۴۳۱۰۰۳
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ساخت اولین شبکه عصبی فوتونی در جهان

گروهی از پژوهشگران موفق ایجاد نوعی شبکه‌ی عصبی بر پایه‌ی فوتون شده‌اند که بیش از ۱۵۰۰ برابر سریع‌تر از سامانه‌های امروزی پردازش‌ها را انجام می‌دهد.

وب سایت سایبربان: گروهی از پژوهشگران موفق ایجاد نوعی شبکه‌ی عصبی بر پایه‌ی فوتون شده‌اند که بیش از ۱۵۰۰ برابر سریع‌تر از سامانه‌های امروزی پردازش‌ها را انجام می‌دهد.
ساخت اولین شبکه عصبی فوتونی در جهان

فناوری هوش مصنوعی به مرور زمان در حال ورود به زندگی انسان‌ها است و شرکت‌های بسیاری مانند گوگل، مایکروسافت، اپل و آی.بی.ام در حال تحقیق و توسعه‌ی آن هستند.

محققان از مدت‌ها قبل در حال کار روی تولید فناوری هوش مصنوعی با تقلید از عملکرد مغز انسان و شبکه‌ی عصبی آن هستند. به تازگی گروهی از پژوهشگران دانشگاه پرینستون آمریکا (Princeton University) اعلام کردند اولین شبکه‌ی عصبی فوتونی در جهان را طراحی کرده‌اند.
پژوهشگران موفق به تولید نخستین تراشه‌ی سیلیکونی نرومورفیک1 نوری یکپارچه (integrated silicon photonic neuromorphic chip) با توانایی انجام محاسبات با سرعت بسیار بالا شده‌اند. تراشه‌های نرومورفیک، مدارهای الکترونیکی هستند که از مغز انسان و شبکه‌ی عصبی بیولوژیکی در سامانه‌ی عصبی خود تقلید می‌کنند.

تحلیلگران معتقدند علت استفاده از شبکه‌ی عصبی فوتونی، پهنای باند و سرعت پردازش بیشتر فوتون نسبت الکترون است. با وجود این به علت هزینه‌ی بالای تحقیقات در این زمینه، تا کنون تحقیقات مناسبی روی آن صورت نمی‌گرفت.

پژوهشگران پرینستون یک سامانه‌ی فوتونی ایجاد کرده‌اند که هر گره‌ی موجود در آن در نقش یک نورون عمل می‌کنند. در این سامانه گره‌ها به شکل یک مدار موج‌بر2 (waveguides) کوچک در زیر لایه‌های سیلیکونی قرار گرفته و به نوری اجازه‌ی عبور و گردش دایره‌ای شکل می‌دهند. به طور خلاصه لیزرهای خروجی و پردازش شده از هر گره در یک چرخه دوباره به آن وارد می‌شوند و یک طبیعت بازخوردی غیرخطی ایجاد می‌کنند.

نتیجه‌ی آزمایش ذکر شده در بالا نشان داد که در یک سامانه‌ی متشکل از ۴۹ گره‌ی فوتونی، ۱۹۶۰ برابر سریع‌تر از پردازنده‌ی امروزی محاسبات را انجام می‌دهند.

پژوهشگران اعلام کردند نمی‌توان انتظار جایگزینی شبکه‌ی عصبی فوتونی را با پردازشگرهای مرکزی امروزی در آینده‌ای نزدیک داشت؛ با وجود این ادامه‌ی تحقیقات در زمینه‌ی محاسبات نوری ممکن است آن را در آینده به بخشی کلیدی از محاسبات تبدیل کند.

__________________________________

1- تراشه‌ی نرومورفیک، به تراشه یا محاسباتی گفته می‌شود که عملکرد مشابه مغز انسان داشته و با تقلید از آن محاسبات را انجام می‌دهند.

۲ - موج‌بَر یا هادی موج ساختاری است که امواجی چون الکترومغناطیسی و صوتی را هدایت می‌کند. برای هر نوع موج انواع گوناگونی هادی وجود دارد. نوع اصلی و معمول آن یک لوله‌ی فلزی توخالی است که به این منظور به کار می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج