جاباما
۴۳۰۳۳۳
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

حقیقی: ترک همنشینی با حافظ برایم سخت بود

ابراهیم حقیقی در مراسم افتتاح نمایشگاه خط‌نگاره‌هایش گفت: در چند سال گذشته دیگر برایم خیلی مهم نیست که نوشته‌ها در خط‌نگاره‌ها خوانده شوند، چون هنر تجسمی و نقاشی چیز مستقلی است و زبان بیان خودش را دارد.

خبرگزاری ایسنا: ابراهیم حقیقی در مراسم افتتاح نمایشگاه خط‌نگاره‌هایش گفت: در چند سال گذشته دیگر برایم خیلی مهم نیست که نوشته‌ها در خط‌نگاره‌ها خوانده شوند، چون هنر تجسمی و نقاشی چیز مستقلی است و زبان بیان خودش را دارد.
افتتاحیه ششمین نمایشگاه انفرادی خط‌نگاره‌های ابراهیم حقیقی - گرافیست، نقاش و عکاس - شامگاه جمعه، پنجم آذرماه، با حضور چهره‌هایی چون رضا کیانیان، اکبر عالمی، محمد سریر، نیکی کریمی، پگاه آهنگرانی، فرشید مثقالی، عباس مشهدی‌زاده، بهرام کلهرنیا و... در گالری «آ» برگزار شد.
حقیقی: ترک همنشینی با حافظ برایم سخت بود
در نمایشگاه خط‌نگاره‌های حقیقی تابلوهایی روی دیوار رفته‌اند که در آن‌ها بخش‌هایی از اشعار حافظ در کنار رنگ و نقش روی بوم آمده‌اند و تصویر جدیدی از ترکیب چند هنر متفاوت را ارائه کرده‌اند.
حقیقی با نوشتن شعرهایی از حافظ که در آن‌ها کلمه «نقش» یا «خیال» به کار رفته نگاه تازه‌ای به خوشنویسی، فرم و تکنیک را به نمایش گذاشته است.
حقیقی درباره‌ی نمایشگاه آثارش که با عنوان «نقش غلط» برگزار شده، اظهار کرد: وقتی نمایشگاه را شروع کردم در پی شعر می‌گشتم. تصمیم گرفته بودم به شعرهای بزرگان و شاعران کهن‌مان نگاه کنم که در آن‌ها لغت «نقش» و «خیال» باشد. این شعرها را هم در مولانا یافتم، هم حافظ و هم سعدی. در حین یادداشت برداشتن بود که دیدم ظرفیت‌هایی که در شعر حافظ هست بیشتر جذبم می‌کند. او با این دو کلمه شعرهای بسیار حیرت‌انگیزی گفته که بسیاری از آن‌ها را قبلا شنیده‌ایم، اما فکر کردم که یک بار دیگر می‌توان از منظر خط‌نگاره به آن‌ها نگاه کرد.
او افزود: در این شعرها روایت بسیار زیبایی از انسان و حضور بود که فروتنی را به تصویر می‌کشید. در همه تابلو یا کلمه «نقش» وجود دارد یا «خیال» که در تک‌مصرع‌ها یا تک‌بیت‌ها به کار رفته و من آن‌ها را روی بوم آورده‌ام.
این هنرمند درباره متریال‌های به کار رفته در آثارش گفت: به‌جز یک مورد که روی تخته‌ای با بافت خاص کار شده، باقی آثار نقاشی با اکریلیک روی بوم هستند با پرینت دیجیتال.
حقیقی ادامه داد: تصور می‌کنم این آثار در ادامه کارهای قبلی‌ام است و اگر هم تفاوتی باشد در رفتار است، چون آدم نمی‌تواند خودش را تکرار کند. البته ترجیح می‌دهم این نقد را درک بیننده و مخاطبم به من بگوید.
این گرافیست همچنین بیان کرد: سال ۱۳۷۲ که اولین خط‌نگاره‌ها شروع شد خط‌هایی نوشتم با شعر شاعران معاصر. در گفت‌وگویی که با مجله «سخن» داشتم گفته بودم که این آثار آن موقع هنوز اسمی نداشت و سوال می‌شد که این آثار خوشنویسی هستند، گرافیک یا نقاشی؟ بعد از مدتی عبارت «خط‌نگاره» را با استاد ممیز و رویین پاکباز در میان گذاشتم و آن‌ها هم گفتند خوب است.
او با بیان اینکه نمی‌توانم خط‌نگاره را یک هنر مستقل بدانم، اظهار کرد: این آثار در حوزه گرافیک و نقاشی می‌چرخد. خوشبختانه امروز می‌بینم که آثاری از جانب بسیاری از جوانان در این حوزه تولید شده و آن را تعقیب می‌کنند. اخیرا برایم مهم نیست که مخاطبان بتوانند نوشته و شعر این آثار را بخوانند، چون هنر تجسمی و نقاشی یک چیز مستقل است. هر چند هنوز هم به زبان و شعر وابسته هستم و از آن‌هاست که حرکت و فکرم آغاز می‌شود، اما وقتی به سراغ نقاشی می‌روم دیگر کلام و کتابت و نوشتن رها می‌شود.
حقیقی افزود: ۲۴ تابلو در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. ترک همنشینی با حافظ برایم سخت بود و از این همنشینی لذت بردم.‌
محمد سریر - پیشکسوت موسیقی و رییس شورای عالی خانه هنرمندان - نیز درباره نمایشگاه «نقش غلط» به ایسنا گفت: در فعالیت هنری، اولین قدم نوآوری است. در حال حاضر کارهای مختلفی در زمینه هنر انجام و در نمایشگاه‌های مختلف عرضه می‌شود، اما نوآوری به وجهی که بتواند تحول فکری و فرهنگی را منتقل کند، خیلی نادر است.
او افزود: حقیقی از تجربیات فراوانی عبور کرده و دارای دانش و بینش هنری شده است. آثار او یک قدم جلوتر و فراتر از آثاری است که در این حوزه معرفی و عرضه شده‌اند. در سال‌های اخیر خط در حوزه آثار گرافیکی بسیار مطرح شده است. تقابل خط گذشته و امروزی در آثار حقیقی شکلی از زیبایی‌شناسی را معرفی کرده‌اند.
سریر همچنین اظهار کرد: همه هنرمندان به دنبال نوآوری هستند و اگر این نوآوری نباشد اثر هنری معنایی ندارد و تکنیک به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد.
بهرام کلهرنیا - گرافیست و استاد دانشگاه - نیز در تعریف خط‌نگاره به ایسنا گفت: تعریف‌ها را در نظام آموزشی و کتاب‌ها برای روشن شدن تکلیف ذهن خواننده شکل می‌دهیم. نگاشتن یک واژه به معنای نوشتن آن است. نگاشتن در اینجا هم به معنای نگاشتن است و هم تعریف تصویر و نقاشی را ارائه می‌کند. این هنر خود را از خوشنویسی، نقاشی و کالیگرافی جدا می‌کند و اعتبار نقاشانه پیدا می‌کند.
او افزود: خط به معنای جدیدی در شکل دست پیدا کرده است که برای چشم است، نه اینکه فقط بخواهد معنای کلمه‌ای را منتقل کند. خط‌نگاره کلمه ابداعی جدیدی است که به بخشی از نیازهای آدم معاصر جواب داده است. خوشنویسی وقتی نمی‌تواند پاسخ نهایی را از طریق نگاشتن به آدم بدهد، هنرمند سعی می‌کند ارزش افزوده‌ای را به آن اضافه کند.
او به موضوع خوانده شدن یا نشدن نوشته‌ها در این آثار اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش که نمایشگاهی از همین خط‌نگاره‌های حقیقی برپا شده بود دوستی اصرار داشت که من نوشته‌ها را بخوانم، اما من ترجیح می‌دهم فقط نگاه کنم. کاری ندارم که هنرمند چه کرده است. او کار خود را کرده و من هم کار خودم را که دیدن است انجام می‌دهم.
این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: ورود خط به نقاشی و گرافیک را خوش‌یمن می‌دانم. جهان کنونی نیاز دارد روایت‌های جدید را بسازد و به نمایش بگذارد. آثار حقیقی نوازش شگفت‌انگیزی برای چشم هستند.
در روز افتتاحیه نمایشگاه فیلم مستند «نقش بر آب» که در آن ابراهیم حقیقی به توصیف کارهایش می‌پردازد برای حاضران نمایش داده شد.
این نمایشگاه تا ۲۶ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «آ» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان آبان جنوبی (عضدی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج