جاباما
۴۳۴۵۱۳
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

تبلیغات محیطی شهرداری حاشیه ساز شد

نصب بیلبوردهایی حاوی شعارهای زیست محیطی در پایتخت که در نوع خود اقدام قابل اعتنایی ارزیابی می‌شود باعث بروز انتقاداتی نسبت به شهرداری تهران در فضای مجازی شد.

روزنامه ایران: نصب بیلبوردهایی حاوی شعارهای زیست محیطی در پایتخت که در نوع خود اقدام قابل اعتنایی ارزیابی می‌شود باعث بروز انتقاداتی نسبت به شهرداری تهران در فضای مجازی شد.
شعارهایی چون«طبیعت قربانی تفریحات» و «تک سرنشین نرانیم» بخشی از محتوای این بیلبوردها هستند که در ادامه راه‌اندازی فراخوانی به نام «شهر تازه» با محتوای فرهنگسازی درباره موضوعات زیست محیطی و شهر سالم ایجاد شده است. مضمون یکی از این بیلبوردها این بود:«قطع درختان را قطع کنیم.» همین یک جمله کافی بود تا سیل انتقادها و اعتراض ها روانه «شهرداری تهران» شود. محتوای بیلبورد البته جای سؤال نبود، چراکه اصل تبلیغ این شعارهای زیست محیطی کار پسندیده و بجایی بود، اما آنچه این تابلوی تبلیغاتی و به عبارتی محتوای این بیلبورد را حاشیه ساز می‌کرد، سازمانی بود که این بیلبورد از سوی آن و به گفته برخی حتی با مشارکت و کمک آن نصب شده بود.
برخی از کاربران که از شناسنامه پربار شهرداری تهران دربلندمرتبه‌سازی و برج سازی‌های مناطق شمالی اطلاع داشتند، در این چالش مردمی شرکت کرده و رودرروی هم، نظرات مجازی جالب توجهی ارائه کردند. بعنوان مثال سعید که خود را به عنوان طراح این فراخوان معرفی کرده و با دفاع از حمایت شهرداری در فراخوان «شهر تازه» اعلام کرده بود که« این فراخوان با دستان خالی عده‌ای جوان که طرفدار محیط زیست شهرشان هستند، شکل گرفته و شهرداری تنها در آن مشارکت کرده است.» یا مریم که نوشته بود«این تابلو داره میگه ببین من خودمم ناراحتم، شما ملامتم نکنین!» یا کاربر دیگری که به زبان طنز تأکید کرده بود« از فردا زمین خواری ممنوع هم می‌زنن» یا جملات تندوتیز و موارد مشابه که توجه کاربران زیادی را به ایجاد این فراخوان فرهنگی و به نوعی تبلیغاتی جلب کرده بود!
تبلیغات محیطی شهرداری حاشیه ساز شد
اما شهرداری تهران، همان سازمانی است که در دو دهه اخیر، به علت از بین رفتن بیش از 5 هزار هکتار از باغ های کلانشهر تهران، همیشه به عنوان متهم ردیف اول قطع درختان و تخریب باغ ها شناخته می‌شود. سازمانی که در این مدت به علت فشارهای مالی شدیدی که بارها از سوی مدیرانش علنی شده به گفته برخی اعضای شورای شهر، چاره‌ای جز کسب درآمدهای ناپایدارمثل همین تغییر کاربری‌ها و واگذاری پروانه باغ ها به برج سازان و بلندمرتبه‌سازان نداشته است. سازمانی که این روزها به اتهام فروش بوستان‌ها و پارک‌ها بویژه در مناطق یک، دو، سه و پنج همچنان درمعرض حرف و حدیث‌های بسیاراست و البته مصداق‌ها در روز روشن زیاد است و آنچه در جواب از سوی شهرداری‌های مناطق شنیده می‌شود، تنها یک جمله کوتاه است:«این ملک فاقد تخلف است!»
محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران دراین باره با تأکید اینکه مدیریت شهری (شورا و شهرداری)، نگاه زیست محیطی به شهر نداشته و ندارند، به «ایران» می‌گوید: متأسفانه نگاه حاکم به شهر، نگاه نگهداری باغ ها نیست، درحالی که باغ های تهران، اندوخته‌های طبیعی و اکولوژیکی شهر تهران هستند و ظرفیت پالایش را بالا می‌برند.
بنابراین اگر باغ ها را تخریب کنیم و به جای آن به کمربند سبزی بپردازیم که این روزها از سوی مقامات شهرداری به کرات عنوان می‌شود، دو کفه ترازو را یکسان نچیده‌ایم. درحالی که وظیفه اول همه ما، حفظ باغ ها و فضای سبز موجود است. البته من در دوره اول شورا درباره این موضوع فشار زیادی آوردم، اما به نتیجه دلخواه نرسیدیم. او البته در پاسخ به اینکه چرا این نگاه در شهر تهران وجود ندارد، هم اینطور توضیح می‌دهد: متأسفانه هنوز تعریف جدی و اساسی روی درآمدهای پایدار و ناپایدار نداریم. البته زمانی آقای قالیباف شهردار تهران تأکید می‌کرد که با 5 هزار میلیارد تومان هم می‌توان شهر تهران را اداره کرد، اما امروز با بیش از 20 هزار میلیارد تومان درآمد (بجز اعداد و ارقامی که در تبصره‌های بودجه به شهرداری حق درآمدزایی) می‌دهد، هم شهر به درآمدهای ناپایدار وابسته است. یا متأسفانه شهرداری به دنبال ساخت طرح های پرهزینه‌ای می‌رود که خرجش را بیش از دخلش کرده است.
حقانی در ادامه به باغ های کن هم اشاره کرده و می‌گوید که شهرداری هنوز هم ازعهده خرید این باغ ها بر نیامده. با وجود اینکه امسال 115 میلیارد تومان شورا برای تملک باغ‌های کن از سوی شهرداری بودجه در نظر گرفته است. یا محمد مهدی تندگویان به عنوان یکی از اعضای کمیسیون باغ ها که می‌گوید تنها حدود 100 تا 150 درخواست از سوی مناطق شهرداری برای قطع درختان خیابان ولیعصر داشته‌ایم که مقاومت کردیم و اجازه قطع درخت را جز درمواردی که چاره‌ای نبوده، نداده‌ایم. این حرف ها البته در جایی که مقامات شهرداری می‌گویند تاکنون 60 باغ از باغ های شمالی تهران را خریداری کرده و تبدیل به بوستان کرده‌اند یا اعلام کرده‌اند که تخریب باغ ها در دهه 70 صورت گرفته و از دهه 80 به بعد توسعه فضای سبز شهر تهران، سیر صعودی داشته، کفه ترازوی قضاوت را سنگین‌تر می‌کند؟!
تبلیغات فرهنگی با محوریت شهروند سالم
حسین وجودی، مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیبا‌سازی شهر تهران درباره جزئیات فراخوان «شهر تازه» با بیان اینکه این فراخوان در ادامه سلسله فراخوان‌های تبلیغاتی سازمان زیباسازی شهر تهران همچون «شهروند سالم» شکل گرفته است، به «ایران» می‌گوید: این فراخوان با همکاری ستادمحیط زیست شهرداری تهران ایجاد شده و البته برای آماده کردن محتوای این فراخوان، شورای سیاستگذاری با حضور سازمان‌های مرتبط همچون سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه این فراخوان در چهار حوزه «هوای پاک»، «زمین پاک»، «تنوع زیستی» و «انرژی پاک» برگزار می‌شود، تأکید می‌کند: این فراخوان تا 22 آذرماه به مدت 10 روز در 300 عرشه فرهنگی شهر، به نمایش درخواهد آمد.برای این کار، 100 طراح، گرافیست و کاریکاتوریست به مدت 3 روز با حضور 4 استاد برجسته و مجرب کشور به رقابت پرداختند و شعارها نیز از سوی شورای سیاستگذاری انتخاب شده است.

وجودی تأکید می‌کند که هزینه نصب و تهیه این بیلبوردها، از سهم فرهنگی شرکت‌های تجاری طبق قراردادی که وجود دارد، تأمین شده است و عمده تلاشش نیز برای جلب توجه مردم در حوزه‌های فرهنگی و زیست محیطی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شهرداری ابتدا از خود برای نگهداری از محیط زیست شروع کند بعد شعار دهد
      خشک شدن درختها و فضای سبز و تخریب باغها و جایگزینی برجهای چندین طبقه

    • بدون نام

      اعتراض خوبی کردن
      ساخت و سازهای بی رویه
      بدتر از اون قطع درختان خیابان ولیعصر که طولانی ترین خیابان در خاورمیانه است
      همه چیزه این کشور رو دارین برای منافع خودتون نابود می کنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج