۴۳۴۵۵۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

رکورد تندفروشی در سینمای ایران!

مردم ايران در همه عرصه‌ها غير‌قابل پيش‌بيني هستند و هميشه بوده‌اند، اما اين يکي بسيار بيشتر از ساير زمينه‌ها همگان را متعجب کرده است.

روزنامه وقايع‌ اتفاقيه: مردم ايران در همه عرصه‌ها غير‌قابل پيش‌بيني هستند و هميشه بوده‌اند، اما اين يکي بسيار بيشتر از ساير زمينه‌ها همگان را متعجب کرده است.
در ۶ ماهه اول سال فيلم «من سالوادور نيستم» با بازي رضا عطاران رکورد فروش سينماي ايران را شکست اما کمي بعد از آن اصغر فرهادي با فيلم متفاوت «فروشنده» توانست اين رکورد را ارتقا بدهد. تا اينجاي کار احتمالا طرفداران فرهادي- سواي اينکه بخواهيم نقدي بر اين دو فيلم وارد کنيم و کيفيتشان را مدنظر قرار دهيم- خوشحال شده‌اند که فيلم فيلمساز محبوبشان بر يک فيلمفارسي غلبه کرده است؛ اتفاقي که در تاريخ سينماي ايران بي‌سابقه بوده اما اتفاق اين چند روزه نشان داد، کمي بايد در نگاهمان تجديدنظر کنيم.
فيلم «سلام بمبئي» با ترکيب بازيگران ايراني و هندي و با قصه‌اي ملودرام با فيلمنامه‌اي ضعيف توانسته است رکورد فروش سينماي ايران را در افتتاحيه جابه‌جا کند؛ رکوردي که پيش‌ازاين از چند ماه قبل در دست «فروشنده» بود و اين فروش احتمالا دلايلش تا حدي مشخص است. حضور محمدرضا گلزار و بنيامين بهادري به‌همراه بازيگران هندي يکي از دلايل اين فروش است. مردم به سينما مي‌روند تا اين بازيگران را ببينند و خاطره شعله، سنگام، مادر هند و قانون را زنده کنند؛ البته گلزار سال‌ها قبل در صحنه‌اي از فيلم «کما» استعدادش را در رقص هندي به‌همراه امين حيايي بروز داده بود اما بنيامين براي اولين‌بار جلوي دوربين، کنجکاوي تماشاگران را براي ديدن اين خواننده پاپ بيشتر از گلزار برمي‌انگيزند ولی سؤال مهم‌تر درباره جنس تماشاگراني است که به ديدن «سلام بمبئي» مي‌روند.
احتمالا تماشاگران «فروشنده» و «سلام بمبئي» يک گروه تماشاگران را تشکيل مي‌دهند اما اين اتفاق منحصربه‌فرد در همه تحليل‌هاي فروش اثر خواهد گذاشت. يکي از اهالي مطبوعات در صفحه اجتماعي‌اش اين سؤال را مطرح کرده بود که مگر مي‌شود کسي که به ديدن «فروشنده» مي‌رود، «سلام بمبئي» را هم برود در سالن سينما ببيند؟ اما انگار پاسخ مثبت به اين سؤال در اين دو روز داده شده است هر چند، فروش اين دو روز دلايل ديگري هم داشت.
شکستن رکورد «فروشنده» در ۲ روز

فيلم سينمايي «سلام بمبئي» به کارگرداني قربان محمدپور موفق شد در دو روز به فروش بيش از یک ميليارد تومان برسد و به سريع‌ترين فيلم ميلياردي در جدول اکران تبدیل شود.

فيلم سينمايي «سلام بمبئي» محصول مشترک سينماي ايران و هندوستان که با هزينه‌‌ طرف ايراني ساخته شد، پس از حواشي بسيار و کش‌وقوس‌هاي فراوان از پنجشنبه وارد چرخه اکران عمومي شد و توانست با فروش 500 ميليون تومان در روز اول و 600 ميليون در روز دوم، به سريع‌ترين فيلمي تبدیل شود که وارد باشگاه ميلياردي‌ها مي‌شود. «سلام بمبئي» که پيش‌ازاين قرار بود در نيمه اول سال اکران شود، پس از حواشي بسيار به اکران عمومي نرسيد و سپس با اعتراض يکي از مداحان در مهر هم اکران نشد تا بالاخره از 11 آذر رنگ پرده را ببيند؛ البته قرار بود مراسم افتتاحيه‌اي براي اين فيلم در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شود که پس از پيش‌فروش بليت‌هاي 300 هزار توماني و استقبال سرد مخاطبان و صادرنشدن مجوزهاي لازم، مراسم لغو شد.
فيلم تازه قربان محمدپور، اکرانش را با استقبال فوق‌العاده مخاطب‌ها آغاز کرد و توانست در روزهاي سرد گيشه و درحالي‌که فيلم‌هاي روي پرده نتوانسته‌اند موفقيت فروش سينماها در نيمه اول سال را تکرار کنند، جان تازه‌اي به چرخه اکران و فروش سينماها بدهد. پيش‌ازاين، «فروشنده» به کارگرداني اصغر فرهادي توانسته بود در سه روز اول به فروش یک ميليارد تومان برسد اما «سلام بمبئي» پس از دو روز به اين فروش دست يافت تا نويد فيلمي را بدهد که شايد باز هم جدول پرفروش‌ترين فيلم سال را تغيير بدهد.
«سلام بمبئي» سهم چه فيلم‌هايي را گرفته است؟
براين‌اساس، نکته حائزاهميت درباره اکران فيلم «سلام بمبئي» در شرايطي است که هشت فيلم ديگر در حال اکران هستند؛ 6 سرگروه براي سينماها در نظر گرفتند و دو فيلم هم در گروه آزاد اکران هستند اما اين فيلم‌ها چه سهمي از سينماها دارند؟!
با نگاهي کوتاه به سينماهاي تهران، شاهد خواهيد بود چگونه همه پرديس‌هاي سينمایي، دو يا سه سالن در اختيار فيلم «سلام بمبئي» قرار داده‌اند. ما در تهران فقط يک پرديس سينمايي داريم که 12 سالن در اختيار دارد و امکان نمايش همزمان در سالن‌هايش را دارد اما ديگر پرديس‌ها با توجه به تعداد سالن‌هايشان بايد ظرفيت سينما را در اختيار همه فيلم‌ها قرار دهند که متأسفانه شاهد بي‌قانوني و رعايت‌نشدن حقوق صاحبان آثار هستيم.
برای مثال، پرديس زندگي به صورت مرتب از ساعت 12 ظهر به فاصله يک ساعت تا ساعت 12 شب، فيلم را اکران مي‌کند و دو سالن بزرگش را در اختيار اين فيلم قرارداده است و فيلم سينمايي «لاک قرمز » که به‌تازگي و همزمان با فيلم «سلام بمبئي» اکران ‌شده، فقط سه سانس در اختيار دارد. پرديس ملت، روز گذشته دو سالن در اختيار فيلم «سلام بمبئي» قرار داده بود و در ميان پرديس‌هاي تهران فقط پرديس آزادي به رعايت حقوق صاحبان آثار توجه داشت.
سالن سينما فرهنگ که با توجه به تصميم شوراي صنفي نمايش بايد به چند فيلم سرويس بدهد، يک سالن کوچک آن در اختيار گروه هنروتجربه است و فيلم «سلام بمبئي» را در هفت سانس و در سالن اصلي خود به نمايش مي‌گذارد. در سالني که در اختيار سينما شهر است و بايد به سينماي ملي کشور توجه داشته باشد سهم فيلم‌هاي «نفس»، «يتيم‌خانه ايران» و... از اين سينما چيست؟
شوراي صنفي نمايش بايد توجهي به وضعيت شهرستان‌ها و اکران فيلم‌ها در سالن‌هاي شهرستان داشته باشد؛ برای مثال، در اصفهان، سالن‌هاي ساحل (بزرگ‌ترين سالن) سينما سپاهان (سالن بزرگ) و فلسطين بهترين سانس خود یعنی ساعت 20:30 را به فيلم «سلام بمبئي» اختصاص داده و همه اين سالن‌ها متعلق به حوزه هنري است و سينما قدس هم که متعلق به بخش خصوصي است، سالن بزرگش را در اختيار اين فيلم قرارداده است.
در شهر قزوين، دو سالن سينما داريم؛ بهمن که متعلق به حوزه هنري است فيلم «سلام بمبئي» را به نمايش گذاشته و سالن مهتاب که متعلق به بخش خصوصي است نيز همان فيلم را به نمايش گذاشته است. در شهر مشهد، بزرگ‌ترين سالن و استانداردترين سالن متعلق به سينماشهر است و سينما هويزه بزرگ‌ترين سالنش را در اختيار «سلام بمبئي» قرارداده است. سينماهاي آفريقا و قدس هم دو سالن متعلق به حوزه هنري است که در اختيار فيلم «سلام بمبئي» قرار گرفت. در شهر اهواز، سينما اکسين و بهمن متعلق به حوزه هنري است که هر دو، فيلم «سلام بمبئي » را به نمايش گذاشتند.

حال، بايد ديد شوراي صنفي نمايش چگونه به وظايف خود عمل مي‌کند و به حقوق ديگر فيلم‌هاي در حال اکران ازجمله فيلم‌هاي ارزشمند «نفس»، «سيانور»، «يتيم‌خانه ايران» و ديگر آثاری همچون «لاک قرمز» توجه خواهد کرد و چه برخوردي با اين نحوه اکران خواهد داشت. به نظر مي‌رسد حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي با توجه به فضاي فيلم فقط به‌خاطر فروش بيشتر، همه سالن‌هايش را در اختيار فيلم قرار داده و با در اختيارقراردادن سالن‌ها، تمام‌قد پشت فيلم ايستاده است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج