گاز و خطر

اگر سيستم گرمايشي و تهويه هواي منزل‌تان اشكال دارد‌، از وجود ترك و كثيفي گرفته تا ضعيف بودن تهويه،‌ باعث پخش گازهاي خطرناكي مثل دي‌اكسيدكربن در هواي خانه مي‌شود. از نصب صحيح دودكش و لوله بخاري مطمئن شويد و يك‌بار در سال آن را بررسي كنيد و صافي آن را مرتب عوض كنيد.


مواد خوراكي صنعتي، توليد مواد شيميايي مي‌كنند

وقتي فرزندتان براي خريد بعضي خوراكي‌ها در فروشگاه اصرار مي‌كند، بهتر است در انتخاب آن‌ها توجه كنيد. بعضي محصولات با توجه به نوع و ظاهرشان و چسب‌هايي كه در بسته‌بندي آن‌ها به كار رفته و مواد خوراكي افزودني نيز دارند كه ممكن است گازهايي را توليد كنند كه موجب سردرد، سوزش چشم و خارش بيني و گلو شود. برخي از ظروف سفالي پليمري نيز كه قابليت دوباره گرم شدن را دارند، مي‌توانند مواد سمي را در هوا آزاد كنند. حتي بعضي از محصولات كه غيرسمي شمرده مي‌شوند شامل حلال‌هايي هستند كه ممكن است هنگام استنشاق خطرناك باشند.


مشكلات محصولات شوينده

بعضي از مواد شوينده‌اي كه شما درخانه استفاده مي‌كنيد حاوي مواد شيميايي هستند كه اگر مورد استشمام قرار گيرند يا با پوست برخورد كنند، مي‌توانند سمي باشند و موجب بروز علائمي مثل خارش پوست و سوزش مجراي تنفسي شوند. اين علائم به ويژه در افرادي كه مستعد بيماري‌هاي پوستي يا مشكلات تنفسي هستند بيشتر ديده مي‌شود و همچنين برخي از محصولات شوينده‌هاي خانگي باعث بدتر شدن حساسيت و آلرژي مي‌شوند. موادشوينده‌اي كه حاوي آمونياك و كلر هستند بيماري آسم كودكان را تحريك مي‌كنند. سعي كنيد براي شست‌و‌شو و نظافت از آب گرم استفاده و محصولات شوينده غيرسمي تهيه كنيد.


هواي خوشبو شايد خطرناك هم باشد

بايد بدانيد كه خوشبوكننده هوا براي عده‌اي از مردم باعث مشكلات تنفسي و سردرد مي‌شود. باتوجه به تحقيقات انجام شده يك‌سوم از افرادي كه به آسم مبتلا هستند مي‌گويند، هنگام استفاده از خوشبوكننده‌ها دچار مشكلات تنفسي مي‌شوند. طبق آزمايش‌هايي كه سازمان حمايت از منابع طبيعي انجام داده برخي از خوشبوكننده‌هاي هوا فتالات، ماده شيميايي كه روي عملكرد هورموني و رشدي كودكان تاثير مي‌گذارند را دارند. به جاي استفاده از چنين خوشبوكننده‌هايي مي‌توانيد از گياهان طبيعي مثل رزماري، ريحان، نعنا و استفاده از تهويه درست براي تازگي هواي منزل خود كمك بگيريد.


لباس‌هاي‌تان را به هوا‌خوري بفرستيد

به ياد داشته باشيد دفعه بعد كه لباس‌هاي‌تان را از خشك‌شويي تحويل مي‌گيريد، بگذاريد خوب هوا بخورند. در خشك‌شويي‌ها بيشتر از پركلريد اتيلن استفاده مي‌كنند. براساس يافته‌ها اين ماده شيميايي باعث سرطان در حيوانات مي‌شود. وقتي لباس‌تان را از خشك‌شويي به منزل مي‌آوريد ممكن است اعضاي خانواده شما به طور ناخودآگاه اين ماده شيميايي را استنشاق كنند. لباس‌هاي خشك‌شويي را قبل از پوشيدن چندروزي در حياط يا هواي آزاد آويزان كنيد يا به روش‌هاي سنتي آن‌ها را بشوييد.


اگر در خانه‌تان بخاري داريد

نصب نادرست يا نشتي لوله‌ بخاري گازهاي مضر وسمي را در هواي منزل توليد مي‌كند. در ابتداي نشتي گاز مونوكسيد كربن انسان احساس كوفتگي مي‌كند و در صورت پر شدن هوا از اين گاز منجر به حالت تهوع، سردرد، سرگيجه و حتي مرگ مي‌شود. گاز دي‌اكسيد نيتروژن به ويژه در كودكان موجب مشكلات تنفسي مي‌شود. دقت كنيد وسايل گرمازاي منزل به طور صحيح تنظيم شده باشد، رنگ آبي سرشعله بخاري نشانه درست بودن وضعيت آن است. لوله بخاري را به خوبي بررسي كنيد تا مانعي درون آن وجود نداشته باشد و گاز به راحتي از آن خارج شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج