۴۲۷۱۹۷
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

بولتون: هدف از مذاکرات، تغییر رفتار ایران بود

«جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و از گزینه‌های ترامپ برای پست وزارت خارجه می‌گوید برجام یک سند قانونی الزام‌آور برای رئیس جمهور بعدی آمریکا نیست و ترامپ می‌تواند در صورت تمایل، آن را باطل کند.

خبرگزاری فارس: «جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که به مواضع ضدایرانی شهرت دارد و در روزهای اخیر از وی با عنوان گزینه ترامپ برای وزارت خارجه نام آورده شده، امشب میهمان شبکه خبری فاکس‌نیوز بود و در خصوص آینده برجام در دولت ترامپ، با مخاطبان آمریکایی سخن گفت.

در ابتدای این برنامه مجری پرسید: «فکر می‌کنید ترامپ با این توافق (هسته‌ای میان ایران و ۱+۵) چه می‌کند؟»

بولتون پاسخ داد: «من بارها گفته‌ام که این توافق، یک فاجعه راهبردی برای ایالات‌متحده است و هر چه زودتر از آن خارج شویم، بهتر است. ترامپ باید در اولین روزهای دولتش، این مسئله را روشن کند»

وی ادامه داد: «من این نظر را قبول ندارم که برخی می‌گویند باید تهران را برای اجرای دقیق این توافق تحت فشار قرار داد و زمینه‌ای ایجاد کنیم که اول ایرانی‌ها از توافق پاپس بکشند.»

جان بولتون در توجیه مخالفت خود با این حالت گفت که چنین کاری، زمان‌بندی خروج از توافق هسته‌ای و البته منافع آمریکا را در اختیار ایران می‌گذارد که نباید چنین باشد.

بولتون افزود: «چه ما از توافق خارج شویم و چه خودشان (ایرانی‌ها)، بهرحال آنها ما را به خاطر این ماجرا مقصر خواهند دانست.»

جان بولتن ادامه داد: «نمی‌توان اجازه داد که آنها بهره بیشتری از توافق ببرند و توافقات سرمایه‌گذاری بیشتری با اروپایی‌ها امضاء کنند. این خود یکی از اشتباهات بزرگ توافق بود که اروپایی‌ها را در برنامه‌های اقتصادی ایران درگیر کرد زیرا این مانعی است بر سر راه اتخاذ تصمیم درست از سوی آنها.»

جان بولتون البته طرفدار شفافیت هم هست و گفت: «ما نباید با ابهام با متحدانمان سخن بگوییم، باید به انها بگوییم که این توافق یک اشتباه بود و ایرانی‌ها بهرحال دارند آن را نقض می‌کنند و ما باید از آن بیرون بیاییم.»

مجری برنامه به یکی از دلایل موافقان برجام برای حمایت از این توافق اشاره کرد و گفت برخی‌ها مثل سناتور چاک شومر نیویورکی، می‌گویند این توافق از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و جنگ اتمی جلوگیری کرد.

بولتون این فرضیه را هم رد کرد و گفت: «ایرانی‌ها همین حالا هم در مسیر ساخت بمب اتم هستند و این ایده که نظارت بر رفتار آنها، شرایط را بهتر می‌کند، عملیاتی نیست.»

جان بولتون در ادامه به دیگر مشکلات برجام از نگاه خودش پرداخت و گفت که «مذاکره بد و نگارش ضعیف» دو معضلی بوده که انعقاد توافقی چنین ناگوار شکل بگیرد.

بولتون به خرید آب سنگین ایران توسط وزارت انرژی دولت اوباما هم اشاره کرد و گفت که این اقدام برای خلاص شدن ایران از آب سنگین مازاد بر سقف برجامی یعنی ۱۳۰ تن است و این یعنی کمک به ایران برای عدم نقض برجام.

جان بولتون در انتهای مصاحبه خود از نیات واقعی آمریکا برای مذاکره با ایران سخن گفت.

بولتون گفت: «هدف از توافق، فقط حل پرونده هسته‌ای نبود بلکه هدف آن بود که نشان دهیم آمریکا با آنها خصومتی ندارد تا ایرانیان رفتارشان را به سمت رفتاری مثبت، تغییر دهند.»

جان بولتون در ارزیابی میزان توفیق آمریکایی‌ها در رسیدن به این هدف گفت: «دقیقاً عکس این خواسته ما واقع شد. ایران بعد از توافق، اقدامات تحریک‌آمیز، مشکل‌ساز و ثبات‌زدای بیشتری در منطقه از خود نشان داده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تنها

      چه توافق بشه چه نشه فقط مردم بدبختیشو میکشن.با این همه گرونی.چرا هیچ کس از مردم نمیپرسه بمب اتم می خوان یانه؟

    • بدون نام

      بولتون مریض دیوانه ای که از دیوانه خانه فرار کرده و هرچه زودتر باید برگردد به دیوانه خانه.

    • زرنگ

      بولتون بی شرف اگه عرضه داری بر جام رو نقض کن ببین چه می شه

    • بدون نام

      هدف مذاکرات اتمی نبود..هدف تغییر مثبت نگاه دو طرف بود که اونم از دست رفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج