۴۳۲۵۶۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

واردات غیر رسمی به‌ نرخ ارز دامن می‌زند؟

محمد لاهوتی گفت:«هیجانات بازار ارز تاثیر خود را بر قیمت ها می گذارد و باعث سردرگمی تولیدکننده، صادرکننده و وارد کننده می شود.»

خبرآنلاین: محمد لاهوتی گفت:«هیجانات بازار ارز تاثیر خود را بر قیمت ها می گذارد و باعث سردرگمی تولیدکننده، صادرکننده و وارد کننده می شود.»

محمود لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار گفت:« نرخ دلار ظرف یک الی دو روز افزایش نیافته است. اگر روند افزایش نرخ ارز را نگاه کنیم از حدود یک ماه پیش روندی افزایشی داشته و بالا رفته است. البته با توجه به قانون برنامه پنجم اگر تورم داخلی منهای تورم خارجی کنیم تا پایان سال دلار حدود ۴ هزار تومان خواهد رسید.»

وی افزود:« خیلی تعجب ندارد ولی اشکال اینجا است که شش ماه سال دلار ثابت بوده است و بعد از ۶ ماه دوم شروع به رشد افزایشی و در این چند روز اخیر رشد جهشی داشته است. این موضوع نه مطلوب صادرکننده ها و نه مطلوب اقتصاد کشور است. »

لاهوتی ادامه داد:«به نوعی هیجانات بازار ارز تاثیر خود را بر قیمت ها می گذارد و باعث سردرگمی تولیدکننده، صادرکننده و وارد کننده می شود. به هر حال باید بپذیریم عرضه کننده اصلی ارز در کشور دولت است، چون پول نفت در اختیار دارد.»

این عضو هیات نمایندگان عنوان کرد:«بانک مرکزی باید بازارارز را به صورت شناور مدیریت کند، اگر مدیریت شناور در طول سال اتفاق بیفتد این تکان ها را در بازار ارز نمی بینیم؛ ولی چون شش ماه سال نرخ ارز را ثابت نگه می دارند و ۶ ماهه دوم بخشی از قانون را رعایت کنند با مشکل رو به رو می شوند.»

بانک مرکزی به دنبال یکسان سازی است؟

وی گفت:« بانک مرکزی به دنبال یکسان سازی نرخ ارز است و با اجرای این طرح نرخ مبادله ای افزایش پیدا می کند؛ ولی هرچه نرخ مبادله ای افزایش یابد، نرخ ارز آزاد نیز متناسب با آن باید افزایش پیدا کند. بنابراین دو خط موازی است که هیچ وقت به یکدیگر نخواهد رسید.»

لاهوتی اظهار کرد:«اگر دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز است باید منابع لازم را جهت مدیریت در اختیار داشته باشد و یک شبه ارز مبادله ای را حذف نکند.»

وی افزود:« امروز صادرات کشور از واردات آن پیشی گرفته است و ارز صادراتی می تواند جوابگوی خواسته داخل باشد و بازار را تامین کند. اتفاقی که می افتد این است که واردات غیر رسمی در بازار آزاد به نرخ ارز دامن می زند و لذا دولت باید با منابعی که دارد بازار را نترل کند. »

این فعال اقتصادی یادآورشد: «دولت باید در شش ماه دوم بازار را مدیریت شناور کند و از تکانه های یک دفعه ای و هیجانات افزایشی جلوگیری کند ولی تا زمانی که نرخ مبادله حذف نشود، هرچه نرخ مبادله ای افزایش پیدا کند،نرخ بازار آزاد هم افزایش پیدا می کند.»

لاهوتی با اشاره امکان افزایش نرخ ارز به دلیل کسری بودجه دولت، گفت:«در دولت های قبل به دلیل جبران کسری بودجه سابقه داشته است ولی باید در نظر گرفت که این دولت در شرایط گوناگون نشان داده که اجازه نداده که کمبود یا کسری بودجه با افزایش نرخ ارز اتفاق بیفتد. فشارهای مالی و شرایط مالی دولت تغییر کرده باشد،لذا این موضوع این هم دور از ذهن است. ولی با توجه به برنامه پنجم نرخ ارز تا پایان سال حدود ۴ هزار تومان امکان پذیر است، چون قانون تعیین کرده است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج