۴۳۲۵۴
۲ نظر
۵۰۲۳
۲ نظر
۵۰۲۳
پ

به مناسبت جشنواره موسیقی فجر

گفتگو با رضا یزدانی و رهبر گروه رستاک

رستاك از وقتي پا گرفته تا كنون همواره دغدغه مردمي را داشته كه از ميانشان شكل گرفته است. اين گروه كه عمده فعاليت خود را بر روي موسيقي نواحي متمركز كرده است، موسيقي به روز شده و ساده‌تر را براي مخاطب خود ترسيم كرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: رستاك از وقتي پا گرفته تا كنون همواره دغدغه مردمي را داشته كه از ميانشان شكل گرفته است. اين گروه كه عمده فعاليت خود را بر روي موسيقي نواحي متمركز كرده است، موسيقي به روز شده و ساده‌تر را براي مخاطب خود ترسيم كرده است.

گفتگو با  رضا یزدانی و رهبر گروه رستاک

شايد به همين دليل است كه مخاطبان خود را حفظ كرده و جوانان بسياري را به رغم جنس موسيقي‌اي كه دارد، با خود همراه كرده است. سيامك سپهري كه از ابتدا مديريت، رهبري و سرپرستي گروه را به عهده داشته، تا كنون به هر قيمتي كه شده سعي كرده تا دوام گروه و بقاي آن را حفظ كند، به همين دليل در جشنواره‌ها حضور پررنگي داشته كه اين بار نيز حضور خود را ملزم دانسته و در جشنواره حضور پيدا خواهد كرد.

با سيامك سپهري گفت‌وگو كرده‌ايم

گروه رستاك از گروه‌هايي است كه هر سال در جشنواره موسيقي فجر حضور داشته است. دليل اين حضور متداوم چيست؟

اعتقادي كه به خود و گروهمان داريم بر اين است كه ما گروهي مردمي هستيم و آمده‌ايم كه مردم با موسيقي نواحي آشنا شده و از اين بيگانگي دور شوند. به همين دليل است كه هميشه سعي مي‌كنيم هر جا كه مردم هستند، حضور داشته باشيم تا در كنار آنها لذت برده و آنها نيز از حضور در كنار ما و شنيدن آهنگ‌هايمان كه در خودشان و فرهنگشان ريشه دارد، لذت و بهره ببرند. موسيقي ما ريشه در فرهنگ مردمي دارد كه هميشه و در هر شرايطي ما را مورد حمايت خود قرار داده‌اند. ما كه وام گرفته از فرهنگ همين مردم هستيم، هميشه خود را در برابر آنها مسوول مي‌دانيم. علت حضور متداوم ما در جشنواره همين است. ما براي مردم كار مي‌كنيم و به احساس و عواطف آنها براي بهتر شدن كارهايمان احتياج داريم.

چه قطعاتي را براي اين اجرا در نظر گرفته‌ايد؟

رستاك در روز ۲۸ بهمن ماه در تالار وحدت روي سن مي‌رود و قرار است به اجراي قطعات جديدي از نواحي ديگر كشور مان بپردازد. علاوه بر اين قطعاتي از كارهاي گذشته خود را براي مخاطبان خود اجرا مي‌كند و اميدوار است همه از اين اجرا لذت كافي ببرند.

گفتگو با  رضا یزدانی و رهبر گروه رستاک

براي اجراي گروهي مثل شما، تالار وحدت فضاي اندكي نيست؟

اين تصميم ما نيست، بلكه تصميم مسوولان جشنواره است و اين تصميم براي ما قابل احترام است. ضمن اينكه تالار وحدت خود از وجهه خوبي نزد اهل موسيقي برخوردار است. فكر نمي‌كنم مشكلي به وجود بيايد.

فكر مي‌كنيد چرا برخي از گروه‌ها در جشنواره شركت نمي‌كنند؟

من در اين باره نمي‌توانم نظر بدهم، چرا كه هر كسي خودش تصميم‌گيرنده است و مي‌داند كه بايد شركت كند يا نه. واقعا من نمي‌دانم چرا برخي‌ها دوست ندارند در جشنواره حضور داشته باشند، در حالي كه فكر مي‌كنم مي‌شود از جشنواره براي بهتر ديده شدن و جذب مخاطب‌هاي بيشتر و حرفه‌اي‌تر بهره‌مند شد.

سازبندي گروه به چه ترتيب خواهد بود؟

در اجراهاي گروه رستاك، هر قطعه ساز مختص خود را مي‌طلبد.

بسته به نوع قطعاتی که از اقوام مختلف اجرا خواهیم کرد، ساز‌ها نیز تغییر پیدا خواهندکرد. به عنوان مثال در قطعه بلوچی از سازهای کوبه‌ای استفاده خواهیم کرد که تاکنون کمتر روی صحنه دیده شده‌اند. یا در قطعه مازندرانی ساز بادی « للوا» را به کار خواهیم برد که برای عمده مخاطبان آشنا نیست. مانند سال‌هاي پيش كه همچين اجراهايي را داشتيم و همين قطعات را اجرا خواهيم كرد.

گفتگو با  رضا یزدانی و رهبر گروه رستاک

تركيب نوازندگي گروه چه كساني هستند؟

سیامک سپهری (سرپرست گروه- نوازنده تار)، فرزاد مرادی (خواننده- نوازنده سه‌تار، دهل، قوپوز)، بهزاد مرادی (خواننده- نوازنده دف، دهل)، پیران مهاجری (عود)، یاور احمدی‌فر (دف، دایره، دهل)، محمد مظهری (کمانچه)، اکبر اسمعیلی‌پور (تار)، سارا نادری (دوتار، نقاره، تنبک، رباب)، نگاراعزازی (دف، دایره)، کاوه سروریان (نی، سرنا، نی‌لبک، بالابان)، نیما نیک‌طبع (دف، دایره، دمام)، دانوشاسدپور (سنتور)، امید مصطفوی (تنبک، تامبورین)، حسنا پارسا (کمانچه)، سپهر سعادتی (کنترباس) اعضای گروه رستاک را تشکیل می‌دهند.

در كداميك از بخش‌هاي جشنواره برنامه اجرا خواهيد كرد. آيا حضور در جشنواره به نفع گروهي مثل رستاك است؟

در بخش جنبي در خدمت دوستداران موسيقي خواهيم بود و همين‌طور معتقدم كه گروه‌ها و جشنواره لازم و ملزوم همديگر هستند. ما همه به هم احتياج داريم تا همديگر را پوشش مناسب دهيم. اين جشنواره‌ها بسيار براي ديده شدن گروه‌هاي نوپا مناسب‌اند و مي‌توانند به هرچه بهتر و بيشتر ديده شدن آنها كمك قابل توجهي كنند.

گفتگو با  رضا یزدانی و رهبر گروه رستاک

***رضا يزداني:حرفه‌اي‌ها به تماشاي كنسرت‌هاي ما مي‌آيند***

رضا يزداني با سبك و سياقي كه دارد جاي ويژه‌اي در جشنواره براي خود در نظر گرفته است. اين خواننده خوش‌سبك مخاطبان ويژه‌اي هم دارد، و همين امر موجب شده تا اجراهاي او به‌خصوص اجرايي كه براي جشنواره موسيقي فجر در نظر گرفته است، خاص‌تر و متفاوت‌تر شود.

با او كه در سبك راك فعاليت مي‌كند و تاكنون آلبوم‌هاي مختلفي از جمله ساعت ۲۵ شب، ساعت فراموشي، هيس، پرنده بي‌پرنده، شهر دل و خاطرات مبهم را روانه بازار موسيقي كرده و در كارنامه هنري خود دارد، درخصوص اجراي جشنواره‌اي‌اش با او گفت‌وگويي كوتاه كرده‌ايم.

براي اجرا در جشنواره چه قطعاتي در نظر گرفته‌ايد؟

قرار است در اين اجرا قطعاتي را اجرا كنم كه قطعاتي تازه هستند و تا كنون كسي آنها را نشنيده است. علاوه بر اين قطعاتي را نيز اجرا خواهم كرد كه در آلبوم‌هايم منتشر شده، اما براي جشنواره از تنظيم‌هاي جديدي برخوردار شده‌اند. در کنسرت پیش‌رو كه در جشنواره فجر دارم، قطعاتی از آلبوم «۲۵ شب»، «ساعت‌فراموشی»، «شهر دل» و... را اجرا خواهم کرد.

چگونه خود را راضي كرديد تا در جشنواره حضور داشته باشيد؟

مگر حضور در جشنواره چه ايرادي دارد كه نخواهم در آن حضور داشته باشم؟

گفتگو با  رضا یزدانی و رهبر گروه رستاک

براي اينكه برخي از خواننده‌ها حضور در چنين جشنواره‌اي را نمي‌پسندند.

نه! به اعتقاد من حضور در جشنواره اتفاق خوبي براي يك خواننده است. چرا كه جشنواره مي‌تواند براي هر يك از ما ويتريني براي شناخته‌شدنمان باشد. ويتريني كه مي‌تواند به تعداد مخاطبان وطرفدارانمان بيفزايد.

تنها مزيت اين جشنواره همين است كه شما و خواننده‌هاي ديگر كه اتفاقا شناخته‌شده هم هستيد، بيشتر شناخته مي‌شويد؟

نه! حضور در جشنواره فجر به نظر من حضور مثبتي است. مخاطبان جشنواره موسيقي فجر با مخاطبان هميشگي ما فرق اساسي دارند. شايد به جرات بتوان گفت كساني كه در جشنواره به تماشاي كنسرت ما مي‌آيند، افردا حرفه‌اي‌تري هستند و كساني هستند كه موسيقي را جدي‌تر گوش كرده و دنبال مي‌كنند. اجرا براي چنين كساني شرايط خاصي را مي‌طلبد. از اين منظر حضور در جشنواره موسيقي فجر مي‌تواند اتفاق خوبي براي تك تك ما محسوب شود.

در اخبار خوانديم كه از حضور يك نوازنده دف نيز بهره‌مند خواهيد شد. چرا؟ منظورم اين است كه فضاي موسيقي شما و دف كاملا با هم فرق دارند. اين تلفيق بر چه مبنايي اتفاق مي‌افتد؟

شايد بتوان گفت كه اين اولين باري نيست كه من از چنين تلفيق‌هايي استفاده مي‌كنم. استفاده از دف همانگونه كه خود شما نيز به آن اشاره كرديد، به دليل ايجاد تفاوت‌ها و نوآوري در موسيقي من است. نوازنده دف به همراه ياشار خسروي كه نوازندگي ساكسيفون را به عهده دارد، از ويژگي‌هاي عمده اين اجراست. هر دوي اين نوازنده‌ها ميهمان ما هستند.

گفتگو با  رضا یزدانی و رهبر گروه رستاک

ديگر عوامل گروه چه كساني هستند؟

میلاد عدل (گیتار الکتریک)، مازیار احمدپور (گیتار الکتریک)، آرش زمانیان (گیتاربیس)، محمد خرمی‌نژاد (درامز) و بهروز بایگان (کیبورد و پیانو) ما را در اين اجرا همراهی خواهند کرد. اين اجرا در روز ۲۶ بهمن، ساعت ۱۸:۳۰ در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار مي‌شود، چرا كه بخش پاپ بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از ۲۵ بهمن تا ۱ اسفند با حضور ۹ گروه پاپ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و من و گروهم يكي از اين گروه‌ها هستيم.

به برگزاري چنين جشنواره‌اي براي بهتر شنيده شدن موسيقي خوش‌بين هستيد؟

بله. اتفاقا برگزاري اينگونه جشنواره‌هاست كه مي‌تواند موسيقي معاصر را به مخاطبان اصلي آن معرفي كند، به اين شرط كه از چنين فضايي استفاده بهينه شود. جشنواره موسيقي فجر فرصت مناسبي براي همه است، چه آنهايي كه نامي و شناخته شده‌اند و چه كساني كه به تازگي وارد اين مقوله شده‌اند و نياز به ديده و شنيده شدن دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شمیسا

      راز این خونه سکوته ؟!؟!

    • ayda

      reza fogholadast..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج