جاباما
۴۲۷۹۲۳
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

مردم را عصباني نكنيد

سال گذشته كه قيمت بليت هواپيما آزاد شد، برخي افراد ناراحت شدند و عده‌اي ديگر استقبال كردند، چون معتقد بودند كه آزادسازي قيمت درنهايت به نفع مسافر و خدمات حمل‌ونقل كشور است.

شهروند نوشت: سال گذشته كه قيمت بليت هواپيما آزاد شد، برخي افراد ناراحت شدند و عده‌اي ديگر استقبال كردند، چون معتقد بودند كه آزادسازي قيمت درنهايت به نفع مسافر و خدمات حمل‌ونقل كشور است. ابتدا هم شرايطي پيش آمد كه بسياري ابراز رضايت كردند يا حداقل اينكه ناراضي نبودند، چون بليت‌هاي ارزان‌قيمت نيز مي‌توانستند پيدا كنند و شركت‌هاي هواپيمايي نيز منتفع مي‌شدند و پايه اين رضايت بر اين اصل استوار بود كه رقابت ميان شركت‌ها و ارايه خدمات بهتر ازسوي آنان به نفع مسافر است، ولي متأسفانه هفته پيش چند اتفاق همزمان رخ داد كه حكايت از سراب‌بودن آن تصور نسبت به آزادسازي قيمت‌ها بود. گويي كه شركت‌هاي حمل‌ونقل هوايي و نيز سازمان هواپيمايي كشوري كه ناظر برعملكرد اين شركت‌هاست، هيچ تعهدي نسبت به مسايل جاري اين شركت‌ها و تخلفات آنها ندارند و مسافران كه متحمل هزينه آزادی قیمت حمل‌ونقل شده‌اند، كماكان از خدمات يك حمل‌ونقل هوايي مناسب بهره‌اي نمي‌برند.
اواخر هفته گذشته خبرگزاري‌ها گزارش دادند كه: «مسافران هواپیمای تهران- مشهد با شماره پرواز ۴۰۴۱ شرکت زاگرس در هواپیما پس از ١٠٠دقيقه بي‌خبري بدون توضيح از هواپيما پياده شدند!». همچنين يكي از دوستان درهمان روز نيز تماس گرفت و گفت كه پرواز وی به كرمان با ٦ساعت تأخير مواجه شده و هيچ‌كس هم نيست كه پاسخ درست و درماني دهد و كسي هم كه با مردم برخورد داشته، بسيار بداخلاق بوده و هيچ اقدامي هم براي مسافران معطل‌مانده صورت نمي‌گيرد و تازه معلوم نيست كه پس از ٦ساعت مسأله حل شود. برخي از آنان كه نزديك‌تر به منزل خانواده‌هاي خود بوده‌اند، براي استراحت چند ساعته به منزل خود يا نزديكان رفته‌اند، حتي برخي از مسافران را نيز با خود برده‌اند تا براي استراحت به آنان كمك كنند، ولي دريغ از يك توضيح مناسب ازسوي شركت مربوط.
اول آذرماه نیز گزارش شد که پرواز هواپیمایی ایران‌ایر از تهران به بندرعباس درحالی به ‌دلیل برودت هوا، در شیراز فرود آمد، ولی مسافران پرواز را رها و تأکید کردند؛ مقصد شیراز به بندرعباس برعهده مسافران خواهد بود. هرچند برخی از آنان به تهران منتقل شدند ولی تعدادی نیز تا بعدازظهر در فرودگاه سرگردان بودند. از این موارد زیاد است فقط برای نمونه روزهای اخیر به چند مورد اشاره شده است. حال این وضع را مقایسه کنیم با مشکلات سایر جوامع. چند روز پيش يكي از ايرانيان كه در ژاپن است، در رابطه با اين نوع مشكلات در ژاپن توضيحي را منتشر كرد كه خواندن آن براي ما ضروري است. وي نوشته است كه: «بارها تصمیم گرفته‌ام برای حفظ تعادل، هر از گاهی اخبار منفی این‌جا رو هم بنویسم، ولی هربار شروع به نوشتن کرده‌ام، نتیجه نهایی‌اش منفی نشده و از خیر پست‌کردنش گذشته‌ام.
آخرینش خبر فرونشست بزرگی درخیابان شهر فوکواوکا بود. نشست به ‌خاطر حفر تونل مترو ایجاد شد. خطوط تلفن، برق، لوله‌های آب و فاضلاب هم قطع شد و منطقه‌رو فلج کرد، ولی از همون روز عملیات ترمیم آغاز شد و پنج روز بعد منطقه به حالت اولیه‌اش درآمد. مسأله‌ای که بارها درجریانات مشابه توجهم‌رو جلب کرده، اعتراض نکردن مردم است.
از دید خودم سه مورد باعث میشه مردم درچنین مواقعی آرامش‌شون‌رو حفظ کنن:
یکی توضیحات کامل مسئولان است. ازهمون ساعت اولیه نشست، مسئولان تونل‌زنی و درکنارشون، مسئولان شهرداری به کمک رسانه‌ها توضیحات بسیار مفصل گفتاری، نموداری و انیمیشنی از دلیل نشست و لایه‌های مختلف زمین و اشتباهات احتمالی گروه خاکبرداری و غیره به مردم دادند. مورد دوم کوشش بی‌وقفه و ٢٤ساعته‌شون برای رفع مزاحمتی بود که برای مردم ایجاد کرده‌اند. سومی تقبل خسارت مالی مردم.
نتیجه این‌که دیروز با مردم محل که مصاحبه می‌کرد، از سرعت عمل ترمیم راضی بودند و حتی تشکر می‌کردن. بارها به حافظه‌ام فشار آورده‌ام و مسائلی که در ایران عصبانیم می‌کرد، رو به یاد آوردم. شاید نبود همین سه مورد بیشترین دلیل عصبانیتم بوده، نه خود مشکلی که پیش آمده بود.»
در اينجا هم مي‌توان فهميد كه رخ‌دادن اتفاقاتي از اين نوع مثل نشست زمين يا بروز مشكل براي پرواز يا موارد مشابه ديگر مي‌تواند طبيعي يا حداقل قابل انتظار باشد. آنچه كه مردم را عصباني مي‌كند، بروز يك واقعه نيست، بي‌محلي و توجيه و بي‌توجهي پس از آن است كه اعصاب را خرد مي‌كند. چند ماه پيش درغرب تهران زمين نشست كرد و آتش‌سوزي مهيبي رخ داد. تا مدت‌ها مردم درگير مشكلات ناشي از جبران خسارت بودند و توضيحات دست‌اندركاران درجهت توجيه اقدامات زيرمجموعه خود بود و هر روز يك گروه ديگري را مسئول معرفي و خود را تبرئه مي‌كرد.
متأسفانه تا وقتي كه شرايط به اين‌گونه باشد و پاسخگويي در قالب طلبكاري از جامعه و مردم بروز كند، هر روز بيش از پيش شاهد عصبانيت مردم مي‌شويم. شايد درجوامع ديگر نيز مشكلات و حوادث مشابه بيش از ايران رخ دهد يا حداقل اينكه كمتر نباشد، ولي به دليل نحوه برخورد درست با حادثه و اطلاع‌رساني بهنگام به افکار عمومی و نيز استعفاي افراد متخلف و بالاخره جبران خسارت، مردم از بروز اين وقايع عصباني نمي‌شوند و مي‌توانند به راحتي با آنها كنار بيايند.
اميدواريم كه شركت هواپيمايي كشوري درمورد اتفاقات مشابه ازسوي شركت‌هاي مذكور پاسخگو باشد. متأسفانه شركت‌هاي كوچك هواپيمايي كه تعداد هواپيماهاي آنها بسيار محدود است، قادر نخواهند بود كه خدمات ارزان و بي‌مشكل ارايه كنند. بايد جلوي فعاليت آنها را گرفت تا با ادغام در يكديگر بتوانند خدمات ارزان‌تر و بهتري ارايه كنند. كاري نبايد كرد كه آزادسازي قيمت بليت هواپيما به خاطره‌اي منفي در اذهان مردم تبديل شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      چقدر ترسيدم !؟ عصبانيت مردم ؟ كدوم مردم ؟ اين گروه مسخ شده بيحالي كه دائم در حال نق زدن هستن و دستشون تو جيب همديگه است ، رو ، مردم ميناميد ؟!

    • بدون نام

      جناب نویسنده محترم کو گوش شنوا ؟ مسئولان خواب تشریف دارند

    • طاها

      سازمان صاحب نداره .باند باند بازی با افرادی که از شرکتها وارد سازمان بعنوان مدیر شدن از سوال فروشی رده اخر خلبانی تا واگذاری اختیارات سازمان به شرکتهای خصوصی که تاسیس کردن .دیگه وقتی برای پیگیری حق مردم ندارن .خدا خیر کنه سانحه هوایی با این سیستم موجود ندهیم که ابروی کشور در خطر است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج