جاباما
۴۲۸۱۱۷
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

عاقبت «شهرزاد» چه می شود؟

از زمان تولید و توزیع قسمت‌های آغازین سریال «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی، صحبت‌هایی در ارتباط با میزان قرارداد بازیگران و کستینگ این اثر نمایشی به گوش می‌رسید، طوری که خیلی از سینماگران ادعا می‌کردند بعضی از مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی، قیمت دستمزد بازیگران را چندبرابر نرخ‌های رایج و مرسوم افزایش داده است، این گلایه‌ها آنچنان که باید و شاید مورد توجه سینماگران، هنرمندان و حتی رسانه‌ها قرار نگرفت

خبرگزاری صبا: از زمان تولید و توزیع قسمت‌های آغازین سریال «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی، صحبت‌هایی در ارتباط با میزان قرارداد بازیگران و کستینگ این اثر نمایشی به گوش می‌رسید، طوری که خیلی از سینماگران ادعا می‌کردند بعضی از مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی، قیمت دستمزد بازیگران را چندبرابر نرخ‌های رایج و مرسوم افزایش داده است، این گلایه‌ها آنچنان که باید و شاید مورد توجه سینماگران، هنرمندان و حتی رسانه‌ها قرار نگرفت.
عاقبت «شهرزاد» چه می شود؟

غلامرضا موسوی؛ تهیه‌کننده نام‌آشنای سینما در گفت‌و‌گویی نسبت به پولشویی در شبکه نمایش خانگی به سینماگران هشدار داده بود که نتیجه بی‌توجهی به توصیه‌های تهیه‌کننده فیلم سینمایی «چهارشنبه خون به پا می‌شود» موجب شد پس از چند روز شاهد دستگیری تهیه‌کننده سریال «شهرزاد»؛ محمد امامی به‌علت دخالت در فساد صندوق ذخیره فرهنگیان باشیم، پس از آن هجمه‌هایی به عوامل حاضر در فصل دوم«شهرزاد» توسط بعضی از سینماگران و کمپین «نه به شهرزاد» صورت گرفت و خواستار روشنگری درباره ابعاد مالی ساخت این اثر و رقم حق‌الزحمه بازیگران شد که تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده و عوامل سریال «شهرزاد» بدون توجه به حواشی موجود، مشغول فیلمبرداری فصل جدید این اثر نمایشی هستند.

حالا نادر فتوره‌چی؛ نویسنده و روزنامه‌نگار، در صفحه شخصی اینستاگرام خود بیش از بیست متن را در رابطه با «شهرزاد» بارگذاری کرده که اغلب از عوامل آن مانند رضا کیانیان، ترانه علیدوستی و محمدهادی رضوی سوالاتی را درخصوص نحوه سرمایه‌گذاری، میزان دستمزدها و علت حضور بازیگرانی که پس از دستگیری محمد امامی به این فیلم پیوستند، به تحریر درآورده است.

اما بحث دستمزدهای بازیگران «شهرزاد» سبب شده که تنها دنبال‌کننده صفحه وی در اینستاگرام کمپین «نه به شهرزاد» باشد و به خبری که در خبرگزاری صداوسیما منتشره شده، واکنش نشان بدهد؛ خبری که در آن دستمزد شهاب حسینی برای ۱۰ماه، یک‌میلیاردودویست‌میلیون تومان و ترانه علیدوستی نهصدمیلیون‌ تومان عنوان شده است. البته فتوره‌چی حق‌الزحمه شهاب حسینی -بازیگری که با فیلم سینمایی «فروشنده» موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از شصت‌ونهمین فستیوال کن شد- را معادل دستمزد ۹۰سال یک کارگر ذکر کرده است و در انتها متن تحلیلی خود یادآورشده که «اینجاست که معنای آن(سیلی) که هر روز به گوشتان نواخته می‌شود را می‌فهمید»- که ما برای صحت و سقم ارقام با محمدهادی رضوی؛ سرمایه‌گذار این فیلم تماس گرفت که موفق به گفت‌و‌گو با او نشد و همراهان همیشگی این سرمایه‌گذار از برگشت وی از کربلای معلی به ایران خبر دادند.

سوالی که در این میان به‌وجود می‌آید حاکی از این است که بعضی از منتقدان فتحی و ساخت آثار نمایشی در شبکه نمایش خانگی به‌دنبال حمله و زیر سوال بردن موفقیت «شهرزاد» در جذب و رضایتمندی مخاطب هستند. در تمام کشورهای دنیا موفقیت خیلی از آثار نمایشی در انعقاد قراردادهای سنگین و رایج با ستارگان است و این مسئله اصلا غیرقابل انکار نیست. در کشورهایی چون آمریکا و هندوستان بعضی از ستاره‌ها پس از گذشت ۱۰سال از اکران فیلمی که در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند، همچنان دستمزد دریافت می‌کنند که البته این مسئله به قانون کپی‌رایت و فروش فیلم‌ها مربوط می‌شود؛ مسئله‌ای که در کشورمان وجود خارجی ندارد.

از سوی دیگر باتوجه به حساسیت‌هایی که مشمول حال سریال «شهرزاد» شده است به هیچ عنوان دامنگیر سریال‌ »عاشقانه» منوچهر هادی به تهیه‌کنندگی مهدی گلستانه نشده است، چرا که در این اثر نمایشی هم ستاره‌های معروف و گران‌قیمت چون محمدرضا گلزار، هومن سیدی، مهناز افشار، حسین یاری، فرزاد فرزین و... به ایفای نقش می‌پردازند و همچنان تمرکز پولشویی در شبکه رسانه خانگی تنها به سمت «شهرزاد» نشانه گرفته شده است یا محمدرضا گلزار یکی از ستاره‌های معروف سینمای ایران است که به‌نوعی باعث افزایش چندبرابری ارقام دستمزد بازیگران سینما شد؛ مسئله‌ای که وی با صراحت تمام در گذشته اعلام کرده بود. امید می‌رود که تهیه‌کنندگان پیشکوست سینما با شفافیت بیشتری نسبت به تسری پیدا کردن پولشویی به سینما و شبکه نمایش خانگی صحبت کنند و همچنین شورای عالی تهیه‌کنندگان هم با دل و جرات بیشتری نسبت به جریان‌دهندگان پولشویی در شبکه نمایش خانگی واکنش نشان بدهند و قاعده دستمزد بازیگران را با درآمد قشر زحمتکش کارگران مقایسه نکنند زیرا در تمام دنیا فاصله حقوق کارگران نسبت به ستاره‌ها بسیار است؛ البته ایراد را باید جایی جستجو کرد که بدون قاعده و خارج از اصول و منطق هزینه‌های می‌شود و به بدنه حاکم تولید در سینما و شبکه نمایش خانگی ضربه می‌زند و به‌نوعی باعث هرج و مرج بی‌رویه می‌شود که مطمئنا می‌توان با وجود و رجوع به قوانین، جلوی شیوع بسیاری از این مسائل را گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تفاوت حقالزحمه میلیاردی .بیچاره کارگری که 12 ماه جون میکنه ماهی 700 با هفت سر عالیه اخه انصاف چیز خوبیه .وجدان کجا رفته.خدا خودش کمک کنه. طمع زیاد عاقبت نداره

    • بدون نام

      الله اکبر خدا نکنه تو ایران بخوان تو یه کاری سنگ اندازی بشه زمین واسمون وماه وخورشید همه دست به دست میدن که اون کار نشه ،حسادت تا این حد ،،بابا عرضشو داشتن حالا به هر صورتی ،یه کار فرهنگی درست به درمون کردن که مردم هم پسندیدن شما هم عرضه دارین این گوی واین میدان،مگه پول خرج کردن توی یه کار فرهنگی کار بدیه؟

    • بدون نام

      در برابر پولهای نوجومی که تواین مملکت میخورن وبه جیب میزنن این که مبلغی نیست کی میتونه حرف بزنه

    • شیما

      مقایسه درامد یک کارگر با سوپر استار یه مملکت احمقانه ترین کار ممکنه که میشه کرد.پس با این حساب بگین آقای روحانی چرا انقد حقوق میگیرن درحالی که به کارگر ساده انقد میگیره.گفتن نظام هماهنگ سازی و انصافم خوب چیزیه.یه سوپر استار با یه کارگر قابل مقایسه نیس.هروقت ی کارگر اومد درامد میلیاردی داشت اونوقت میتونین مقایسه کنین.هرکدوم بنا به موقعیت شغل و حرفه خودشون مزد دریافت میکنن

    • بدون نام

      خب راست میگن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج