۴۳۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

اتاق‌هايي كه با من بزرگ مي‌شوند

پيشنهادهايي براي اين‌كه اتاق كودك‌تان را مناسب سنش بچينيد

عوض كردن دكوراسيون اتاق كودك، كار پر خرج و پر هزينه‌اي است اما مسلما اتاق يك بچه ۲ ساله با اتاق يك بچه ۶ ساله تفاوت‌هاي زيادي دارد. شكل اتاق بايد متناسب با سن و توانايي‌هاي بچه عوض شود. براي اين‌كه اين تغيير دكوراسيون را به‌راحتي و با صرف كمترين هزينه انجام دهيد، پيشنهادهاي ما را بخوانيد.


براي بچه‌هاي صفر تا ۲ سال


اتاق‌هايي كه با من بزرگ مي‌شوند
كودك اين را دوست دارد:
كشف محيط اطراف
متمركز شويد روي كف اتاق

فرزند شما در اين سن اين‌گونه است:
براي كشف محيط اطرافش هر كاري مي‌كند. هر چيزي را كه جلويش قرار دارد برمي‌دارد و حتي به دهانش مي‌گذارد. مهم‌ترين چيز براي بچه‌هاي اين سن اين است كه بتوانند به‌راحتي به اسباب‌بازي‌هاي خود دسترسي داشته باشند و بتوانند بدون نگراني هر كاري با آن‌ها بكنند. فقط ديدن اسباب‌بازي‌ها كافي نيست. بچه‌ها بايد با اسباب‌بازي‌هاي‌شان در تماس باشند و بتوانند با تمام حس‌ها آن‌ها را كاملا كشف كنند.

از اين وسايل كمك بگيريد:
بايد كف اتاق بچه را با اسباب‌بازي‌هاي بي‌خطر پر كنيد؛ اسباب‌بازي‌هايي كه گوشه‌هاي تيز نداشته باشند و اگر بچه آن‌ها را به دهان گذاشت براي او خطري نداشته باشد. مثلا يك سطل پر از آجرهاي لگو براي بچه‌ها در اين سن خطرناك است. چند سطل در اتاق داشته باشيد و اسباب‌بازي‌ها را در آن بريزيد و كف اتاق بگذاريد. اين‌طوري هم جمع‌وجور كردن براي شما راحت‌تر است و هم بچه‌ها مي‌توانند به‌راحتي به هر اسباب‌بازي كه دوست دارند، دسترسي داشته باشند. در اين مرحله بايد بيشتر از هر جاي ديگري از اتاق به چيدمان كف دقت كنيد و همه چيز را در اختيار كودك‌تان بگذاريد.

چيزهايي كه بايد بخريد:
چند سطل پارچه‌اي رنگي. هر كدام از اين سطل‌ها حدود ۱۰ هزار تومان قيمت دارند و مي‌توانيد آن‌هارا از اسباب‌بازي فروشي‌ها يا بعضي از مغازه‌هاي فروش لوازم منزل بخريد.

اسباب‌بازي‌هاي چوبي رنگي:
اين اسباب‌بازي‌ها بهترين وسيله بازي براي كودك شما هستند. دقت كنيد، اسباب‌بازي‌هايي كه مي‌خريد گوشه تيز يا رنگ خطرناك نداشته باشند. بسته به مارك اسباب‌بازي بايد براي خريد هر مجموعه از آن‌ها از 10 تا 30 هزار تومان هزينه كنيد.


براي بچه‌هاي 2 تا 4 سال

اتاق‌هايي كه با من بزرگ مي‌شوند

كودك اين را دوست دارد:
تنها يك فعاليت خاص را انجام دهد

متمركز شويد روي:
ساخت يك فضاي بازي

فرزند شما در اين سن اين‌گونه است:
او شروع مي‌كند به تمركز براي مدت طولاني در يك زمان خاص. او با اين تمركزها و بازي‌هاي تنهايي، خودش را كشف كرده و وسايل پيرامونش را دقيق‌تر درك مي‌كند. فرزند شما ممكن است در اين سن 10 دقيقه در خودش فرو برود يا با يك اسباب‌بازي خاص مشغول باشد بدون اين‌كه به اطراف توجه كند. اين زمان‌ها هرچقدر هم كه كوتاه باشند، مي‌توانند باعث رشد فكري و ذهني كودك شما شوند و شما بايد اين فرصت را براي آن‌ها ايجاد كنيد.

از اين وسايل كمك بگيريد:
يك ميز و صندلي بچگانه در اتاق كودك قرار دهيد. اين ميز و صندلي جايي براي تفريح و خلاقيت فرزند شما خواهد بود. به عبارت ديگر اين ميز جايي خواهد بود براي اين‌كه كودك به كتاب‌هايش نگاه كند يا به‌راحتي با اسباب‌بازي‌هايش بازي كند. اين ميز تمركز كودك شما روي وسيله‌اي كه با آن مشغول است را بالا مي‌برد. همين‌طور كه كودك شما بزرگ‌تر مي‌شود و به كارهاي هنري علاقه بيشتري نشان مي‌دهد، اين ميز براي او جايي خواهد شد كه بتواند به‌راحتي وسايلش را پهن كند و با آن‌ها مشغول شود. اندازه صندلي را به‌گونه‌اي انتخاب كنيد كه براي نشستن كودك راحت باشد و براي زماني كه بزرگ‌تر و در نتيجه سنگين‌تر مي‌شود به اندازه كافي محكم باشد. اين صندلي بايد به شما امكان دهد فرزندتان را در حال بازي در آغوش بگيريد يا كنارش بنشينيد و در خواندن كتاب‌ها يا بازي با او همراه شويد.

چيزهايي كه بايد بخريد:
يك ميز كوتاه: اين ميزها را با هر قيمتي مي‌توانيد‌ گير بياوريد. حتي مي‌توانيد خودتان آن را بسازيد، اما اگر بخواهيد يك ميز خوب، امن و محكم بخريد بايد حدود 30 تا 50 هزار تومان براي آن هزينه كنيد.

  • چهارپايه: چهارپايه صندلي خوبي براي اين نوع بازي است و خيلي ارزان تمام خواهد شد. براي خريد هر كدام از آن‌ها حدود 10 هزار تومان بودجه نياز داريد.
  • صندلي: اگر كودك شما طولاني‌مدت روي چهارپايه مي‌نشيند ممكن است خسته شود. در اين صورت بهتر است براي او صندلي بخريد. قيمت اين صندلي‌ها حدود 20 هزار تومان است.


براي بچه‌هاي ۴ تا ۷ سال

اتاق‌هايي كه با من بزرگ مي‌شوند

كودك اين را دوست دارد:
خواندن و نگاه كردن به كتاب

متمركز شويد روي:
يك گوشه راحت

فرزند شما در اين سن اين‌گونه است:
با اين‌كه كودك در اين سن هنوز خواندن را بلد نيست اما به كتاب واكنش مثبت نشان مي‌دهد. در كتاب كلي چيز ناشناخته هست كه كودك دوست دارد آن‌ها را كشف كند؛ از تصاوير بگيريد تا نوشته‌هايي كه نمي‌تواند آن‌ها را بخواند. مهم‌ترين ويژگي كتاب اين است كه كودك با تعريف داستان‌هاي آن براي پدرومادر، توانايي گفتاري خود را بالا مي‌برد. كتاب‌هاي شعر و داستان دايره لغات كودك شما را هم بالا مي‌برد. وجود يك مكان مناسب در اتاق كه كودك بتواند در آن به همراه شما كتاب بخواند و بتوانيد در مورد آن با هم حرف بزنيد كسب اين توانايي را راحت‌تر مي‌كند.

از اين وسايل كمك بگيريد:
يك مبل راحتي يا هپي‌چير يك گوشه اتاق بگذاريد. حتما از گوشه اتاق استفاده كنيد تا دنج بودن فضا تمركز فرزندتان را بالا ببرد. اين مبل بايد به اندازه كافي هيجان انگيز و راحت باشد و در عيد حال اندازه آن طوري باشد كه شما به راحتي بتوانيد كنار آن بنشينيد و همراه با كودك‌تان كتاب بخوانيد. مبل را جايي كنار قفسه كتاب‌هاي كودك بگذاريد تا او با نشستن روي مبل بتواند كتاب‌هايش را ببيند. اگر كودك شما به سني رسيده كه بتواند خودش كتاب بخواند مي‌توانيد يك چراغ مطالعه هم كنار مبل قرار دهيد.

چيزهايي كه بايد بخريد:
  • مبل راحتي: بهتر است يكي از مبل‌هاي راحتي هال منزل‌تان را به اتاق كودك بياوريد و هزينه اضافي متحمل نشويد. اما اگر اين كار امكان پذير نيست مي‌توانيد با حداكثر 100هزار تومان يك مبل راحت براي اتاق كودك‌تان بخريد. بهتر است يك رنگ شاد انتخاب كنيد.
  • هپي چير: خوبي اين صندلي‌ها اين است كه به خاطر شكل متفاوت و بامزه آن‌ها، بچه‌ها با آن‌ها خيلي راحت ارتباط برقرار مي‌كنند و از نشستن روي آن لذت مي‌برند. رنگ‌هاي متفاوتي از آن در بازار وجود دارد. هر كدام از اين صندلي‌ها بين 60 تا 80 هزار تومان قيمت دارد.
  • چراغ مطالعه: يك چراغ با نور مناسب بين 10 تا 20 هزار تومان قيمت دارد.
  • قفسه كتاب: اگر اتاق كودك شما به اندازه كافي بزرگ است مي‌توانيد يك دكور براي او بخريد كه هم كتاب‌هايش را در آن بگذاريد هم اسباب‌بازي‌هايش را. قيمت اين دكورها 80 تا 150 هزار تومان است اما اگر جا نداريد مي‌توانيد قفسه ديواري بخريد. اين قفسه‌ها قيمت خيلي كمتري دارند. 20 تا 50 هزار تومان بايد براي آن بپردازيد.


براي بچه‌هاي ۷ تا ۱۰سال

اتاق‌هايي كه با من بزرگ مي‌شوند

كودك اين را دوست دارد:
استقلال بيشتر

متمركز شويد روي:
كمدها

فرزند شما در اين سن اينگونه است:
كودكان اين سني از اين‌كه وظيفه‌اي به‌عهده داشته باشند يا در زندگي چيزي مخفي و خصوصي براي خودشان داشته باشند لذت مي‌برند. مهم است كه در اين سن به بچه‌ها اجازه انتخاب بدهيد. چه اجازه انتخاب لباس‌ها و اسباب‌بازي‌ها و چه اجازه انتخاب در چيدمان اتاق يا كمدي كه وسايل خصوصي‌اش را در آن بگذارد.

از اين وسايل كمك بگيريد:
بدون اين‌كه براي خودتان دردسر درست كنيد به فرزندتان اطمينان بدهيد كه مستقل است. به او اين امكان را بدهيد كه با بازي كمدش را مرتب كند. مثلا به او بگوييد لباس‌هاي مدرسه را روي چوب‌لباسي‌هاي قرمز يا لباس‌هاي راحتي را روي چوب‌لباسي‌هاي زرد بچيند. در واقع به او امكان دهيد خودش انتخاب كند ولي شما او را راهنمايي كنيد. او مي‌تواند هر چقدر كه مي‌خواهد مهمان داشته باشد، اما بايد وظيفه مرتب كردن خانه بعد از مهماني را به‌خود او بسپاريد. اتاق كودك شما بايد طوري باشد كه خودش بتواند به راحتي آن را بچيند و بعد از بازي آن‌طور كه دوست دارد مرتب كند. پس بايد جاي زيادي براي انباشته كردن وسايل در كمد او ايجاد كنيد.

چيزهايي كه بايد بخريد:
  • چوب لباسي‌هاي رنگي براي كمد: هر بسته از اين چوب‌لباسي‌ها كه حدود 8 چوب لباسي دارد بين 5 تا 10 هزار تومان قيمت دارد. ارزانترش هم در بازار پيدا مي‌شود.
  • جاجورابي: اينجا جورابي‌ها به در كمد آويزان مي‌شوند و چيزهاي زيادي غيراز جوراب در آن جا مي‌گيرد. هر كدام از آن‌ها بسته به اندازه بين 5 تا 20 هزار تومان قيمت دارند.
  • جعبه‌هاي پلاستيكي: فرزند شما مي‌تواند در اين جعبه‌ها كفش يا اسباب‌بازي‌هاي خرده‌ريزش را بگذارد. هر كدام از آنها حدود 5 هزار تومان قيمت دارند؛ البته مي‌توانيد از جعبه‌هاي خالي كفش هم براي اين كار استفاده كنيد.
منبع : مجله شهرزاد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج