جاباما
۴۳۲۲۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

روغن‌ های گیاهی چرا جذاب تر هستند؟

مصرف روغن‌های جامد باعث رسوب کلسترول در خون و بسته شدن تدریجی رگ‌ها می شود‌.به همین دلیل باید به طور کامل از مصرف‌شان پرهیز کنیم. اما به عنوان گزینه‌های جایگزین روغن‌های دیگری هم وجود ‌دارند که گیاهی هستند و به شما پیشنهاد می‌کنیم به عنوان سالم‌ترین گزینه به سراغ‌شان بروید.

روغن‌ های گیاهی چرا جذاب تر هستند؟

هفت صبح: مصرف روغن‌های جامد باعث رسوب کلسترول در خون و بسته شدن تدریجی رگ‌ها می شود‌

بیشتر ما‌ایرانی‌ها عادت‌داریم غذاهایی چرب و پر روغن مصرف کنیم و یکی از معیارهای خوشمزه بودن غذا را چرب بودن آن می‌دانیم. در گذشته بیشتر خانم‌های خانه‌دار برای تهیه غذا به سراغ روغن‌های جامد می‌رفتند که خوشبختانه‌این روزها همه ما می‌دانیم مصرف‌این روغن‌ها با رسوب کلسترول در خون و بسته شدن رگ‌ها در ارتباط است.

به همین دلیل باید به طور کامل از مصرف‌شان پرهیز کنیم. اما به عنوان گزینه‌های جایگزین روغن‌های دیگری هم وجود ‌دارند که گیاهی هستند و به شما پیشنهاد می‌کنیم به عنوان سالم‌ترین گزینه به سراغ‌شان بروید. البته در مورد مصرف درست هر کدام از روغن‌های گیاهی هم نکاتی وجود‌ دارد که بهتر است آنها را بدانید.

روغن‌ های گیاهی چرا جذاب تر هستند؟

توجه به نقطه دود

اولین نکته‌ای که قبل از انتخاب و مصرف روغن‌های گیاهی باید به آن توجه کنید نقطه دود است.‌ این نقطه دمایی است که در آن روغن شروع به سوختن می‌کند و تجزیه می‌شود. اگر آن را به همین شکل به حال خودش رها کنید حتی ممکن است آتش بگیرد. در‌این زمان در روغن ماده‌ای سرطان‌زا به وجود می‌آید که بوی تندی‌ دارد. بنابراین اگر می‌خواهید برای سرخ کردن مواد غذایی از روغن‌های گیاهی استفاده کنید باید انواعی را انتخاب کنید که نقطه دود آنها بالاست.

این را هم بدانید که روغن‌های تصفیه شده نسبت به انواع خالص نقطه دود بالاتری‌ دارند. با‌ این وجود بهترین کار ‌این است که برای سرخ کردن مداوم و طولانی‌مدت به سراغ انواع روغن‌های مخصوص سرخ کردنی بروید و از روغن‌های گیاهی فقط برای یک تفت کوتاه استفاده کنید. یادتان باشد که شعله را در پایین‌ترین درجه نگه‌ دارید.‌ این را هم بدانید که روغن هسته انگور، روغن زیتون خالص و روغن کنجد نسبت به سایر روغن‌های گیاهی نقطه دود پایین‌تری ‌دارند.

نکته: قبل از سرخ كردن ماده غذایی به آن نمك نزنید. نمك نقطه دود روغن را پایین می‌آورد و باعث می‌شود روغن زودتر تخریب شود. بنابراین نمك را هنگام غذا خوردن اضافه كنید.


روغن مخصوص سرخ کردنی

این روغن‌ها نقطه دود بالایی‌ دارند، بنابراین می‌توانید با خیال راحت آنها را برای سرخ کردن حتی برای چند بار استفاده کنید و از بابت نقطه دود روغن و تولید ترکیبات سرطان‌زا نگرانی نداشته باشید. درست است که برخی از روغن‌های گیاهی نقطه دود بالایی ‌دارند اما کاملا مشخص نیست که در ضمن پروسه تولید چه مراحلی را طی کرده‌اند و تا چه حد می‌توانند دماي بالا و مداوم را تحمل کنند. پس بهترین گزینه برای سرخ کردن مواد غذایی انتخاب ‌این روغن‌هاست.


روغن زیتون

روغن بسیار سالمی ‌است که یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای هم به شمار می‌رود و مهم‌ترین خاصیت آن حفاظت از قلب و عروق است.‌این روغن به شادابی و زیبایی پوست هم کمک می‌کند. روغن زیتون بیش از ۸۰ درصد چربی اشباع نشده ‌دارد که بیشتر آنها یک پیوند دو تایی ‌دارند و کلسترول خون را پایین می‌آورند. بعضی از تولید کنندگان متقلب ترکیباتی مانند پارافین را به روغن زیتون اضافه می‌کنند. بنابراین هنگام خرید و مصرف ‌این روغن‌ها به بوی آنها دقت کنید و از‌ این راه انواع تقلبی را تشخیص دهید.


روغن کنجد

این روغن سالم به شما کمک می‌کند به وزن دلخواه‌تان نزدیک‌تر شوید و از ابتلا به بیماری‌های مفصلی دور بمانید. روغن کنجد برای افرادی با فشار خون بالا هم مفید است. روغن کنجد وقتی حرارت ببیند بوی نامطبوع ‌ایجاد نمی‌کند. با‌ این وجود هنگام پخت و پز با آن درجه حرارت را ملایم نگه‌ دارید.


روغن ذرت

مانند بیشتر روغن‌های گیاهی دوستدار قلب است، شما را از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش مصون نگه می‌دارد و در پیشگیری از بروز بیماری‌های مفصلی موثر است. مصرف آن به بیماران قلبی و افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود. روغن ذرت با داشتن ویتامین E پوست شما را نرم و لطیف می‌کند، از بروز سکته قلبی جلوگیری کرده و عوارض پیری را به تاخیر می‌اندازد.


روغن آفتابگردان

جزو رایج‌ترین روغن‌های مایع گیاهی است که برای پخت و پز و سالاد به کار می‌رود اما یادتان باشد که برای سرخ کردن تهیه غذاهای برشته شده مناسب نیست. روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E است و چربی اشباع شده کمی‌ دارد.


روغن هسته انگور

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که روغن هسته انگور از بروز بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری کرده و به تنظیم قند خون کمک می‌کند.‌این روغن کلسترول خوب خون را افزایش و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. نقطه دود آن خیلی بالا نیست و بهتر است برای سرخ کردن مواد غذایی به مدت طولانی از آن استفاده نکنید.


روغن کانولا

نسبت به سایر روغن‌ها‌ دارای کمترین میزان اسید چرب اشباع شده است و به همین دلیل به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. کانولا نسبت به سایر روغن‌ها ویتامین E و امگا 3 زیادی ‌دارد و یکی از سالم‌ترین روغن‌هاست که غذای شما را خوشمزه‌تر می‌کند. ضمن ‌اینکه روغن ملایمی ‌است و در شادابی پوست تاثیر ‌دارد و از ‌ایجاد چین و چروک‌های پوست پیشگیری می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج