جاباما
۴۲۴۳۵۹
۳ نظر
۵۵۳۶
۳ نظر
۵۵۳۶
پ

لکهنو؛ شیرازِ هندوستان

لکهنو گرچه در مقایسه با آگرا و بنارس تا حدود زیادی در حاشیه است، اما بدون شک یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایالت اوتار پرادش در هندوستان به شمار می‌رود.

وب‌سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری آزاد: لکهنو گرچه در مقایسه با آگرا و بنارس تا حدود زیادی در حاشیه است، اما بدون شک یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایالت اوتار پرادش در هندوستان به شمار می‌رود؛ شهری که در امتداد رودخانه گومتی شکل گرفته و به واسطه۸ سنت غنی فرهنگی و هنری‌اش مشهور است. پایتخت ایالت اوتار پرادش شهرت خود را مدیون نواب‌هاست؛ حکمرانان شیعه‌ای که عاشق ایران بودند و موسیقی و هنر آشپزی شهر را متحول کردند.
از سال ۱۳۵۰ این شهر زیر نظر حکومت‌های مختلفی اداره شده که از میان آنها می‌توان به سلطان دهلی، امپراتوری مغول، نواب زادگان، شرکت هند شرقی و بریتانیا اشاره کرد، اما مردم لکهنو استقلال طلب هستند و در جنبش استقلال هند نیز حضور پر شوری داشتند. پیمان سال ۱۹۱۷ بین کنگره و مسلم لیگ در لکهنو مورد مذاکره قرار گرفت تا فشارهای بیشتری بر انگلیس به منظور افزایش خودمختاری اعمال شود.
لکهنو؛ شیرازِ هندوستان
لکهنو را شیراز هند نیز می‌نامند؛ زیرا این شهر به نوعی پایتخت هنر، موسیقی و شعر هندوستان است. این شهر توانسته تعادلی عجیب بین مدرنیته، معماری استعماری و سنت‌های اسلامی برقرار کند. همین باعث شده که به‌عنوان یک مقصد گردشگری بی‌نظیر در شمال هندوستان مشهور شود. ردپای دوران‌های تاریخی مختلف در این شهر به خوبی حفظ شده و شما می‌توانید چشم اندازهای تاریخی، بناها، ساختمان‌ها و آثار به جای مانده از هر دوره را با قدم زدن در شهر ببینید.
شعرخوانی در لکهنو شب و روز نمی‌شناسد و کشف رموز زندگی غنی فرهنگی مردم شهر یکی از لذت‌های گردشگرها در طول سفر است. این شهر یکی از مراکز پیشرو در ادبیات اردو و هندی است و شاید به همین دلیل است که به قسطنطنیه هندوستان هم مشهور است. بازارهای قدیمی، غذاهای لذیذ مغولی، باغ‌های زیبا، معماری شگفت‌انگیز و شعر و موسیقی در شهر طلایی مشرق انتظار شما را می‌کشد.
تقویم سفر
لکهنو مکان بسیار جالبی است که در هر فصلی از سال می‌توانید به آن سفر کنید. بهترین زمان سفر از نظر آب و هوایی آبان تا فروردین است. تابستان‌ها با توجه به درجه حرارت بالا و زمستان‌ها به دلیل سرما چندان برای سفر توصیه نمی‌شود. هنگام محرم و صفر این شهر آیین ویژه‌ای برای بزرگداشت شهدای کربلا دارد و به همین دلیل این دو ماه هم برای کسانی که دوست دارند با آیین‌های تشیع در دیگر کشورهای جهان آشنا شوند فصل مناسبی برای سفر به لکهنو به شمار می‌رود.
اتوریشکا سواری
وسایل حمل و نقل عمومی در لکهنو در دسترس و مطمئن هستند به گونه‌ای که به راحتی می‌توانید اطراف شهر را بگردید. برای گردش در شهر گزینه‌های متنوعی پیش روی‌تان قرار دارد و وسایل نقلیه عمومی مقرون به صرفه‌تر و راحت‌تر هستند. اتوبوس‌های محلی در لکهنو فراوان هستند و مسافت‌های طولانی را هم پوشش می‌دهند.
در کنار این وسایل عمومی، اتوبوس‌هایی هم به گردشگری اختصاص داده شده که توسط آژانس‌های مسافرتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتوریشکا یا موتورهای سه چرخه هم که یک صندلی در جلو برای راننده و در عقب صندلی برای مسافران دارند، یکی از وسایل متداول برای گردش در شهر است. این موتورها قادر به حمل چهار نفر به طور همزمان هستند.
بهتر است پیش از سوار شدن بر اتوریشکاها با راننده در مورد قیمت توافق کنید و چانه زدن را هم فراموش نکنید. تاکسی هم یکی دیگر از گزینه‌های محبوب گردشگران برای گردش در لکهنوست. شما می‌توانید در هر نقطه از شهر تاکسی‌ها را پیدا کنید.البته فراموش نکنید که قبل از سوار شدن در مورد قیمت با راننده صحبت کنید تا سرتان کلاه نرود.
عشق به امام حسین(ع)
لکهنو با فرهنگ شیعه و مراسم عزاداری محرمش در جهان مشهور است. محرم برای تمام مردم این شهر اهمیت ویژه‌ای دارد. بزرگداشت محرم در لکهنو از زمان سلطنت نواب‌ها در این شهر آغاز شد و از آن موقع تاکنون هر ساله در ماه محرم مجالس عزاداری و اجتماعات گسترده مردم در شهر برگزار می‌شود.
لکهنو؛ شیرازِ هندوستان
قربانی‌کردن یکی از رسوم رایج در روز عاشوراست و رسومات دیگری مانند شاهی ضریح، جالوس مهندی(Jaloos-e-Mehndi) و علم عاشورا هم در لکهنو برگزار می‌شود. مراسم عاشورا برای مردم شیعه این سرزمین بسیار مهم است و آنها با شور و تعصب خاصی هر ساله آن را به جای می‌آورند.
در دوران نواب‌ها مراسم عاشورا با حضور پر شور سنی‌ها و شیعیان برگزار می‌شد، اما متاسفانه در سال‌های بعد اختلافاتی پیش آمد که منجر به ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری محرم در لکهنو شد.
در سال ۱۹۷۷ با منع شدن عزاداری، اعتراضات بالاگرفت تا آنجاکه هزاران تن از شیعیان در ۱۰ محرم همان سال زندانی شدند، اما آیین محرم در زیرپوست شهر زنده ماند. در سال ۱۹۹۷ با ممنوعیت دوباره برگزاری مراسم عاشورا، شیعیان دست به اعتراضات گوناگونی زدند که از آن جمله می‌توان به اعتصاب غذای سراسری اشاره کرد، اما تلاش‌ها برای لغو ممنوعیت برپایی عزاداری بی‌فایده بود و حتی منجر به بازداشت عالم شیعه این شهر یعنی مولانا سید جواد شد.
در این سال مراسم عزاداری به ضرب و شتم شیعیان توسط نیروهای پلیس انجامید و صدها نفر زندانی شدند. اعتراضات شدید مردمی باعث شد شهرهای دیگر هندوستان و شیعیان کشورهای دیگر هم به این ممنوعیت واکنش نشان دهند. افزایش اعتراضات منجر به عقب نشینی دولت شد و با آزادی علمای شیعه شهر از سال ۱۹۹۸ و با اجازه رسمی دولت برگزاری مراسم از سر گرفته شد.
امروزه اکثر مساجد شیعیان و امام باره‌های شهر در محرم سیاهپوش هستند و شما می‌توانید مراسم سنتی عزاداری را در امام باره آصفی، امام باره حسین آباد، درگاه حضرت عباس و امام باره زین‌العابدین خان دنبال کنید. علم فتح فرات در روز هشتم محرم از مسجد داریوالی در پشت کالج پزشکی حرکت داده می‌شود.
این مراسم در امام باره غفران مآب در نیمه شب مراسم پایان می‌یابد. در روز نهم محرم هم علم شب عاشورا به راه می‌افتد. مراسم یاد سکینه در چهارمین یکشنبه ماه محرم در امام باره حسین آباد لکهنو برگزار می‌شود. تمام مراسم‌ محرم با حضور پرشور جوانان و مردم لکهنو برگزار می‌شود و هر ساله گردشگران زیادی برای شرکت در این مراسم راهی این شهر می‌شوند.
بهترین مکان اقامت
در لکهنو برای اقامت دچار مشکل نخواهید شد؛ زیرا این شهر گزینه‌های بسیاری با کیفیت‌ها و قیمت‌های متنوع پیش روی‌تان می‌گذارد و می‌توانید با توجه به علاقه و بودجه‌تان در مورد مکان اقامت تصمیم بگیرید. در ضمن اقامت در این شهر به نسبت بسیاری از شهرهای توریستی هندوستان مقرون به صرفه‌تر است.
چشم انداز دل‌انگیز
لکهنو؛ شیرازِ هندوستان
هتل ویوانتا(Vivanta) با چشم‌انداز دیدنی رودخانه شهر اقامت شما را دلپذیرتر می‌کند. اتاق‌های این هتل که در مرکز شهر واقع شده مجهز به دستگاه تهویه مطبوع است و میز کار، دستگاه چای ساز، یخچال و گاوصندوق در تمام آنها در نظرگرفته شده‌است. علاوه بر این دکوراسیون داخلی اتاق‌ها شیک و جذاب است. این هتل 20 کیلومتر از فرودگاه بین‌المللی شهر فاصله دارد و تا باغ وحش و موزه ایالتی تنها 2.5 کیلومتر راه است. مهمانان می‌توانند از استخر روباز، سالن تندرستی، باغ هتل و رستوران‌های هتل استفاده کنند. برای اقامت در این هتل باید شبی 100 دلار بپردازید.
اتاق‌های بزرگ و مدرن
لکهنو؛ شیرازِ هندوستان
هتل گلدن تولیپ(Golden Tulip) با اتاق‌های بزرگ و مدرنش در تمام شهر شهرت دارد. هتل تنها ۱ کیلومتر با ایستگاه چارباغ فاصله دارد و مجهز به دو رستوران، یک مرکز کسب و کار و سالن بدنسازی است. اینترنت پرسرعت رایگان در هتل قابل دسترسی است. اتاق‌های هتل مجهز به تلویزیون صفحه تخت، یخچال و مبلمان راحت است. در رستوران شرقی هتل می‌توانید انواع غذاهای محلی لذیذ را میل کنید. برای اقامت در این هتل باید شبی ۷۰ دلار بپردازید.
محبوب ورزشکاران
لکهنو؛ شیرازِ هندوستان
هتل رانجیز(Ranjee's) با مرکز آبگرم، سالن تندرستی و مرکز تناسب اندامش مشهور است. اتاق‌های نسبتا بزرگ، تلویزیون صفحه تخت و اتاق نشیمن برای استراحت بعد از یک روز گردش در شهر از ویژگی‌های دیگر این هتل است. آشپزهای ماهر این رستوران انواع غذاهای بین‌المللی و محلی را برای‌تان آماده می‌كنند و کافی شاپ هتل 24 ساعته است. اینترنت و پارکینگ در این هتل رایگان است. برای اقامت در این هتل 4 ستاره باید شبی 50 دلار بپردازید.
دسترسی مناسب
هتل سابهاجیم (Saubhagyam) که در منطقه گومتی ناگار واقع شده اتاق‌های مجهز با قیمت مناسبی را در اختیار گردشگران شهر می‌گذارد. رستوران این هتل با انواع غذاهای چینی و هندی از مهمانان پذیرایی می‌کند. بازار پاتراکارپورام تنها 500 متر از هتل فاصله دارد و فاصله تقریبی تا فرودگاه حدود 25 کیلومتر است. شما می‌توانید از مشاور گردشگری هتل برای برنامه ریزی سفرتان کمک بگیرید. برای اقامت در این هتل 2 ستاره باید شبی 40 دلار بپردازید.

شیفته فرهنگ
تانیا سودان/ نویسنده و جهانگرد
اغلب کسانی که لکهنو را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند عاشق و شیفته فرهنگ هستند. شهر محبوب نواب‌ها هنوز زنده است و جذابیت دنیای قدیم خود را حفظ کرده است. لکهنو به واسطه غذاهای لذیذ سنتی، هنرهای دستی زیبا و مردم خونگرمش در تمام هند شهرت دارد. بسیاری از میراث فرهنگی این شهر به دوران مغول‌ها برمی‌گردد.
هنوز هم می‌توان ردپای مغولان را در معماری، آشپزی و آیین‌ها و رسوم مردم شهر پیدا کرد. مردم لکهنو جزو خونگرم‌ترین و مودب‌ترین مردم هندوستان هستند.آنها بسیار آهسته صحبت می‌کنند و به مهمان احترام زیادی می‌گذارند. سنت‌های موسیقی در لكهنو به سلطه مغولان بر این شهر بر می‌گردد. پادشاهان مغول به هنر موسیقی به شکل سرگرمی نگاه می‌کردند.
اردو زبان رسمی لکهنوست، اما در کنار آن زبان‌های دیگری هم در بین مردم متداول است. نسل جوان لکهنو به خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند. بنابراین هر وقت نیاز به کمک داشتید می‌توانید از آنها راهنمایی بگیرید.
سفر به لکهنو بدون سر زدن به مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ قطعا ناقص خواهد ماند. خرید یکی از سرگرمی‌های مردم این سرزمین است و شما هم به‌عنوان گردشگر تجربه متفاوتی از خرید در این شهر پیدا خواهید كرد. لکهنو مانند دیگر شهرهای معروف هندوستان پاساژ‌های پر زرق و برق ندارد، اما لذت خرید در دستفروشی‌ها و بازارهای سنتی شهر را نباید دست کم گرفت.
سوغاتی اصلی شهر نوعی قلابدوزی است که به چیکان(Chikan) معروف است و توسط صنعتگران ماهر لکهنو تولید می‌شود. ترکیب این قلابدوزی با زردوزی برای لباس‌ها، ملحفه و رومیزی در اکثر مغازه‌های شهر به فروش می‌رسد که می‌تواند یک سوغاتی زیبا از صنایع دستی شهر باشد. در این شهر بازدید از چاتار منزیل را که به معنای قصر چتری است، نباید از دست بدهید. بیگام حضرت محل پارک هم که در سال 1962 ساخته شده یکی از نقاط تفریحی شهر به شمار می‌رود.
دنیای طعم‌ها
غذاهای لکهنو هویت و فردیت خاص خود را دارد. آشپزی این شهر تا حدود زیادی تحت تاثیر مغولان بوده و سرآشپزهای سلطنتی در گذشته از افراد ثروتمند و پرنفوذ شهر محسوب می‌شدند. آشپزهای دربار به خوبی می‌دانستند چگونه غذاها را تزئین کنند تا سلطنتی به نظر بیایند و طعم ویژه‌ای هم داشته باشند. امروز هم پختن غذاهای سنتی و اصیل این شهر نیاز به مهارت و استعداد بالایی دارد. سبکی از پخت و پز از گذشته تا به امروز در این شهر رواج دارد که به آن سبک دام (Dum) می‌گویند.
لکهنو؛ شیرازِ هندوستان
این سبک به زبان امروزی به معنای پختن غذا با شعله کم و به‌صورت آرام پز است. ترکیب ادویه‌ها به نحوی که طعم غذا را متفاوت کند مهارت دیگری است که نسل به نسل در این شهر رواج پیدا كرده است. همین باعث می‌شود که شما در این شهر با مزه‌های جدید و شگفت‌انگیزی روبه رو شوید.
مشهورترین غذاهای سنتی لکهنو شامل کورماس(kormas)، کالیا(kaliya)، ناهاری کولچاس(nahari-kulchas)، زردا(zarda)، شیرمال(sheermal) و رومالی(roomali) است.
در مورد غذاهای این سرزمین باید این نکته را بدانید که طعم متفاوت غذاها تنها مربوط به استفاده از مواد خاص نیست؛ بلکه شیوه پخت و تزیین غذاها هم در این منطقه با تمام دنیا تمایز دارد. بنابراین عجیب نیست که تماشای غذاها در لکهنو شما را گرسنه کند. از آنجایی که تعداد زیادی از جمعیت این شهر مسلمان هستند شما می‌توانید با دنبال کردن علامت حلال در رستوران‌ها غذای مناسب را تهیه کنید. کباب و کوفته دو غذای محبوب گردشگران در این شهر است که انواع مختلفی هم دارد.
اگر به دنبال غذاهای سنتی هندوستان و چیکن بریانی خوشمزه هستید بهتر است سری به رستوران ساخاوات (SAKHAWAT) بزنید. کباب‌های لذیذ و خوشمزه را می‌توانید در توندی کبابی(Tunday Kababi) امتحان کنید. اگر هم به دنبال غذاهای تند و لذیذ محلی هستید بهتر است سری به رستوران اودهیانا (Odhyana) بزنید.
۷۲ ساعت در شهر نواب‌ها
پایتخت اوتار پرادش که غالبا به‌عنوان شهر نواب‌ها نیز شناخته می‌شود، یکی از مقاصد بكر برای گردشگرانی است که به آثار فرهنگی و هنری علاقه دارند. در طول قرن ۱۸ و ۱۹ لکهنو مرکز فرهنگی و هنری هندوستان شد و بخش اعظم تاریخ شهر در این مقطع زمانی شکل گرفت. این شهر دومین شهر بزرگ شمال هند و همچنین یازدهمین شهر این کشور از نظر مساحت به شمار می‌رود.
روز اول
گردش مذهبی
شهر لکهنو شکوه و جلال خود را مدیون دوران نواب‌هاست. بناهایی که در این دوره ساخته شد نمایانگر فرهنگ و تاریخ این سرزمین است. اکثر آثار آن دوره بناهای مذهبی، مساجد و حسینیه‎‌هایی هستند که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امام باره آصفی
«امام باره» یا «امام بارا» بناهایی هستند که شیعیان هندوستان برای برپاکردن مراسم ماه محرم تاسیس می‌کنند. باره یك واژه‌ «‌‌اردو» و به معنای بزرگ است. بنابراین امام باره به معنای آرامگاه مقدس بزرگ ترجمه می‌شود. امام باره آصف الدوله که در سال ۱۷۸۴ ساخته شده به حسینیه آصفی هم مشهور است و یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی لکهنو به شمار می‌رود. این مجموعه شامل مسجد آصفی، آرامگاه آصف الدوله و حسینیه است. دخمه پیچ در پیچ این عمارت که یک مجموعه زیرزمینی کامل است یکی از شگفتی‌های معماری هندوستان به شمار می‌رود.

امام باره چوتا
لکهنو؛ شیرازِ هندوستان
یکی دیگر از شگفتی‌های معماری لکهنو امام باره چوتا (Chota Imambara)ست. ساختمان این عمارت در سال 1838 توسط نواب محمد شاه علی ساخته شد. آرامگاه نواب که در کنار مادرش دفن شده نیز در این مکان قرار دارد. درست در بیرون این امام باره برج نگهبانی ناتمامی قرار دارد که داستان‌های زیادی در مورد آن بر سر زبان‌هاست. نواب تلاش داشته این برج را به ارتفاع قطب منار و شبیه برج پیزا بسازد، اما کارش ناتمام ماند.

دروازه مولانا
دروازه مولانا که به دروازه ترکی هم معروف است در سال 1784 توسط نواب آصف الدوله ساخته شد. این بنای تاریخی یک دروازه عظیم است که یکی از بهترین نمونه‌های سبک معماری آوادهی (Awadhi) به شمار می‌رود. معماری این اثر تاریخی با آثار رومی‌ها و امپراتوران عثمانی مقایسه می‌شود و نشانگر ورود به شهر قدیمی لکهنوست.

روز دوم
تاریخ‌گردی
لکهنو به اندازه تاریخ هندوستان قدمت دارد. پادشاهانی كه در این شهر حکومت کردند هر یك آثاری از خود به جای گذاشته‌اند. از آنجا که این شهر یکی از مراکز عمده شورش‌های استقلال‌طلبانه هند بوده در تاریخ این کشور هم نقش موثری ایفا کرده است.

یادبود استقلال
در محل اقامت بریتانیایی‌ها یک بنای یادبود ملی قرار دارد که به شورش‌های بزرگ سال 1857 اشاره دارد؛ نبرد تاریخی که به نام «محاصره لکهنو» مشهور است. این بنا درست در کنار محل اقامت سردسته نیروهای انگلیسی ساخته شده است. خرابه‌های این جنگ تاریخی هنوز برجای مانده است. اطراف این منطقه باغ‌های سرسبزی قرار دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

موزه لکهنو
موزه لکهنو با بیش از 100 هزار اثر باستانی قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه در ایالت اوتار پرادش محسوب می‌شود. آثار كهن این موزه به دوره گوپتا بر می‌گردد. همچنین آثار زیادی از جمله سفال، ابزار، سلاح و نسخه‌های خطی در این موزه نگهداری می‌شود که دیدنی است.

کاخ تاریخی
خانه کنستانتینا که هم‌اكنون تبدیل به یک کالج شده یکی از جاذبه‌های معماری لکهنو محسوب می‌شود. در معماری این کاخ كه یک معماری ترکیبی است از تکنیک‌های مختلف معماری ایتالیایی استفاده شده است. این کالج جزو معدود موسسات آموزشی است که به واسطه نقش پر رنگ آن در طول محاصره لکهنو مدال افتخار دریافت کرده است.

روز سوم
ماجراجوییسفر به هندوستان برای گردشگران بسیاری از کشورهای دنیا به معنای آغاز ماجراجویی است، اما لکهنو به گونه‌ای دیگر شما را غافلگیر خواهد کرد. روز سوم سفرتان را به گردش و ماجراجویی در شهر اختصاص دهید.

باغ وحش
باغ وحش لکهنو به نام پارک جانورشناسی شاهزاده ولز هم مشهور است. مساحت باغ وحش 28 هکتار است و در سال 1921 به منظور استقبال از شاهزاده ولز ساخته شده است. در این باغ وحش گونه‌های مختلفی از پرندگان، حیوانات و خزندگان زندگی می‌کنند. این باغ وحش برای پرورش گونه‌های در معرض خطری مانند ببر سفید، گرگ هندی، گراز و گوزن آموزش‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

بازارگردی
لکهنو؛ شیرازِ هندوستان
بازارگردی یکی از تفریحات عمده گردشگران در هندوستان به شمار می‌رود و بازار‌هازراتگانجی (Hazratganj) که یکی از بازارهای محلی این منطقه است، جزو جاذبه‌های شهر محسوب می‌شود. این بازار شامل مغازه‌های متنوعی است و اجناس مختلفی از طلا گرفته تا صنایع دستی و لوازم الکترونیک در آن خرید و فروش می‌شوند. در این مرکز شما می‌توانید سری هم به رستوران‌ها و سینماهای مشهور شهر بزنید.

پارک آمبدکار
پارک دکتر آمبدکار(Ambedkar) با مساحتی حدود ۱۰۴ هکتار جزو آثار معماری مدرن شهر به شمار می‌رود. کل این بنا با ماسه و سنگ‌های قرمزی که از مناطق راجستان آورده شده ساخته شده است. پارک در منطقه گومتی ناگار قرار گرفته که یکی از محله‌های مدرن و شیك لکهنوست. چمن زیبا، ستون‌های متقارن و کانال‌های پارک، این محیط را زیباترکرده است.

در محرم و صفر لكهنو آیین ویژه‌ای برای بزرگداشت شهدای کربلا دارد و به همین دلیل این دو ماه هم برای کسانی که دوست دارند با آیین‌های تشیع در دیگر کشورهای جهان آشنا شوند فصل مناسبی برای سفر به لکهنو به شمار می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هندی های کثیف و با شهر ما مقایسه نکنید

    • بدون نام

      خیلی هم خوبن ،من عاشق هند هستم ،یکی از دوستان برای محرم رفته ،می گفت عالی ست .

    • شهلا

      اطلاعات کامل و خوبی بود .
      مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج