۴۳۴۵۳۷
۱ نظر
۵۰۲۱
۱ نظر
۵۰۲۱
پ

۱۰ کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید

اخیرا سریالی جدید تحت عنوان Westworld از شبکه‌ی HBO در حال پخش است که توانسته بسیار موفق عمل کند. با این حال پیش از شروع سریال، می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که با حضور جی.جی. ابرامز و جاناتان نولان به عنوان نویسنده و کارگردان، با اثری رازآلود و هیجان‌انگیز رو‌به‌رو هستیم.

وب‌سایت تک شات: اخیرا سریالی جدید تحت عنوان Westworld از شبکه‌ی HBO در حال پخش است که توانسته بسیار موفق عمل کند. با این حال پیش از شروع سریال، می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که با حضور جی.جی. ابرامز و جاناتان نولان به عنوان نویسنده و کارگردان، با اثری رازآلود و هیجان‌انگیز رو‌به‌رو هستیم. در این مقاله سعی شده تا با ۱۰ کتابی که حال و هوای این سریال را دارند آشنا شویم.

سریال وست‌ورلد در ژانر علمی، تخیلی ساخته و پرداخته شده و در فصل نخستین خود توانسته مخاطبین بسیار زیادی را مجذوب خود کند. یکی از المان‌هایی که منجر به موفقیت این سریال شده، عنصر روایت داستانی و شخصیت‌پردازی پیچیده‌ی سریال است که باعث می‌شود مخاطب در هر قسمت از این سریال برای هر رویداد و حادثه‌ای مشغول به حدس و گمان شود. شاید اگر با داستانی بسیار خطی رو‌به‌رو بودیم، سریال Westworld این چنین تحویل گرفته نمی‌شد!

در این مقاله سعی بر این داشته‌ایم تا ۱۰ کتابی که حال و هوای این سریال را دارند، معرفی کنیم. بدون شک مطالعه‌ی کتاب در کنار تماشای این سریال می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

Never Let Me Go

نویسنده: Kazuo Ishiguro

کتاب «هیچ‌وقت تنهایم نگذار» رمانی است علمی تخیلی که توانسته مورد تحسین بسیاری از رسانه‌ها واقع شود. ایشیگورو در سال ۲۰۰۵ توانست با این رمان معروف شود. به گونه‌ای که روزنامه‌ی تایم، این کتاب را به عنوان برترین رمان سال ۲۰۰۵ معرفی کرد. همچنین مارک رومانِک در سال ۲۰۱۰ فیلمی با اقتباس از این کتاب خلق کرد. همچنین سریال تلویزیونی دیگری در سال ۲۰۱۶ نیز به روی آنتن رفت.
10 کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید

داستان این کتاب درباره‌ی فردی به نام «کیتی» بوده که در مدرسه‌ی تخیلی به نام هیل‌شَم در انگلستان به عنوان معلم به مدت دوازده سال مشغول به کار است. در این مدرسه، کلیه کارهایی مثل سیگار کشیدن یا استعمال مواد الکلی و ... ممنوع است. حوادث داستانی از جایی هیجان‌انگیز می‌شود که در جنگل کنار این مدرسه جسد پسربچه‌ای پیدا می‌شود که دستان و پاهایش قطع شده است. این حادثه، دست‌مایه‌ی سلسله ماجراهایی است که هر مخاطبی را به خودش جذب می‌کند. در انتهای این کتاب متوجه خواهیم شد که چرا این مدرسه کلیه کارهایی که گفته شد را ممنوع کرده و اصلا فلسفه‌ی ساخت هیل‌شَم چه بوده است.
Shutter Island
نویسنده: Dennis Lehane

جزیره‌ی شاتر، کتاب بسیار زیبایی در سبک رازآلود است که فراتر از کتاب «هیچ‌وقت تنهایم نگذار» توانسته در زمان انتشارش موفق باشد. این کتاب در سیزده سال پیش منتشر شد و لیهِین در طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که دلش می‌خواسته مخاطب با فضایی گاتیک درون کتاب ارتباط برقرار کند و در عین حال از حوادث رازآلود داستانی لذت ببرد. لیهِین با الهام گرفتن از بیمارستان Long Island واقع در بندر بوستون، کتاب جزیره‌ی شاتر را شروع به نوشتن کرد.
10 کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید

داستان سریال در ۱۹۵۴ روایت می‌شود. «ادوارد تدی دنیلز» و همکارش «چاک اول» با سوار شدن بر قایقی به سمت جزیره‌ی شاتر می‌روند تا وارد تیمارستان «اش‌کلیف» شوند و ناپدید شدن یک مریض به نام «ریچل سولاندو» را بررسی کنند. این بیمار، به جرم غرق کردن سه فرزند خودش در این تیمارستان زندانی شد و حالا ظاهرا به نوعی توانسته از این جزیره فرار کند. این فرار تقریبا امری غیرممکن است چراکه در سلول همیشه بسته بوده و بیماران تحت نظارت مداوم مراقبین هستند. دنیلز روحش هم خبر ندارد که وارد چه ماجرایی قرار است بشود! کتاب به شکلی خاتمه پیدا می‌کند که تصمیم نهایی سرنوشت شخصیت‌های داستانی به عهده‌ی خواننده است.

مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور هالیوود در سال ۲۰۱۰ توانست فیلم Shutter Island را بسازد. نقش اول داستان را لئوناردو دی‌کاپریو و نقش «چاک اول» را مارک روفالو بر عهده گرفت. این فیلم توانست فروش بسیار خوبی در گیشه کسب کند و جزو ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان شود.
The Sand-man
نویسنده: E.T.A Hoffmann
این کتاب در اصل، داستانی کوتاه است که در سال ۱۸۱۶ منتشر شده و مضمون این اثر درباره‌ی روبات‌ها است. این ماجرا دقیقا همانند سریال Westworld مخاطب را تا لحظه‌ی پایانی درگیر خود کرده و در نهایت به زیباترین شکل ممکن مخاطب خود را غافل‌گیر می‌کند. داستان مرد شنی در کتابی به نام The Night Pieces در سال بعد منتشر شد.
10 کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید
داستان این کتاب در سه نامه توسط فردی روایت می‌شود و شخصیت مرد شنی به صورت یک افسانه و راز در ذهن مخاطب نقش می‌بندد. مرد شنی فردی است که با پرتاب شن در چشمان کودکان باعث می‌شود آنها بخوابند ولی همه چیز به این سادگی نیست. مرد شنی چشمان کودکان را از حدقه در می‌آورد تا به بچه‌های خودش به عنوان غذا بدهد! با اینکه این داستان بسیار ترسناک نوشته شده ولی جزو برترین‌ کتاب‌ها در سبک رازآلود و ترسناک شناخته می‌شود که تا لحظه‌ی آخر قصد دارد مخاطب را به قصه‌ی خودش جذب کند.

This Census-Taker

نویسنده: China Mieville
میِویل در خلق آثار سورئال بسیار ماهر است و جدیدترین کتابش تحت عنوان «یک آمارگیر» توانست در سال جاری مورد تحسین قرار گیرد. این کتاب که در سبک فانتزی و رازآلود نوشته شده روایتگر قصه‌ی پسربچه‌ای است که در خانه‌ای دور دست با حادثه‌ای تلخ روبه‌رو می‌شود و مجبور است با پدر و مادرش در آن خانه بماند.
10 کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید
والدین پسربچه در دفاع از او ناتوان هستند و پسربچه می‌خواهد فرار کند تا اینکه مامور سرشماری در خانه را می‌کوبد. شروع ماجراهای جالب و هیجان‌انگیز از این نقطه شروع می‌شود و مخاطب نمی‌داند که آیا می‌توان به این فرد غریبه اعتماد کرد یا خیر.


The Gunslinger

نویسنده: Stephen King

«هفت‌تیرکش» اولین جلد از رمان‌ برج سیاه (Dark Tower) بوده که توسط استفن کینگ نوشته شده است. کینگ این کتاب را نزدیک به سی و پنج سال پیش نوشته بود ولی بالاخره «هفت‌تیرکش» در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. داستان این کتاب درباره‌ی آخرین تفنگدار به نام رولاند دِسچِین است که به دنبال دشمن قسم خورده‌ی خودش است که تحت عنوان «مرد سیاه‌پوش» شناخته می‌شود. قصه‌ی این کتاب، مخاطب را به صحرایی وسیع می‌برد. مکانی که رولاند با پسری به نام جیک چمبرز آشنا می‌شود.
10 کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید

این کتاب به قدری محبوب شد که سریالی به همین نام با ایفای نقش بازیگران مشهوری همچون ادریس البا و متیو مک‌کاناهی قرار است به زودی پخش شود. مسلما مطالعه‌ی کتاب «هفت‌تیرکش» را می‌توان به مراتب لذت‌بخش‌تر از انتظار برای تماشای سریال دانست!


Parable of the Sower

نویسنده: Octavia Butler

باتلر در سال ۱۹۹۳ توانست اولین جلد از رمان خود را تحت عنوان Parable of the Sower منتشر کند. پنج سال بعد، جلد دوم نیز تحت عنوان Parable of the Talents منتشر شد. داستان این رمان در آینده‌ای دور روایت می‌شود که نظام حکومتی، ویران شده است.
10 کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید
از طرفی دیگر زن جوانی به نام لورن اُلامینا توانایی انتقال افکار را دارد؛ به این معنی که لورن می‌تواند احساسات و طرز افکار دیگران را درک کند. در طی آشوب و هرج و مرجی که در سرتاسر دنیا رخ می‌دهد، لس آنجلس، زادگاه لورن نابود شده و والدینش کشته می‌شود. او تصمیم می‌گیرد با بازمانده‌های اندکی به مکانی دیگر برود تا مذهب و طرز فکر جدید و نوین خودش را که EarthSeed در رمان خوانده می‌شود، پایه‌گذاری کند تا بلکه بتواند دوباره آسایش را برای خود و جامعه‌ی جدید فراهم کند.

The Secret Sharer

نویسنده: Joseph Conrad

«همکار مخفی» به نوشته‌ی جوزف کنراد، روایتگر قصه‌ی ناخدای جوان یک کشتی است. یک شب، شناگری وارد کشتی می‌شود و کاپیتان با مخفی نگه داشتن هویت این فرد، امنیت کشتی خود و زیردستانش را به مخاطره می‌اندازد. این قصه تا پایان به قدری درگیرکننده است که مخاطب در نهایت بین مرز واقعیت و توهم می‌ماند که چه شخصیتی در داستان واقعی است و چه شخصیتی خیالی!
10 کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید

پیتر فوداکفسکی با الهام گرفتن از این رمان توانست فیلمی به همین نام بسازد. این فیلم دو سال گذشت در بریتانیا اکران شد.


Silver Eyes

نویسنده: Nicole Luiken


«چشمان نقره‌ای» ادامه‌ای است بر رمان «چشمان بنفش» و روایتگر داستان دختری جوان به نام انجل ایستلند است که به هویت خود و اطرافیانش شک می‌کند. قصه‌ی این رمان رازآلود تا حدودی مشابه با شخصیت «میو» در سریال وست‌ورلد است! هر چند نه خشونت دنیای غرب در آن مشاهده می‌شود، نه با قصه‌ای بسیار ترسناک رو‌به‌رو هستیم.
10 کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید
داستان در بازه‌ی زمانی آینده روایت می‌شود. زمانی که انسان‌ها توسط چیپ‌های مغزی تحت کنترل هستند. هیجان این ماجرا زمانی است که انجل با مایکل والانت، فراری دیگری آشنا می‌شود و فکر می‌کند با او می‌تواند ارتباط برقرار کند ولی به انجل دستور داده می‌شود که مایکل، فردی متخاصم است و باید نابود شود. کشمکش‌های میان انجل و حافظه‌ی از دست رفته‌اش نیرو محرکه‌ی این رمان است و مخاطب تا پایان قصه قادر است با او ارتباط برقرار ‌کند. داستان «چشمان نقره‌ای» تا حدود قابل توجهی مشابه با سریال وست‌ورلد است.
The Book of the Damned
نویسنده: Tanith Lee

تنیث لی در طی دهه‌ی ۱۹۹۰ توانست رمانی طولانی به نام کتاب‌های مخفی پارادیس (Secret Books of Paradys) را به رشته‌ی تحریر در بیاورد. اولین جلد از این رمان که تحت عنوان «کتاب نفرین‌شدگان» نام دارد توانست مورد تحسین قرار گیرد. این جلد روایتگر سه داستان در شهر جادویی پارادیس است که در نهایت به یکدیگر مرتبط می‌شود. جالب است بدانید نیازی نیست هر چهار جلد را به ترتیب بخوانید چون وابستگی و پیوستگی مستقیمی میان شخصیت‌های داستان وجود ندارد.
10 کتابی که باید پس از تماشای «Westworld» بخوانید

نظر شما در رابطه با کتاب‌های نام برده چیست؟ آیا کتاب دیگری نیز در ذهنتان سراغ دارید که تا حدودی مشابه با وست‌ورلد باشد؟ آیا کتابی از این لیست پیش از این مطالعه کرده‌اید؟ دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.
Mermaids in Paradise

نویسنده: Lydia Millet

در کتاب «پری‌های دریایی در بهشت» شاهد داستانی عجیب و مرموز هستیم که مخاطب همگام با شخصیت‌های داستانی تا پایان قصه دچار حدس و گمان‌هایی می‌شوند. در این کتاب شاهد دو شخصیت دب و چیپ هستیم که به تازگی ازدواج کرده‌اند. این دو فرد در جزیره‌ی کارائیب، زیست‌شناسی را می‌بینند که ادعا می‌کند پری‌های دریایی را در صخره‌ی مرجانی دیده است. دب و چیپ تلاش می‌کنند تا با گروهی به صخره‌ی مرجانی بروند تا پری‌های دریایی را نجات دهند. این کتاب، با قصه‌ای خاطره‌انگیز می‌تواند به داستانی ماندگار برای مخاطبین تبدیل شود. هر چند این کتاب عامه‌پسند نیست و ممکن است مخاطبین زیادی در اواسط کتاب، داستان را به حال خود رها کنند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج