جاباما
۴۲۷۸۹۲
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

پوست‌ اندازی راست در فرانسه

نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه، در انتخابات داخلی حزب راست‌میانه جمهوری‌خواه شکست خورد. سارکوزی پس از این شکست اعلام کرد از دنیای سیاست کناره‌گیری می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، «نیکولا سارکوزی» با اذعان به شکست، از فرانسوا فیون که فردی میانه‌رو است و در دور اول رای‌گیری روز یکشنبه اول شد، حمایت کرده است.

روزنامه دنیـای اقتصــاد: نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه، در انتخابات داخلی حزب راست‌میانه جمهوری‌خواه شکست خورد. سارکوزی پس از این شکست اعلام کرد از دنیای سیاست کناره‌گیری می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، «نیکولا سارکوزی» با اذعان به شکست، از فرانسوا فیون که فردی میانه‌رو است و در دور اول رای‌گیری روز یکشنبه اول شد، حمایت کرده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، سارکوزی در میان ۷ نامزدی که برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کردند رتبه سوم را به دست آورد. فرد پیروز که پیروزی‌اش شوکه‌کننده بود، فرانسوا فیون بود. در این انتخابات فیون با کسب ۱/ ۴۴ درصد آرا اول شد و آلن ژوپه با به دست آوردن ۲/ ۲۸ درصد آرا با فیون به مرحله دوم انتخابات رفت. نیکولا سارکوزی نیز تنها با کسب ۲۱ درصد آرا از رقابت‌ها کنار رفت. سارکوزی در توییتی اعلام کرد: «بهترین آرزوها را برای کشور و برای کسی دارم که فرانسه را به پیش می‌برد.» سارکوزی در سخنانی اعلام کرد که از فیون ۶۲ ساله حمایت خواهد کرد. برنده انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه فرانسه سال آینده میلادی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود.

در انتخابات ۲۷ نوامبر و در دور دوم رقابت‌ها، فیون با ژوپه به رقابت خواهد پرداخت تا نامزد نهایی این حزب معلوم شود. به نوشته سی‌ان‌ان، احتمالا برنده انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان میانه، در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی فرانسه موسوم به جبهه ملی روبه‌رو می‌شود. ژوپن با چهره‌ای ضداروپایی و ضدمهاجرت در میان مردم فرانسه در حال کسب پایگاه و محبوبیت است. لوپن، هفته گذشته در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود که از پیروزی ترامپ در ایالات‌متحده جان گرفته است.

فرانسوا فیون کیست؟

او وکیلی ۶۲ ساله است که در فاصله ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ به‌عنوان نخست‌وزیر در کابینه سارکوزی به خدمت مشغول بود. او به‌عنوان یک کاتولیک، به‌دنبال کاهش ۳۵ ساعت کار هفتگی، کاهش هزینه‌های عمومی، لغو مالیات بر ثروتمندان، کاهش مهاجرت و سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد یورویی در حوزه‌های امنیتی، دفاعی و قضایی است. تا همین چند هفته پیش او «نامزد بعید ریاست‌جمهوری» نامیده می‌شد اما در مناظره‌های تلویزیونی خوب ظاهر شد و توانست بخت اول را در رقابت‌ها از آن خود کند. او با انتشار کتابی بر ضرورت مبارزه با تروریسم و داعش تاکید کرد. به گزارش رویترز، نظرسنجی BVA در ماه سپتامبر نشان داد که فیون احتمالا در انتخابات ماه مه‌لوپن را با آرای ۶۱ به ۳۹ شکست خواهد داد اما نظرسنجی‌های جدید چیز دیگری می‌گوید.
فیون با داشتن رویکردی لیبرال و به لحاظ اجتماعی محافظه کار و حامی کسب و کار فاقد جذابیت ژوپه میانه رو است و بنابراین، این احتمال افزایش یافته که ممکن است لوپن قدرت را به دست گیرد. رافائل براون آگر، از جی پی مورگان می‌گوید: «تا حدودی معتقدیم که نامزدی فیون، ابهامات جدیدی را به دنبال خواهد آورد.» نظرسنجی Opinionway نشان می‌دهد که یکشنبه آینده فیون در برابر ژوپه با ۵۶ درصد آرا پیروز خواهد شد اما ژوپه هنوز تسلیم نشده است. فیون در تجمع هوادارانش اعلام کرد که «بیش از همیشه معتقدم که مردم فرانسه باید برای گرداندن صفحه‌ای فاجعه بار طی ۵ سال گذشته دست یاری به یکدیگر دهند.» او گفت: «شرایط به‌گونه‌ای است که اگر دیر بجنبیم جبهه ملی هدایت کشور را بر عهده خواهد گرفت.»

ژوپه کیست؟

ژوپه، ۷۱ ساله، شهردار فعلی بوردو است که از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ در دوران ریاست‌جمهوری ژاک شیراک نخست‌وزیر بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان، او به‌عنوان یک میانه رو وعده داده که «هویت ملی» را تقویت کند. ژوپه وعده اصلاحات اقتصادی، کنترل موثر مرزی در درون و خارج از اروپا و کاهش ۳۵ ساعت کار هفتگی و سرمایه‌گذاری بیشتر بر امنیت و مبارزه با تروریسم را داده است. به دلیل عدم محبوبیت حزب سوسیالیست اولاند، نامزد جمهوری‌خواه احتمالا با لوپن در دور نهایی به رقابت خواهد پرداخت.

اختلاف میان ژوپه- فیون

این دو نامزد بر سر پیشنهاد فیون مبنی بر کاهش هزینه‌های دولت و کاهش ۵۰۰ هزار شغل دولتی طی ۵ سال مخالفت‌هایی با یکدیگر دارند. به گزارش رویترز، فیون در مورد کاهش هزینه‌های دولت یک تندرو به حساب می‌آید. پیشنهاد فیون مبنی بر کاهش ساعت کار و افزایش سن بازنشستگی در کشوری که دولت همچنان نقش مهمی در اقتصاد دارد، بسیار چالش برانگیز است. فیون که سیاستمدار ایده‌آل خود را مارگارت تاچر می‌داند، می‌گوید: «هموطنان فرانسوی ام به من گفته‌اند که خواهان گسست از سیستم بوروکراتیکی هستند که انرژی شان را به تحلیل برده است.»

از سوی دیگر، ژوپه پیشنهاد فیون را رد کرده و آن را غیرممکن می‌داند اما افزود که کاهشی آرام (در هزینه‌های دولتی) مورد نیاز است. با این حال، ژوپه پیشنهاد کاهش یا تسهیل بار مالیات بر خانوارها را مطرح کرده است. رویترز معتقد است که انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی سال آینده رقابتی خواهد بود میان جریان‌های اصلی حزبی- سیاسی با نیروهای پوپولیست. اولاند و حزب حاکم سوسیالیست که نرخ محبوبیت شان کاهش یافته هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا در دور بعد شرکت می‌کنند یا خیر.

هم اکنون یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فرانسوا فیون، جذب آرای طرفداران حزب سوسیالیست در انتخابات است. بسیاری از هواداران سابق اولاند، نسبت به وی به‌شدت ناامید هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت فرانسوا اولاند نزد افکار عمومی فرانسه به زیر ۲۰ درصد رسیده است. در چنین شرایطی نامزد نهایی جمهوری‌خواهان میانه در انتخابات سال ۲۰۱۷ فرانسه سعی دارد آرای برخی از طرفداران حزب سوسیالیست را به سود خود به گردش درآورد. برخی تحلیلگران مسائل فرانسه معتقدند که شکست فرانسوا اولاند در همان دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ قطعی به نظر می‌رسد. از این رو اولاند حتی شانس راهیابی به مرحله نهایی انتخابات را نیز نخواهد داشت. بر این اساس احتمالا رقابت نهایی میان نامزد جریان راست میانه (که احتمالا فیون است) و مارین لوپن از جبهه ملی شکل گیرد. مارین لوپن در مقابل سعی دارد آرای خاکستری و سفید را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده به سود خود واریز کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج