۴۲۴۶۷۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

روایت فرانس ‌۲۴ از پتانسیل‌های توریستی کیش

خبرگزاری‌ فرانس ۲۴ در جدیدترین گزارش خود به گردشگری در منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاری در این منطقه پرداخته است؛ گزارشی که اهمیت جزیره کیش و پتانسیل‌های فراوان آن برای سرمایه‌گذاری را تبیین کرده و یادآور شده که در صورت توجه به این موضوع، این جزیره می‌تواند اعتبار مناسبی چه از نظر شهرت و چه از نظر سودآوری برای ایران ایجاد کند.

روزنامه دنیای اقتصاد - امیر شاملویی: خبرگزاری‌ فرانس ۲۴ در جدیدترین گزارش خود به گردشگری در منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاری در این منطقه پرداخته است؛ گزارشی که اهمیت جزیره کیش و پتانسیل‌های فراوان آن برای سرمایه‌گذاری را تبیین کرده و یادآور شده که در صورت توجه به این موضوع، این جزیره می‌تواند اعتبار مناسبی چه از نظر شهرت و چه از نظر سودآوری برای ایران ایجاد کند.
براساس این گزارش، افزایش ظرفیت و قابلیت‌های گردشگری حلال با استفاده از جزیره کیش و سایر جزیره‌های ایران می‌تواند در جذب گردشگران موثر باشد و به هدف ایران در دستیابی به اهداف ایران ۱۴۰۴ کمک کند.

در این گزارش آمده است: «سرمایه‌گذاران ایرانی در حال خرج کردن پول در جزیره کیش هستند، به این امید که سواحل شنی سفیدرنگ، صخره‌های مرجانی و قوانین سهل‌گیرانه‌تر بتواند این منطقه را به یک مقصد اصلی گردشگری تبدیل کند. فاصله آبی سواحل بکر کیش تا دبی، تنها حدود ۲۰۰ کیلومتر (۱۲۰ مایل) است و دولت‌شهری پررونق دارد که ده‌ها هزار ثروتمند خارجی را با امید کسب سود از سرمایه‌گذاری در این منطقه، در خود جای داده است.»

نویسنده این مقاله به توصیف کیش برای شهروندان غربی پرداخته و آن را این گونه توصیف کرده است: «بلوارهای بزرگ که پوشیده از درختان نخل هستند، جزیره کیش را که مساحتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع (تقریبا ۴۰ مایل مربع) دارد، در بر گرفته‌‌اند. این جزیره بسیار مدرن و پر از ماشین‌های مدل بالا، از جمله مدل‌های لوکس آمریکایی است.»

وی ادامه داده است: «ساختمان‌های این جزیره زیبا، مدرن و هتل‌ها راحت هستند. همچنین مراکز خرید جدیدی در همه جای شهر دیده می‌شوند.»

چالش‌های قانونی

استفانی باربیر، گزارشگر فرانس ۲۴ در ادامه گزارش خود به پیش‌فرض‌های نادرست در مورد ایران اشاره کرده و چنین می‌نویسد: «از بسیاری جنبه‌ها، به نظر می‌رسد تغییرات کمی پس از انقلاب ۱۹۷۹ در اینجا ایجاد شده باشد. با این حال، حتی اگر برخی قوانین در کیش کمتر جدی و سخت باشد، اما هنوز هم در حال اجرا هستند. برخی از این قوانین مانع عمده‌ای برای سرمایه‌گذارانی ایجاد می‌کنند که امیدوار به جذب گردشگران غربی هستند که برای استراحت کوتاه‌مدت به دبی می‌روند.» براساس این گزارش، گردشگرانی که به امارات متحده عربی می‌روند، تمایل به پرداخت بالایی نیز دارند و در صورت جذب آنها به کیش، درآمد مناسبی عاید صنعت گردشگری و سایر صنعت‌های وابسته به این بخش در ایران می‌شود و تعداد گردشگران ورودی به ایران نیز افزایش می‌یابد. با این حال ایران دارای محدودیت‌های خاص خود نیز هست.

باربیر به پاره‌ای ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای سفر به ایران نیز اشاره کرده که مسافران به ایران باید آنها را رعایت کنند: «مصرف الکل در ایران ممنوع است. همچنین سواحل زنان و مردان جدا است و گردشگران باید این نکات را مدنظر قرار دهند.»

گردشگری حلال، راه‌حل جزایر ایران

با تمام این شرایط گزارش فرانس ۲۴ خاطرنشان کرده است که به نظر می‌رسد یک راه‌حل دیگر برای ایران وجود دارد. همان‌طور که عده‌ای معتقد هستند، گردشگری حلال می‌تواند راهی برای برون‌رفت از این مسائل پیدا کند. گردشگری حلال که عمدتا با هدف جذب گردشگران مسلمان از تمام بخش‌های جهان معرفی شده است، می‌تواند با استفاده از پتانسیل‌های فراوان جزیره کیش و سایر جزایر ایرانی، سالانه تعداد مناسبی از گردشگران مسلمان را به سواحل خود بکشاند و با ارائه تفریحات حلال از این طریق به درآمدزایی و اشتغال بپردازد.

این رسانه غربی، به نقش دولت و فعالیت‌های پس از برجام نیز پرداخته و نوشته است: «با توجه به تلاش‌های دولت میانه‌رو فعلی توسط رئیس جمهور حسن روحانی، بخش گردشگری ایران در حال رونق گرفتن بوده و این کشور، در حال بازسازی روابط خود با غرب است.» باربیر سپس آمار موجود در زمینه گردشگری را نقل و تصریح کرده است: «تعداد بازدیدکنندگان از ۲/ ۲ میلیون نفر در سال ۲۰۰۹ به ۲/ ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. دولت می‌گوید انتظار می‌رود این رقم در سال جاری حتی بیش از این نیز افزایش یابد.» وی به اهمیت میراث تاریخی ایران نزد غربی‌ها و ناآشنایی با سواحل کشور اشاره کرده و درباره کم‌اهمیت بودن سواحل ایران برای گردشگران غربی خاطرنشان کرده است: «بیشتر غربی‌ها غرق در شهرهای باستانی و گنجینه‌های تاریخی ایران می‌شوند، به جای اینکه به استراحت در سواحل آن کشیده شوند.»

با این حال به نظر می‌رسد شانس کیش در جذب گردشگران مسلمان و جذب مسافران حلال، همان‌طور که نویسنده این گزارش فرانس۲۴ ذکر کرده است، بیش از تسهیل قوانین باشد. براساس این گزارش علی جیرفتی، یکی از مدیران منطقه آزاد کیش، فکر می‌کند بهترین امید این جزیره این است که روی گردشگران مسلمان تمرکز کند. او معتقد است اولویت، جذب گردشگری حلال گران‌قیمت است. طبق این گزارش، کیش در حال حاضر حدود ۸/ ۱ میلیون بازدیدکننده در سال جذب می‌کند؛ رقمی که عمدتا تهرانی‌هایی را دربرمی‌گیرد که از ترافیک وحشتناک و آلودگی پایتخت می‌گریزند.

سایر پتانسیل‌ها

باربیر در جای دیگری اشاره کرده است: «خرید کردن کشش بزرگ دیگری است. کیش اولین و مهم‌ترین منطقه از میان هفت منطقه آزاد تجاری ایران بود که در طول دهه ۱۹۹۰ برای جذب سرمایه‌گذاری و کمک به واردات کالاهای مصرفی راه‌اندازی شد. در حال حاضر حدود ۴۰ هتل و مرکز خرید به سبک غربی در همه‌جای این جزیره وجود دارند.» بر همین اساس، مسوولان همچنین می‌خواهند تعداد پروازهای بین‌المللی توسط خطوط هوایی به این جزیره را دو برابر و بهشت اکولوژیک بدون خودرو در جزیره نزدیک به آن یعنی جزیره هندورابی ایجاد کنند که پیش‌تر یک فرودگاه، بندر و هتل در آن ساخته شده‌ است.
فرانس ۲۴ در پایان به سرمایه‌گذاری در این جزیره در حوزه سلامت نیز پرداخته و نوشته است: «سرمایه‌گذاران همچنین به توریسم سلامت روی آورده‌اند و دو بیمارستان خوب در این جزیره ساخته‌اند که در حال حاضر مشغول فعالیت است و تعداد پزشکان را به‌ویژه در زمینه جراحی‌های پلاستیک در این جزیره افزایش داده.» باربیر گزارش خود را با اشاره به آینده جزیره کیش از قول یکی از مدیران این منطقه آزاد، این چنین به انتها رسانده است: «بیش از ۴۰ هتل لوکس ۴ یا ۵ ستاره در حال ساخت هستند و هدف، دستیابی جذب ۶/ ۲ میلیون گردشگر در مدت ۱۰ سال آینده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج