۴۲۹۷۶۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ناگفته‌های زاکانی از حادثه کوی دانشگاه سال ۷۸

رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در برنامه دست خط به بررسی چگونگی عملکرد این کمیسیون در موضوع برجام پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان: رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در برنامه دست خط به بررسی چگونگی عملکرد این کمیسیون در موضوع برجام پرداخت.

زاکانی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون پشت صحنه های داخل و خارج مجلس در زمینه برجام گفت: کمیسیون برجام ناظر بر رسیدگی بر موضوع خاص بود و برای رسیدگی به مسئله مورد نظر ۱۵ نفر در صحن انتخاب شدند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جناب پزشکیان به عنوان یکی از اعضای کمیسیون رسیدگی بر برجام چگونه در این کمیسیون عمل می کردند و آیا این کمیسیون روش علمی برای انجام کار داشت افزود: عده ای در مجلس بنده را دارای تخصص و دقت در این حوزه می دانستند و لذا در زمان انتخابات ۸ به ۷ رای آوردم.

وی با اشاره به اینکه، از ابتدا نیازمند ریل گذاری دقیق بودیم اظهار داشت: برای داخل کمیسیون باید روال منطقی طراحی می شود و این ماجرا از سال ۸۲ آغاز شد و لذا کسانی را که مسؤل بودند را دعوت کردم.

زاکانی تصریح کرد: برای رئیس جمهور هم نامه نوشتم تا ما به خدمت ایشان برسیم اما ایشان دعوت ما را قبول نکردند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه، خودمان در مقام داور باید قضاوت می کردیم بیان کرد: از کارشناسان موافق و مخالف دعوت به عمل آمده تا نظرات کارشناسی خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه، در داخل کمیسیون نیاز به تنظیم سه سند داشتیم افزود: سند اول روال کلی را نظم می بخشید و شروع و پایان کار را مشخص می کرد و از سوی دیگر، اداره کمیسیون مبتنی بر سند دوم بود و لذا آیین نامه داخلی نوشتیم.

زاکانی با بیان اینکه، بازتاب کمیسیون به بیرون باید به صورت دقیق صورت می گرفت خاطرنشان کرد: بنده به جناب پزشکیان گفتم که یکی از سند ها را ایشان بنویسند اما ایشان نرسیدند که این سند را بنویسند و لذا خودم این کار را انجام دادم.

وی با بیان اینکه، خودم سند را نوشتم و بعد پیش نویس آن تصویب شد گفت: این پیش نویس بخش های مختلف داشت و در آغاز بخش برای هر بند مخالفان و موافقان صحبت کردند و در نهایت رای گیری صورت گرفت.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه، برای هر بخش سه بار رای گیری انجام شد ادامه داد: برای کل سند مصوبی که چند بار رای گیری شده بود باز دوباره رای گیری صورت گرفت و در آخر ویراستاری را باید هیات رئیسه انجام می داد.

وی با بیان اینکه ، جناب پزشکیان از ابتدا در جلسه حضور داشتند ادامه داد: ایشان کمتر به ماجرا ورود پیدا می کردند و اظهار می کردند که ما تخصص در این حوزه را نداریم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم با اشاره به اینکه، دست ما برای رسیدگی به موضوع باز بود افزود: موضوع برجام را در نهایت انصاف و دقت بررسی می کردیم لذا موافقین برجام بیش از مخالفان آن در جلساتمان حضور داشتند.

وی تأکید کرد: به بنده اعلام می شود که به سند ورود پیدا نکنم زیرا این مسئله زیر نظررهبر معظم انقلاب است این در حالی است که مقام معظم رهبری خطوط کلی را مطرح می فرمودند و اینکه مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید به وظایفه قانونی خود عمل کنند.

زاکانی با اشاره به اینکه، بنده را متهم می کردند که در راستای اهداف آمریکا حرکت می کنم ادامه داد: زیرا بنده سند را مورد بررسی دقیق و واکاوي قرار می دادم.

وی با بیان اینکه، برخی می گفتند که باید به آمریکا اعتماد کرد افزود: بعد از گذشت یک و نیم سال پس از اجرایی شدن برجام واقعیات امروز گویای دقت یک سال و نیم گذشته است.

وی با بیان اینکه، از بیرون مجلس فشاری بر ما نمی آمد اظهار داشت: دفتر مقام معظم رهبری خطوط کاملا منطقی را پیرامون برجام اعلام کرده بودند و از ناحیه مجلس بر ما فشار وارد می شود.

وی افزود: روز آخر جلسه که کار تمام شده بود قرار شد تا اصلاحات صورت گیرد اما دوستانمان قهر کردند و رفتند و ما نیز جلسه را با حضور ۱۰ نفر اداره کردیم.

زاکانی با بیان اینکه، عمده فشار ها در مجلس بر ما وارد می شود گفت: روسای جمهور آمریکا حداقل تاثیر گذاری را دارند و لذا مجموعه های دیگری اداره کننده صحنه هستند و هر کسی اگر به غیر از ترامپ بود به دنبال فشار بر ما می شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به شکاف طبقاتی ایجاد شده در کشور و اینکه این شکاف از کجا شکل گرفت گفت: مدل اقتصادی که بعد از جنگ گرفته شد به بسیاری از مسایل را آسیب زد و اختلاف طبقاتی ایجاد کرد و گسل فقر و غنا را عمق بخشید.

زاکانی افزود: در این رابطه مقام معظم رهبری مکررا تذکر داده اند اما متاسفانه تیم مسیر غلط ادامه پیدا کرد و امروز شاهد مواردی هستیم که درک آن بسیار سخت است، عده ای در نهایت محرومیت به سر می برند و عده ای نیز از سیری خفه می شوند.

قانون نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس در نهایت یک قانون فرمالیته و بی جانی شد

زاکانی با اشاره به قانون نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس نیز اضافه کرد: این طرح در مجلس هفتم دنبال می شد که در مجلس هشتم مصوب شد که در نهایت یک ابزار فرمالیته و بی جانی شد.

فساد در کشور از حالت تک گیر عبور کرده و شبکه ای شده است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فساد در کشور از حالت تک گیر عبور کرده و به وضعیتی رسیده شبکه های فساد در کشور ایجاد شده است، ادامه داد: مفسدین تلاش می کنند که مقاومت در مقابل فساد را در جامعه از بین ببرند و آن را مقدمه ای قرار دهند که در جامعه قارون گرایی رواج پیدا کنند که البته واکنش مردم به موضوع حقوق های نجومی نشان داد که خواست آن ها هنوز محقق نشده است.

در موضوع فساد، بالاتر از مسئله حقوق های نجومی هم وجود دارد

وی با بیان اینکه در موضوع فساد بالاتر از مسئله حقوق های نجومی هم وجود دارد گفت: مشکل این است که دستگاه های نظارتی، نظارتشان را فراموش کرده اند و جای نظارت درگیر سیاسی کاری شده اند.

زاکانی ادامه داد: کسی که کمک کرده شخصی مسئول شده آن مسئولان هم کمک می کند که وی رئیس بانک شود و زمانی که رئیس بانک شد به یک جریان فاسد وام می دهد، بدین ترتیب که آن عنصر فاسد این وام را به اسم راه اندازی کارخانه می گیرد و در شمال شهر تهران زمین می خرد و برج می سازد و یک واحد آن را پنجاه و یک میلیارد تومان می فروشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این پول، پولی بود که باید به صنعت می رفت و ایجاد اشتغال می کرد در حالی که چنین اتفاقی نیفتاد و در کنار این اتفاق بیکاری به وجود آمد که سبب اعتیاد، طلاق و بزه شد.

زاکانی با تاکید بر اینکه اگر بر مبنای قانون اساسی عمل کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، گفت: درخواست من از مردم این است که از مسيولین مطالبه کنند چراکه عمل به قانون اساسی دوای همه درد هاست.

وی تاکید کرد: در بحث مبارزه با فساد قوه قضاییه در بحث مبارزه با فساد باید با درشت ترین فردی که وابستگی اش به قدرت از همه بیشتر است برخورد کند تا حساب کار دست بقیه مفسدین بیاید.

وی درباره فهرست اصول گرایان برای حضور در انتخابات مجلس دهم و اینکه آیا به گفته یکی از بزرگان اصول گرا این فهرست برای شکست بسته شده بود نیز اظهار داشت: همه مسائل مربوط به فهرست نبود، ضعف عمده ای که داشتیم این بود که آن فکر پیشرو و اثر گذار که بتواند هسته سخت تغییر و به صحنه آورنده ی نیروهای جوان و با بچه های انگیزه باشد را نداشتیم و نکته دوم این بود که رقبای ما هنر کردند و وضع موجود را دستاورد جریان اصولگرایی و ما را مدافع این جریان معرفی کردند در حالیکه خود ما نیز مخالف صد در صد وضع موجود بودیم.

زاکانی همچنین درباره ابن سوال که مجلس دهم، مجلسی اصولگرا است یا اصلاح طلب گفت: در این مجلس تعداد زیادی از نمایندگان اصول گرا هستند ولی قاطبه مجلس را اصولگرایان تشکیل نمی دهند.

وی در خصوص رای آوردن رئیس دیوان محاسبات در مجلس هفتم که بعدها دچار حاشیه شد نیز بیان داشت: به عنوان اولین مخالف وی در فراکسیون سخنرانی کردم اما در آن زمان برای عدم رای اعتماد به وی زورمان نرسید و نهایتا فردی که برای ریاست دیوان محاسبات انتخاب شد، ایجاد مشکل کرد البته باید عنوان کنم که وی در آن زمان با رای دوم خردادی ها به این سمت رسید.

ناگفته هایی از ماجرای کوی دانشگاه سال۷۸

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص خاطرات تلخ حادثه دوم خرداد نیز اظهار داشت: بنده آن زمان در خرمشهر بودم و صبح آن روز با شهردار خرمشهر جلسه ای داشتیم مبنی بر اینکه زمینی برای اردوگاه بسیج دانشجویی به منظور اردوی راهیان نور تامین کنیم که در جلسه به بنده خبر دادند که شب گذشته در کوی دانشگاه اتفاقاتی افتاده است که همان زمان به تهران آمدم و مستقیما به سمت کوی دانشگاه رفتم و در مسیری که طی می رفتم مشاهده می کردم که عده ای نقاب دار هستند و پس از آن که به داخل دانشگاه و ساختمان ۱۴ رفتم شاهد اتفاقات تلخی بودم و تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که جلوی این فتنه را به گونه ای بگیرم تا دانشجویان مجددا با نیروی انتظامی درگیر نشوند.

زاکانی اضافه کرد: به خیابان آمدم بین معترضینی که نقاب داشتند دستهایم را بالا بردم و گفتم شلوغ نکنید چراکه دو طرف این قضیه باخت است و این معترضین هم از من درخواست داشتند که آن طرف قضیه را هم ساکت کنم. از خیابان کارگر شمالی آن ها را ساکت کردم و خطاب به نیروی انتظامی نیز فریاد کشیدم که اقدامی نکنید، البته عده ای نیز پشت سر نیروی انتظامی بودند که آمده بودند درگیر شوند.

وی تصریح کرد: خیلی تلاش کردیم که درگیری صورت نگیرد و قصد داشتم از پشت درب کوی به داخل دانشگاه بروم که پانزده، شانزده نقاب دار دیدم که علی رغم درخواست تعدادی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت مبنی بر اینکه قصد داشتند بنده را همراهی کنند عنوان کردم این ها دانشجو هستند و هیچ خطری ندارند و با هم کنار می آییم و سپس شروع به صحبت با آن ها نمودم. و بعد به داخل کوی دانشگاه رفتم و از طرف برخی مسئولین به آن ها اعلام شد که از خیابان به داخل دانشگاه بروند که آنجا عده ای به ظاهر از اراذل و اوباش اعتراض کردند که چرا باید داخل برویم، ما دانشجو هم نیستیم و آمده ایم از حق دانشجو دفاع کنیم و در روزهای بعد نیز متوجه شدم که تعداد زیادی از این معترضین، دانشجو نیستند.

ماجرای خواستگاری زاکانی

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، از دوران خواستگاری چه خاطره ای دارید گفت: بنده در دوران دفاع مقدس تصمیم به ازدواج با همسر یک شهید که یک فرزند داشت گرفتم .

زاکانی با بیان اینکه، با خانم شهید که صحبت شده بود یک نکته را بیان کرد که من دیگر تحمل شهید شدن همسرم را ندارم .

وی با بیان اینکه، ۵۰ مثقال نقره مهره تعیین کردم اظهار داشت: بنده به ایشان اعلام کردم که هر وقت کار اجتماعی پیش بیاید که به مردم و انقلاب مرتبط شود از من توقع نداشته باشید که شما را مقدم بر مردم و اسلام بدانم.

وی با بیان اینکه، اکنون سه داماد دارم گفت: دختر اولم در دبیرستان ازدواج کرد اما دو دختر دیگرم بعد از کنکور ازدواج کردند لذا اعتقاد دارم که باید مدل ازدواج آسان را به معنای واقعی دنبال کرد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه، داماد اولم برادر شهید است خاطرنشان کرد: داماد دوم فارغالتحصیل دانشگاه شریف و داماد سوم در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عمران در دانشگاه تربیت مدرس است بنابراین هیچ یک از فرزندانم ازدواج سیاسی نکردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج