جاباما
۴۲۴۷۴۱
۱۳ نظر
۵۰۰۶
۱۳ نظر
۵۰۰۶
پ

آمار بهت آور مدارک علمی وزیر بهداشت!

با جست‌وجوي نام آقاي هاشمي در يكي از سايت‌هاي معتبر نشريات پژوهشي پزشكي چندصد ركورد (نتيجه) براي ايشان يافت مي‌شود. بدين معنا كه وزير محترم بهداشت تنها در اين نشريه، ۲۳۰ مقاله پژوهشي ثبت كرده‌اند!

محمدصادق فقفوري در جوان نوشت: ۱- با جست‌وجوي نام آقاي هاشمي در يكي از سايت‌هاي معتبر نشريات پژوهشي پزشكي چندصد ركورد (نتيجه) براي ايشان يافت مي‌شود. بدين معنا كه وزير محترم بهداشت تنها در اين نشريه، ۲۳۰ مقاله پژوهشي ثبت كرده‌اند! از اين آمار بهت‌آور با اين توجيه خنده‌دار كه احتمالاً ايشان از عنفوان جواني در اين نشريه امريكايي مقالات علمي به چاپ مي‌رساند‌ند، بگذريم، چگونه از اين مورد بگذريم كه بخش عمده مقالات پژوهشي چاپ شده ايشان در دوران تصدي وزارت بهداشت بوده است؟ طبق آماري كه اين نشريه در اختيار قرار مي‌دهد، آقاي هاشمي تنها در دو سال اخير بيش از ۷۰ مقاله پژوهشي به چاپ رسانده‌اند‌! يعني به طور ميانگين، هر ۱۰ روز يك مقاله پژوهشي !

آقاي قاضي زاده هاشمي يكي از وزراي پر كار دولت محسوب مي‌شوند كه با سفر به مناطق محروم و انجام عمل جراحي براي افراد كم بضاعت شهير شده‌اند؛ البته ايشان به اجراي طرح تحول سلامت هم مشهورند، طرحي كه به گفته خودشان عظيم‌ترين طرح سلامت ايران است. واقعاً مشخص نيست ايشان با چنين حجم كاري‌اي چگونه توانسته‌اند در مدت وزارت‌شان دهها مقاله پژوهشي تأليف كنند؟!
۲- وزير محترم علوم كه تا كنون سكوت محض راجع به جعل گسترده علمي وزارتخانه‌هاي علمي اتخاذ كرده‌اند و از جانب رئيس‌جمهور به عنوان نخبه اجتماعي مورد تقدير قرار گرفتند و نشان «مسئوليت اجتماعي» به ايشان تعلق گرفت(!) بيش از ۳۰۰ مقاله پژوهشي به چاپ رسانده‌اند كه بخشي از آنها به زبان عربي است و بخشي به زبان انگليسي. تخصص آقاي فرهادي گوش و حلق و بيني است، اما مقاله عربي هم در رزومه ايشان مشاهده مي‌شود ! هر درس نخوانده‌اي هم مي‌داند كه پزشك جماعت، دورترين قشر از فراگيري زبان عربي است، آن هم زبان تخصصي طبابت عربي ! نكته تأسف‌آور راجع به مقالات آقاي فرهادي هم اين است كه ايشان بخش عمده رزومه خود را در دوران تصدي وزارت تكميل كرده‌اند، به نحوي كه تنها از ابتداي سال ميلادي تا‌‌كنون ۲۵ مقاله پژوهشي تأليف كرده‌اند.
۳- آقاي ديناروند در اولين واكنش‌ها نسبت به جعل گسترده علمي دولتمردان از موضعي فخرفروشانه به خبرگزاري‌ها گفته بود «بنده چند سال پيش و در ۴۰ سالگي پروفسور داروسازي شده‌ام و نيازي به اين مقالات ندارم» ! رئيس سازمان غذا و دارو گفته بود، جعل علمي كار ضد انقلاب است؛ حالا اوضاع امور علمي ايشان را ببينيد، با جست‌وجوي نام رسول ديناروند در يك جست‌وجوگر علمي، ۳۴۱ مقاله پژوهشي از ايشان به دست مي‌آيد. آقاي ديناروند كه به گفته خودشان سال‌ها پيش از اين پروفسور شده‌اند، بيشترين مقالاتشان در زمان تصدي رياست سازمان غذا و دارو به چاپ رسيده است. ايشان هم تنها از ابتداي سال ۲۰۱۶ تا كنون ۳۳ مقاله پژوهشي تأليف كرده‌اند !

۴- معاون تحقيقات آقاي قاضي‌زاده هاشمي كه از طرف وزير بهداشت مأمور رسيدگي به جعل گسترده علمي شده‌اند، خودشان بيشترين آمار چاپ مقاله در زمان تصدي معاونت وزارت بهداشت را دارند. ايشان قريب به ۷۰۰ مقاله پژوهشي به چاپ رسانده‌اند و در دو سال اخير بيش از ۱۰۰ مورد مقاله تأليف كرده‌اند !
آمار تأسف‌آور ديگري هم از رئيس دانشگاه آزاد، معاون آموزشي وزارت بهداشت و بخش ديگري از مسئولان علمي كشور در دسترس و منتشر شده است كه به دليل اطاله مطلب از بيان جزئي آنها صرف‌نظر مي‌كنيم.

بخش سوم. نويسنده اين يادداشت به عرف‌هاي دانشگاهي آگاه است و مي‌داند كه غالب دانشجويان براي چاپ مقالات علمي‌شان ناگزير از اضافه كردن نام لااقل يك استاد مطرح در كنار نام خودهستند؛ اما از طرف ديگر اين نكته را هم مي‌داند كه غالب چنين مقالاتي يك‌بار هم توسط استادي كه نام وي به مقاله الصاق شده، مطالعه هم نشده است، چه رسد به اينكه بخواهيم تأليف اين حجم از مقالات را به چنين اساتيدي نسبت دهيم.
آحاد جامعه علمي كشورمان مي‌دانند كه چاپ يك مقاله علمي در نشريات معتبري چون ISI، غالباً از طريق ايميل‌هايي صورت مي‌گيرد كه دامنه آنها متعلق به دانشگاه‌ها است. به بيان ديگر، وقتي يك استاد يا يك دانشجو مي‌خواهد با يك نشريه معتبر مكاتبه كند و مقاله خودش را براي چاپ به آنها ارائه كند، اصولاً اين پروسه را با ايميلي رسمي كه مشخص‌كننده دانشگاه محل تحصيل يا تدريس دانشجو يا استاد است انجام مي‌دهد. معناي چنين پروسه‌اي اين است كه نشريات علمي معتبر در صورتي مقالات پژوهشي را به چاپ مي‌رسانند كه «تأييد ايميلي معتبر» را از نويسنده / نويسندگان آن مقاله داشته باشند و‌گرنه به مقالات گمنام و بدون هويت طبيعي است كه ترتيب اثري داده نمي‌شود. لذا به طور حتم تعداد مقالاتي كه در بالا به آنها اشاره شد از سوي نويسنده / نويسندگان آن مورد تأييد واقع شده است و سپس به چاپ رسيده‌اند.

با تأسف بايد نوشت كه فرضيه «‌آگاهي نداشتن مسئولان علمي از اين جعل گسترده علمي»، فرضيه‌اي مخدوش و غير‌قابل پذيرش است؛ چراكه بر فرض دانشجويي كه مي‌خواسته از اسم وزير بهداشت يا وزير علوم به عنوان يك برند و براي گرفتن پذيرش مقاله خودش از نشريه‌اي معتبر استفاده كند، حداقل به وزير اطلاع داده يا اينكه آن نشريه با نويسنده (وزير) مكاتبه كرده است و وزير اقلاً محتواي مقاله را تأييد كرده است. اين را هم بايد نوشت كه «دست‌كاري در مقالات»، «اضافه كردن نام نويسنده بدون دخالتش در تهيه مقاله»، «كپي‌برداري»، «فريب سيستم ارزيابي» و «سرقت ادبي» از جمله شقوق «جعل علمي» محسوب شده و تخلف يا جرم به حساب مي‌آيد. حجم انبوه مقالات چاپ شده توسط مسئولان علمي، آن هم در زمان تصدي مسئوليت در حد وزير و معاون وزير، ‌لابد شامل يكي از شقوق گفته شده است. يا بايد بپذيريم آقايان وزير و معاون وزير كار وزارتي خود را به كل رها كرده و در دوران تصدي مسئوليت فقط كار علمي مي‌كرده‌اند‌! يا اينكه اين مقالات با استفاده از رانت علمي و اسمي و جعل‌گونه به چاپ رسيده‌اند؛ يحتمل فرض دوم منطبق با واقع است، چراكه نمي‌توان بر اين نظر بود، مثلاً وزير علوم يا وزير بهداشت در طي اين مدت هيچ كار وزارتخانه‌اي نكرده‌اند !
در انتها نانوشتن اين نكته هم جفا در حق نخبگاني است كه «مظلوم» واقع شده‌اند: حلقه اطراف دولت در اوايل با هوچي‌گري باعث شدند جمع كثيري از نخبگان بورسيه از تحصيل باز بمانند؛ ماجرايي كه به استيضاح وزير علوم و در عين حال رنجش نخبگان و خانواده‌هاي آنان ختم شد. اكنون احتمالاً آه اين عده دامن‌گير مسئولان علمي شده كه اين چنين افتضاحي رقم خورده است.

نشريات زنجيره‌اي كه هنگام استيضاح مرحوم كردان با تيترهاي ريز و درشت او را «ديپلمه» و... خطاب كردند، اكنون نسبت به اين افتضاح علمي دولت، ساكتند. مرحوم كردان كه در صدا و سيماي با رياست آقاي لاريجاني معاون بود و سمت‌هاي بسيار ديگري از ابتداي انقلاب داشت و هيچ‌كس متعرض مدركش نشد، در يك شوي سياسي با چنان هجمه‌هايي مواجه شد كه در نهايت مرگش رقم خورد. اكنون اما متهمان اين جعل گسترده علمي كه در رأس وزارتخانه‌هاي علمي هم هستند ظاهراً قدر‌تر از آنند كه لااقل از سمت علمي خودشان بركنار شوند؛ صد رحمت به مرحوم كردان !
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متاسفانه نویسنده مقاله هیچ اطلاعات علمی دقیقی ندارد و نظر می دهد . به این جمله در متن مقاله توجه کنید:"آحاد جامعه علمي كشورمان مي‌دانند كه چاپ يك مقاله علمي در نشريات معتبري چون ISI"؟؟؟؟ مجید جان دلبندم ISI نشریه نیست پایگاه اطلاعاتی است

    • علی

      ای داد بیداد

    • ترسو

      اختلاس كه فقط مالي نيست ! انواع دزدي و راهزني و گردنه بگيري و ...... داريم كه ، اينم يك نوعشه ! فقط ، جملات و شعار هاي دهان پُر كن و مردم خر كني مثل : اداي تكليف و حق الناس و بيت المال و ،،، رو فراموش نكنيد !

    • بدون نام

      شمایی که تفاوت نشریه و پایگاه اطلاعاتی رو نمی دونی لطفا مقاله ننویس . معلوم شد سواد طرفداران کردان چقدر است . شما حتی اگر یکبار هم در منابع اطلاعتی جستجو انجام داده بودید تفاوت این دو موضوع از هم را می دانستید

    • بدون نام

      با سلام. تقریبا تمامی دانشجوها اینو میدونن که در زمان دانشجویی بویژه در مقاطع ارشد و دکترا تعداد زیادی از مقالات اساتید توسط دانشجوها نگارش میشه و به نام اساتید و این کار اگرچه صحیح نیست کاملا رایجه و جا افتاده. خود همین دانشجوهای امروز هم فردا با دانشجوهاشون همینکارو میکنن. قضایا مربوط به سیاستمدار بودن آقایون نیست. سراغ هرکس بری تو بدنه ی هیئات علمی دانشگاه ها همینه وضعیت. طوری خبر نزنید که انگار همین یکی دو نفرن!!!!
      خسته نباشید و التماس دعا و تفکر

    • بدون نام

      آقاي فرهادي يا هاشمي يا نفرات ديگه اي كه نوشتي؟
      همه رو باهم قاطي كردي!

    • بدون نام

      خجالت آوره که نظرات تخصصی مخالف خودتون رو سانسور می کنید

    • بهزاد

      خدا پدر نویسنده مطلب را بیامرزد.ولی کجاست گوش شنوا.میدونید بابت چاپ هر مقاله چقدر پول بحسابشان می اید.مشابه ایشون بسیار هستند از مدیران دولتی که نه سواد اکادمیک دارند و نه زمان بابت پژوهش ولی هر سال چندین مقاله در بهترین نشریات چاپ و پول و مزایای ارتقا را میگیرند.بسوزد پدر مافیای ثروت و قدرت

    • بدون نام

      واقعا که رجال خاص مملکت هروز دستاورد جدیدی رو میکنند افتخار کن ایرانی

    • بدون نام

      كاش ميدونستيد تو دانشگاه هاي علوم پزشكي هر رزيدنت و دانشجويي كه بخواد ممقاله بنويسه بايد اسم ٤-٥ تا استاد رو بنويسه در صورتي كه اون استاد حتي مقاله رو ممكنه هرگز نخونه و ندونه درباره چي هست اينا قانون نانوشته بخش هاي ممختلف اساتيد هست

    • محمد حسین

      هنر نزد ایرانیان است و بس اینها که چیزی نیست وقتی که یک مدیر محترمیکه که بالای شصت هفتاد سال دارد میتواند حتی از سرعت نور هم جلو بزند و هم زمان چهار الی پنج شغل حساس و کلیدی را مدیریت نماید در جاییکه خیل عظیم فارغ التحصیلان ما عاطل و باطل و بیکار یللری و تللری میزنند اینان میشوند سقراط و بقراط و جالینوس و نابغه و پروفسور با خلاقیت ماوراء بی دهها رساله و مقاله و کتب که خارج از حیطه یک بشر خوب آن شاالله که اینهمه اوصاف و تعرف و تمجید و تبلیغ در خصوص انسانی راست باشد چرا جامعه پر از ناهنجاری و نقصان و مفسده و اختلاس و غارت بیت المال پر است از تبعیض و تفاوت و آلودگی چرا این مقالات و کمالات و زبده گیها و علم و معارف و مواهب سبب نجات جامعه از اینهمه مصائب و آلام و نقیصه ها نمی گرداند

    • حاکم

      شرمنده دوستان من دیپلم ردی دارم بهش هم افتخار میکنم چون دیپلم ردی ام اصلی هست دولت روحانی بعد از اختلاسها و برجام الکی و رکود و بیکاری و گرانی انگار توی جهل اسناد هم تبهر داره

    • مقاله نویس

      من موندم اساتید عزیز چجوری این پولو خرج زنو بچشون میکنن. واقعا از خوردن حق دانشجو هم نمیگذرند. این پولا از گوشت سگ حرومتره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج