۴۳۳۱۱۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

گامی جدید برای مقابله با مشکل مقاومت دارویی

با توجه به روند تکامل سریع باکتری ها و میکروب ها، اکثر پزشکان نمی دانند داروهایی مورد استفاده برای مقابله با بیماری ها تا چه زمانی جواب می دهد و این مساله آن ها را آزار می دهد. دانشمندان استرالیایی به روشی جدید برای مقابله با این مشکل دست یافته اند.

وب سایت کلیک: با توجه به روند تکامل سریع باکتری ها و میکروب ها، اکثر پزشکان نمی دانند داروهایی مورد استفاده برای مقابله با بیماری ها تا چه زمانی جواب می دهد و این مساله آن ها را آزار می دهد. دانشمندان استرالیایی به روشی جدید برای مقابله با این مشکل دست یافته اند.
گامی جدید برای مقابله با مشکل مقاومت دارویی

مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها یا مقاومت دارویی، یکی از مهم ترین مسائل قرن بیست و یکم است که باید آن را جدی گرفت؛ اما متأسفانه توجه شایانی به این موضوع نمی شود. برخی از دانشمندان معتقدند که اهمیت این موضوع با اهمیت پدیده تغییر اقلیم یکسان است. طبق گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۴، مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها ۳۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ به کام مرگ می کشاند.

هم اکنون دانشمندان استرالیایی در تلاش هستند تا روشی را که در حال حاضر برای مواجهه و مقابله با مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها به کار گرفته می شود، تغییر دهند؛ بنابراین دانشمندان می توانند زمانی که داروها دیگر قادر به درمان بیماری ها نیستند، اقدامی سریع تر و موثرتر انجام دهند.

یکی از محققان استرالیایی به نام کارولین مایکل که در این پروژه حضور دارد، به بیان این مطلب پرداخت که روشی که محققان مطرح کرده اند، اندازه گیری میزان مقاومت بیوتیکی و ارائه یک راه حل قابل سنجش است تا ببینند آیا اقدامات انجام شده برای کنترل میزان مقاومت دارویی موثر بوده است یا نه.

باکتری ها و میکروب ها چرخه زندگی بسیار سریعی دارند و همچنین با روش هایی می توانند ژن ها را به یکدیگر انتقال دهند.

این موضوع به این معنی است که هر گاه ما روشی جدید برای مقابله با باکتری ها پیدا می کنیم، آن ها سریعا به ژن های جدیدی برای مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها دست پیدا می کنند و سریعا این ژن ها را به باکتری های دیگر انتقال می دهند تا آن ها نیز در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند.

در حال حاضر روشی که محققان برای تحقیق در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی استفاده می کنند، بررسی مواردی از عفونت های میکروبی است که در هر زمانی هیچ واکنشی نسبت به آنتی بیوتیک ها نشان نمی دهند.

اما مایکل و اعضای تیم تحقیقاتی او در مورد این که این روش موثرترین روش ممکن است، تردید دارند. او معتقد است که در این روش کنترل میزان مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها، تنها به شمارش تعداد در حال افزایش پاتوژن های مقاوم (ویروس، باکتری و سایر میکروارگانیسم ها که باعث بیماری می شوند) محدود می شود. او اذعان کرد که در روش نوین به کار گرفته توسط او و اعضای تیم تحقیقاتی او، به جای کنترل تعداد در حال افزایش پاتوژن ها، تمام ژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها در دنیای میکروبی کنترل می شوند و این روش به شمارش و کنترل های ژن های موجود در پاتوژن ها محدود نمی شود.

این روش این امکان را به محققان می دهد که تعداد در حال افزایش ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک ها را قبل از اینکه وارد پاتوژن ها شوند، شناسایی کنند و همچنین با استفاده از این روش می توانند انواع مختلف ژن های موجود در پاتوژن ها را که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند، نیز شناسایی و کنترل کنند.

اعضای تیم تحقیقاتی مایکل قصد دارند تمام انواع باکتری را (حتی آن هایی که هیچ تاثیری بر ما ندارند) را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند؛ زیرا ژن های مقاوم می توانند به راحتی از هر گونه باکتری بی ضرری از طریق روشی تحت عنوان "انتقال افقی ژن ها" به میکروب هایی که عامل بیماری هستند، انتقال داده شوند.

این موضوع به معنای این است که دانشمندان می توانند ژن های مقاوم در باکتری های موجود در فاضلاب های شهری، بیمارستان ها و محیط های پیرامون ما را شناسایی و کنترل کنند. همچنین دانشمندان به وسیله این روش می توانند ژن هایی موجود را که در حال حاضر در حال تکامل هستند شناسایی کنند و حتی می توانند تشخیص دهند کدام یک از این ژن ها به صورت بالقوه می توانند خطر آفرین باشند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بحران مقاومت در برابر داروها در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی است و قبل از اینکه نشانه هایی از مقاومت دارویی در مناطق خاص جهان دیده شود، باید تدابیری برای پیش بینی این موضوع درنظر گرفته شود.

محققان معتقدند رویکردی که به تازگی توسط آن ها ابداع شده است، این امکان را برای متخصصان بالینی و افراد مسئول در حوزه سلامت فراهم می کند تا دریابند کدام یک از ترکیبات آنتی باکتریال بیشترین تاثیر را دارند و چه زمانی باید سایر ترکیبات کنار گذاشته شوند تا در زمانی دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

مایکل اذعان کرد که وی مدت زمان زیادی را در محیط های بیمارستانی و درمانی گذرانده است و دریافته است که پزشکان نمی دانند داروهای آنتی باکتریال مورد استفاده توسط آن ها تا چه زمانی برای درمان بیماری ها جواب می دهد و این موضوع شدیدا آن ها را آزار می دهد.

مسئولان حوزه سلامت در سراسر جهان نیز نیازمند روشی هستند تا به وسیله آن بفهمند که آیا تلاش آن ها برای کاهش مقاومت دارویی در بیماری های جدید غیر قابل درمان برای مقابله با آن، موثر خواهد بود یا نه. روشی که توسط مایکل و اعضای تیم تحقیقاتی او مطرح شده است، می تواند در سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرد که هم می تواند برای سنجش وسعت و گستردگی مشکل مقاومت دارویی مورد استفاده قرار گیرد و هم می تواند راه حل هایی برای حل مشکلات ارائه دهد.

با توجه به اینکه عفونت های میکروبی در حال گسترش هستند و در حال مقاوم شدن در برابر تمام داروهایی آنتی باکتریال مورد استفاده هستند، استفاده از یک رویکرد جدید و متفاوت واقعاً لازم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج