۴۳۳۱۹۵
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

گولن طرح ترور اردوغان را تایید کرده بود

دفتر دادستان عمومی استان موغله در کیفرخواستی اعلام کرد: سربازان گولنیست قصد داشتند رئیس جمهوری ترکیه را در شب کودتای ۱۵ ژوئیه دستگیر و ترور کنند و این توطئه از سوی فتح الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا تایید شده بود.

خبرگزاری ایسنا: دفتر دادستان عمومی استان موغله در کیفرخواستی اعلام کرد: سربازان گولنیست قصد داشتند رئیس جمهوری ترکیه را در شب کودتای ۱۵ ژوئیه دستگیر و ترور کنند و این توطئه از سوی فتح الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا تایید شده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در شب کودتای ۱۵ ژوئیه به همراه خانواده‌اش در گرند یازیجی هتل واقع در منطقه مارماریس استان موغله اقامت داشت. به محض وقوع کودتا اردوغان به استانبول رفت و طی ۱۵ دقیقه از این تلاش ترور گریخت. سربازان کودتاچی چند دقیقه پس از اینکه اردوغان هتل را به مقصد استانبول ترک کرد، وارد این هتل شده با نیروهای امنیتی درگیر شدند و جان دو افسر پلیس یکی از محافظان رئیس جمهور را گرفتند.

در این کیفرخواست آمده است: یک هفته پیش از تلاش کودتا سربازان کودتاچی حامی گولن در هتلی در آنکارا گردهم آمده و درباره این توطئه علیه رئیس جمهور صحبت کردند. طبق برنامه قرار بود سربازان کودتاچی اردوغان را از گرند یازیجی هتل ربوده و وی را به پایگاه هوایی آکینجی در آنکارا، مقر سربازان کودتاچی ببرند.

فتح الله گولن به ژنرال گوخان شاهین سونمزاتش که در حال حاضر به خاطر مشارکت در این کودتا و تلاش‌های ترور در زندان به سر می‌برد دستور داده بود تا این توطئه را پیش ببرد.

سونمزاتش فرمانده ۱۴ افسر از یگان نیروی‌های ویژه، ۱۲ سرباز از تیم امداد و نجات و دو سرباز از یگان کماندوهای حمله زیردریایی بود که برای این برنامه ترور به مارماریس رفته بودند.

سونمزاتش پیش از اجرای این برنامه در پایگاه هوایی ازمیر چیگلی گفت: در حال حاضر کودتایی به راه افتاده است. ما از دستورات ستاد کل پیروی می‌کنیم. ما از ژنرال خلوصی آکار دستور می‌گیریم. رجب طیب اردوغان را در دستور امکان زنده و اگر نشد مرده به آنکارا بیاوریم. اگر مجبور شدید او را بکشید اما حتما اردوغان را به آنکارا بیاورید.

سنمزاتش اعتراف کرد که مرتکب جنایت بزرگی شده و تلاش کرده اردوغان را دستگیر و او را از مارماریس به آنکارا ببرد.

اردوغان درخصوص این تلاش ترور گفت: کودتاچیان سعی کردند تا در شهر تفریحی مارماریس به من حمله کنند و مکان‌هایی را بمباران کردند که چند لحظه قبل آنها را ترک کرده بودند.

یکی از مقامات گفت: اردوغان ظرف چند دقیقه از مرگ فرار کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج