۴۳۳۸۳۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

تدارک روز دانشجو از تفریح تا مناظره‌ ‌سیاسی

۱۶ آذر امسال برنامه‌های روز دانشجو کمی متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود. امسال پوسترهای برگزاری روز دانشجو در دانشگاههایی نصب شده که در سالهای پیش و یا همان ۸ سال دولت احمدی‌نژاد اصلاً به چشم نمی‌آمد.

روزنامه ایران: ۱۶ آذر امسال برنامه‌های روز دانشجو کمی متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود. امسال پوسترهای برگزاری روز دانشجو در دانشگاههایی نصب شده که در سالهای پیش و یا همان ۸ سال دولت احمدی‌نژاد اصلاً به چشم نمی‌آمد.
پوستر‌هایی با این عنوان: «برگزاری ازدواج دانشجویی آسان»، «مسابقه استند آپ کمدی»، «جنگ شادی» و البته برگزاری جشن خنده و شادی، برگزاری بازی‌های رایانه‌ای، شیرین‌کاری و شعبده بازی و دعوت از بازیگران نمونه‌هایی از این مراسم است که حالا صدای خیلی‌ها را در آورده است. البته دانشگاه‌های بزرگی چون دانشگاه تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی، فردوسی مشهد و دانشگاه صنعتی اصفهان همچون روال سالهای گذشته مناظره‌های سیاسی و تریبون آزاد دارند و چهره‌هایی چون مصطفی معین، عزت‌الله ضرغامی و عبدالله گنجی مهمانهای آنها هستند.
بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به برنامه‌های امسال دانشگاهها واکنش نشان دادند و گفتند، این برنامه‌ها نشان می‌دهد که فضای دانشگاهها همچنان امنیتی است و برخی دیگر از وزیر و معاون فرهنگی‌اش خواستند تا در این باره توضیح دهند که چرا در روز شهادت سه دانشجو دانشگاهها مراسم شادی برگزار می‌کنند. برخی دیگر هم متعجب از این برنامه‌ها نوشتند: تشکل‌های سیاسی سرخورده شدند چرا که وقتی مجوزهای برخی برنامه‌های سیاسی در دانشگاه‌ها لغو می‌شود دانشجویان به سمت برنامه‌های غیرسیاسی در روز دانشجو می‌روند.
در این میان اما مسئولان وزارت علوم با اینکه در سالهای گذشته تلاش کرده‌اند تا تشکل‌های تعطیل شده را دوباره فعال کنند و مجوزهای جدید به انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف دهد تا تک صدایی در دانشگاهها برای همیشه پایان یابد با این وجود گاه در برنامه‌های انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی کسانی که نباید دخالت کنند، وارد کار می‌شوند و دستور لغو مجوز سخنرانی و برگزاری بسیاری از برنامه‌های دانشجویان را در محیط دانشگاه صادر می‌‌کنند. اخیراً لغو سخرانی دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دکتر علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد و خانم آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در آئین افتتاح انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج نمونه‌هایی از این موارد است.
«ایرج کجوری» مدیر کل فرهنگی وزارت علوم درباره برنامه‌های روز دانشجو به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «وزارت علوم هیچ گونه دخل و تصرفی در برگزاری برنامه‌ها ندارد. دانشگاهها خودشان مستقل هستند و برنامه‌های خودشان را اجرا می‌کنند.» او تأکید می‌کند: «تشکل‌ها خودشان برنامه‌های دانشجویی را می‌نویسند. ما به تشکلی نمی‌گوییم برنامه شاد در این روز برگزار کنید و یا برنامه ویژه دیگر. هر دانشگاهی یک هیأت نظارت دارد که این برنامه‌ها در این هیأت نظارت با حضور نماینده نهاد رهبری در دانشگاه، رئیس دانشگاه، نماینده وزیر علوم در دانشگاه و معاون فرهنگی تشکیل می‌شود. »
برنامه تشکل‌های سیاسی همچنان پابرجاست
هر ساله روز دانشجو که می‌شود تشکل‌های سیاسی از هر طیفی برنامه‌های مختلفی را برای دانشجویان برگزار می‌کنند. امسال در این مناسبت، برخی دانشگاه‌ها برنامه‌های کمدی دارند، برخی نمایش فیلم، برخی هم از شخصیت‌های سیاسی و غیرسیاسی دعوت می‌کنند تا در جمع دانشجویان سخنرانی کنند. «محمد رمضان زاده» فعال سیاسی دانشجویان درباره برنامه‌های امسال دانشگاهها می‌گوید: «تشکل‌های دانشجویی خودشان برنامه می‌دهند.
برنامه‌های شادی هم که امسال در برخی از دانشگاهها برگزار می‌شود از سوی برخی از تشکل‌های اصولگرا ارائه شده است. برخی از این تشکل‌ها چون هزینه برگزاری مراسم را ندارند سعی می‌کنند از جایی پولی جمع کنند تا مراسم‌های کم هزینه و بی‌سر و صدای این چنینی برگزار کنند. خیلی هم از این نوع مراسم استقبال نمی‌شود. البته دانشگاههایی که این گونه مراسم می‌گیرند دانشگاههای سیاسی و یا پر سر و صدایی نیستند. دانشگاه تهران هم مثل هر سال برنامه‌های سیاسی خودش را دارد.»

هادی ذوالفقاری دبیر انجمن اسلامی علامه نیز درباره نمایش فیلم و آمدن یک هنرپیشه معروف در روز دانشجو می‌گوید: «انجمن فیلم و عکس دانشگاه این مراسم را در نظر گرفته است و این موضوع ربطی به انجمن‌های سیاسی دانشگاه ندارد. البته که ما برنامه خودمان را داریم و می‌خواهیم از چهره‌های معروف سیاسی دعوت کنیم تا در دانشگاه حضور پیدا کند. برای روز دانشجو هر تشکلی می‌تواند برنامه داشته باشد و ما برنامه خودمان مثل هر سال سیاسی خواهد بود. برنامه‌های دانشجویی معمولاً در روزها و دقایق پایانی، بسته می‌شود و گاهی تا لحظه آخر، معلوم نیست که قرار است چه محتوایی در برنامه ارائه شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج