۴۳۳۹۹۹
۲۹ نظر
۵۰۰۳
۲۹ نظر
۵۰۰۳
پ

ایران باید درباره جنگ نگران باشد

ناظرانی که در ایران گمان می کردند پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع منافع ایران خواهد بود حالا باید متوجه اشتباه خود شده باشند. نه به این خاطر که ترامپ در وعده های انتخاباتی خود گفته که قرارداد برجام را پاره می کند بلکه مهم تر این است که او در پست های کلیدی افرادی را قرار داده که عواقب گسترده ای در مسیر آینده سیاست خارجی آمریکا قرار خواهند داد.

دیپلماسی ایرانی - شیرین هانتر: ناظرانی که در ایران گمان می کردند پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع منافع ایران خواهد بود حالا باید متوجه اشتباه خود شده باشند. نه به این خاطر که ترامپ در وعده های انتخاباتی خود گفته که قرارداد برجام را پاره می کند بلکه مهم تر این است که او در پست های کلیدی افرادی را قرار داده که عواقب گسترده ای در مسیر آینده سیاست خارجی آمریکا قرار خواهند داد.

رئیس جمهور منتخب، ژنرال بازنشسته مایکل فلین را در پست مشاور امنیت ملی گماشته است، کی.تی مک فارلند نیز معاون مشاور امنیت ملی است و مایک پومپئو مدیر سازمان اطلاعات مرکزی خواهد بود. آنها همه در یک چیز مشترک هستند: بیزاری از ایران. عواقب مشابهی نیز درباره انتخاب های ترامپ در پست های وزارت امور خارجه و وزارت دفاع وجود خواهد داشت. در حال حاضر ژنرال بازنشسته دریایی جیمز ماتیس، برای پست وزارت دفاع در نظر گرفته شده است. او برای ارزیابی هایش در مورد نقش ایران به عنوان ریشه تمام مشکلات در خاورمیانه معروف است و ایران را کشوری ذاتا متخاصم در برابر ایالات متحده می بیند. دو نفر از مردانی که برای پست وزارت امور خارجه در نظر گرفته شده اند، شهردار سابق نیویورک رودی جولیانی و سناتور باب کورکر هستند که هر دو اعتقادات ضدایرانی دارند. جولیانی حتی نگاهی ویژه و خوش بینانه به گروه مجاهدین خلق (منافقین) و رهبر آنها مریم رجوی دارد. حتی کاندیدای سوم برای این پست یعنی میت رامنی، نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات سال ۲۰۱۲ را نمی توان فردی در نظر گرفت که رفتاری دوستانه با ایران دارد.

علاوه بر اظهارات سابق ترامپ همه این انتصابات رویکردی سخت گیرانه از سیاست آمریکا را در قبال ایران، در سال های پیش رو نشان می دهد.

فراتر از برجام

حتی اگر دولت ترامپ توافق برجام را پاره نکند، هنوز زندگی برای ایران سخت خواهد بود. یک راه، نفوذ بر آژانس بین المللی اتمی برای تبدیل کردن آنها به آژانسی نکته سنج با قضاوتی سخت درباره برجام خواهد بود. سرپرست این سازمان یوکیو آمانو، طرفدار ایران نیست و علاوه براین به خوبی خود را با سیاست ها و خواسته های آمریکا هماهنگ می کند. هنگامی که او احساس کند جهت باد در واشنگتن در حال تغییر است او به احتمال زیاد بادبان سازمانش را بر آن اساس تنظیم خواهد کرد. آزار و اذیت های آژانس می تواند فشاری سخت بر ایران، برای خروج از شرایط توافق باشد. به شکلی واضح در این شرایط ایران بازنده بزرگ خواهد بود چرا که خطر حمله نظامی آمریکا بار دیگر به گزینه ای واقعی تبدیل خواهد شد.

البته ایران و ایالات متحده تنها امضاکنندگان برجام نیستند. روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز وجود دارند. همه این طرف ها تمایل دارند که به برجام متعهد باقی بمانند حتی در صورتی که آمریکا از این توافق کنار بکشد. با این وجود جامعه مالی و تجاری اروپا از آن چه در حال حاضر دیده می شود در تجارت با ایران محتاط تر خواهند بود و کار زیادی از دست دولت های متبوع آنها برای اعمال فشار بر بانک ها و تاجران برای معامله با ایران برنمی آید. این حالت به ویژه در صورتی افزایش پیدا خواهد کرد که ایالات متحده بخواهد محدودیت های خود را بر کسب وکارها و بانک های خارجی که با ایران در حال تجارت هستند بیشتر کند. علاوه بر این در پرتو سایر مسائلی که بین اروپا و برقراری رابطه با دولت ترامپ وجود دارد اعم از معاملات تجاری تا آینده ناتو و روابط کلی آمریکا و اروپا، به نظر غیرمحتمل است که اروپا بخواهد چالشی جدی با آمریکا بر سر ایران پیدا کند. روسیه مسائل خاص خود را با ایالات متحده دارد و آنها احتمالا از ایران به عنوان اهرم فشاری برای به دست آوردن امتیاز از آمریکا در جبهه های دیگر به ویژه در مورد مساله اوکراین و سوریه استفاده خواهند کرد. چین نیز کم وبیش در موقعیت مشابهی است.

آمریکا شاید حتی بخواهد برای بی ثبات کردن ایران از طریق اقدامات و دخالت های داخلی تلاش کند. دستکاری هایی در نارضایتی های مختلف از جمله در بین اقلیت های قومی و مذهبی در ایران. با وجود عدم اعتبار مجاهدین خلق در ایران، آمریکا ممکن است روی این گزینه نیز دست بگذارد.

رقبا و دشمنان منطقه ای ایران همگی در حال حاضر به دنبال به دست آوردن گوشی شنوا در ترامپ هستند. تقریبا تمام رهبران قابل توجه منطقه از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تا مک سلمان بن عبدالعزیر آل سعود، پادشاه عربستان سعودی، با او صحبت کرده اند، نامه برایش ارسال کرده و به او تبریک گفته اند. امید خود از حضور ترامپ را بیان کرده و خواستار دخالت بیشتر آمریکا در ترس ها و نگرانی های منطقه به ویژه در مورد ایران شده اند. حتی نخست وزیر عراق، حیدر العبادی با ترامپ صحبت کرده است. حضور یک دولت ضدایران در واشنگتن، جسارت دشمنان ایران در عراق را زیاد کرده است. در حالی که تمامی رهبران در خاورمیانه در تکاپوی صحبت با ترامپ هستند ایران توافق با آمریکا را رد و به صورت رسمی و علنی با این کشور مقابله می کند. این مسائل ایران را در موضعی بسیار نامطلوب تر نسبت به رقبای خاورمیانه ای اش قرار خواهد داد. در دوران مشکلات مالی فعلی، کشورهای خاورمیانه می توانند با خریدهای بزرگ نظامی از آمریکا، پاداش کارهای دولت ترامپ را بدهند.

ایران چه باید بکند؟

اولین و مهم ترین مساله این است که با وسواس بیش از حد و بررسی بسیار دقیق برجام توسط آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران باید در برابر وسوسه اتخاذ یک موضع جسورانه و عدول از محتوای برجام مقاومت کند. ایران باید از اقدامات تحریک آمیز مانند آزمایش موشک های بالستیک یا برگزاری تمرین های نظامی در خلیج فارس اجتناب کند. این اقدامات می تواند بهانه را برای اطرافیان جنگ طلب ترامپ فراهم کند تا اقدامات ضدایرانی خود را سرعت بخشند. ایران حتی باید از شعارهای تند هم پرهیز کند. دوم، ایران نباید خطر حمله نظامی آمریکا را دست کم بگیرد. این حرکت اگرچه به برخی منافع آمریکا صدمه خواهد زد اما هزینه ای سنگین برای ایران خواهد داشت. در نهایت ایران باید درک کند که نمی تواند سیاست های خارجی متناقض خود را ادامه دهد. ایران نمی تواند احترام و همراهی جامعه بین المللی را به دست آورد در حالی که همچنان به دنبال سیاست های ضدامپریالیستی و انقلابی است. آنها نمی توانند حمله به آمریکا را ادامه دهند در حالی که از متحدان این کشور می خواهند به زنده نگه داشتن اقتصاد ایران کمک کنند.

سیاست به ندرت عادلانه است حداقل در سیاست های بین المللی. اما خروش و مقابله با بی عدالتی های نظام بین المللی و قدرت های بزرگ سیاست خارجی خوبی را برای افزایش امنیت و رفاه شهروندان داخلی به ارمغان نمی آورد. زمان ایران برای ترمیم روش هایش به نفع منافع ملی به جای اتخاذ یک سیاست خارجی انقلابی در حال اتمام است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کوروش

      کو‌گوش شنوا

    • افسانه

      خدا کنه جنگ نشه ما خسته شدیم خیلی

    • بدون نام

      خوبه که این چیزا رو میفهمید

    • بدون نام

      بایدهمه دست به دست هم دهیم و تصمیم درستی بگیریم انشااله

    • بدون نام

      اینقدر قبلا گوشزد کردیم ولی مسعولان پر غرور گوش حرف نکردن..بهترین زمان نزدیک شدن به امریکا رو داشتیم درصورتی که نزدیکی به امریکا به نفع ایران بود..یک کلام ما شانسی نداریم اینبار.چون اقتصادمون بیش از حد ضعیفه

    • بدون نام

      دقیقا همینه ایران باید یکم فروکش کنه وگرن واسه کل کشور بد میشه

    • هادی

      ما می ایستیم و زیر بار ذلت نمیریم مرگ بهتر از ذلت است

    • بدون نام

      هادی توبرو وایستا مردم ک دیگه نون شبشونم ندارن بخورن چ برسه برن جنگ کنن نکنه حقوق نجومی میگیری تو وقتی اینهمه اختلاس دزدی تو مملکتمون میشه مردم به هیچ کس اعتمادی ندارن همه جوونامون با بهترین مدرکاشون بیکارن

    • وحید

      تحلیل هوشمندانه ای بود.ولی بیچاره مردم

    • بدون نام

      باسلام عرض احترام خدمت دوستان محترم...دوستان میدونن ایالات متحده امریکا کشوردوست ایران نیست ونخواهد بود .این توافق به جایی نمیرسه ومردم هم خوب اینومیدونن .حالا ترامپ باشه یااوباما فرقی نداره.حکومت اگر میخواد کمتر اسیب ببینه باید بنیهای اقتصادی واجتماعی ونظامی خودش روتقویت کنه .ترامپ هم اینومیدونه که جنگ باایران یعنی چی اون یه تاجره ومیفهمه جنگ باایران یعنی خداحافظ اسراییل خداحافظ نفت خاورمیانه .

    • بدون نام

      ولله من دوس دارم جنگ بشه از ایی زندگی فاسد و نکبت بار راحت میشیم...

    • بی نام

      باز چه دزدی و اختلاس میخواد بشه که این حرفها رو بخورد مردم میدید بازم ی بهونه ی دیگه برای سختتر کردن زندگی مردم ..این دفعه هم بهونه ی ترامپ

    • عنقا

      کاربرساعت14/49دقیقه چرامیگی جنگ بشه بگو خدانکنه چرا اینجوری فکر میکنی به خداتوکل کن همه چی درست میشه ..

    • محمد

      بانظرهادی موافقم..مامیمیریم امازیربارحرف زورنمیریم
      البته اینراهم بگم که اول دولت ومجلس بایدایرانی شفاف تشکیل بدن مثلااونهاییکه حقوق های نجومی گرفتن تواین شرایط همشون اعدام بشن اونوقت ماجوون هابرای جمهوری اسلامی ازجان مایه میگڌاریم

    • بدون نام

      بابا بزرگتر از ترامپ نتونست ،بخاطر داشته باشید ترامپ یک سرمایه گذار است نه جنگجو ،این که شنیدیدبزرگنمایی رسانه ها و پز تبلیغاتی بود ولا غیر.بچه شیعه نباید بترسه هر کی اعتقاد به ظهور دارد این حرفها نمیزنه .باید ظلم زیاد بشه جنگ و خونریزی همه جا فراگیره .یامهدی (عج)ادرکنی

    • مرتضی

      مانبایدفقط شعاربدیم وقتی میگیم مرگ برامریکاواسراییل اوناهم وای نمیستن مارونگاه کنندپس بایدمنتظرجنگ یاتحریم باشیم وبایدماهم سرحرفمون بمونیم ونترسیم

    • کیوان خدایی

      عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد
      اقای تحلیل گر سیاسی ٬ همان طور که زمان بوش همه از این رئیس جمهور جنگ طلب میترسیدند آخر کار هم طالبان وهابی رو در افغانستان نابود کرد و آنجا را دو دستی تقدیم ایران کرد و هم صدام رو در عراق از بین برد و شیعیان مایل به ایران رو سر کار آورد . ایران نباید از تغییرات در آمریکا بهراسد . مسئولان ایرانی تمام تمرکز خودشان رو باید در رفع بیکاری و معضلات اقتصادی واجتماعی و فرهنگی را بگذارند . چون بزرگترین دشمن ایران نه اوباما و نه ترامپ است بلکه بیکاری تورم اعتیاد بی دینی و کمبود ثروت بزرگ ترین دشمن ایران هستند!!!! شاید خدا خواست ترامپ هم مثل بوش دو سه تا کشور نادان منطقه مانند (عربستان و امارات و یا کویت) رو اشغال کرد و انها را نیز بعد چند مدت کوتاه مانند عراق و افغانستان تقدیم ایران کرد.

    • بدون نام

      کودکیم در جنگ گذشت تنها چیزی که یادمه اشک چشم مادران داغدار بود و رنگ مشکی لباس مردم از جنگ بیزارم چون مادران را گریان می کند و از سیاست متنفرم که جنگ را وسیله رسیدن به اهداف می بینه چرا مثل زمان شاه عباس که با دوستی انگلیس و عثمانی پرتغالها و ازبکها را بیرون کرد و بعد خود انگلیس و عثمانی رابیرون کرد سیاست مدار نداریم چرا اینهمه ناکارامد به خدا خسته شدیم چرا تاریخ را مرور نمی کنید یه سیاست مدار باید با پنبه سر ببرد

    • عباس

      ما که هرچی بگیم کشکه و تو گوش احدی فرو نمیره تیغ برنده ای هم نداریم وخرمون تو گل گیر کرده " توکل به خدا" هرچه پیش آید خوش آید یه جون نصفه نیمه داریم بفرما خدمت شما " خداحافظ زندگی"

    • رضا

      توکل به خدا و ایمان به خدا داشته باشید

    • رضا

      اقا هادی اگه جنگ بشه خودت اولین نفری هستی که تو صد تا سوراخ میری قایم میشی

    • بدون نام

      اصلا ناراحت و نگران جنگ نباشید تا ما کهنه سر بازان اما خمینی (متولدین دهه 1340 )زنده هستیم به این مملکت آسیبی نمیرسد

    • بدون نام

      حالا دکتر روحانی بیاد بازم بودجه دفاعی رو کم کنه ،حاج اقا رفسنجانبم بگه دنیای اینده دنیای موشک نیست

    • بدون نام

      برای مهم نیست که رئیس جمهورآمریکا ترامپ باشد یادیگری جنگ طلب باشدیانباشد آنچه مهم هست ماهرگز ازآمریکا هراسی نداریم ماضمن اینکه جنگ طلب نیستیم بلکه ازجنگ باآمریکاهم هرگزنگران نیستیم مافرزندان عاشوراهستیم بااین تفاوت که دیگرحادثه عاشوراتکرارنخواهدشدبلکه منطقه وجهان راان شاءالله تبدیل به گورستان برای سربازان آمریکایی خواهیم نمود آمریکاهیچ غلطی نمی تواندبکند مامردجنگیم ماخداوند قادرمتعال راداریم ازهیچ قدرت پوشالی دنیا هراسی نداریم.

    • بدون نام

      مامنتظراقدامات آمریکاهستیم اگرحماقت کردندگزینه نظامی رابرگزیدند آن زمان خواهنددیدفرزندان شجاع ودلیراین ملت بزرگ وانقلابی وعاشورایی تحت فرمان ولی امرملسمین جهان چگونه خلیج فارس ومنطقه راباخون سربازان آمریکایی دریایی از خون راه خواهند انداخت وهمچنان تلاویو وحیفا وسایرمناطق رژیم صهیونیستی اسرائیل ان شاءالله باخاک یکسان خواهند نمود برای آن روزلحظه شماری می کنیم آعازجنگ آمریکا برابربانابودی کامل رژیم صهیونیستی اسرائیل .مرگ بر آمریکاواسرائیل درآن روز ان شاءالله محقق خواهدشد.یاعلی مدد

    • بدون نام

      سربازان امام اماده اند شما چرا نگران هستید مگر نمی دانید امریکا هیچ غلطی نمیکند

    • بدون نام

      وضعیت تجهیزات نظامی خیلی عالی برای ایران ...
      اما عده ای میگویند ما موشک چه احتیاجی داریم الان زمانه گفتگو و سازش ! است .
      ای آقایون تریلیاردر بهتر از اول تربیت خانوادگی به آقازاده ها یاد بدهند تا جیب مآن رو نزنند
      دوم اینکه به اقتصاد برسند نه جیب خودشون ...
      وگرنه آمریکا هیچ ... .
      امام‌ میگفت من ترسی ندارم که به سمت ضربه بزنند از بیرون شما دفاع مبکنید اما میترسم از داخلی ها از داخل ضربه بخورید ....
      خدا لعنت کند نفوذی ها رو

      .
      .
      .
      .
      .
      .

    • بدون نام

      عه؟!! ماشاالله چقدر دلیر و بی باک داشته کشورمون و نمیدونستیم!!!! ببینیم و تعریف کنیم حالا موقع عمل هم...

    • بدون نام

      ماعلاوه براینکه جنگ طلب نیستیم ازجنگ باآمریکا استقبال می کنیم آنانی ازجنگ می ترسندسست ایمان هستند ودنیازده مافرزندان مولا سیدعلی دنیا زده نیستیم ودنیا راهدف خودقرارنداده ایم بلکه دنیا وسیله ای است برای رسیدن به هدف که بندگی خداوندباشدورسیدن به خداوند قادر ومتعال نه اینکه باذلت وخاری برده شیطان بزرگ آمریکا شدن کسانی ازجنگ می هراسند که بجای بندگی خداوند می خواهند تن به بردگی آمریکا بدهند ، هیات من الذله مافرزندان انقلاب روح الله الگویمان امام حسین علیه السلام هست لبیک یاحسین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج