جاباما
۴۲۸۹۲
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

۱۰ نفر مامور انتقال پايتخت

بعد از چند بار اقدام نافرجام دولت در ابطال نشان پايتخت از پيشاني تهران، طرحي با ۱۵۲ امضا تحت عنوان انتقال پايتخت اداري – سياسي در مجلس اعلام وصول شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: بعد از چند بار اقدام نافرجام دولت در ابطال نشان پايتخت از پيشاني تهران، طرحي با ۱۵۲ امضا تحت عنوان انتقال پايتخت اداري - سياسي در مجلس اعلام وصول شده است.

در صورت تصويب اين طرح، شوراي عالي انتقال پايتخت تشكيل خواهد شد و ۱۰ نفر در اين شورا به نمايندگي از سران نظام ماموريت پيدا مي‌كنند مكان پايتخت جديد، برآورد ريالي هزينه انتقال و همچنين زمان لازم براي انتقال را در مدت يك سال كار كارشناسي، مشخص كرده و براي تصويب نهايي به مقام معظم رهبري ارائه كنند.

۱۰ نفر مامور «انتقال‌پايتخت»

طرحي با ۵۲ امضا از طرف نمايندگان، در هيات‌رييسه مجلس اعلام وصول شده كه اگر به تصويب برسد، پرونده «انتقال‌پايتخت» از دست و اختيار دولت خارج شده و به شوراي جديدي تحت عنوان «شوراي‌عالي انتقال پايتخت» محول مي‌شود.

در دست‌كم ۷سال اخير تلاش زيادي از طرف دولت براي ابطال نشان پايتخت از پيشاني تهران، صورت گرفت؛ اما بطور قطع آنچه باعث انحراف تلاش‌‌ها از مسير حصول نتيجه شد، اتكا به اظهارنظر به جاي كار كارشناسي بود تا جايي كه حدود دو سال پيش بخاطر تزلزل فكري مسوولان نسبت به تفكيك پايتخت از تهران، به يك باره مصوبه‌ انتقال كارمندان، علم شد و يك سال بعد -پارسال- دوباره حرف از انتقال پايتخت به شكل جديد يعني تشكيل يك پايتخت اداري- ‌سياسي در اطراف تهران سر زبان مسوولان افتاد.

حالا اگر چه دولتي‌ها درصدد هستند شهر جديد پرند را به عنوان پايتخت اداري- ‌سياسي جايگزين تهران كنند -تا هم كشش سكونتي انبوه واحدهاي مسكوني‌مهر در اين منطقه ارتقا پيدا كند و هم كاهش جمعيت تهران محقق شود- اما در مجلس اخيرا اجماعي به‌وجود آمده كه قصد دارد ساز‌وكار درست و منطبق بر واقعيت را براي انتقال‌پايتخت تدارك ببيند.

طرح «انتقال پايتخت اداري-‌سياسي» كه ظرف روزهاي اخير تعداد امضا‌كنندگان آن در مجلس به ۱۵۲ نفر رسيده، مسووليت مطالعه كارشناسي براي شناسايي مكان مناسب پايتخت‌شدن را به شورايي ۱۰نفره واگذار كرده كه بايد تحت نام «شوراي‌عالي انتقال ‌پايتخت» به مدت يكسال درباره سه موضوع اصلي مرتبط با انتقال تصميم‌گيري كند.

ابوالفضل ابوترابي طراح طرح «انتقال پايتخت اداري‌ - سياسي از تهران» و عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس درباره جزئيات طرح گفت: اين طرح به دنبال الزام و اجباري‌شدن انتقال پايتخت اداري-سياسي از تهران است و بنا دارد ماموريت يكساله به تركيب ۱۰نفره از افرادي كه به نمايندگي از سران نظام، در شوراي‌عالي انتقال پايتخت حضور پيدا مي‌كنند، براي تعريف و تبيين مقدمات انتقال، محول كند.

ابوترابي تاكيد كرد: در طرح مجلس هيچ اشاره يا سفارشي بابت مكان پايتخت‌جديد، مطرح نشده و همه مسووليت مربوط به «شناسايي محل»، «برآورد هزينه انتقال» و «زمان لازم براي انتقال» بر عهده شوراي‌عالي انتقال پايتخت گذاشته شده است.

اين نماينده مجلس همچنين با بيان اينكه شوراي عالي انتقال، از زمان تصويب قانوني طرح، يك سال فرصت دارد درباره اين سه موضوع به جمع‌بندي برسد، افزود: در طرح قيد شده است كه مجموعه مصوبات شوراي‌عالي انتقال پايتخت بخصوص در بحث مكان جديد، ابتدا بايد به تاييد مقام معظم رهبري برسد و پس از تاييد ايشان، براي اجرا به دولت ابلاغ شود.

تهران ظرفيت ندارد

طراح طرح انتقال پايتخت در مجلس در ادامه درباره هدف طرح نيز تصريح كرد: بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد تهران با توجه به آسيب‌پذيري بالايي كه در مبحث پدافند غيرعامل در برابر حوادثي همچون زلزله، سيل يا حمله‌نظامي دارد، بيش از اين ظرفيت پايتخت‌ماندن را ندارد؛ چرا كه در صورت وقوع حوادثي اين چنيني، نه تنها تهران كه كل ايران آسيب مي‌بيند.

تهران، پايتخت اقتصادي مي‌ماند

ابوترابي در عين حال گفت: براساس اين طرح، تهران پايتخت اقتصادي مي‌ماند و پايتخت ‌اداري - ‌سياسي به نقطه ديگري از كشور منتقل مي‌شود.

عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس همچنين درباره آثار انتقال پايتخت نيز تاكيد كرد: در حال حاضر تمركز فعاليت‌ها در تهران موجب شده خيلي از افراد مثل نمايندگان مجلس كه براي اشتغال دوره‌اي به تهران مي‌آيند، در پايان فعاليت شغلي‌شان، در تهران اقامت دائمي اختيار كنند و در همين كلان‌شهر ساكن دائمي باقي بمانند و به تبع آن، ساير وابستگان آنها نيز به جمعيت ساكن تهران افزوده مي‌شوند. از طرف ديگر نياز ساكنين ساير شهرهاي كشور به پيگيري امور اداري‌شان از طريق دستگاه‌هاي دولتي مستقر در تهران باعث افزايش تردد روزانه در تهران شده؛ طوري كه اگر پايتخت به نقطه ديگري برود، حداقل ۴۰ درصد از سفرهاي روزانه به اين كلان‌شهر كاسته خواهد شد.

رويش ساختمان پاي كوه‌هاي تهران

ابوترابي نماينده مجلس و طراح «انتقال‌پايتخت» با تاكيد‌بر اينكه جمعيت تهران در حال حاضر از حد توان زيرساخت‌هاي اين كلان‌شهر فراتر رفته و تراكم ساختمان‌هاي مسكوني به پاي كوه‌هاي مشرف به تهران سرايت كرده است، گفت: در صورتي كه پايتخت از تهران منتقل شود، نه تنها از جمعيت فعلي تهران كاسته مي‌شود كه روند افزايش جمعيت نيز متوقف خواهد شد.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هر چند سال یک بار مسوولان به فکر تغییر پایتخت کشور می‌افتند، افزود: به طور حتم به‌صورت سلیقه‌ای نمی‌توان برای این موضوع تصمیم‌گیری کرد. میزبان پایتخت باید از تمام لحاظ شرایط لازم برای این کار را داشته باشد در غير اينصورت به طور حتم اقدام اشتباه از سوی افراد به کشور ضربه می‌زند.

10 نفر مامور انتقال پايتخت
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • babak

      به جای این کار امکانات شهرستانها رو زیاد کنید تا مهاجرت ساکنین اونجا به پایتخت کم بشه ، با تغییر پایتخت با این جمعیت کمترازبیست سال دیگه باید فکر نقل مکان وتغییرپایتخت به جایی دیگه باشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج