۴۲۴۸۸۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

علی معلم: اهدای نشان کیارستمی سرقت آشکار است

روز گذشته اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه با یک اتفاق عجیب همراه بود، در این مراسم «نشان عباس کیارستمی» به اصغر فرهادی تعلق گرفت، نشانی که مرداد امسال درست با همین عنوان در جشن حافظ به شهرام مکری اهدا شده بود.

وب‌سایت آی سینما: روز گذشته اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه با یک اتفاق عجیب همراه بود، در این مراسم «نشان عباس کیارستمی» به اصغر فرهادی تعلق گرفت، نشانی که مرداد امسال درست با همین عنوان در جشن حافظ به شهرام مکری اهدا شده بود. علی معلم بانی برگزاری جشن حافظ در گفت‌وگو با ما این اتفاق را یک سرقت آشکار و برگزارکنندگان این جشنواره را به خاطر چنین اقدامی «بی‌عقل و بی‌نزاکت» می‌داند.
علی معلم: اهدای نشان کیارستمی سرقت آشکار است

سی‌وسومین جشنواره فیلم کوتاه روز گذشته در حالی به پایان رسید که برگزارکنندگان این جشنواره نشانی را به عنوان «نشان عباس کیارستمی» به اصغر فرهادی اهدا کردند که درست شبیه همان چیزی است که مردادماه در جشن حافظ به شهرام مکری اهدا شد. این اتفاق جای سوالات بسیاری را در ذهن می‌گذارد، به خصوص که نمی‌توان آن را سهوی دانست.

علی معلم دبیر برگزاری جشن حافظ که سال‌هاست از سوی بخش خصوصی برگزار می‌شود، در این‌باره به ما می‌گوید: «این اتفاق مثل یک سرقت آشکار است! ما عنوان «نشان عباس کیارستمی» را تعریف کرده بودیم، نه این‌که آن را به فیلمسازی اهدا کنیم که خودش هم‌قد و قواره کیارستمی است.»

او با اشاره به این‌که هیچ هماهنگی درباره این اتفاق صورت نگرفته است، اضافه می‌کند: «کسانی که این دزدی آشکار را انجام داده‌اند یا عقل چندانی ندارند یا بسیار بی‌نزاکتند! به هر حال جشن حافظ یک جشن شناخته شده است.» به گفته او در قبال بی‌اخلاقی صورت گرفته تنها می‌توان در رسانه‌ها اعتراض کرد.

با توجه به حاشیه‌هایی که پس از شانزدهمین جشن حافظ اتفاق افتاد برخی احتمال می‌دهند چشم‌انداز برگزاری این جشن کمی مخدوش شده باشد، البته معلم چنین نظری ندارد او در پاسخ به این‌که با عقب افتادن این جشن ممکن است «نشان عباس کیارستمی» در سال بعد هم تنها از طریق جشنواره فیلم کوتاه اهدا شود می‌گوید: «نه فطعا ما کار خودمان را می‌کنیم این جشنواره‌های دولتی هستند که هرسال تغییر می‌کنند و روششان عوض می‌شود، جشن حافظ جشنی قانونی و حساب‌شده است و حتما در سال‌های آینده برگزار خواهد شد.»

معلم در ادامه انتقادات بیشتری را به جشنواره فیلم کوتاه وارد می‌داند، او درباره برگزاری این جشنواره و اهدای جوایز آن می‌گوید: «آن‌طور که شنیده‌ام این جشنواره با خاله‌بازی و مهمانی‌های دورهمی اداره می‌شود و فقط جایزه آقای فرهادی را کم داشتند! در اهدای جوایز هم این‌طور بوده و برایم واقعا باعث تاسف است، البته دبیر این جشنواره این دوره به کارنامه‌اش سرقت مسلحانه نشان جشن حافظ را نیز اضافه کرده است!»

از نظر سردبیر ماهنامه دنیای تصویر، جشنواره‌های متعدد و پرخرج دولتی تنها جلوی هزینه درست بودجه دولتی را گرفته‌اند: «کسی هم نمی‌پرسد این همه جشنواره با نتایج ناامیدکننده به چه کار می‌آید؟ همین جشنواره که هیچ ربطی به فیلم کوتاه ندارد و باید کمکی باشد به بچه‌هایی که در نقاط مختلف کشور فیلم می‌سازند چرا به یک مهمانی دورهمی تبدیل شده است؟ سال گذشته هم به همین منوال بود. چشم امید بچه‌های فیلم کوتاه به این جشنواره است! یا مثلا جشنواره یاس را در نظر بگیرید، یا جشنواره کودک و... به نظر تنها تعابیر مختلف اختراع می‌شوند که بی معنی هستند و تنها بودجه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.»

از نظر او سه جشنواره فیلم کوتاه، حقیقت و کودک می‌توانند از جشنواره‌های مهم کشور باشند اما برگزارکنندگان حتی به تعاریف خودشان هم وارد نیستند، این جشنواره‌ها در کمال بی‌نظمی و بدون دستاوردی برگزار می‌شوند. او حتی به جشنواره فیلم فجر نیز انتقاد می‌کند و می‌پرسد: «کدام جشنواره را سراغ دارید که این‌قدر دچار دگردیسی و تغییرات شود و تعریف درستی در آن وجود نداشته باشد؟ هرسال به جز عنوان این جشنواره همه‌چیز آن تغییر می‌کند. جستجوی پاسخ چنین پرسش‌هایی به عهده رسانه‌هاست، رسانه‌ها باید به چنین موضوعاتی توجه نشان دهند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج