۴۳۲۳۰۴
۲۰ نظر
۵۰۰۲
۲۰ نظر
۵۰۰۲
پ

تکذیب نقش دولت در افزایش قیمت دلار

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برخی ادعاها مبنی بر افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی را برای رفع کسری بودجه دولت رد کرد و گفت: سقف درآمد ارزی دولت در بودجه امسال مشخص است.

خبرگزاری ایرنا: مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برخی ادعاها مبنی بر افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی را برای رفع کسری بودجه دولت رد کرد و گفت: سقف درآمد ارزی دولت در بودجه امسال مشخص است.
«ایرج ندیمی» افزود: در قانون بودجه امسال حدود ۶۶۰ هزار میلیارد ریال (۶۶ هزار میلیارد تومان) درآمد حاصل از فروش نفت پیش بینی شده که نشان می دهد دولت عدد ریالی برای این درآمد تعیین کرده است.
وی افزود: در لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه نیز پیش بینی شده است دولت می تواند حداکثر سالی ۸۰۰ هزار میلیارد ریال (۸۰ هزار میلیارد تومان) درآمد از محل فروش نفت و دلار داشته باشد.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: با این تفاسیر دولت به جای پیش بینی قیمت فروش هر بشکه نفت و یا ارزش هر دلار، سقف مجموع درآمدهای ارزی خود را تعیین کرده است و از این رو نمی توان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد را به دولت نسبت داد.
ندیمی در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی اگر پیش بینی درآمد ارزی دولت محقق نشود، چگونه کسری ها جبران می شود، گفت: مصارف دولت تنها در صورتی انجام می شود که منابع تامین شده باشد و اینگونه نیست بدون تحقق درآمدها هزینه ای انجام شود.
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: با این اوصاف اگر درآمدی محقق نشود، هزینه ای نیز انجام نخواهد شد که دولت در پایان سال با کسری مواجه شود.

ندیمی یادآور شد مجلس نهم در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ ، پیش بینی درآمدی دولت را بیش از ۵۴۰ هزارمیلیارد ریال(۵۴ هزار میلیارد تومان) افزایش داد در حالی که امکان تحقق آن وجود ندارد.

*دلایل افزایش قیمت ارز در بازار
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: قیمت ارز در بازار آزاد بیش از آنکه به دولت بازگردد، تابع عرضه و تقاضا در بازار است زیرا بانک مرکزی ارز مورد نیاز بخش های مختلف را تامین می کند و اینگونه نیست که دلار در بازار پمپاژ کند.
وی با یادآوری اینکه برای نخستین بار نیست که بازار آزاد نوسان های مقطعی ارز را تجربه می کند، گفت: این نوسان ها بیش از هر چیز به تعاملات بین المللی بویژه تغییرات نرخ ارزهای مرجع در بازارهای جهانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز در پیش بودن انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران مرتبط است.
ندیمی رکود در دیگر بازارهای سرمایه از جمله بورس و مسکن و همچنین کاهش نرخ سود در شبکه بانکی را از عوامل سرازیری بخشی از نقدینگی به سمت بازار ارز عنوان کرد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجا که در این نوسان ها برخی هم به دنبال مطامع خود هستند و سعی می کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند، بخشی از این نوسان ها تصنعی است.
ندیمی یادآور شد: در بحران ارزی سال ۱۳۹۱ بخشی از فعالان بازار ارز، سرمایه های خود را در این بخش حبس کردند و در تلاش هستند با دامن زدن به نوسان های ارزی و افزایش نرخ دلار، سودهایی را نصیب خود کنند.
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: نوسان در بازار ارز پدیده ای چند وجهی است که در کنار مناسبات سیاسی و بین المللی، باید موضوعاتی چون کاهش نرخ سود و واردات و صادرات را نیز در آن لحاظ کرد.

نرخ ارزهای عمده از جمله دلار در هفته های اخیر رشد جهشی در بازار آزاد تهران داشته است ، به گونه ای که ارزش آن به بالای ۳۹ هزار ریال در روز سه شنبه رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سوداگران را دولت فعال کرده.وسوداگران اصلی مسولین اقتصادی هستند و دارن به ملت خیانت میکنند.

    • بدون نام

      دولت دروغ میگوید.

    • جواد

      ما از دولت فقط یک انتظار داریم
      ثبات ارز
      ثبات بازار

    • بدون نام

      دولت مقصر اصلیست خدا از اونا نگذره که با پول مردم زحمت کش میخوان پولدار بشوند

    • بدون نام

      دولت هیچ نقشی در هیچ كاری ندارد چون اصلا نمیداند چه كاری باید بكند

    • بدون نام

      اطمینان داشته باشید که کار خود خودشه!

    • بدون نام

      ما که اطمینان به این دولت خدمتگذار نداریم .

    • اقتصاد ایران

      وقتی یه کشور با تورم 25 درصدی روبروه میشه همه چی شامل گرانی میشه و ارزش پول ملی هم پایین میآد...
      اگر این چند سال ثابت بود به خاطر سیاست دستوری دولت بوده وبه زودی شاهد افزایش بیشتر تا نقطه تعادل هستیم و دولت یکسان سازی ارز را اعلام خواهد کرد و از آنجا که ذخیره ارزی کشور بسیار ضعیف است بنابر این دولت بعدی سیاست دستوری را پیش خواهد گرفت و دوباره ارز 2 نرخی میشود اما با نرخی بسیار بالاتر از نرخ امروز و آنجاست که مردم ساده افکار خود را با رسانه ملی تنظیم میکنند و حرف های دکتر های اقتصاد را که در گلو خفه شده را باز نخواهند شنید و ایران به سمت یه فقر وقحطی تاریخی پیش خواهد رفت ...

    • بدون نام

      واقعا توقع دارید که بیان بگن بلی ما گرون کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

    • بدون نام

      4تا صرافو بندازین حبس اوضاع برمیگرده . اینجا ایرانه راه حلهاش هم این شکلیه

    • بدون نام

      با این حرفا پس معلوم میشه که بازار دولت رو کنترل میکنه نه دولت بازار رو.البته مسءولین دولت قبلی هم اول این برنامه رو انکار میکردند.

    • بدون نام

      در این روکودی که حاکم است . به جز دولت چه کسی از بالا رفتن دلار سود میبرد. چرا دولت به وعده اش عمل نکرد وسه سال است میخواهد دلار را تک نرخی کند. چرا انجام نمی شود. چون دیگر سودی از بالا رفتن وپایین آمدن دلار نمی برد.

    • وجدان

      دولت مشغول جمع آوری هزینه انتخابات آتی است و هرچه غیرازاین بگویدکذب محض است.

    • شیری

      عامل گرانی ارز دولت است این را همه می دانند ی نگاهی به ارز حواله ای بکنید متوجه می شوید . بی عرضه ها

    • بدون نام

      عذر بدتر از گناه! پروییم حدی داره!میشه بفرمایید مگه وظیفه بانک مرکزی کنترل قیمت ارز نیست؟
      بس کن آقاااااا

    • ژکس

      دولت ما به ما رحم نمیکنه اونوقت امریکا میخواد رحم کنه !!!!!؟؟؟

    • محسن

      کسی که نمی دونه درکشوری که دلار به عنوان یک کالای کاملا اساسی و استراتژیک معامله میشه.هرگز با دلار دولتی یک قیمت نمیشه.یعنی یکسان سازی قیمت دولتی و بازار آزاد امکان نداره.قابل توجه بانک مرکزی نزول خور و وزیر اقتصاد ودارایی بی سواد.

    • امین

      مگه بعد از میلیارد نام گذاری اعداد نداریم که مینویسن 800 هزار میلیارد ریال !؟ این نامگذاری های خنده دار چیه که هرسال تو بودجه نوشته میشه ؟! از این بودجه نویسی کاملا میشه فهمید که اقتصاد دست کیه ؟ با این بی برنامگی که ما داریم باید شکر کنیم که دلار 100 هزار ریال !!! نشده که اون هم با این وضعیت مبهم بازار و نوسانهای ارزی به زودی خواهد شد !!! تو این ماجرا فقط طبق معمول مردم ضرر میکنن و هرروز جیبشون خالی و سفره ها خالی تر میشه !!

    • بدون نام

      مردمو نابودن کردن همه دارن از گشنگی میمیرن ,مردمو ساده گیر اوردن

    • بدون نام

      اگه کار خود دولت باشه که خیلی ........ولی اگر کار دولت نباشه خیلی دولت بی عرضه ایه که هر ننه قمری با ارزش پول مملکت بازی میکنه اصلا دولت چکا ره پس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج