جاباما
۴۲۶۴۶۱
۵۰۶۴
۵۰۶۴
پ

زندگی و زمانه یک شعبده‌باز

هری کلار یکی از بزرگترین شعبده‌بازان قرن نوزده و اوایل قرن بیست بود. اغلب او را به اشتباه مخترع شناور کردن اشیاء و افراد می‌دانند و این به دلیل یکی از بهترین اجراهای اوست که در آن دختری را در هوا معلق می‌کرد. اما درواقع فوت‌وفن این کار را از "نویل مسکلاین" آموخت.

وبسایت فرادید: هری کلار یکی از بزرگترین شعبده‌بازان قرن نوزده و اوایل قرن بیست بود.
زندگی و زمانه یک شعبده‌باز

هری کلار یکی از بزرگتی شعبده‌بازان قرن نوزده و اوایل قرن بیست بود. اغلب او را به اشتباه مخترع شناور کردن اشیاء و افراد می‌دانند و این به دلیل یکی از بهترین اجراهای اوست که در آن دختری را در هوا معلق می‌کرد. اما درواقع فوت‌وفن این کار را از "نویل مسکلاین" آموخت.

زندگی و زمانه یک شعبده‌باز

به گزارش ونتیج، کلار از بچگی شخصیت عجیبی داشت. او در سال ۱۸۴۹ در یک خانواده مهاجرِ آلمانی در پنسیلوانیا متولد شد. در کودکی شیفته‌ی بازی‌های هیجان‌انگیز و خطرناک بود. در جوانی، در یک داروخانه شاگرد بود که در آنجا با مواد شیمیایی مختلف آزمایش می‌کرد.

در ده‌سالگی از خانه فرار کرد. در قطاری مخفی شد و بعدها خانه‌به‌دوش شد. او به شمال نیویورک رفت و در آنجا با یک واعظ دینی آشنا شد که قبول کرد او را به فرزندخواندگی بپذیرد. اولین بار با دیدن نمایش هریس هیوز با شعبده‌بازی آشنا شد.

زندگی و زمانه یک شعبده‌باز

معمولاً در تبلیغات هری کلار از موجودات فرازمینی استفاده می‌شد

پس از نمایش، کلار مسحور فن شعبده‌بازی او شده بود. او کتاب‌هایی درباره شعبده‌بازی خرید و سرپرست خود را ترک کرد تا شاگرد هریس هیوز شود که او نیز به دنبال دستیار می‌گشت. کلار زمانی که برای اولین بار به‌تنهایی نمایش اجرا کرد، تنها شانزده سال داشت. نمایش انفرادی او با شکست بدی روبرو شد؛ بنابراین دوباره نزد هیوز بازگشت.

دو سال بعد آمادگی بیشتری به دست آورد و دوباره به روی صحنه رفت. بااینکه نمایش موفقیت‌آمیز بود، اما آن‌قدر پول نداشت که بتواند ابزار کارش را بخرد؛ بنابراین آن‌ها را از دیگران کرایه می‌کرد یا قرض می‌گرفت. در سال ۱۸۶۹ به "برادران داونپورت" و"یلیام فری" ملحق شد که در ایالات مختلف آمریکا نمایش اجرا می‌کردند. پس از سپری کردن چهار سال در این گروه، کلار و فری گروه را ترک کردند و برای اجرای نمایش‌های شعبده‌بازی به مرکز و جنوب آمریکا رفتند.

زندگی و زمانه یک شعبده‌باز
نمایش معروف کلار: بریدن و شناور کردن سر در هوا

با موفقیتی که در آمریکا کسب کردند، تصمیم گرفتند با کشتی "بوین" به انگلستان سفر کنند. در میانه سفر طوفان غیرمنتظره‌ای رخ داد و کشتی در خلیج بیسکای غرق شد.

تمام محموله کشتی و توشه مسافران در اعماق دریا فرورفت. مقادیر زیادی از طلا، نقره و الماس از دست رفت؛ همچنین تمام دارایی‌ها و تجهیزات کلار. خود کلار از کشتی جان سالم به در برد، اما برایش چیزی جز لباس‌هایی که به تن داشت و انگشتر الماسش باقی نماند. در همین دوران بود که خبر رسید بانکی که در آن سرمایه داشت ورشکست شده است. دوستش فری نیز او را ترک کرد تا به دونپورت برود.

زندگی و زمانه یک شعبده‌باز
بواتیر دوکولتا

او که اکنون آه در بساط نداشت مجبور بود از نو شروع کند. پس حلقه الماسش را فروخت. او در لندن تنها بود؛ اما هنوز هم مشتاقِ یادگیری و انجام ترفندهای شعبده‌بازی بود. در آنجا با "جان نویل ماسکلاین"، "جورج آلفرد کوک" و " بواتیر دوکولتا" آشنا شد. زمانی که اجرای دوکوتلا و ترفند "محو قفس پرنده" را دید، تصمیم گرفت هر چه دارد را برای خرید این ترفند بدهد.

زندگی و زمانه یک شعبده‌باز
هری کلار ۱۹۰۲

او با ترفند جدید به آمریکا بازگشت و امیدوار بود بتواند پول ازدست‌رفته خود را از یک معامله بانکی که در برزیل آغاز کرده بود، دوباره به دست آورد. سپس با الهام از ماسکلاین و کوک، گروهی مشابه به آن‌ها راه‌اندازی کرد و نام تئاتر خود را "سالن مصر" گذاشت.

زندگی و زمانه یک شعبده‌باز
کلار به همراه هری هودینی در سال ۱۹۱۵

او یک شعبده‌باز بسیار موفق تبدیل شد و با هوارد ترستون و هری هودینی دوست شد و مورداحترام بسیاری از شعبده‌بازهای آن زمان قرار گرفت.

زندگی و زمانه یک شعبده‌باز
نمایش معروف "شناور کردن شاهزاده کارناس"

در سال 1887 با "اوا ایدیا مدلی" که در نمایش‌هایش شیپور می‌نواخت، ازدواج کرد. همسرش در بسیاری از نمایش‌های کلار شرکت کرد. در سال 1908 بازنشسته شد و در سال 1922 درگذشت. کلار "هوارد ترستون" را به‌عنوان جانشین خود معرفی کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج