۴۲۷۳۱۰
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

چوب حراج به کالا‌های قاچاق

مبارزه با قاچاق ۲۰ میلیارد دلاری، از مرز‌ها و جاده‌ها به سطح شهر و بازار کشیده شده تا نهادهای بیشتری با این پدیده درگیر شوند.

روزنامه تعادل: مبارزه با قاچاق ۲۰ میلیارد دلاری، از مرز‌ها و جاده‌ها به سطح شهر و بازار کشیده شده تا نهادهای بیشتری با این پدیده درگیر شوند.

اوايل پاييز سال جاري، طرح جمع‌آوري كالاهاي قاچاق از طريق اصناف آغاز شد. پيش از عملياتي شدن اين طرح، بخش‌هايي از بازار شاهد تخليه مغازه‌ها از اين كالاها بود. درواقع به جاي اينكه اين اجناس توقيف شوند، براي مدتي از چشم‌هاي بازرسان و مشتريان پنهان شدند. طي كمتر از يك هفته، وانت و چرخ دستي، فروشگاه‌هاي رنگارنگ راسته‌هايي مانند كوچه مروي و سبزه ميدان را خالي از اجناس كرده بود و اين كالاها از ويترين‌هاي مغازه به انبارك‌هاي پشتي و انبارهاي بزرگ‌تر منتقل‌تر شده بودند.

دليل اين امر هم فرصتي دو هفته‌يي بود تا فروشندگان متخلف در مورد كالاهايي كه نسبت به آنها ظن قاچاق وجود دارد، براي تهيه فاكتور خريد از شركت‌هاي توليدي اقدام كنند و در صورت عدم تهيه فاكتور خريد در مورد كالاهايي كه نسبت به آنها ظن قاچاق وجود داشت، بايد به صورت قانوني نسبت به جمع‌آوري اين كالاها اقدام مي‌شد. پس از اجراي طرح جمع‌آوري كالاهاي قاچاق از سطح شهر، اين كالاها از ويترين‌ فروشگاه‌ها به انبارها منتقل شدند.

در ابتداي اين طرح ۵۸ اتحاديه صنفي ملزم به اجراي طرح جمع‌آوري كالاهاي قاچاق از سطح شهر شدند تا به صورت پلكاني اين طرح با پيشرفت روبه‌رو شود. به‌طور مثال اتحاديه‌هاي لوازم ورزشي، لوازم خانگي، لوازم الكتريكي، لوازم آرايشي و بهداشتي و لوازم پزشكي ازجمله اتحاديه‌هايي بودند كه كار خود را در اين راستا آغاز كردند؛ طرحي كه اجراي آن در جلسه‌يي با حضور معاون اول رييس‌جمهوري مدنظر قرار گرفت تا در راستاي مبارزه با كالاهاي قاچاق موجود در سطح شهر با جديت هرچه بيشتر اقدام شود.

اكنون ارزان‌تر از هميشه

در اين بين، گزارش ها حاكي از بازگشت اجناس قاچاق به سطح شهر است. راسته‌هاي فروش كالاهاي خارجي كه هميشه در فصل‌‌هاي سرد زودتر مغازه‌هاي خود را مي‌بستند، حالا تا پاسي از شب پاسخگوي مشتريان هستند. فروشگاه‌هاي بازار بزرگ تهران امسال نسبت به سال گذشته، تا زماني كه مشتري باشد تعطيل نمي‌كنند و اين خود گوياي افزايش تقاضا براي اين نوع كالاهاست. گويي كه استقبال از بازار شب عيد امسال زودتر از سال‌هاي ديگر شروع شده است.

به‌طور عادي دكان‌هاي كوچه مروي تا ساعت ۶ غروب بيشتر باز نيستند و در روزهاي آخر هفته كركره‌ها ساعت ۲ و ۳ ظهر پايين مي‌آيند. ولي حالا اين مغازه‌ها و دستفروشي‌هاي سامان‌دهي شده تا ساعت ۸ شب هم باز مي‌مانند. ويترين‌هاي كوچه مروي هم مانند گذشته رنگارنگ شده‌اند. با اين تفاوت كه برخي قيمت‌ها كمي پايين آمده‌اند.

در حالت عادي قيمت‌ها در كوچه مروي از بازارهاي مناطق آزاد هم پايين‌تر است، ولي اكنون قيمت اجناس وارداتي به پايين‌ترين حد خود رسيده است. فروشنده‌يي كاهش قيمت را رد مي‌كند و فروشنده ديگري دليل اين كاهش قيمت را قديمي بودن اجناس و نزديك شدن به تاريخ انقضاي آنها مي‌داند ولي اين هم حقيقت ندارد، زيرا حداقل يكي، دو سال تا انقضاي اين اجناس باقي مانده است.

واقعيت امر اين است كه اين اجناس حدود ۳۰ تا ۵۰ روز در انبارها خوابيده بودند و فروشندگان كه معمولا اين جنس‌ها را به صورت اعتباري مي‌خرند، حالا مجبورند به كمترين قيمت اين اجناس را بفروشند تا بتوانند چك‌هاي خود را پاس كنند. همچنين بايد اشاره كرد كه قيمت اين نوع اجناس در ديگر فروشگاه‌هاي سطح شهر، طي دو ماه گذشته بالا كشيد، ولي حالا قيمت‌ها به صورت متوسط نسبت به پيش از طرح مبارزه با قاچاق هم كمتر شده است.

دليل اين اتفاق، اجراي طرح جمع‌آوري كالاهاي قاچاق در سطح عرضه بود كه شامل ويترين‌ها و فروشگاه‌هايي مي‌شد كه در گام آخر كالا را در اختيار مشتري قرار مي‌دادند، اما انتقال كالاهاي قاچاق با تشديد اين طرح از سطح ويترين و فروشگاه‌ها، به اماكن زيرزميني ازجمله انبار، انبارك‌ها است.

نايب‌رييس اتاق اصناف ايران هم با تصريح اينكه طرح جمع‌آوري كالاهاي قاچاق موجب شده كه اين كالاها از ويترين‌ها به شبكه‌هاي زيرزميني انتقال يابند، گفت: نيازمند تصميمات جديد درخصوص طرح مبارزه با كالاهاي قاچاق هستيم و بايد در جهت جمع‌آوري كالاهاي قاچاق از سطح انبار، انبارك‌ها و نيز اماكن زيرزميني گام‌ برداريم.

ابراهيم درستي با بيان اينكه نيروي انتظامي اخيرا در اقدامي ۸۰۰ انبار كه نسبت به آنها درخصوص نگهداري از كالاهاي قاچاق شك و شبهه وجود داشت را مورد بازرسي قرار داده است، گفت: با اجراي طرح جمع‌آوري كالاهاي قاچاق از سطح شهر شاهد انتقال اين محصولات از ويترين‌ها و واحدهاي فروش به انبار و انبارك‌ها هستيم و علاوه بر اين در فضاي مجازي شاهد خريد و فروش كالاهاي قاچاق بوده‌ايم.

وي درباره انبارهايي كه توسط نيروي انتظامي مورد بازرسي قرار گرفته‌اند، گفت: اگر اين انبارها مستندات لازم را ارائه كنند رفع پلمب مي‌شوند اما اگر نتوانند اثبات كنند كه كالاهاي نگهداري شده توسط آنها قاچاق نيست، طبق قوانين با آنها برخورد مي‌شود.

۸۰۰ هزار كاميون بار قاچاق در راه

مساله مبارزه با قاچاق كالا در سطح عرضه ريشه در قاچاق ۱۵ يا ۲۰ ميليارد دلاري دارد. ولي همين عدد نشان‌دهنده اين است كه صرفا با يك طرح ضربتي يا فوري اين پديده از بين نمي‌رود. حجم خريد و فروش كالاهاي قاچاق براي دلالان و قاچاقچيان مساله‌يي نيست كه تنها با جمع‌آوري كالاهاي قاچاق از سطح مغازه‌ها قابل حل باشد. ميزان سرمايه‌يي كه در هر يك از مغازه‌هاي كوچه مروي و راسته‌هاي شبيه آن وجود دارد، دليلي بر همين برگشت كالاها از زيرزمين به ويترين‌هاست.

مطمئنا افرادي كه سود و زيان‌شان در گرو معاملات مربوط به كالاهاي قاچاق است با هر روشي كالاهاي مورد نظر خود را مي‌فروشند. در رابطه با حجم واردات كالاهاي قاچاق مي‌توان به گفته‌هاي رييس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران اشاره كرد.

عبدالوهاب سهل‌آبادي درباره معضل قاچاق كالا گفت: طبق محاسباتي كه داشتم اگر ميزان كالاي قاچاق وارد شده به كشور را براساس اظهارات رييس مجلس شوراي اسلامي حدود ۲۰ ميليارد دلار در نظر بگيريم، حدود ۸۰۰ هزار كاميون براي جابه‌جايي اين كالاها لازم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاسب خرده فروش

      چرا زورتون به خرده فروشها میرسه ؟
      من کاسب وقتی یه جنسی رو از بازار خریدم و آوردم مغازه ،نمیتونم اصالت بارنامه و مجوز قانونی واردکننده رو چک کنم و ببینم قاچاقه یا مجازه .و برفرض قاچاق بودنش نمیتونم دور بریزم .باید به خرده فروشها مهلت یکساله بدید که بفروشن و دیگه نیارن نه اینکه جمع آوری کنید.
      ما کل کاسبهای خرده ،همه از بازار تهیه میکنیم.بازاریا رو کنترل کنید.وقتی از بازاری میپرسیم که مثلا فلان رژ لب قاچاقه یا مجاز میگه که مجازه ولی بازرسها میان و میگن قاچاقه ،ما از کجا بدونیم کدومشون درست میگن؟
      بازرسها حتی خیلی از جنسهایی که برچسب شبنم دارن رو گیر میدن که قاچاقه.کپی برگه هایی که شرکتها برای ترخیص اجناسشون از گمرک به ما دادن رو قبول ندارن.گناه ما چیه ؟؟؟

    • بدون نام

      بازاری هم شده ادم توزیع قاچاقی که برخی از اقا زاده ها که حتی خاک را به بیرون قاچاق و اجناس بنجل را به داخل می اورند
      هیس اقا زاده ها را کسی فریاد نمی زند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج