۴۳۲۹۴۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رهبری ایران در توافق برد - برد اوپک

بدون تردید دیپلماسی انرژی ایران توانست اوپک را از یک شکست و از هم پاشیدگی جدی نجات دهد.

روزنامه ایران: بدون تردید دیپلماسی انرژی ایران توانست اوپک را از یک شکست و از هم پاشیدگی جدی نجات دهد.

و عربستان و متحدانش تسلیم منطق دیپلماسی انرژی ایران و سایر کشورهای عضو اوپک شدند و اوپک توانست یک تصمیم اقتصادی برای کاهش 2/1 میلیون بشکه در روز بگیرد. مهم‌ترین مطلبی که در این توافق به آن اشاره شده است موقعیت نوین ایران در بازار نفت و اقتصاد جهانی پس از توافق برجام است و با وجود انتظاری که عربستان و همراهان حامیان این کشور داشتند که با انتخاب آقای ترامپ توافق برجام در لبه پرتگاه از هم پاشیدگی قرار گیرد،
نظریه‌های مطرح شده از جمله توسط رئیس سازمان سیا که درصورتی که ترامپ برجام راقبول نکند امریکا باید هزینه گزافی پرداخت نماید عربستان را متقاعد کرد که بپذیرد با تصمیم جدید اوپک، ایران سهم تولید فعلی‌اش را حفظ کند و محدودیتی هم برای افزایش ظرفیت تولید نداشته باشد. برخی معتقدند که توافق اوپک ممکن است غیراوپکی‌ها را هم به فکر بیندازد که با کاهش تولید تا حدودی قیمت نفت خام در بازار را در رقمی که سرمایه‌گذاری و تولید نفت خام و گاز طبیعی مقرون به صرفه باشد حفظ کنند . این رقم را بین 50 تا 60 دلار در هربشکه تخمین زده‌اند.
خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که گفت‌و‌گوی تلفنی رئیس جمهوری اسلامی ایران با پرزیدنت پوتین در توافق اوپک مؤثر بوده است و به همین دلیل وزیر نفت ایران گفته است که روسیه هم در کاهش تولید با اوپک همراهی خواهد کرد. درهرحال برخی از اعضای اوپک انتظار دارند که با توافق اوپک قیمت نفت به حدود 55 دلار درهر بشکه برسد. اما بسیاری از کارشناسان همچنان در این رابطه تردید‌هایی دارند واز آن جمله این واقعیت را مطرح می‌کنند که چگونه می‌شود اطمینان حاصل کرد که عربستان و متحدانش به توافق به عمل آمده پایبند باشند.
واقعیت‌های بازار حاکی از آن است که ایران توانست با تدبیر این امید را ایجاد کند که اوپک به بقای خود ادامه دهد ولی واقعیت این است که تصمیمات اوپک به تنهایی در وضعیت بازار تأثیرگذار نیست. نتیجه اجلاس COP21 -COP22 و پیشرفت تکنولوژی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین انرژی‌های فسیلی و اقتصادی‌تر شدن استفاده از آنها، پیشرفت تکنولوژی و فرهنگ بهینه مصرف کردن انرژی که به سوخت نوع پنجم The Fifth Fuel شهرت یافته است و سایر مسائل اقتصادی نظیر ادامه رکود اقتصادی در غرب و معلوم نبودن آینده سیاست‌های نفتی امریکا وکاهش رشد اقتصادی در آسیا دلایلی هستند که موجب کاهش تقاضا برای مصرف نفت خام شده‌اند و به این زودی‌ها بازار نمی‌تواند تعادل و توازن لازم را برقرارکند.

درهر حال بازگشت اوپک به نظام سهمیه‌بندی که در دولت گذشته با موافقت ایران متوقف شده بود برای دیپلماسی انرژی ایران پس از موفقیت برجام یک توافق برد - برد با رهبری ایران در اوپک محسوب می‌شود و اوپک از این پس در مسیری قرار گرفته که به جای تصمیمات سیاسی برای تصمیمات اقتصادی که به نفع اعضا باشد، اولویت دهد. در همین حال برخی از کارشناسان معتقدند که با وجود توافق اوپک باید انتظار داشت که افزایش قیمت‌ها دوام طولانی نداشته باشد و کشورهایی نظیر ایران باید تلاش کنند که اقتصادشان را از درآمد‌های دلاری یعنی وابستگی به درآمد نفت رها سازند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج