۴۳۴۵۴۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

قراردادهای خودرويی محكم‌تر مي‌شود

گويا اين روزها بيش ازهمه اروپايي‌‌نشينان، اين فرانسوي‌ها هستند كه سعي دارند خاطرات بد عهدي دوران تحريم را از ذهن ايراني‌ها يا حداقل مديران خودرويي ايران پاك كنند. تجربه بدعهدي كه فرانسوي‌ها در دوران تحريم‌ها با صنعت خودروي ايران كردند، موجب شد تا مديران ايراني پاي ميز مذاكره و قرارداد با پاريس نشينان كمي محتاط‌تر عمل كرده و سعي دارند نشان دهند اين‌بار به هيچ‌وجه ايران را ترك نخواهند كرد و پاي عهد و قول‌شان خواهند ماند.

روزنامه اعتماد: گويا اين روزها بيش ازهمه اروپايي‌‌نشينان، اين فرانسوي‌ها هستند كه سعي دارند خاطرات بد عهدي دوران تحريم را از ذهن ايراني‌ها يا حداقل مديران خودرويي ايران پاك كنند. تجربه بدعهدي كه فرانسوي‌ها در دوران تحريم‌ها با صنعت خودروي ايران كردند، موجب شد تا مديران ايراني پاي ميز مذاكره و قرارداد با پاريس نشينان كمي محتاط‌تر عمل كرده و سعي دارند نشان دهند اين‌بار به هيچ‌وجه ايران را ترك نخواهند كرد و پاي عهد و قول‌شان خواهند ماند.
بعد از امضاي چندين قرارداد خودرويي با جاده مخصوصي‌ها و انجام سرمايه‌گذاري به هر نحوي در بازار خودروي ايران؛ حالا فرانسوي‌ها گامي ديگر را پيش گذاشته و مي‌خواهند حضورشان در بازار قطعات هم تضمين شده باشد. البته دست روي بحثي گذاشته‌اند كه حداقل در يك ماه اخير بارها به عنوان نقطعه ضعف خودروسازان مورد نقد بود.
در تازه‌ترين اقدام فرانسوي‌ها قراردادي را با قطعه‌سازان ايراني منعقد كرده‌اند تا روي كنترل آلايندگي توليدات صنعت خودرو ايران سرمايه‌گذاري كنند. به اين ترتيب شركت فورسياي فرانسه با ايجاد دو شركت جديد مشترك با شركت‌هاي ايراني حضور خود در بازار ايران را تقويت كرد. شركت مشترك اول كه با شركت ماد ايجاد شده و٥٠ درصد از سهام آن متعلق به فورسياي فرانسه است قرار است براي بازار خودروي ايران سيستم‌هاي كنترل آلايندگي توليد ‌كند. انتظار مي‌رود مجموع فروش محصولات توليدي اين شركت مشترك در سال ٢٠٢٠ به ٥٠ ميليون يورو برسد. اين شركت فرانسوي همچنين اقدام به ايجاد يك شركت مشترك ديگر با شركت آذين خودرو به صورت ٥٠-٥٠ كرده كه قرار است سيستم‌هاي داخلي خودرو توليد كند و انتظار مي‌رود كل فروش اين شركت در سال ٢٠٢٠ به ٥٠ ميليون يورو برسد. البته اين شركت فرانسوي قبلا شركت مشترك فاپسكو را در ايران ايجاد كرده كه صندلي خودرو توليد مي‌كند و انتظار مي‌رود ميزان فروش آن به ٣٤٠ هزار صندلي در سال افزايش يابد و ارزش كل فروش آن در سال ٢٠٢٠ به ١٥٠ ميليون يورو برسد.
به اين ترتيب بايد گفت كه فرانسوي‌ها برنده رقابت با ساير توليدكنندگان خودرويي و قطعه‌اي اروپايي و آسيايي شده‌اند و توانسته‌اند با قراردادهاي جديد گوي رقابت را از رقبا به راحتي بدزدند؛ رقابتي كه گويا رضايت دولتي‌ها را نيز به همراه دارد و در روزگاري كه بوي خوشي از توافق و برجام به مشام نمي‌رسد، اين توافق موجب شده تا آهني سفير ايران در فرانسه رسما انعقاد چنين توافقي را در جهت اهداف بزرگ دولت بخواند و با تاكيد بر اينكه بعد از قرارداد رنو و پژو، قرارداد جوينت ونچر رايزكو - كروز و فورسيا بزرگ‌ترين قرارداد دو كشور ايران و فرانسه است و بگويد: «قراردادهاي مهمي طي يكي دو سال اخير امضا شده كه متكي بر سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك بوده‌اند و در اين قراردادها بر اساس اطلاعات موجود سه هدف مهم مد نظر بوده است.
نخستين مورد بحث انتقال تكنولوژي است و گام بعدي به افزايش هرچه بيشتر توليدات داخلي و سهم توليدات داخلي در ميان خودروهاي توليدي مي‌پردازد و هدف سوم نيز در واقع توسعه صادرات خودرو به خارج از كشور علاوه بر مصارف داخلي است. قرارداد مابين فورسيا، شركت مهم و معروف فرانسوي در توليد قطعات خودرو با طرف ايراني امضا شد در كمك به تحقق اين اهداف نقش بسيار مهمي خواهد داشت. اين قرارداد هم از بعد دستيابي به اين اهداف مهم است و هم در جهت تحقق يكي از اولويت‌هاي مهم دولت در خصوص ارتقاي كيفي محيط زيست اهميت دارد.»
وي بااشاره به اينكه آلايندگي‌هاي ناشي از خودروها يكي از مشكلات جدي امروز به خصوص در سطح شهرهاي بزرگ است، تاكيد كرده است: « اين همكاري كه در جهت ساخت قطعات مقابله با آلاينده‌ها در توليد اگزوزها است مي‌تواند نقش بسيار موثري در بهبود محيط زيست تهران و ديگر شهرهاي بزرگ و در كل ارتقاي محيط‌زيست داشته باشد، از اين رو قراردادي بسيار مهم خواهد بود و ما اميدواريم اين همكاري‌ها بتواند با سرعت بيشتري جامه عمل بپوشد.»
اروپايي‌ها با امريكا همكاري نمي‌كنند
آهني در عين حال به موضوع همكاري ايران و فرانسه هم اشاره مي‌كند و از كنار موضوع دغدغه‌هاي مالي هم به راحتي نمي‌گذرد و تاكيد مي‌كند: «مشكل بانكي‌اي كه در حال حاضر وجود دارد در واقع به مشكلاتي كه از جانب امريكايي‌ها ايجاد شده بر مي‌گردد و متاسفانه هنوز هم با شگردهايي كه به كار مي‌برند سعي در ايجاد مانع مي‌كنند تا همكاري‌هاي بين شركت‌هاي اروپايي از جمله فرانسوي‌ها و بانك‌هاي اروپايي با ايران تسهيل نشود. منتها با توجه به اهميت همكاري‌هاي اقتصادي و صنعتي بين ايران و اروپا، بر اساس اطلاعات ما دولت‌هاي اروپايي هم از اين رويكرد امريكا عصباني هستند و هم در جهت فراهم كردن بستر لازم جهت ارتقاي همكاري شركت‌هاي‌شان با شركت‌هاي ايراني تلاش‌هاي زيادي را داشته‌اند. علاوه بر اين سعي دولت فرانسه در اين است كه بانك‌هاي كوچك‌تري كه منافع كمتري در بازار امريكا دارند را با چراغ سبز و پشتيباني و تشويق براي تسهيل همكاري شركت‌هاي فرانسوي با ايران ترغيب كند. اين تلاش‌ها ادامه دارد و ما خوشبين هستيم كه ان‌شاءالله بتوانيم شاهد متقاعد شدن هرچه سريع‌تر بانك‌هاي بزرگ اروپايي براي تسهيل اين روند باشيم.»
صادرات قطعات به روسيه
از آنجايي كه يك سر تمام قراردادهاي خارجي ايران به صادرات بازمي‌گردد در اين قرارداد ايراني‌ها باز هم موضوع صادرات را گنجانده‌اند و طبق گفته محمد عليپور يكي از طرفين امضاي اين قرارداد، از صادرات قطعات توليدي در ايران به روسيه خبر مي‌دهد و مي‌گويد: « گام‌هاي اجرايي جوينت ونچر كروز-رايزكو و فورسيا از روزهاي ابتدايي ژانويه آغاز خواهد شد و ماشين‌آلات مورد نياز آن‌هم در اواسط سال ٢٠١٧ وارد كشور خواهد شد. هدف اصلي ما توليد قطعات براي خودروهاي تازه وارد بازار ايران خواهد بود؛ بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي كه انجام گرفته محصولات رنو با پلتفرمي جديد به ايران مي‌آيند و در گام بعدي پژو هدف اين برنامه خواهد بود. در كنار اين به‌روزرساني پلتفرم‌هاي موجود در ايران نيز هدف ما خواهد بود و اميدواريم تا سال ٢٠٢٠، ٧٥ درصد بازار را به خود اختصاص دهيم.»
به گفته وي، در بحث صادرات نيز يكي از كشورهاي هدف اين جوينت ونچر روسيه خواهد بود، در مباحث مطرح‌شده با فورسيا براي كسب‌وكار رنو در آنجا از توانمندي اين جوينت ونچر استفاده خواهيم برد. همچنين در بحث تحقيق و توسعه نيز تمام‌ كارهاي مهندسي و صد در صد توليد در ايران انجام خواهد شد و انتقال دانش براساس استانداردهاي رنو و پژو كاملا در اين جوينت ونچر ديده شده است.

ايران بازار قطعات ساخته شده نمي‌شود
حميدرضا صمدي، يكي از اعضاي انجمن سازندگان قطعات خودرو و امضا‌كنندگان اين قرارداد هم گفته است: «بر اساس اين قرارداد دو طرف ايراني و فرانسوي، سرمايه‌گذاري در زمينه ايجاد خطوط توليد جديد براي ساخت پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي آلايندگي خودرو در ايران را بر عهده خواهند داشت. در اين ميان مهم‌ترين رويكرد اين مجموعه در انعقاد اين قرارداد جلوگيري از تبديل‌شدن ايران به يك بازار براي قطعات ساخته شده است و بايد از اين فرصت براي افزايش اشتغال داخلي، ارزآوري، خودكفايي و دستيابي به تكنولوژي روز دنيا در صنعت خودرو بهره‌برداري كرد.» وي با اشاره به حجم سرمايه‌گذاري ٣٠ ميليون يورويي اين قرارداد در سال نخست، تاكيد كرده است: « با توجه به روند رو به رشد آلودگي هوا و افزايش توليد خودرو، اين قرارداد و قابليت‌هاي بسيار بالاي توليدات آن، گام بسيار مهمي در راستاي مقابله با اين روند خواهد بود.
بر اساس اين قرارداد سيستم‌هاي اگزوز و كنترل آلايندگي كه يك بخش مهم در پروسه توليد خودرو با تكنولوژي روز به شمار مي‌رود، با مشاركت دو طرف در ايران توليد خواهد شد و شامل بخش‌هاي مختلف سيستم اگزوز از جمله بخش سرد، بخش گرم، سيستم آلايندگي كاتاليست براي خودروهاي سواري، نيمه‌سنگين و سنگين (كاتاليست دوده) خواهد بود.»
بر همين اساس هم طرف فرانسوي بارها طي مذاكرات براي اين قرارداد اعلام كرده است كه «هدف‌مان عرضه راهكارهاي پاك حمل‌ونقل به ايرانيان است» و حتي كريستف اشميت، قائم‌مقام اجرايي مديرعامل فروسيا با تاكيد بر توانمندي ايران در زمينه توليد قطعات و مجموعه‌هاي خودرو، به صادرات قطعات توليد شده در جوينت‌ونچر اين شركت با كروز و رايزكو تاكيد كرده است كه منظور از راهكارهاي پاك حمل‌ونقل اين است كه مي‌خواهيم در جهت رسيدن به هوايي ايده‌آل براي تهران و ايران گام‌ برداريم و فناوري را عرضه كنيم كه زندگي مردم ايران و كيفيت هواي كشور ايران را ارتقا دهد.

وي در پاسخ به سوالي در زمينه اينكه گام بعدي پس از انعقاد قرارداد چه خواهد بود، گفته است: گام بعدي، سرمايه‌گذاري، آوردن تكنولوژي به ايران و تلاش در جهت توليد محصول براي بازار است. من قويا معتقدم ايران، شاهراه خاورميانه خواهد بود. با اين زيرساخت‌ها، فناوري و همت مردمي كه مي‌بينم، ايران بازاري صادراتي براي ما در منطقه خاورميانه خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج