جاباما
۴۳۲۵۶۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

دو سناریو برای قیمت دلار

یک تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل معتقد است که « دلار به احتمال بسیار زیاد در سال ٢٠١٧ هنوز یک پول قدرتمند باقى خواهد ماند و ارزهاى مقابل آن ضعیف‌تر خواهند شد.»

خبرآنلاین: یک تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل معتقد است که « دلار به احتمال بسیار زیاد در سال ٢٠١٧ هنوز یک پول قدرتمند باقى خواهد ماند و ارزهاى مقابل آن ضعیف‌تر خواهند شد.»

مرتضی ایمانی‌راد در پاسخ به این پرسش که در شرایطی کنونی که دونالد ترامپ سر كار آمده است، به نظر شما چه اتفاقی برای دلار آمريكا می‌افتد و این اثر بر روی اونس جهانی طلا چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: «موقعى كه آمارهاى انتخاباتى بیرون می‌آمد، من لحظه‌اى نتایج را نگاه می‌کردم و همزمان متغیرهاى مالى - اقتصادى را هم زیر نظر داشتم. هر چه نتایج انتخاباتى به سود ترامپ اعلام می‌شد، هم شاخص بورس و هم شاخص دلار آمریکا به شدت سقوط می‌کردند؛ به طوری كه در مدت زمان كمى، شاخص دلار به میزان قابل توجهى كاهش یافت.»

وی افزود: «همه هم همین انتظار را داشتند. فرداى همان روز ترامپ سخنرانى آرام و به دور از هیجانى داشت و در میان صحبت‌هاى خود، از سیاست‌هاى محرك مالى سخن به میان آورد كه به مذاق بازار خوش آمد.»

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل تصریح کرد: «از طرف دیگر، فدرال رزرو آمریکا وعده افزایش نرخ بهره را براى دسامبر داده است و بنابراین بازار‌هاى مالى با این دوخبر تغییر جهت داده و تا روز جمعه، ۱۱ نوامبر به طور مستمر بالا رفت. این حركت از نظر بازار‌هاى مالى و سرمایه‌گذاران كمى عجیب بود.»

ایمانی‌راد متذکر شد: «حال ما با دو سناریو روبه‌رو هستیم. سناریوى اول، بالا رفتن قیمت شاخص دلار، همان‌طور كه از روز انتخابات تا روز جمعه اتفاق افتاده است و سناریوى دوم، انتخابى بود كه سرمایه‌گذاران بعد از انتخاب ترامپ كردند و دلار ریزش قابل توجهى داشت.»

وی ادامه داد: «به نظر من، این دو واكنش در جاى خود با واقعیت منطبق است. ترامپ آدم غیرسیستمى، زیرك، و غیرقابل پیش‌بینى است و بنابراین با هر حركت خود می‌تواند بازارهاى مالى و در پى آن بازارهاى واقعى را به هم بریزد. در نتیجه به نظر من، هر دو سناریو زنده است و در هر زمانى یكى از آنها شروع به كار می‌کند.»

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل متذکر شد: «اگر بخواهیم یك مسیر براى آینده دلار در بازارهاى جهانى تصویر كنیم، به نظرم آینده شاخص دلار نوسانى و با نوسان‌هاى بالا خواهد بود و اگر بخواهیم یك روند براى آن پیش‌بینى كنیم، فكر می‌کنم در سال ٢٠١٦ رو به افزایش و در سال ٢٠١٧ كمى تمایل به كاهش داشته باشد. بیش از این نمی‌توان وارد جزییات شد. چون این بازار بسیار پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی است. و تنها می‌توان یك روند را براساس داده‌هاى موجود تشخیص داد.»

ایمانی‌راد گفت: «ولى نكته دیگر این‌که دلار به احتمال بسیار زیاد در سال ٢٠١٧ هنوز یك پول قدرتمند باقى خواهد ماند و ارزهاى مقابل آن ضعیف‌تر خواهند شد. در این میان یورو بیشترین ضربه را خواهد خورد و احتمال این‌که در سال ٢٠١٧ به parity یعنى یك دلار در برابر یك یورو برسد، خیلى زیاد است.»

وی خاطرنشان کرد: «یك نكته را نباید فراموش كنیم كه تغییرات دلار نتیجه تصمیمات فدرال رزرو است و خیلى به سیاست‌هاى مالى واكنش نشان نمی‌دهد. حداقل در چند سال گذشته چنین بوده است. هر چند كه اعمال نفوذ ترامپ روى تغییر ژانت یلن زیاد است، ولى تغییر او همراه با اعتراضات جدى خواهد بود و براى ترامپ بهتر این است كه سیاست‌هاى فدرال رزرو را بپذیرد تا سال ٢٠١٨ سال تغییر ژانت یلن برسد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج