۴۳۳۱۷۱
۱ نظر
۵۰۴۴
۱ نظر
۵۰۴۴
پ

دقیق ترین ساعت اتمی جهان ساخته شد

دانشمندان حاضر در موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا به تازگی موفق به تولید نوع جدیدی از ساعت اتمی شده اند. این ساعت اکنون به عنوان پایدارترین ساعت در جهان شناخته می شود و به دانشمندان در درک بهتر اصول پایه ای جهان کمک می کند.

وب سایت تک شات: دانشمندان حاضر در موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا به تازگی موفق به تولید نوع جدیدی از ساعت اتمی شده اند. این ساعت اکنون به عنوان پایدارترین ساعت در جهان شناخته می شود و به دانشمندان در درک بهتر اصول پایه ای جهان کمک می کند.
دقیق ترین ساعت اتمی جهان ساخته شد

در حالی که اکثر ساعت های اتمی برپایه اتم های سزیوم ساخته می شوند، این ساعت جدید برپایه اتم های ایتربیم ساخته شده است. ایتربیم با ثبات ترین ماده در جهان است.

وقتی حرف از ساعت های اتمی می شود، پایداری به معنای دقیق بودن هر لحظه ای است که ساعت اعلام می کند. ایتربیم در هر لحظه میلیاردها بار تیک می زند و هر یک از این تیک ها باید دقیق باشد. اگر این تیک ها نامنظم باشند، از دقت ساعت کاسته می شود و وقتی دقت میلی ثانیه ای و نانوثانیه ای مطرح باشد، کوچکترین تاخیرها نیز اهمیت پیدا می کنند.

از آنجایی که ایتربیم پایداری بسیار زیادی دارد، ساعت های اتمی ساخته شده برپایه آن نیز از دقت نانوثانیه ای بهره مند اند. اما دانشمندان به ساعتی با دقتی بیش از پیکوثانیه و فمتوثانیه نیاز داشتند.

ساعت های اتمی با ارزیابی دقیق میزان حرکت اتم ها از حالت کم انرژی به پر انرژی کار می کنند. این ساعت ها با استفاده از لیزر، نور را با نواختی مشابه با حرکت اتم ها می تابانند و با ارزیابی آن، زمان مشخص می شود.

با این حال، یکی از مشکلات ساعت های اتمی، زمان مرده است. طی زمان های مرده، نوسانات کوچک در لیزر می تواند باعث تغییر در ارزیابی شود و به این ترتیب ،از دقت ساعت کاسته می شود.

برای حل این مشکل، دانشمندان چیزی به نام ساعت دوگانه ساخته اند، که دو ساعت اتمی مجزا را باهم هماهنگ می کند. بین این دو ساعت، زمان های مرده جابجا می شود تا اینکه در هر لحظه حداقل یک پرتو لیزر در حال تابش باشد. مشکل زمان مرده به این ترتیب برطرف می شود.

دانشمندان بر این باوراند که ساعت جدیدشان برای تولید ساعت های اتمی کوچک تر در آینده مفید است. ساعت های اتمی امروزه کمی بزرگ اند.

می توان چنین ساعت های اتمی کوچکی را به هر جایی از زمین برد و میدان های جاذبه ای را نقشه برداری کرد، یا اینکه آنها را به فضا برد نسبیت عام را بررسی کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امریکا تنها کشوری که به تنهایی رشد کرد.هرچیزی ساخت اولین کشور بود که ساخت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج