جاباما
۴۳۴۰۶۵
۱ نظر
۵۰۲۴
۱ نظر
۵۰۲۴
پ

چرا نگاه کردن به گوشی قبل از خواب مضر است؟

نور گوشی هایمان چه تاثیری بر روی مغز و بدن ما می گذارند؟ این سوال، نگرانی بسیاری از ما به خصوص والدینی است که دوست دارند فرزندانشان را به استفاده کمتر از گوشی متقاعد کنند.

وب سایت کلیک: نور گوشی هایمان چه تاثیری بر روی مغز و بدن ما می گذارند؟ این سوال، نگرانی بسیاری از ما به خصوص والدینی است که دوست دارند فرزندانشان را به استفاده کمتر از گوشی متقاعد کنند.
چرا نگاه کردن به گوشی قبل از خواب مضر است؟

طراحان گوشی های هوشمند، تبلت ها و لپتاپ ها صفحه های نمایشی ساخته اند که نور آن ها حتی برای نگاه کردن در روشنایی روز هم زیادی براق است! در تاریکی شب، نور این صفحات نمایش کوچک به قدری زیاد است که با نور در حال عبور از یک پنجره کوچک در وسط روز مقایسه می شود! بعید به نظر می رسد که این نور بر روی چشم ها و مغز ما تاثیر بدی نداشته باشد!

به همین دلیل است که نگاه کردن به گوشی در تاریکی شب، هرچقدر هم که کنار گذاشتن آن برایتان سخت باشد، اصلا فکر خوبی نیست!

بدن های ما از نوعی چرخه طبیعی پیروی می کنند که به ما کمک می کند تا در طول روز بیدار و هشیار باشیم و در شب استراحت کنیم. اما وقتی موقع آماده شدن برای خواب به صفحات دستگاه های الکترونیکی مان نگاه می کنیم، مغز ما گیج می شود؛ این نور برای مغز شبیه نور موقع صبح است و همان تاثیر را بر روی مغز ما می گذارد. در نتیجه این نور موجب می شود تا مغز تولید ملاتونین را متوقف کند. ملاتونین همان هورمونی است که به بدن شما اجازه می دهد تا رسیدن "زمان خواب" را حس کند.

همین که تولید ملاتونین در بدن متوقف می شود، یعنی این که نور صفحه مانیتور شما باعث ایجاد اختلال در زمان خوابتان شده است. این اثرگذاری گاهی می تواند به اندازه اختلالات خواب بعد از پروازهای طولانی مدت جدی باشد! خوابیدن دشوارتر شده و به مرور زمان حتی می تواند مشکلات سلامتی جدی و مهمی برای بدن ایجاد کند.

برای رفع این مشکل، طراحان اپلیکیشن توانسته اند نرم افزارهایی را مانند f.lux و حالت شیفت شبانه اپل Apple's Night Shift mode تولید کنند. این اپلیکیشن ها که هر دو در آیفون وجود دارند، می توانند میزان نور گوشی را در شب به حدی کاهش دهند که برای چشم ما قابل تحمل باشد. در واقع این برنامه ها نور آبی رنگ را در ساعات مشخصی از شبانه روز از روی صفحه نمایش حذف می کنند. بسیاری از کاربرانی که از این نرم افزارها استفاده کرده اند معتقدند که این اپلکیشن ها واقعا کمک کننده هستند و دیگر مشکلات درد گرفتن و خارش چشم را ندارند.

البته مطالعات دیگری هم وجود دارند که در این مورد بحث می کنند که کار کردن با وسایل الکترونیکی می تواند حتی به خوابیدن بهتر کمک کند. اما هنوز مطالعات بیشتری باید بر روی این نظر انجام بگیرد تا درستی آن به طور کامل مشخص شود.

به هر حال به طور کلی، حتی اگر در بعضی جهات استفاده از وسایل الکترونیکی در طول شب بتواند به بهتر خوابیدن کمک کند، خیلی از کارهای دیگری که با گوشی هایمان انجام می دهیم، تاثثیر بدی روی زمان و کیفیت خواب ما دارند. برای مثال، فرض کنید که در حال آماده شدن برای خواب هستید و یک ایمیل کاری به طور ناگهانی روی صفحه نمایش تان ظاهر می شود.احتمالا این ایمیل می تواند حتی تاثیری خیلی بیشتر از توقف ترشح ملاتونین در بدنتان ایجاد کند؛ ممکن است تمام فکرتان را به خودش مشغول کند و از نظر ذهنی هم برای خواب شما مشکل ایجاد کند.

اگر بتوانید این لطف را در حق خودتان بکنید، احتمالا کنار گذاشتن گوشی های هوشمند درست قبل از خواب بهترین کاری است که می توانید برای داشتن یک خواب آرام و راحت انجام دهید. یا حداقل سعی کنید که در طول شب گوشی را از خودتان دور نگه دارید!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خییییییییییلیی جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج