جاباما
۴۲۹۹۹۲
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

کنار گذاشتن توافق هسته ای چه پیامدهایی دارد؟

یک پایگاه خبری در گزارشی با پرداختن به اظهارات رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره برجام نوشت: اگر ترامپ واقعا به تهدید خود برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای عمل کند، این کار پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی بر بازار جهانی نفت خواهد داشت، هرچند به نظر می‌آید که دیگر طرف‌های توافق واشنگتن را در این مسیر همراهی نخواهند کرد.

خبرگزاری ایسنا: یک پایگاه خبری در گزارشی با پرداختن به اظهارات رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره برجام نوشت: اگر ترامپ واقعا به تهدید خود برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای عمل کند، این کار پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی بر بازار جهانی نفت خواهد داشت، هرچند به نظر می‌آید که دیگر طرف‌های توافق واشنگتن را در این مسیر همراهی نخواهند کرد.

پایگاه خبری «اویل پرایس» که به طور ویژه به اخبار مربوط در حوزه انرژی در جهان می‌پردازد، در گزارش خود نوشت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پیشتر در رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفته بود که به محض به قدرت رسیدن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را پاره و تحریم‌های دوباره علیه ایران وضع خواهد کرد. اقدامی که پیامدهای گسترده برای بازار نفت به همراه خواهد داشت.

توافق هسته‌ای که در ژوئیه سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حاصل شد، یکی از دستاوردهای مهم دولت اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا) محسوب می‌شود، توافقی که منافع فراوانی به همراه داشته است. اول اینکه، تنش میان تهران و واشنگتن را که سال‌ها پیش به دشمنان یکدیگر تبدیل شدند، کاهش داد. این روابط به ویژه در سال‌هایی که صدای کوس جنگ در واشنگتن به گوش می‌رسید، بیش از پیش رو به وخامت رفته بود. دوم نتیجه این توافق این است که محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد از منظر ایران، توافق هسته‌ای به علاوه مسیر بازگشت ایران به بازارهای بین‌المللی هموار کرد و به این کشور اجازه داد تا تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد.

اما این بهبود روابط پس از پیروزی ترامپ پیچیده‌تر شده است، کسی که گفته است رویکردی سخت در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد. با این حال، مشخص نیست که وی به حرف‌های خود عمل می‌کند یا اینکه پس از آمدن در کاخ سفید عقب‌نشینی و تصمیم دیگری اتخاذ می‌کند.

اگر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا توافق هسته‌ای را کنار بگذارد، عواقب آن قابل توجه خواهد بود. اگرچه نمی‌توان مشخص کرد که وضع یکجانبه دوباره تحریم‌ها علیه ایران چقدر تاثیرگذار خواهد بود، با توجه به گستردگی اقتصاد آمریکا و تهدید جلوگیری از دستیابی به بازار آمریکا از سوی هر کسی که از ایران نفت می‌خرد، این اقدام تاثیراتی داشته باشد. در چنین شرایطی تولیدات نفت ایران از بازار هدف می‌شود و در نتیجه قیمت نفت بالا می‌رود.

اما آنگونه که دانشگاه کلمبیا به تازگی در گزارش خود آورده است، بازگرداندن تحریم‌های ایران احتمالا مورد حمایت جامعه بین‌الملل قرار نخواهد گرفت، به ویژه از سوی متحدان آمریکا که برای حصول این توافق تلاش زیادی کردند. برخی از این کشورها در اروپا و آسیا با خواسته‌های دولت ترامپ موافقت نخواهند کرد. به عنوان مثال، اگر خریداران بزرگ نفت ایران همچون چین با رئیس‌جمهور ترامپ همکاری نکنند، تلاش‌های آمریکا برای فشار بر ایران شکست خواهد خورد.

به گزارش دانشگاه کلمبیا، اگر ترامپ توافق هسته‌ای را پاره کند، ایران حتی می‌تواند به آن واکنش نشان دهد و برای افزایش قیمت نفت با اوپک همکاری کند که چنین اقدامی شرایط را برای جامعه بین‌الملل برای اینکه بتواند تحریم‌های ایران را بازگرداند، سخت‌تر کند.

این پایگاه خبری انگلیس در بخش پایانی گزارش خود با اشاره به اینکه برخی از گزینه‌های رئیس‌جمهور منتخب برای انتصاب در پست‌های وزارت امور خارجه، مشاور امنیت ملی و سازمان اطلاعات مرکزی سیا مواضعی به شدت ضدایرانی دارند، نوشت: اما پیش‌بینی درباره دونالد ترامپ کاری سخت است و نمی‌توان برآوردهایی دقیق داشت. باید تا ماه ژانویه صبر کرد تا مشخص شود وی چه تصمیماتی خواهد گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچی عزیزم مردم از اینهمه شعار بی خود راحت میشن منافع اون چند نفری که جیبشون پر و پیمون شده بود به خطر میفته قلب راکتور اراک رو از سیمان پاک میکنن و دوباره راه اندازی میشه و یه عالمه خبرای خوب و مسرت بخش دیگه

    • بدون نام

      هیچی والا.خیلیم خووووبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج