جاباما
۴۳۳۷۶۴
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

سقوط کم سابقه ارزش لیر ترکیه

لیرترک در برابر دلار آمریکا روزجمعه به روند رو به کاهش خود ادامه داد و به بیش از ۳.۶ لیر ترک رسید تا میزان افت آن درقبال دلار درسال جاری میلادی به ۲۰.۳۵ درصد برسد.

خبرگزاری ایرنا: لیرترک در برابر دلار آمریکا روزجمعه به روند رو به کاهش خود ادامه داد و به بیش از ۳.۶ لیر ترک رسید تا میزان افت آن درقبال دلار درسال جاری میلادی به ۲۰.۳۵ درصد برسد.

لیرترک در آخرین ساعات کاری روزجمعه در قبال لیرترک به بیش از ۳.۶ لیرترک رسید. همزمان ارزش یورو نیز در بازار ارز ترکیه به بیش از ۳.۸ لیرترک رسید.

بدین ترتیب لیرترک بعد از پول ملی مکزیک، در ردیف دومین پول ملی در جهان قرار گرفت که بیشترین افت را در قبال دلار آمریکا دارد.

روز جمعه فقط نوسان و التهاب در بازار ارز نبود. بورس اوراق بهادار استانبول نیز سقوط کرد و ارزش سهام شرکت ها بیش از دو درصد کاهش یافت. نرخ بهره اوراق قرضه دولتی نیز به ۱۱ درصد رسید.

نوسانات در بازار ارز ترکیه در حالی بالا گرفته که از صبح امروز اعلام شده بود، شورای هماهنگی اقتصادی ترکیه به ریاست بینالی یلدریم امشب برای بررسی التهاب در بازارهای این کشور تشکیل جلسه داد تا تمهیدات لازم درخصوص باز گرداندن آرامش به بازار را بررسی کند. این جلسه درساعت ارسال گزارش نیز ادامه داشت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز امروز فراخوانی برای تبدیل دلارهای در دست مردم به لیرترک داشت.

بورس استانبول نیز امروز اعلام کرد که کلیه دارایی های نقدی را به لیرترک تبدیل کرده است.
در دوره اخیر دولت آنکارا سعی دارد برای جلوگیری از سقوط بیشتر لیرترک در قبال دلار، مردم و نهادهای اقتصادی و تجاری را به اعتماد به لیرترک و استفاده بیشتر از پول ملی درمعاملات خود تشویق کند.

بینالی یلدریم روز گذشته در جمع کادر مدیریتی و اعضای انجمن کارآفرینان و صاحبان صنایع بزرگ ترکیه موسوم به موسیعاد که از نهادهای مردمی تاثیرگذار در حیات اقتصادی ترکیه می باشد، از آنها خواست به اقتصاد ترکیه اعتماد کنند. او با تاکید بر اینکه برغم تحولات اخیر کاهش در اندوخته های ارزی ترکیه صورت نگرفته است، گفت: اقتصاد ترکیه در بیش از یک دهه گذشته با بیش از شش شوک اقتصادی داخلی و خارجی روبرو بوده ولی مقاوم بودن خود را نشان داده است و مطمئن باشید که این شوک را نیز که برخاسته از ترکیه نیست، پشت سر خواهد گذاشت.

در رسانه های اجتماعی نیز تشکل های مردم نهاد نزدیک به دولت آنکارا نیز کمپین های حمایت از لیرترک به راه انداخته اند.برخی از تشکل های صنفی نیز تشویق هایی برای کسانی که دلارهای خود را به لیرترک تبدیل کنند، درنظر گرفته اند.

اما دست اندرکاران بازار درترکیه می گویند، گرچه بخشی از نوسانات در بازارهای ترکیه ناشی از نوسانات در بازارهای بین المللی است، تاکید دارند التهابات در سیاست داخلی ترکیه و ریسک های ژئوپلیتیک در جغرافیای سیاسی ترکیه و دست نخورده باقی ماندن مشکلات ساختاری در اقتصاد به خاطر مشغله های سیاسی و امنیتی جدی دولت آنکارا، چشم انداز نامعلومی را ترسیم می کند.

گرچه دولت آنکارا با ساماندهی جدی در هزینه ها و در آمدهای بودجه، کاهش نیاز دولت به استقراض، تا حدی کنترل معادلات مالی در بخش دولتی را در دست دارد ولی حجم سنگین بدهی های بخش خصوصی که به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار می رسد، دغدغه جدی برای دست اندرکاران اقتصاد ترکیه می باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی سقوطش بیشتر ریال ایران بوده ؟؟!!
      شیرجه زده حتما

    • بدون نام

      پول ایران که از لحاظ تنزل نمره یک است

    • طاهر

      فکر کنم اولین و بی ارزشترین پول دنیا هم اکنون پول ایران است که در عرض چهار سال زره ای از ارزش در برابر پول دنیا براش باقی نماند بیچاره ملت ..

    • بدون نام

      بيس درصد كه واس ما نقل و نباته وقتي بيس درصد افت داريم ميگيم بازار ثبات داره.
      يادش بخير دلار هشتصد بود شد چارو نيم يني پونصد درصد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج