۴۲۸۱۱۲
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

حق با وزارت صنعت است یا پلیس راهور؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت از پلیس راهور به خاطر توقف شماره گذاری خودروهای غیرآمریکایی تولیدشده در آمریکا شکایت کرده است.

صراط نیوز نوشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از پلیس راهور به خاطر توقف شماره گذاری خودروهای غیرآمریکایی تولیدشده در آمریکا شکایت کرده است.

پیش از این، شماره گذاری خودروهای آمریکایی ممنوع شده بود و هر دو نهاد مذکور بر سر این موضوع اتفاق نظر داشته اند. اما اختلاف نظر بر سر خودروهایی است که برند آمریکایی ندارند ولی در آمریکا تولید می شوند.

اصل ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی پس از اعلام نظر رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه امسال، اجرایی شد. حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات روز ۸ اردیبهشت در دیدار با کارگران با صراحت مخالفت خود را با ورود کالاهای مصرفی امریکایی مجددا مورد تاکید قرار دادند و اعلام کردند که لزومی ندارد خودروهای امریکایی به ایران بیایند.

ایشان افزودند امریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی امریکا، خودرو وارد کنیم، این جای تعجب فراوان دارد.

مشخص است که نظر رهبر انقلاب هم تاکید روی ممنوعیت ورود خودروهای با برند آمریکایی است و هم ورود کالاهای مصرفی از آمریکا. ضمن اینکه ایشان بارها بر اینکه حتی المقدور از ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارند، جلوگیری شود تاکید کرده اند. در واقع می توان این گونه نتیجه گرفت که ورود کالاهای دارای مشابه داخلی به ویژه اگر مصرفی و نیز آمریکایی باشند، اتفاق خوشایندی نیست.

به این ترتیب، در دعوای وزارت صنعت و پلیس راهور، اگرچه شاید استدلال وزارت صنعت مبنی بر آمریکایی نبودن خودروهای مذکور، تا حدی مورد قبول باشد، اما به نظر می رسد لزومی به واردات چنین خودروهایی از آمریکا نیست. در واقع سوال این است که اگر این برندها آمریکایی نیستند، چه لزومی دارد دقیقا آن دسته از خودروهایی از این برندها که ساخت آمریکاست، وارد کشور شوند؟

گفتنی است ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی عمدتا به برند شورلت، فورد و بیوک محدود شده اما ظاهرا اختلاف نظر اخیر بر سر برخی برندهای ژاپنی وارد شده از آمریکا است که عبارت "ساخت آمریکا" هم روی آنها درج شده.

برخی واردکنندگان خودرو ادعا دارند بسیاری از خودروهایی واردشده به ایران، ساخت آمریکا هستند و نمی توان چنین محدودیتی را در نظر گرفت. با این وجود، به نظر می رسد دست کم شفاف‌سازی در این خصوص از سوی یک مرجع بالاتر ضروری است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما نیازی به خودرو نداریم. ما حیوان بارکش خود را سوار میشویم، ولی سوار خودرو نمیشویم تا از صنعت غربی حمایت نکنیم و آنها را ورشکسته کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج