۴۳۰۵۵۵
۵۲۳۳
۵۲۳۳
پ

با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

انسان از قدیم به ساخت بناهای بزرگ و مرتفع علاقه داشته است. سازه‌هایی مانند هرم جیزه یا فانوس اسکندریه با ارتفاع زیاد ساخته شده‌اند و این میل به ارتفاع در معماری‌های مدرن نیز به چشم می‌خورد. در این مطلب قصد داریم مرتفع ترین برج های آسیا را معرفی کنیم.

وب‌سایت گجت نیوز: انسان از قدیم به ساخت بناهای بزرگ و مرتفع علاقه داشته است. سازه‌هایی مانند هرم جیزه یا فانوس اسکندریه با ارتفاع زیاد ساخته شده‌اند و این میل به ارتفاع در معماری‌های مدرن نیز به چشم می‌خورد. در این مطلب قصد داریم مرتفع ترین برج های آسیا را معرفی کنیم.

در جهان مدرن، علم و فناوری بر همه چیز غلبه کرده است. در اواخر دهه ۹۰ ساخت آسمان‌خراش‌های بلند در جهان رونق گرفت و این روند در قرن ۲۱ سرعت بیشتری گرفت. اکنون با یکدیگر مرتفع ترین برج های آسیا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بیشتر آسمان‌خراش‌های بلند آسیا در چین واقع شده‌اند که نشان از پیشرفت و توسعه‌ی این کشور را دارد. امارات، عربستان، مالزی، تایوان و هنگ‌کنگ از دیگر کشورهایی هستند که نمایندگانی در این فهرست دارند.

در کشور ما نیز برج میلاد با ارتفاع ۴۳۵ متر به عنوان بلندترین آسمان‌خراش ایران شناخته می‌شود اما در این فهرست جایی ندارد. به غیر از این ۱۰ آسمان‌خراش، سازه‌های بسیاری هم در حال ساخت هستند که هنوز تکمیل نشده‌اند و پس از بهره‌برداری از آنها، می‌توانند در این فهرست قرار بگیرند. یکی از این آسمان‌خراش‌ها، برج چمن بنگلور در هند است که حدود ۶۰۰ متر ارتفاع خواهد داشت.

1. برج خلیفه، دبی (Burj Khalifa)

ارتفاع: 828 متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

برج خلیفه پیش از افتتاح رسمی با نام برج دبی شناخته می‌شد. این برج که در کشور امارات قرار گرفته با ارتفاع ۸۲۸ متر، بلندترین سازه‌ی ساخته شده به دست بشر است. ساخت برج خلیفه در سال ۲۰۰۴ کلید خورد و پس از ۶ سال در ۴ ژانویه ۲۰۱۰ افتتاح شد. این برج با ۱۶۳ طبقه، ۴۶ سطح نگه‌دارنده و ۲ طبقه پارکینگ زیرزمینی توسط یک شرکت آمریکایی ساخته شد. آدرین اسمیت و بیل بیکر، معمار ارشد و مهندس اصلی این سازه بودند.

2. برج شانگهای، چین (Shanghai Tower)

ارتفاع: 632 متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

برج شانگهای عنوان دومین برج بلند آسیا و مرتفع‌ترین آسمان‌خراش چین را از آن خود کرده است. این برج از نوامبر سال ۲۰۰۸ در دست ساخت قرار گرفت و در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ افتتاح شد. این آسمان‌خراش ۱۲۱ طبقه‌ای، ۶۳۲ متر ارتفاع دارد و هر طبقه‌ی آن حدود ۳۸۰ هزار متر مربع فضا در اختیار دارد و می‌تواند ۱۶ هزار نفر را در خود جای دهد. هتل برج شانگهای ۳۲۰ اتاق داشته و بین طبقات ۸۱ تا ۱۱۰ این آسمان‌خراش قرار گرفته است که به این ترتیب به بلندترین هتل دنیا تبدیل می‌شود. یک شرکت معماری آمریکایی به نام Gensler طراحی و ساخت این برج را بر عهده گرفت.

۳. برج ابراج البیت، عربستان (Abraj Al Bait)

ارتفاع: ۶۰۱ متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

شهر مکه در عربستان سعودی میزبان یکی دیگر از مرتفع ترین برج های آسیا است. برج ابراج البیت به نام برج ساعت نیز معروف شده و در اصل هتلی لوکس است که در قسمت بالایی آن یک ساعت ۴ وجهی دیده می‌شود. این ساختمان دولتی، ۶۰۱ متر ارتفاع و ۱۲۰ طبقه دارد و در سال ۲۰۱۲ در فاصله‌ی چند متری از خانه‌ی کعبه بازگشایی شد. نمازخانه‌ی ۱۰ هزار نفری و مرکز خرید ۵ طبقه از دیگر ویژگی‌های برج ابراج البیت است. یک معمار آلمانی به نام محمود بودو راش از شرکت SL Rasch GmbH با همکاری گروه بن‌لادن سعودی این آسمان‌خراش را ساخته‌اند.

۴. برج تایپه ۱۰۱، تایوان (Taipei ۱۰۱)

ارتفاع: ۵۰۸ متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

برج تایپه ۱۰۱ در پایتخت تایوان به عنوان مرکز مالی جهان نیز شناخته می‌شود و با ارتفاع ۵۰۸ متر در سال ۲۰۰۴ افتتاح شده است. این برج ۱۰۱ طبقه بر روی سطح و ۵ طبقه زیرزمین دارد که فضای داخلی طبقه ۸۹ و فضای خارجی طبقه ۹۱ آن برای کاربردهای تفریحی در نظر گرفته شده‌اند. برج تایپه ۱۰۱ در مقابل باد و زمین‌لرزه مقاوم بوده و توانایی ایستادگی در برابر تندبادهایی با سرعت ۶۰ متر بر ثانیه را نیز دارد. شرکت CY Lee این آسمان‌خراش را ساخته و در طراحی آن از معماری سنتی چینی الگو گرفته است.

در سال ۲۰۱۱ گواهی LEED Platinum به دلیل بهره‌وری از انرژی در یک برج مرتفع به این سازه تعلق گرفت. برج تایپه ۱۰۱ برای مدتی به عنوان بلندترین برج جهان شناخته می‌شد اما اکنون در رده‌ی نهم جهان و رده‌ی چهارم مرتفع ترین برج های آسیا جای گرفته است.

۵. مرکز مالی جهانی شانگهای، چین (Shanghai World Financial Center)

ارتفاع: ۴۹۲ متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

باز هم یکی از مرتفع ترین برج های آسیا در شانگهای چین و این بار برج مرکز مالی جهانی با ارتفاع ۴۹۲ متر که در منطقه‌ی پودانگ قرار گرفته است. این برج در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد و پدرسن فاکس و شرکت Mori معماری و ساخت آن را بر عهده گرفتند. دفاتر کار، هتل، اتاق کنفرانس، مرکز خرید و فضای تفریحی از جمله بخش‌های این آسمان‌خراش هستند و منطقه تفریحی پارک هیات شانگهای نیز در طبقات ۷۹ تا ۹۳ آن جای گرفته است.

۶. مرکز تجارت بین‌المللی، هنگ‌کنگ (International Commerce Center)

ارتفاع: ۴۸۴ متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

مرکز تجارت بین‌المللی یا اتحادیه تجارت در هنگ‌کنگ، ششمین آسمان‌خراش آسیاست. این برج ۴۸۴ متری در مدت ۸ سال از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ در منطقه‌ی وست کولون هنگ‌کنگ ساخته شد. باز هم پدرسن فاکس معماری این برج را انجام داد و شرکت MTR نیز مجری طرح بود. برج مرکز تجارت بین‌المللی با هزینه‌ی ۵۸ میلیارد دلاری در ۱۱۸ طبقه ساخته شد. هتل ریتزکارلتون در طبقات ۱۰۲ تا ۱۱۸، یک فضای تفریحی و رصدخانه در طبقه‌ی ۱۰۰ و مرتفع‌ترین استخر دنیا در طبقه‌ی ۱۱۸ این آسمان‌خراش قرار گرفته‌اند. ۳۰ آسانسور عمومی، ۱۴ آسانسور فوق‌سریع و ۲ آسانسور وی آی پی از دیگر ویژگی‌های این برج مرتفع است.

۷. برج دوقلوی پتروناس، مالزی (Petronas Twin Tower)

ارتفاع: ۴۵۲ متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

پتروناس، بلندترین برج دوقلوی آسیا و جهان است که ارتفاع هر یک از آنها به ۴۵۲ متر می‌رسد و شامل ۸۸ طبقه و ۷۵ آسانسور هستند. ساخت این برج در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و ۷ سال بعد در سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مرکز خرید سوریا در طبقه همکف و یک پل دوطبقه در طبقه‌های ۴۱ و ۴۲، دو راهی هستند که این برج دوقلو را به هم متصل می‌کنند. یک معمار دورگه‌ی آمریکایی آرژانتینی به نام سزار پلی (Cesar Pelli) معماری برج دوقلوی پتروناس را بر عهده داشت. شرکت‌های بزرگی مانند بلومبرگ، بوئینگ، مایکروسافت و رویترز، دفتر کار خود را در این برج‌ها دایر کرده‌اند.

۸. برج زیفنگ، چین (Zifeng Tower)

ارتفاع: ۴۵۰ متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

برج زیبای زیفنگ که از آن به عنوان مرکز گرینلند نیز یاد می‌شود، در نانجینگ چین واقع شده و در سال ۲۰۱۰ پس از ۵ سال ساخت‌وساز افتتاح شد. معماری این برج توسط آدرین اسمیت (Adrian Smith) انجام شده و دفاتر کار، مراکز فروش، رستوران‌ها، هتل و فضای تفریحی از جمله امکانات این برج ۸۹ طبقه‌ای است.

۹. برج کینگ کی ۱۰۰، چین (Kingkey ۱۰۰)

ارتفاع: ۴۴۱ متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

برج کینگ کی ۱۰۰، چهارمین آسمان‌خراش چین است که در بین مرتفع ترین برج های آسیا قرار می‌گیرد. کینگ کی ۱۰۰ به برج اداری در پلازا نیز معروف است و پس از ۴ سال عملیات ساخت‌وساز، در سال ۲۰۱۱ با ارتفاع ۴۴۱ متر به بهره‌برداری رسید. این برج ۱۰۰ طبقه‌ای شامل ۶۸ طبقه اداری، ۲۲ طبقه هتل لوکس و چندین رستوران شیک است. یک لابی باغ متعلق به هتل نیز در طبقه‌ی ۹۴ آن قرار دارد.

۱۰. مرکز تجارت بین‌المللی گوانگژو، چین (Guangzhou International Finance Center)

ارتفاع: ۴۳۸ متر
با مرتفع ترین برج های آسیا آشنا شوید

سرزمین آسمان‌خراش‌ها یعنی چین باز هم میزبان یکی دیگر از مرتفع ترین برج های آسیا بوده و مرکز تجارت بین‌المللی گوانگژو معروف به برج غرب در این کشور آسیای شرقی قرار گرفته است. این برج ۴۸۳ متری و ۱۰۳ طبقه در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و طراحی آن را ویلکینسون ایر (Wilkinson Eyre) انجام داد. برج گوانگژو در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت جایزه‌ی Lubetkin RIBA شد. ۶۷ طبقه دفتر کاری، دو طبقه تجهیزات مکانیکی، دو طبقه تفریح و سرگرمی، ۲۹ طبقه هتل و یک طبقه لابی هتل امکانات این آسمان‌خراش را تشکیل می‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج