۴۲۵۸۱۱
۱۵ نظر
۵۰۱۳
۱۵ نظر
۵۰۱۳
پ

افزایش بی‌سر وصدای نرخ سود بانکی

نرخ سود بانکی در حالی بدون سر و صدا افزایش یافته که رقابت منفی جذب سپرده مشتریان وارد مرحله جدیدی شده و بانکداران برای دریافت منابع مردم دست و پا می‌زنند.

خبرگزاری مهر: نرخ سود بانکی در حالی بدون سر و صدا افزایش یافته که رقابت منفی جذب سپرده مشتریان وارد مرحله جدیدی شده و بانکداران برای دریافت منابع مردم دست و پا می‌زنند.

نرخ سود بانکی بی سر و صدا و آرام، بالا رفته است. این را به خوبی می‌توان از نحوه صحبت متصدیان بانکی فهمید. آنها هنوز با احتیاط این موضوع را مطرح می‌دهند و تلاش هم دارند که اگر مشتری دائمی‌شان بوده و گردش مالی خوبی را برایشان رقم زده باشی، به صورت غیررسمی این موضوع را منتقل کنند که نرخ سود را افزایش داده‌اند؛ اما مطمئنا روسایشان آن را به این صراحت تائید نمی‌کنند.

شاید این جا دیگر بتوان گفت که طرح کاهش نرخ سود بانکی شکست خورده است. کمتر بانکداری که البته در کسوت بنگاهدار این روزها فعالیت می‌کند، این موضوع را می‌تواند کتمان کند که کاهش نرخ سود بانکی آن هم با پیشدستی خود بانکها، اقدامی عجولانه بوده است. حال دیگر دخل و خرج بانکها به هم نمی‌خورد و هر طور هم که شده باید طرح‌هایی را پیاده‌سازی کنند که زیانی را بابت نرخ سود بانکی به دنبال نداشته باشد.

اکنون طرح‌های ویژه قدیمی برای جذب سپرده‌های بانکی از پستوهای بانکی بیرون کشیده شده و موج جدیدی از تلاش‌ها برای جذب سپرده‌های مردم آغاز شده است. البته مردم هم با چشم‌اندازی بهتر نسبت به آینده اقتصادی، حسابی حسابگر شده‌اند و برای پیدا کردن بهترین محل سپرده‌گذاری، مدام چرتکه می‌اندازند.

گزارش‌های میدانی خبرنگار مهر از بانکها حکایت از آن دارد که آنها برای جذب سپرده‌های مشتریان در حال طراحی طرح‌های ویژه‌ای برای جذب سپرده هستند و اکنون برای طرح‌های کوتاه‌مدت ویژه یا سپرده یکساله‌ای که طراحی کرده‌اند، نرخ‌های سود بالاتر از حد معمول رقبای خود می‌پردازند؛ البته برخی از متصدیان، دلیل این رویکرد را ورود موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به میدان رقابت می‌دانند که عرصه را بر بسیاری از بانکداران تنگ کرده است.

اکنون برخی از بانکها با ارسال پیامک‌هایی تلاش دارند که حداقل یکبار هم که شده مشتریان را به شعب خود بکشانند و بعد از آن با طرح‌های ویژه‌ای که پیش روی آنها قرار می‌دهند، سعی در جذب سپرده‌های جدید داشته باشند؛ به نظر می‌رسد این تلاش موج جدیدی از جابجایی سپرده‌ها را از بانکی به بانک دیگر شکل می‌دهد؛ جابجایی سپرده‌هایی که اغلب بدنبال حتی یک تا دو درصد سود بیشتر هستند.

یکی از متصدیان بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: شعب بانکی اکنون تلاش بسیاری دارند تا بتوانند هر چقدر که به پایان سال نزدیک می‌شویم و معمولا منابع جدیدی از نقدینگی به دست مردم می‌رسد، میزان جذب سپرده‌ها را افزایش داده و سال را با وضعیت بهتری به پایان ببرند. به همین دلیل برخی از بانکها به طرح‌هایی روی آورده‌اند تا نرخ سود بالاتری را از مصوبه شورای پول و اعتبار به دست مردم بدهند.

وی می‌افزاید: اکنون کمتر بانکی برای جذب سپرده، سودهای مصوب را رعایت می‌کند و اگر هم این کار صورت گیرد، حتما برای سپرده‌های بسیار خرد است، اما اگر سطح سپرده از مبلغی مانند ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بالاتر رود، به تدریج شیوه‌های جذب متنوع‌تر می‌شود.

به گفته این کارمند شعب یکی از بانکها، اکنون موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز رقبای جدی بانکها شده‌اند و هر چقدر هم که بانکها می‌دوند، نمی‌توانند به پای موسسات غیرمجازی برسند که تلاش دارند پول در دست مردم را به هر شکل ممکن جذب کنند. البته متاسفانه باید گفت که مردم هم به آنها اعتماد می‌کنند و توجهی به شعار «پول یا پوچ» هم ندارند.

از سوی دیگر، برخی بانکها دولتی نیز نرخ سود سپرده‌های کمتر از یکسال و ویژه نه ماهه را تا دو درصد افزایش داده‌اند و این نرخ را دهان به دهان به گوش مردم می‌رسانند که فلان بانک، نرخ سود بیشتری را به مشتریان پرداخت می‌کند و در مقابلِ مدت زمان نگهداری سپرده، نرخ سودی متفاوت از قبل را برای مشتریان در نظر گرفته‌ است.

در این شرایط، شعب بانکی به پیشخوان ارایه طرح‌های جدید جذب سپرده و پرداخت سود بیشتر در قالب طرح‌های ویژه کوتاه‌مدت تبدل شده‌اند و برخی بانکها نیز با نصب پوستر، تلاش دارند که مردم را به خود جذب کرده و سپرده آنها را در اختیار خود بگیرند. در مقابل وقتی نوبت به وام‌دهی همین بانکها می‌رسد، کمتر رغبتی به ارایه وام نشان می‌دهند و مشتری را با هزار اما و اگر برای عدم پرداخت مواجه می‌کنند.

البته حرکت بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار هم نشان می‌دهد که قرار نیست به این زودی‌ها، نرخ سود در دستور کار بررسی مجدد قرار گیرد و خبری هم مبنی بر این نیست که بخواهند دخالت دستوری در تعیین نرخ سود بانکی داشته باشند؛ بنابراین می‌توان این برداشت را داشت که نرخ سود بانکی اکنون در یک بازار رقابتی هر چند منفی، در حال شکل‌گیری است و مصوبات قبلی، از حیز انتفاع ساقط شده‌اند و تنها نام صوری بخشنامه‌ها، از سوی نظام بانکی یدک کشیده می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من قبلا هم گفتم که مشکل اقتصاد ما با کاهش سود بانکی حل نمیشه! این کاهش هم به مردم و هم به بانکها لطمه زد و باعث افزایش قیمتها و اجاره خانه شد.

    • محمد سلطان

      ایول این همون چیزیه که من منتظرش بودم.وقتشه که پولی رو که برای خرید خونه گذاشته بودم کنار رو ببرم تو بانک سرمایه گذاری کنم که هم یه سود جزیی برده باشم هم اینکه بانک پولم رو صرف تولید به دیگران وام بده، به این میگن برد برد.

    • بدون نام

      وقتی به دروغ تورم امده پاییین چرا انتظار داری سود بانکی بیاد پایین.وقتی امار بیکاری به دروغ بیان میشه 10تا 12 درصد در حالی که 60 درصد به بالا هست و تنها را درامده عده ایهمین سود بانکی چرا باید بباد پایین؟

    • تسنیمی

      بله درسته بنده کارمند بانک ملی هستم سال گذشته حسابی برای کارمندان بانک افتتاح شده بود که 22%سود روزشمار پرداخت میکرد و پس از مدتی حسابها غیرفعال و غیرقابل واریز شدن اما دیروز اطلاع دادن که حسابها مجددا فعال شده و قابل واریز میباشند و مسولین بانک از همکارا خواستن که این موضوع رو جایی مطرح نکنند که به گوش بانک مرکزی نرسد!به نظر من این سود حرام است وقتی بانک به مردم بدبخت15%سود پرداخت میکنه بعد به کارمندای خودش روزشمار22%

    • بدون نام

      سپرده..بهتر از خرید خونه هستش..با این رکووووووود!!!

    • بدون نام

      صنعت بانک داری درایران ورشکته شده وبانک ها جهت پرداخت سودهای مشتری مجبور به جذب سپرده‌اند و همه سرمایه‌ خود راصرف بخش مسکن کردن فعلا دارن ازین کلاه به اون کلاه میکنن

    • بدون نام

      با این وضعیت بهتین بازار بنطر من گذاشتن تو بانک هستش چون بقیه بازارا با توجه به شرایط و انتخابات امریکا غیر قابل تصور هستند

    • بدون نام

      من این نظر را قبول ندارم که بانکها ورشکسته است اگر بانکها ورشکسته باشند کل کشور ورشکسته بحساب میاید در گذشته بهترین مغازه ها در نبش خیابانها فروشگاه کفش ملی یا کفش بلا بود الان بهترین مغازه ها در نبش خیابانها فروشگاه بانک های خصوصی جدید التاسیس هستند در گذشته کفش ملی دستی در تولید داشت ولی بانکها با پول مردم بازی میکنند

    • بی نام

      خداپدرتوبیامرزه خانم یا آقای تسنیمی همیشه بانکهاهمینطوربودن

    • بدون نام

      همش دروغ و فریبکاری.بخورین این پولهای ربا و بی برکت تا ببینیم چی میشه.
      همین بانکها اقتصاد ایران رو ورشکسته کردن.
      نفرین بر این بانکهای نزول خور و ربایی

    • بدون نام

      سود رو اوردین پایین اجاره بها گرون شد خدا خیرت نده حالا تا سال اینده نون زن وبچم رو باید به زور در بیارم ماهی پانصد هزار تومن برا خرج زن وبچم میمونه...

    • خاول

      به نظر من اگر سود رو کنترل نکنن مردم به همون سودهای ۱۵ تا ۲۰ درصد قانع میشن دیگه کسی وارد کار و شغل بیزنسی نمیشه ک بخواد چرخ اقتصاد کشور رو بچرخونه . تو امریکا بین نیم تا ۱ درصد سود بانکیه چون مردم خودشون فعالیت پولی داشته باشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آققااااا آمریکار رو با ایران مقایسه میکنی؟؟؟؟ آخه توی ایران چیزی به اسم ثبات بازار وجود داره خدا پدرتو بیامرزه

    • علی کرمانشاه

      خدا لعنت کند آن کسی را که تفکر بهره دهی و بهرهگیری را در بانکهای ایران رواج داد و گوشت و استخوان مردم را آلوده ربا کرد و نتیجه آن هر روز که میگذرد در مردم و خانواده های آنها و مسئولین رشوه خوار و اختلاص کن و دزدان میلیاردی و فیشهای نجومی کاملا مشهود میشود و جامعه روبه تباهی و ربا و گناه و زنا و جنایت هدایت میشود نتیجه خروجی اینگونه دریافتها و پرداختها همین است فلج شدن چرخ تولید و اقتصاد و بیکاری هزاران نفر کارگر و کارمند و وضع ویران کشور رو به نابودی مردم و نظام با اینگونه در آمدها که بر مردم ایران تحمیل کردند و گوشت بدن همه را آغشته به گناه و ربا و اسکونت نمودند در صورتی که در کشورهای اروپایی برای پس انداز مردم در بانکها سودی که قابل باشد پرداخت نمیشود و حتی در بعضی از کشورها مثل سویس و بلژیک بابت نگهداری پول مردم در بانک ها هزینه دریافت میکنند که از نقدینگی آنها در امنیت کامل در صندوقهای پس انداز نگهداری شود و بخش مسکن هم اگر کسی مسکن را برای پس انداز خود انتخاب کند با گذشت هر سال از عمر مسکن قیمت آن افت کرده و هر سال که میگذرد ارزش آن پایین می آید بخاطر افت و عمر مسکن که هزینه نگهداشت و افت ارزش ملک را به دنبال دارد در کل کشورهای جهان مردم دولتها مردم را برای سرمایه گذاری پس انداز خود به سازمان بورس هدایت میشوند و ده ها نوع از سرمایه گذاری برای مردم تعریف و تهیه شده که با روش صحیح پس انداز مردم یاد میگیرند که از همان ابتدا چگونه پس انداز و سرفه جویی و آینده نگری موفق داشته باشند و به ده ها نوع از صندوق پس انداز و خرید سهام و مشاوره و حتی خروجی آن مشخص گردیده و به همین خاطر است که بانکها دلالی و بسازو بفروش نمیشوند و کار مربوط به انتقالات و جابجایی پول را در اختیار دارند و هیچ بانکی اجازه ورود مستقیم به بازار اقتصادی و دلالی ندارد یعنی اگر هم طالب باشد نقدینگی ندارد چون مردم نقدینگی خود را به اهلش سپرده اند هم کارخانه ها رونق دارد و هم کارگران و کارمندان مشغول کارند تازه اروپا زنان هم مثل مردان کار میکنند یعنی وظیفه دولتهای آنها برای ایجاد کار و سرمایه دو برابر کشورهایی مثل ایران است چون در ایران زنان مجبور به کار کردن نیستند و این امتیاز بزرگی برای دولت ایران است در ایران خود دولت باعث ترویج فرهنگ ربا خواری است چون اینطور سیستم مالی در هم ریخته است و دست خیلی ها برای اختلاص و رشوه خواری و امتیاز گیری و فیش های نجومی حقوق و پاداش های میلیاردی و دریافت وام های بی بهره و معوق نمودن آنها باز است اگر بانکها به وظیفه اصلی خود باز گردند دیگر چیزی نمیماند که اختلاص و دزدی شود پول مستقیم به بورس و اقتصاد هدایت میشود و نتیجه آن رونق اقتصادی و ندادن ربای بالای بانکی شرکتهای مختلف اقتصادی به بانکها و نهایتا افزایش هزینه تولید و تعطیلی شرکتهای بزرگ بعلت هزینه بالای تولید و عدم خرید مردم و رفتن بدنبال اجناس ارزان وارداتی از چین و دیگر کشورها که تامین مالی اینگونه واردات هلمین بانکها هستند و بصورت شراکتی با عده ای سود جو اقدام به واردات انواع اجناس خارجی به کشور و نابود شدن شرکتهای داخلی و کارگران و کارمندان آن و فلج شدن سیستم مالی کشور بانکها باید به وظیفه خود باز گردند مثل تمام بانکهای خارجی که دولت هم طالب برقراری رابطه اقتصادی و سیاسی با این کشورهاست باید بانکهای خود را نیز به سبک بانکهای خارجی هدایت کند نه اینکه فقط آنجایی که مناسب برایشان است بروند و الباقی که سودی به دولت و سیاسیون گرد او نمیرساند بی خیال شود و بر عکس عمل نماید و بورس کشور را دستوری به ورشکستگی بکشاند و سرمایه مردم را برای اخذ ربای دولتی به بانکها هدایت کند و آخر آن هم بوجود آمدن نسلی ربا خورده و فاسد و این وضع که همه در حال دیدن آن هستند که تماما از ربا خواری و ترویج و توجیع آن است توسط علمای حوزه علمیه هم چیزی در این راربطه یا گفته نمشود یا اینکه جلو گفتن آنها را گرفته اند بهر حال علمای دین و حوزه نقش کلیدی در روشن نمودن مردم در رابطه با ربای بانکها و وام ها و سپرده گذاری مردم باید روشنگری کنند و خود را از مردم دور نکنند و مشغول بیتوته کردن در حوزه و اداره پستهای کلیدی نشوند که وظیفه آنها چیز دیگری است تحلیل و تحقیق و عرضه روشنگری به مردم و در کنار رهبر بصیر و مقتدر بودن و پشتیبان ولایت مداری سالم و صادق اسلام طی قرنها خون برای آن داده شده نگذارید خونهای شهیدان ایران بپای سست عنصری روحانیت راحت طلب و محافظه کار و دور از رهبر انقلاب ثپت شود خیلی زود دیر میشود و رفاه و راحت طلبی ارزش از دست دادن آخرت و دوری از رهبر و ملت ولایت مدار در دفع فتنه عده ای که شمشیر از رو برای رهبری و مردم همراه او بسته اند و با هرج و مرج اقتصادی و فشار تورم بر مردم و ترویج ربا خواری قصد نابود کردن انقلاب و رهبر و همراهان آن را برای خشنودی دشمن قسم خورده در دستور کار خود دارند گول آنها را نخورید و به جبهه خروشان ولایت مدار اربعین حسین(ع)در مسیر کربلا بپیوندید و رهبر و مردم را یاری کنید که خداوند با صابران است و به ویژه خواری و غارت بیت المال مردم پایان دهید قبل از آنکه ندای هل من ناصر رهبر فرزانه شنیده شود که دیگر دیر است تمام این بدبختی ها و شکمبارگی ها و قدرت طلبی ها تماما ریشه در ربا دارد ربا بر هرجا وارد شود خشک و تر را با هم میسوزاند و اگر بانکها اصلاح نشوند شک نکنید که خروجی ربا هر دو سرش آتش است و سوختن وظیفه ذاتی آن و مدتی است که از طریق بانکها در سفره نان مردم ناآگاه نهاده شده و وضع موجود نتیجه آن که هر روز بیشتر میشود تا همه را بسوزاند.

    • مال باخته

      خدا لعنت کنه با گول زدن مردم سرمایه زندگیشون راصاحب میشن وجوابی برای سود وخود اصل پول نمیدن ،من در ... که پشتوانش بانک ملی بود هفتاد پنج ملیون گذاشتم که کمک زندگیم باشه نتنها سود نمیدن لصل وولم را هم نمیدن هر کس که مراجعه میکنم بی جواب میمانم نمیدانم با این همه مشکلات ونداشتن سر پرست چگونه باید زندگی کنم ..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج