دردی كه نفس شما را بند مي‌آورد
۴۲۵۶
۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
۲۵۵۲۹ 
حتي لباس هم مي‌تواند باعث سوزش معده شود
اگر به‌طور معمول بعد از خوردن غذااحساس سوزش دردناك در سينه‏تان داريد، ممكن است دچار بيماري برگشت محتويات اسيدي معده به مري يا رفلاكس معده باشيد.
برترین مجله اینترنتی ایران



اگر به‌طور معمول بعد از خوردن غذااحساس سوزش دردناك در سينه‏تان داريد، ممكن است دچار بيماري برگشت محتويات اسيدي معده به مري يا رفلاكس معده باشيد.  بیماری رفلاكس معده (GASTROESOPHAGEAL REFLUX DIDEASE) (GERD)به آسیب مخاطی ناشی از برگشت غیر عادی محتویات معده (مواد اسیدی) به مری اطلاق مي‌شود.  هر فرد چنانچه در مصرف غذاهای اسیدی زیاده‌روی كند، ممكن است به سوزش سردل دچار ‌شود؛ به‌خصوص اگر بلافاصله پس از صرف غذا دراز بكشد، يا شي سنگینی بلند كند یا از كمر خم شود. در مورد اين بيماري، علاوه بر مراقبت‌هايي مانند نگه داشتن وزن بدن در وضعيت مناسب و درمان‌هاي دارويي، پرهيز از خوردن برخي خوراكي‌ها و تمركز روي بعضي ديگر از غذاها مي‌تواند كمك بزرگي باشد. اگر مشكل رفلاكس معده داريد، بايد بدانيد برخي غذاها اين مشكل را بيشتر  و در عوض برخي خوراكي‌ها به بهبود آن كمك مي‌كنند.  بدون شك رژيم غذايي كه شما براي رفع رفلاكس در پيش مي‌گيريد با فرد ديگر متفاوت است و افراد مختلف برابر غذاها واكنش‌هاي متفاوتي دارند اما چند نوع غذا وجود دارد كه دوري از آن‌ها تقريبا براي همه افراد مبتلا به رفلاكس واجب است.



بدها



هيچ شكلاتي مجاز نيست


  •   تلخ بد است، شيرين بدتر

خبر بد براي عاشقان شكلات، به‌نظر مي‌رسد شكلات بيشتر از هر غذايي در ايجاد رفلاكس موثر باشد.  به 3دليل مهم:
1.  شكلات حاوي كافئين و ديگر محرك‌ها مانند تئوبرومين است كه رفلاكس را موجب مي‌شود.
2. دانه كاكائو از یك بخش جامد تشكیل شده است.  این دانه شامل چربی است كه مخلوط این بخش جامد با چربی كاكائو، شكلات را درست می‌كند.  شكلات حاوي چربي زيادي است كه همين چربي هم در سوزش معده نقش دارد.
3.  شكلات، كاكائوي بسيار زيادي دارد كه رفلاكس راتشديد مي‌كند. اين طور به‌نظر مي‌رسد كه شكلات تلخ به اندازه شكلات شيرين كه حاوي چربي زيادي است، مضر نيست.  اما در نهايت همه شكلات‌ها براي رفلاكس مضرند.





فقط انگوري مجاز است

  • غذاهاي سرخ كرده

هر چند خوردن غذاهاي سرخ كرده لذت‌بخش است اما اگر دچار رفلاكس معده هستيد، بايد بدانيد اين نحوه پخت براي شما بسيار مضر است.  مي‌دانيد چرا؟ به‌دليل روغني كه براي پخت استفاده مي‌شود.  تنها روغن مناسب براي افرادي كه رفلاكس دارند، روغن دانه انگور است.  مواد غذایی سرخ شده مدت زمان بيشتري براي هضم نياز دارند و همين مي‌تواند به ايجاد رفلاكس كمك كند. این مواد غذایی اغلب با سوزش معده، درد قفسه سینه و رفلاكس مری همراه هستند.  غذاهاي سرخ شده و حتي نه چندان سرخ شده به دلیل محتوای بالای چربی خود در فهرست بدها قرار دارند.





گازدارهاي كافئيني وحشتناك هستند

  • نوشيدني‌هاي گازدار

آيا شما هم از خوردن نوشيدني‌هاي گازدار لذت مي‌بريد اما بعد از خوردن به‌دليل ترشح اسيد معده اين لذت جاي خود را با سوزش سر دل عوض مي‌كند؟ تحقيقات نشان داده، خوردن نوشيدني‌هاي گازدار موجب اتساع معده شده و در نتيجه موجب رفلاكس معده مي‌شود.  تحقيقات همچنين نشان مي‌دهد خوردن روزانه نوشيدني، موجب مي‌شود اسيد در معده حدود 50 دقيقه باقي بماند كه در طول سال 32 هزار دقيقه خواهد شد.  استفاده بيش از حد از اين نوشيدني‌ها حتي ممكن است منجر به سرطان گوارش شود.  گاز موجود در نوشابه درون معده گسترده مي‌شود، به معده فشار مي‌آورد و رفلاكس را موجب مي‌شود. در اين ميان نوشيدني‌هاي كافئين‌دار حتي بدتر هم هستند.  تمام نوشيدني‌هاي حاوي كربنات مي‌توانند مشكل ايجاد كنند و بهتر است از رژيم غذايي كنار گذاشته شوند.



گياهخواري بهتر است

  • گوشت پرچرب

رفلاكس معده با خوردن گوشت پرچرب اعم از گوسفند، گاو و بره تشديد مي‌شود، چون مدت زمان زيادي در معده مي‌ماند و احتمال برگشت اسيد معده به مري را افزايش مي‌دهد.  بهتر است اگر قرار است گوشت بخوريد آن را به تكه‌هاي كوچك تقسيم كنيد و تنها يك وعده در هفته از اين غذا استفاده كنيد. ‌



گاز موجود در نوشابه درون معده گسترده مي‌شود، به معده فشار مي‌آورد و رفلاكس را موجب مي‌شود. در اين ميان نوشيدني‌هاي كافئين‌دار حتي بدتر هم هستند بهتر است نوشيدني‌هاي حاوي كربنات از رژيم غذايي كنار گذاشته شوند



فقط شير كم‌چرب

  • محصولات لبني پرچرب

تمام غذاهاي با چربي بالا رفلاكس ايجاد مي‌كنند.  هيچ دليلي ندارد فكر كنيد فلان كره يا پنير پرچرب از كره و پنير پرچرب ديگر بهتر است.  اگر سوزش پشت جناغ داريد و از قضا عادت به خوردن پنير داريد، بهتر است اين عادت را ترك كنيد و از پنير تنها به‌عنوان چاشني استفاده كنيد نه يك ماده لازم در غذا.  مصرف 2 ليوان شير كم‌چرب (يك درصد چربي) در طول روز موجب ايجاد تعادل در اسيد معده مي‌شود.





فقط يك فنجان قهوه

  • کافئین

يك فنجان قهوه يا اسپرسو در روز كافي است.  اگر درطول روز بيشتر از اين مقدار مصرف مي‌كنيد، درصورتي كه در حال حاضر دچار رفلاكس معده نيستيد، بايد بدانيد به‌زودي بايد منتظر اين مشكل باشيد.  سعي كنيد عادت خوردن قهوه را به نوشيدن چاي بابونه تغيير دهيد.  شما حتي مي‌توانيد در طول روز چاي سبز بنوشيد كه خواص بسياري دارد. يادتان باشد، قهوه باعث مشكل‌دارشدن دريچه معده مي‌شود.



خوب‌ها

  • چرا نبايد در سالادتان گوجه‌فرنگي و پياز باشد

براي كاهش رفلاكس اسيد معده مي‌توان رژيمي سالم داشت.  اين رژيم شامل مصرف برخي خوراكي‌هاست كه هر كدام به نوعي باعث كاهش اسيد معده مي‌شوند.

جودوسر :   جودوسر مي‌تواند يك صبحانه عالي باشد، ضمن آن‌كه مي‌توانيد به‌عنوان يك ميان‌وعده اين خوراكي را ميل كنيد.  خوردن جو با كشمش نيز براي افرادي كه از رفلاكس معده رنج مي‌برند، مجاز است، زيرا جو مي‌تواند اسيديته كشمش را خنثي كند.

زنجبيل: در حال حاضر زنجبيل يكي از بهترين خوراكي‌ها براي كاهش رفلاكس شناخته شده است.  زنجبيل در طول تاريخ به‌عنوان يك خوراكي در رفع التهاب و درمان مشكلات معده‌‌اي ـ روده‌اي شناخته شده است.  ريشه زنجبيل را مي‌توانيد پوست كنده، خرد كرده يا حتي رنده كنيد و از آن در غذاها به‌عنوان چاشني استفاده كنيد.



آلوورا: آلوورا به درمانگر طبيعي معروف است.  اين گياه پرخاصيت در درمان رفلاكس نيز موثر است.  اين گياه به‌عنوان «گياه زندگي» هميشه در دسترس است اما برگ يا مايع آن نيز گاهي به‌صورت جداگانه در فروشگاه‌ها به فروش مي‌رسد.  از آلوورا مي‌توان در تهيه مواد‌غذايي مقوي بهره برد.

سالاد: براي افرادي كه از مشكل رفلاكس معده رنج مي‌برند، سالاد بهترين غذاست به شرط آن‌كه گوجه‌فرنگي و پياز نداشته باشد.  افراد مبتلا به رفلاكس بايد بدانند سالاد آن‌ها علاوه‌بر پياز و گوجه نبايد حاوي پنير و ديگر مواد چرب باشد.  شايد بتوانيد از كمي سس كم‌چرب هم استفاده كنيد ولي تنها يك قاشق غذاخوري نه بيشتر.  حواس‌تان باشد اين يك قاشق را حدسي اندازه نگيريد و در اين كار دقيق باشيد.



موز: موز يك ميان‌وعده عالي است چون با PH حدود 5/6 براي افرادي كه با بازگشت اسيد معده مشكل دارند، بسيار مناسب است. با اين حال يك درصد از افراد مبتلا به رفلاكس مي‌گويند وضعيت‌شان زماني كه موز مي‌خورند، بدتر مي‌شود. بنابراين به خاطر داشته باشيد آنچه براي اغلب افراد مناسب است، ممكن است براي شما مضر باشد.

طالبي: طالبي با PH قليايي1/6 در درمان رفلاكس نقش موثري دارد. با وجود اين، يك تا 2 درصد افراد مبتلا بايد از خوردن آن پرهيز كنند. اين شامل ساير ميوه‌هاي مشابه مانند طالبي، گرمك و هندوانه هم مي‌شود.



رازيانه: اين گياه با PH حدود 9/6 يك گياه فوق‌العاده براي رفلاكس است. در واقع به‌نظر مي‌رسد براي بهبود عملكرد معده بسيار مفيد است. اين گياه طعم منحصر به فردي دارد، هر چند كمي شبيه شيرين بيان است. ورقه‌هاي نازك رازيانه(از قسمت سفيد بيشتر استفاده مي‌شود) با اسفناج، سالاد لذيذي را درست مي‌كنند. اين گياه همچنين مي‌تواند در كنار مرغ به كار رود و يك اسنك بسيار خوشمزه را بسازد.

ماهي و غذاهاي دريايي:  غذاهاي دريايي از جمله مواد توصيه شده براي افراد دچار رفلاكس است. اين غذاها مي‌توانند گريل يا پخته شوند اما هرگز نبايد سرخ شوند. ميگو، خرچنگ، صدف و ديگر غذاهاي دريايي نيز براي اين رژيم مناسبند.  ماهي وحشي البته نه همه انواع آن نيز مي‌توانند مصرف شوند.



سبزي‌ها: گل كلم، كلم بروكلي، مارچوبه، لوبيا سبز و ديگر سبزي‌ها همگي براي افرادي كه دچار بازگشت اسيد معده هستند، مناسب  است. تقريبا تمام گياهان براي افرادي كه از اين رژيم پيروي مي‌كنند، توصيه مي‌شوند.

كرفس: كرفس تقريبا فاقد كالري است و به دليل آب زيادي كه در خود دارد يك انتخاب خوب براي آن‌هايي است كه رفلاكس دارند. اين گياه مهار‌كننده اشتها هم هست ضمن آنكه منبع غني فيبر است.



جعفري: هزاران سال است، جعفري به‌عنوان يك گياه دارويي براي حل مشكل معده و البته هضم غذا معروف است. برگ جعفري معمولا هميشه در دسترس است و مي‌توان از آن به‌عنوان چاشني براي هر غذايي استفاده كرد.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج